Permalänk
Medlem

Böjradie fiber och andra frågor

Tjena!

Jag är mitt uppe i installeringen av fiber i en villa, företaget som lägger in fibern heter Eltel och min fundering ligger i hur fibern ska komma in huset. Från början var det tänkt att det skulle ligga ett tomrör som fibern kunde gå igenom in till elcentralen i huset och sedan vidare till resten av huset i ett vp rör eller slang. Tomröret har vi inte hittat än och vi har redan grävt upp halva plattsättningen för att hitta det men det verkar som att det inte finns. Jag har även kollat bakom elcentralen om det finns ett rör därbakom och inte hittat något där heller. Detta rör skulle ha förberetts av snickaren men det verkar som att det missades.

Alternativet blir då istället att gå in via röret där telefonledningarna går, problemet här är då att jag inte vet om böjradien på fibern och om det skulle vara möjligt att böja den inuti telefonjacken (dosan innanför). Vårt första telefonuttag sitter på helt fel ställe och för att få det till rätt ställe skulle fibern behöva dras genom 3 eller 4 telefonjack för att sedan komma in till rätt rum. Problemet är då hur mycket fiber kostar per meter och hur snävt den går att böja. Grovt räknat kommer det behövas ca 30 - 40 meter mer fiber om den ska ta vägen via telefonjacken. Ser ni detta som en hållbar lösning eller är det bättre att gräva i gräsmattan fram till husväggen där fibern ska sluta och dela upp sig till lan portar? Om fibern ska tas via gräsmattan måste jag även göra hål i väggen på huset och riva upp halva altanen, vilket blir minst omständligt av detta tror ni? Ser ni att det finns några andra lösningar på problemet?

Fibern som kommer från gatan ligger i ett tjockt plaströr som knappt går att böja, jag antar att detta inte behöver användas när fibern dras inomhus. Säg att jag skulle välja att gräva upp gräsmattan och ta fibern under altanen fram till husväggen, måste jag då täcka det tjocka fiberröret med något för att det inte ska torka eller liknande. Skulle jag slippa täcka röret om jag la ett vp rör under altanen som extra skydd för fibern eller måste den grävas ner??

Många frågor var det men den mest akuta är den kring fiberns böjradie.

/J

Permalänk
Medlem

Böjradie är ca 5cm. Meterpriset är ca 2kr. Däremot är det extremt krångligt arbete att få igenom en fiber från skåpet och ända in i ett hus genom en massa böjar och det som kommer att kosta är arbetstiden (500kr / gubbe och timme kanske).

Förslagsvis är att gå in genom yttervägg med en lutning på typ 45 grader och stanna bakom den väggen, sätta fiberuttag och sedan dra patchkabel i VP till dit du vill ha konverteraren. Patchkablar är lite dyrare men mer hanterbara, vissa speciallängder (i ditt fall, kanske special) är beställningsvara och kanske kostar 1000kr för 30-40m.

(alltså, ge fan i att försöka få igenom fibern från skåp till rätt plats i huset... avslut vid lämplig vägg för att få ner timkostnaden på eltel-gubbarna, dra sedan en innomhusinstallation från avslut till bra plats. Du kommer dessutom inte få problem om du behöver renovera, riva väggar, flytta fiberkonverterare etc)

Fiberslangen (antar att det är en skanovagodkänd slang 16/10 med tjockt skal) - skall ***absolut*** inte ligga ovan mark exempelvis under en altan. Möss kommer att käka upp den på ett par veckor, garanterat.

/G

Permalänk

Hej

Böjradien på fibern är beroende på diametern på kabeln, en bra tumregel för tunnare fiberkablar (som det nog är i ditt fall) är att man inte bör böja den mer än rundningen på en snusdosa.

Fiberkabel kostar inte mer än vanlig kabel, dvs materialkostnaden för att dra in extra kabel i huset bör inte vara så hög, dock kanske det innebär extra arbete som blir dyrt.

En tanke kan ju vara att istället för att dra fibern genom flera telefonuttag kanske du där kan dra nätverkskabel cat5e eller cat6. Denna får dock ej heller böjas mer än en snusdosa, men är ju lättare att byta om nåt skulle gå fel med tiden.

Prata med teknikern på eltel, han kanske har nån fiffig idé.

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Böjradie är ca 5cm. Meterpriset är ca 2kr. Däremot är det extremt krångligt arbete att få igenom en fiber från skåpet och ända in i ett hus genom en massa böjar och det som kommer att kosta är arbetstiden (500kr / gubbe och timme kanske).

Förslagsvis är att gå in genom yttervägg med en lutning på typ 45 grader och stanna bakom den väggen, sätta fiberuttag och sedan dra patchkabel i VP till dit du vill ha konverteraren. Patchkablar är lite dyrare men mer hanterbara, vissa speciallängder (i ditt fall, kanske special) är beställningsvara och kanske kostar 1000kr för 30-40m.

(alltså, ge fan i att försöka få igenom fibern från skåp till rätt plats i huset... avslut vid lämplig vägg för att få ner timkostnaden på eltel-gubbarna, dra sedan en innomhusinstallation från avslut till bra plats. Du kommer dessutom inte få problem om du behöver renovera, riva väggar, flytta fiberkonverterare etc)

Fiberslangen (antar att det är en skanovagodkänd slang 16/10 med tjockt skal) - skall ***absolut*** inte ligga ovan mark exempelvis under en altan. Möss kommer att käka upp den på ett par veckor, garanterat.

/G

Skrivet av marangen72:

Hej

Böjradien på fibern är beroende på diametern på kabeln, en bra tumregel för tunnare fiberkablar (som det nog är i ditt fall) är att man inte bör böja den mer än rundningen på en snusdosa.

Fiberkabel kostar inte mer än vanlig kabel, dvs materialkostnaden för att dra in extra kabel i huset bör inte vara så hög, dock kanske det innebär extra arbete som blir dyrt.

En tanke kan ju vara att istället för att dra fibern genom flera telefonuttag kanske du där kan dra nätverkskabel cat5e eller cat6. Denna får dock ej heller böjas mer än en snusdosa, men är ju lättare att byta om nåt skulle gå fel med tiden.

Prata med teknikern på eltel, han kanske har nån fiffig idé.

Jag har övergett idén om att dra fibern via flera telefonjack i huset och har istället fått börja gräva upp gräsmattan. Detta blir nog trotts allt det smidigaste även om en del av altanen måste tas bort. Eftersom att vi i kontraktet med Eltel kom överens om att det redan skulle finnas tom rör, ett från gatan och ett in i huset fick vi gräva själva för att slippa en mer kostnad. Tur att det är påsk

Jag tänkte dra ett rostfritt metall rör ovan mark under altanen för att sedan dra ner det i gräsmattan som tangerar altanen. Att gräva under altanen skulle innebära ett alldeles för stort jobb med att ta bort alla plankor. Bilder Tror ni detta skulle fungera? Inga möss äter i genom ett metallrör iallafall och det borde ge det bästa skyddet tycker jag. Den andra bilden med slangen på, är detta vad du menar med skanova slang? Skanova är inte det Telias öppna fiber, vi har fiber via stadsnätet men det kanske inte spelar någon roll ändå.

Oavsett tack för tipsen, nu slapp jag stå där med lång näsa lite senare och ännu några kronor fattigare.

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Jag tänkte dra ett rostfritt metall rör ovan mark under altanen för att sedan dra ner det i gräsmattan som tangerar altanen. Att gräva under altanen skulle innebära ett alldeles för stort jobb med att ta bort alla plankor. Bilder Tror ni detta skulle fungera? Inga möss äter i genom ett metallrör iallafall och det borde ge det bästa skyddet tycker jag. Den andra bilden med slangen på, är detta vad du menar med skanova slang? Skanova är inte det Telias öppna fiber, vi har fiber via stadsnätet men det kanske inte spelar någon roll ändå.
/J

Ser ut som 7/3.5 slang, den är ganska böjlig (du ska se den andra, tänk vresig björkpinne) och det ser klockrent ut. Något grunt men bara inte gräsklipparen tar i antar jag.

Permalänk

Böjradien hänger på vilken fibertyp som används. Finns de som klarar att böjas runt lister.

Permalänk
Skrivet av SaltyLiquorice:

Jag har övergett idén om att dra fibern via flera telefonjack i huset och har istället fått börja gräva upp gräsmattan. Detta blir nog trotts allt det smidigaste även om en del av altanen måste tas bort. Eftersom att vi i kontraktet med Eltel kom överens om att det redan skulle finnas tom rör, ett från gatan och ett in i huset fick vi gräva själva för att slippa en mer kostnad. Tur att det är påsk

Oavsett tack för tipsen, nu slapp jag stå där med lång näsa lite senare och ännu några kronor fattigare.

/J

Tror att det ska gå bra med ett rör, det viktiga är att slangen med fiber inte ligger oskyddad nånstans. Detta kanske blir svårt att få till med rostfritt rörlösningen? Om inte så kör på den. Bra jobbat med grävningen

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ser ut som 7/3.5 slang, den är ganska böjlig (du ska se den andra, tänk vresig björkpinne) och det ser klockrent ut. Något grunt men bara inte gräsklipparen tar i antar jag.

Hehe, nej gräsklipparen ska #a# inte gå i nu
Jag som tyckte det var jätte djupt för en liten fiberslang, om det hade varit ett vattenrör då hade jag förstått det för frostens skull.

Edit: ser nu att bilderna inte riktigt visar hur djupt det egentligen är, men det är ca 40-50 cm

Skrivet av MickeBkrd:

Böjradien hänger på vilken fibertyp som används. Finns de som klarar att böjas runt lister.

Gött att veta, tack för infon

Skrivet av marangen72:

Tror att det ska gå bra med ett rör, det viktiga är att slangen med fiber inte ligger oskyddad nånstans. Detta kanske blir svårt att få till med rostfritt rörlösningen? Om inte så kör på den. Bra jobbat med grävningen

Vad tror du om man skippar metall röret och istället lägger ett tjock plast Rör som går att böja en större mån än ett metallrör och inuti det tjocka röret lägga en mindre gummi slang och sedan fiber slangen inuti den, dvs 3 lager innan fibern blir exponerad. Skulle mössen trotts detta kunna ta sig igenom det. Det finns ingen risk att man snubblar över röret utan det är väder och djur som kanske kan påverka det.

Permalänk
Medlem

Hos oss slänger dem bara ner en sådan här Fiber Fiber 2. Ligger direkt i gräsmattan, under plattorna och singeln under balkongen på framsidan.

Staden är Hässleholm och det är Telarco som gräver åt kommunen. Dock är detta ett pilotområde..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Hos oss slänger dem bara ner en sådan här Fiber Fiber 2. Ligger direkt i gräsmattan, under plattorna och singeln under balkongen på framsidan.

Staden är Hässleholm och det är Telarco som gräver åt kommunen. Dock är detta ett pilotområde..

Okej, men hos dig verkar det som att fiber slangen ligger nergrävd hela vägen, jag är inte orolig för fiberslangen under jord men det är när den är ovan jord som saker kan hända.

Tack för alla tips allesammans, gubbarna kommer hit imorgon då får vi se vad som händer