Permalänk
Proffsmobbare

Laine's Aeronaut

Tjo! Detta blir ett mini-projekt för att få tillbaka bygglusten till de större pågående.

Har under en tid testat mjukvara för Corsair och fick då ett Stafe (tack så mycket!). Det är ett fint tangentbord men utseendet tilltalar inte mig.

Jag kommer att fokusera på att få tangentbordet personligt och i en lite mer klassisk stil, med aeronautiskt och mekaniskt tema.

Mycket inspiration kommer från Datamancer (http://www.datamancer.com/).

Lite bilder på det i orört tillstånd!

Permalänk
Proffsmobbare

Början på tillverkningen! Chassit består helt av överskott.

Kretskortet med alla microkontroller är ganska bulkigt, så det blir problematiskt att skära ner på yttermåtten, därför använder jag helt enkelt delar av ursprungschassit som mall för måttästtning.

Borra, fram med tång, fila. Större partier bearbetas i kombination med sticksåg.

Någon gång i framtiden kommer jag försöka att bygga ett eget från scratch, men denna gång blir det bara ett chassi runt befintliga kretskortet.

L-lister i topp och botten.

Ändbitarna tillverkades i 5mm aluminium, sticksågen var inte glad.

Det var allt jag hade att bjuda på efter första dagen!

Permalänk
Medlem

kommer bli häftigt!

ska du dölja led:arna för caps, num osv? ser inte ut som att du sågat ut för dem?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av pokelia:

kommer bli häftigt!

ska du dölja led:arna för caps, num osv? ser inte ut som att du sågat ut för dem?

Jag vet inte än, Datamancer har glaskupoler för LEDs. Samtidigt kanske det inte gör så mycket nytta med indikatorer.

Det sitter även LED-belysning i kortsidorna på Strafe, kanske går att göra något roligt med!

Skrivet av Corsair Johan:

Nämen! Ska bli roligt att se. Kanske ett handlovsstöd i trä till det?

Haha, kanske det!

Permalänk
Medlem

Nice! Rejält arbete det där. :tummen upp:

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Man slutar aldrig bli förvånad över vad du hittar på..
Riktigt snyggt!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Findecanor:

Nice! Rejält arbete det där. :tummen upp:

Byter man plast mot aluminium så borde det bli rejält! Tack så mycket.

Skrivet av August L:

Man slutar aldrig bli förvånad över vad du hittar på..
Riktigt snyggt!

Tackar.

Var tvungen att testa lite dumheter imorse, mellanslag i solid ek. Äntligen något fräsen var dimensionerad för.

Körde även lite hål i ändbitarna.

Prototypen i ek och Strafe original.

Hålet längst bak är positionerat 5mm längre bort då en försänkt skruv ska in och hålla brädan på plats.

Permalänk
Medlem

Jäkligt snyggt so far

... den där spacetangenten fick ju en att fundera... Det är väl antagligen ogörligt i verkligheten, men en bräda med ALLA tangenter i trä vore ju hur grymt som helst!!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Det finns till Mac i alla fall: http://www.lazerwood.com/keys/

Kul att du är tillbaka Laine!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Roger W:

Jäkligt snyggt so far

... den där spacetangenten fick ju en att fundera... Det är väl antagligen ogörligt i verkligheten, men en bräda med ALLA tangenter i trä vore ju hur grymt som helst!!

Vågar inte säga att det inte går, finns säkert någon som orkat lägga ner tid och energi på det, men den personen är inte jag. Haha!

Roligt att du gillar det!

Skrivet av biorrith:

@Roger W: Det finns till Mac i alla fall: http://www.lazerwood.com/keys/

Kul att du är tillbaka Laine!

Man skulle haft en Macbook, ser inte alls dumt ut.

Tack så mycket, roligt att se dig här!

Lekte lite med interna kablaget igår, vet inte om jag ska behålla det såhär eller köra på en annan lösning. Har beställt en USB B-hona som ska användas istället.

Tanken är att brygga USB-kontakterna så att USB-passthrough istället blir en löstagbar kabel.

Och mer temariktig behandling på mellanslag.

Permalänk
Proffsmobbare

Gårdagen gick åt att skapa fästen, inte så intressant att visa upp men nu är den hopmonterad och självstående. Nu är det bara att vänta på USB-delarna och en kabel.

Permalänk
Proffsmobbare

Fick USB B-honan igår så filade genast upp en öppning och lödde ihop en kabel. Drog direkt från interna USB istället för past-through, sitter likriktare och motstånd som jag inte orkar jobba mig runt. På detta sätt är det fortfarande helt plug-n-play med ett Strafe.

I väntan på paketet kunde jag inte hålla mig borta från verkstaden, hittade en extra-skärm att leka med.

Egentligen skulle det försänkts in i listen och bara bildat en kontur, men spalten i botten hade blivit för tunn. Hela kontakten ligger istället jämnt med chassit.

It lives! I väntan på en riktig kabel.

Och med en mer passande RGB-profil. Ett försök att imitera rörförstärkare.

Permalänk
Proffsmoddare

Så fantastiskt. Vilken pjäs! Ett stort ha begär på det där tangentbordet

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av sack:

Så fantastiskt. Vilken pjäs! Ett stort ha begär på det där tangentbordet

Vi får hoppas att det passar in bra med allt annat sedan också. Ser fram emot att få labba med nya keycaps i framtiden.

I nuläget är första fasen av projektet färdigställd, och galleri finns här; http://www.sweclockers.com/galleri/13770-laines-aeronaut

Tack så mycket för att ni har följt projektet!

Permalänk
Proffsmoddare

<3 Så sjukt najs!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

<3 Så sjukt najs!

Kan inte annat än att hålla med!

@Laine någon uppskattning om vikten på pjäsen?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av sack:

<3 Så sjukt najs!

Tusen tack!

Skrivet av Nizr:

Kan inte annat än att hålla med!

@JaZid någon uppskattning om vikten på pjäsen?

Min väger ca. 1400 gram enligt köksvågen, originalet väger 1270 gram.

Permalänk
Medlem

Me likey, mycket läckert!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Laine:

Snyggt

Nu vad skulle nå liknande kosta om du tänkte sälja ?

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt bygge!

Vad har du behandlat trädelarna med för att få dem sådär mysigt slitna? ^^
Sladden är också riktigt ball, är det någon speciell modell med 3-vars spiral?

Visa signatur

"En riktig gamer har två skärmar. På toa."