Helt färskt datorbygge 13-14k inklusive en skärm.

Permalänk

Helt färskt datorbygge 13-14k inklusive en skärm.

Hej på er!
Då var det dags igen, att göra ett medvetet snedsteg i livet genom att köpa sig en dator.

Jag har lurkat lite de senaste dagarna och tittat. 390 och i5 6600k verkar ju vara det som gäller, sedan försökte jag bygga någonting kring dessa två komponenter.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9295798/

Jag ska framförallt spela olika mmo's men även en del fps-spel. Kan jag få det billigare men likvärdig prestanda? Kanske värt att nämna att allt jag har hemma nu är bara ett headset och ett tangentbord så jag har inga delar jag kan återanvända.

Invändningar? Passar allting i chassit? Räcker nätaggregatet åt? Någon bättre skärm i samma prisklass?

Tusen tack och förlåt på förhand, men jag vill att det ska bli så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du har två brädor?

Annars ser allt klockrent ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ormolycka:

Hej på er!
Då var det dags igen, att göra ett medvetet snedsteg i livet genom att köpa sig en dator.

Jag har lurkat lite de senaste dagarna och tittat. 390 och i5 6600k verkar ju vara det som gäller, sedan försökte jag bygga någonting kring dessa två komponenter.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9295798/

Jag ska framförallt spela olika mmo's men även en del fps-spel. Kan jag få det billigare men likvärdig prestanda? Kanske värt att nämna att allt jag har hemma nu är bara ett headset och ett tangentbord så jag har inga delar jag kan återanvända.

Invändningar? Passar allting i chassit? Räcker nätaggregatet åt? Någon bättre skärm i samma prisklass?

Tusen tack och förlåt på förhand, men jag vill att det ska bli så bra som möjligt.

Gå upp lite o får en grymt bra begagnad dator : http://www.sweclockers.com/marknad/124539-vattenkyld-speldato...

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

@AMDDDDD: Det blir ju dubbelt så snabbt!

Skämt åsido... jag såg efteråt att man kunde köpa till esd armband och det var väl efter jag redan lagt in ett kort som jag la till armbandet och så hakade ännu ett moderkort med. Men nu har jag åtgärdat det och blir ännu nöjdare pga priset sänktes med två rödingar!

Kul att det ser bra ut. Inväntar lite fler synpunkter innan jag klipper till.

Permalänk

@Mogwaii: Ja, tråkigare datorer har man ju sett i sin tid, men köper hellre något "mellanbra" och allting nytt. Och vattenkylning skrämmer mig lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ormolycka:

@Mogwaii: Ja, tråkigare datorer har man ju sett i sin tid, men köper hellre något "mellanbra" och allting nytt. Och vattenkylning skrämmer mig lite!

Klart man ska ha respekt för vatten, men håller man bara lite koll då och då på temperaturerna och kollar efter ev läckor så är det lungt.

Jag har vattenkylt mina 3 senaste datorer och aldrig haft läckage eller skador. Bara haft sköna temperaturer typ :).

980Ti normal fläkt kylt ligger runt 70-85c , med min dator 30-40c.
Cpu normalt med fläktkylning 70-75+ , med min vattenkylning 30-60 beroende på vad man spelar.

Sen får man en tyst dator o slipper små irriterande Gpu fläktar som varvar satan. har mina på ca 700-750rpm.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Jag lade till en "Be quiet! Pure Rock" kylare. Tror jag slår till på detta bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ormolycka:

Jag lade till en "Be quiet! Pure Rock" kylare. Tror jag slår till på detta bygge.

Ser bra ut förutom att jag hade lagt 91kr extra på att byta till detta nätagg. Högre kvalité, semipassivt, 80+gold (bättre effektivitet) och längre garantitid.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Ser bra ut förutom att jag hade lagt 91kr extra på att byta till detta nätagg. Högre kvalité, semipassivt, 80+gold (bättre effektivitet) och längre garantitid.

+1

Sen så hade jag övervägt en 1440p skärm, kanske lite större också men det beror väl på vad du spelar för spel

Permalänk

Bytte ut nätaggregatet till det nämnda ovan.

Ja, en 27" 1440p med 144hz hade ju varit fantastiskt men då är jag långt utanför min budget tyvärr.

Tack ska ni ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Begagnatpaketet som nämns har både grafikkort och skärm som löst säljs för 9000-10000 begagnat. det säger en del. Skulle kört på begagnat