Permalänk
Medlem

Varna för epilepsi?

Tja!

Jag och fadern har reagerat på hur många akter i Melodifestivalen som har scenshower som blinkar väldigt mycket och säkert kan framkalla epilepsianfall.

I många filmer, shower, spel och annan media så ser man varningar om att det kan framkalla epileptiska anfall, men i Melodifestivalen i år så har det inte varit en varning någonstans sen första delfinalen.

Så hur är det? Måste man sätta en varning eller är det bara en rekommendation?
Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vompen:

Måste man sätta en varning

Uppenbarligen inte eftersom de inte gör det. Sen vet jag inte vad det finns för rekommendationer angående det. Kanske är annorlunda för spel mot TV eftersom man fokuserar mer på skärmen under spelande än vid TV-tittande (jag vet om Pokémonavsnittet som gav hundratals japanska barn epilepsianfall).

Sen gäller det ju såklart olika regler överallt, i USA måste väl epilipsivarningsetiketter klistras överallt så att ingen kan bli stämd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vompen:

Tja!

Jag och fadern har reagerat på hur många akter i Melodifestivalen som har scenshower som blinkar väldigt mycket och säkert kan framkalla epilepsianfall.

I många filmer, shower, spel och annan media så ser man varningar om att det kan framkalla epileptiska anfall, men i Melodifestivalen i år så har det inte varit en varning någonstans sen första delfinalen.

Så hur är det? Måste man sätta en varning eller är det bara en rekommendation?
Tack på förhand för svar

EP kan framkallas av mycket olika faktorer. Men vid spelande så sitter man gärna nära en skärm i mörker, som kan förstärka den triggande effekten. Men visst är det en intressant frågeställning, varför TV inte visar varningar.

Permalänk
Medlem

Har själv lindrig epilepsi som kan framkallas av blinkande ljus.
Har ofta kännt mig illamående och måste titta bort om det är mycket blinkande. Dock känner jag för egen del att varningar här är rätt överflödiga. Ser jag att det börjar blinka för mycket kollar jag bara bort. Så snabbt får iallafall jag inget anfall, även om jag naturligtvis inte kan prata för alla.
Har man någon gång sett melodifestivalen så vet man ju också att det kommer att vara en tävling i vem som kan blinka med mest ljus.. Kan dock hålla med om att man inte borde se på det om man är känslig.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Uppenbarligen inte eftersom de inte gör det. Sen vet jag inte vad det finns för rekommendationer angående det. Kanske är annorlunda för spel mot TV eftersom man fokuserar mer på skärmen under spelande än vid TV-tittande (jag vet om Pokémonavsnittet som gav hundratals japanska barn epilepsianfall).

Sen gäller det ju såklart olika regler överallt, i USA måste väl epilipsivarningsetiketter klistras överallt så att ingen kan bli stämd.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

EP kan framkallas av mycket olika faktorer. Men vid spelande så sitter man gärna nära en skärm i mörker, som kan förstärka den triggande effekten. Men visst är det en intressant frågeställning, varför TV inte visar varningar.

Skrivet av JesperT:

Har själv lindrig epilepsi som kan framkallas av blinkande ljus.
Har ofta kännt mig illamående och måste titta bort om det är mycket blinkande. Dock känner jag för egen del att varningar här är rätt överflödiga. Ser jag att det börjar blinka för mycket kollar jag bara bort. Så snabbt får iallafall jag inget anfall, även om jag naturligtvis inte kan prata för alla.
Har man någon gång sett melodifestivalen så vet man ju också att det kommer att vara en tävling i vem som kan blinka med mest ljus.. Kan dock hålla med om att man inte borde se på det om man är känslig.

Kloka svar från alla tre. Personligen känner jag dock att när "nästan" (med betoning på nästan) alla företag som gör media faktiskt kör fram en skylt som varnar om det så tycker jag att ett företag och kanal stor som SVT rimligen borde tagit försiktighetsåtgärder och tänkt "ifall att" och kört den säkra sidan. Ett värre exempel skulle ju vara en småbarnsfamilj med en 4 åring som har kraftig epilepsi som ska sätta sig och kolla på "mellon" och förväntar sig att få höra bra musik och kanske något blink och lite pyro, och sen får världens strobeparty skjutandes i ögonen...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Tjejen har rätt så grov ep, Hon har inte möjlighet att titta på mello i år pga. blinkadet

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Tjejen har rätt så grov ep, Hon har inte möjlighet att titta på mello i år pga. blinkadet

Fy... Just dessa fall som jag tycker man bör ha i åtanke. Antagligen kanske hon skulle kunna se några av bidragen som inte blinkar så mycket (var några som var hyffsade om jag minns rätt), och då skulle det ju vara bra om man som utsatt åtminstone blir varnad.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Inaktiv

Och ej glömma alla dessa lättklädda damer som kan ge en hjärtinfarkt, var är varningen för dem?

Nå jag tycker varningshysteri har gått till överdrift idag, på tv borde någon det finnas option om man vill ha varningar precis som om man vill ha textad eller ej.

Däremot finns det saker som blinkar som nästan borde förbjudas och det är alla ficklampor som man måste klicka förbi blinkläget för att stänga av skiten. Då detta blink på lampor med mer kräm i brukar vara något extremt, nästan som blinkläget är gjort för att använda i självförsvar vid överfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och ej glömma alla dessa lättklädda damer som kan ge en hjärtinfarkt, var är varningen för dem?

Nå jag tycker varningshysteri har gått till överdrift idag, på tv borde någon det finnas option om man vill ha varningar precis som om man vill ha textad eller ej.

Däremot finns det saker som blinkar som nästan borde förbjudas och det är alla ficklampor som man måste klicka förbi blinkläget för att stänga av skiten. Då detta blink på lampor med mer kräm i brukar vara något extremt, nästan som blinkläget är gjort för att använda i självförsvar vid överfall.

Well, olika åsikter har vi väl alla. Jag tycker väl det hade varit bra eftersom att många andra större företag har det, och att SVT av alla inte har med det gör mig lite bekymrad/förvirrad Sen var ju mest tråden en fråga huruvida det är en rekommendation eller ett krav att ha sådana varningar, och inte en diskussion om det är för mycket som det är redan hehe ^^

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Är en intressant fråga.

Men, det som missats är att de flesta med diagnosticerad EP får läkemdel vilket har till syfte att höja kramptröskeln.
Så en obehandlad EP-patient torde teoretiskt kunna få EP av blixtrande ljus på TV om det är frekvent nog, men en som är under bra behandling borde inte påverkas av det i den grad att den får ett krampanfall.

Det är tex en anledning till varför man inte får köra bil privat förrän man varit krampfri sen 5 år tillbaka (10 år för yrkestrafikanter). Och är man frisk nog att få köra bil så borde man kunna klara av Mellon utan att krampa. Sen att skitmusiken kan ge kramper är en annan femma

Nej, det finns vad jag vet inget krav att du måste varna för blixtrande lampor på vanligt TV.
Spel etc har redan nämnts och då rör det sig mer om liability, dvs man vill inte bli stämd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det är tex en anledning till varför man inte får köra bil privat förrän man varit krampfri sen 5 år tillbaka…

1 år är det som gäller.
http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Funktionsnedsattningsll/Fra...

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Är en intressant fråga.

Men, det som missats är att de flesta med diagnosticerad EP får läkemdel vilket har till syfte att höja kramptröskeln.
Så en obehandlad EP-patient torde teoretiskt kunna få EP av blixtrande ljus på TV om det är frekvent nog, men en som är under bra behandling borde inte påverkas av det i den grad att den får ett krampanfall.

Det är tex en anledning till varför man inte får köra bil privat förrän man varit krampfri sen 5 år tillbaka (10 år för yrkestrafikanter). Och är man frisk nog att få köra bil så borde man kunna klara av Mellon utan att krampa. Sen att skitmusiken kan ge kramper är en annan femma

Nej, det finns vad jag vet inget krav att du måste varna för blixtrande lampor på vanligt TV.
Spel etc har redan nämnts och då rör det sig mer om liability, dvs man vill inte bli stämd.

Ah då så. Mao en rekommendation för företagen alltså, men inget krav

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

http://www3.umu.se/clin_sci/ophthal/schema/Filer/Trafikmedici...
(Kap 16)

http://www.lakemedelsboken.se/kapitel/neurologi/epilepsi.html...

Självklart har du rätt, det gäller för personbil (och är sanning med modifikation, exakta regler finns i översta länken.)