[Ekonomi] Prognos/Spekulationer för 2016-2017

Permalänk
Medlem

[Ekonomi] Prognos/Spekulationer för 2016-2017

Hej SweC,

Jag har personligen dålig koll på ekonomi och skulle vara intresserad av att se en diskussion över hur ett förväntat 2016 och 2017 kan se ut. Hur kommer dem nya amorteringskraven förändra Sveriges bostadsmarknad? Kommer vår bostadsbubbla hålla eller finns det en risk för nedgång (mild eller kraftig)? Vad tycker ni med större kunskap att man ska göra med investering och sparande?

Tack!

Permalänk
Vive la liberté!

Som det ser ut nu så har vi fortsatt bostadsbrist i storstäderna osv, sen kan man nog räkna med nedgångar i närtid pga oroligheter, men på längre sikt (10-15år) är nog trenden fortsatt positiv om inget kraftiga justeringar sker i bostadsutbudet/bostadspolitiken. Jämför med bokrisen under 90-talet. bopriserna kraschade, men i dagsläget är de trots detta långt högre än vad de var innan bokrisen.

Amorteringskravet bromsar väl prisutvecklingen något, men löser inte grundproblemet med att det finns för få bostäder i de attarktiva orterna. Däremot minskar man risken för att folk överbelånar sig.
Ev sparande beror helt på hur lång tid du tänkt spara pengarna.

Permalänk
Medlem

Något som torde kunna punktera bubblan är när det inte längre kommer in nya köpare på marknaden pga löneökningarna ju inte följer prisutvecklingen. Dvs till slut blir boendekostnaden en så stor andel av den disponibla inkomsten att folk börjar titta på andra alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Vi har redan amorteringskrav på bostadslån hos så gott som alla banker och det har inte gett någon nämnvärd effekt. Med nuvarande bostadsbrist och otillräckliga byggtakt så lär det inte bli någon sprucken bubbla, men när (om) vi får fart på nyproduktion så kan vi nog se en viss pyspunka. I Sverige så bor vi dessutom i de bostäder vi äger, och bo måste man göra.

Det stora problemet är snarare att det måste byggas en väldans massa billiga bostäder som måste hyras ut till människor som inte arbetar, men ingen vill bygga dessa lägenheter.

Behöver du komma åt dina pengar på kort sikt så skulle jag inte köpa aktier.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Hur vore det om staten också hade samma amorteringskrav på sin statsskuld?

Min spådom om sveriges ekonomi är att det kommer gå bra såvida inte en ny finanskris kommer, där denna troligen precis som 2008 börjar någon annanstans. Vi står idag med skenade kostnader och mycket oroligheter i vissa områden trots ovanlig bra högkonjunktur, där politikerna nästan kan säga som våra grannländer att alla som vill ha arbete har arbete.
-Visst mycket överdrivet ungdomar som inte har "några handikapp" och klarar av studierna och läser till något vettigt där det saknas folk får ofta lätt arbete.

Och jag ser problemet som sagt när lågkonjunkturen kommer..
Angående bostadsmarknaden så tror jag den ej spricker av sig själv, utan det är när folk börjar bli utan jobb som denna bubbla smäller av. (enligt vad jag tror)

Mitt råd är dock leva som vanligt, folk har pratat om sämre tider och det kan smälla hur länge som helst, undvik dock att vara den som lånar mest pengar utan lev som vanligt folk.
För min egen del är jag nog i Norge innan smällen kommer, men norges ekonomi är också i en bubbla.

Permalänk
Medlem

Marknaden har aldrig varit så högt värderad och styrräntorna har aldrig varit så låga. Det kommer troligen inga fler jobbskatteavdrag (iaf inte med nuvarande regering). Var ska den extra köpkraften komma ifrån för att betala de ökade kostnaderna som ökad upplåning innebär? Ser ni enorma reallöneökningar komma framöver?

Tillväxten i Sverige är ju just nu i väldigt hög grad driven av kostnader för invandringen (detta säger jag utan att ta ställning i flyktingfrågan). Nu var det väl så att vi hade tur att staten hade några stora engångsintäkter i år som gjorde att man inte behövde låna upp så mycket som befarat.

Kortsiktigt är det inga problem att driva upp BNP genom att spendera lånade pengar. Men för att få långsiktig tillväxt krävs det ju att pengarna investeras och ger avkastning i framtiden. Regeringen håller dessvärre på att förstöra vår energiförsörjning genom att straffbeskatta kärnkraft, göra det dyrare för företag att anställa, minska incitamenten för arbete och sen vill man ju därutöver förhindra flyktingar att kunna konkurrera om arbetstillfällen.

Jag är tyvärr ganska pessimistiskt inställd, men hoppas att jag har missat någon avgörande variabel.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61