Permalänk
Medlem

Bildlagring & struktur

Hej!

Jag har ett par MacBooks hemma, en Apple TV, en iPad och både sambon och jag har varsina iPhones. Dessutom har jag en windows-burk som används sparsamt. Nyss har jag också byggt en NAS som jag kör FreeNAS på, till vilken jag via Time Machine sparar backups på.

Ett problem jag har, och alltid anser ha haft, är lagring av mina bilder. För massa år sedan styrde jag upp mitt bibliotek i iPhoto, men den ordningen är för länge sedan borta. Jag gillar OS X Photos vad gäller användarvänlighet, men jag gillar inte att bilderna finns lagrade inuti appen och är svåra att komma åt från andra ställen än min egna mac.

Det jag allra helst skulle vilja är att bilderna finns i Photos, men att jag även har dem uppstrukturerade i mappar och undermappar arrangerat efter år, och gärna händelser. Detta vill jag helst sker med automatik. Skulle gärna se att jag t.ex. genom Plex kan browsa mina bilder från TVn. Jag tycker dock att man tar så mycket kort och screenshots med sin iPhone på sånt man absolut inte vill spara till framtiden, men det ligger väl mest på mig att mer aktivt sålla när jag sparar ner bilderna till datorn.

Men - min fråga till er andra macanvändare - hur gör ni med era bildbibliotek? Använder ni Photos? Hur gör ni som har flera kameror i hemmet? Exporterar ni bilderna när ni gör backuper, eller låter ni Time Machine sköta sitt?

Tack för inputs!

Permalänk
Medlem

Använder Adobes Lightroom för att organisera mina bilder.

Där kan man lätt strukturera upp och ge bilder sökbara nyckelords-taggar. Har i runda slängar 200000 bilder i biblioteket och det tar bara ett par sekunder så har jag alla bilder med ett visst sökord framme.

Man kan även redigera bilderna och exportera i valfri storlek, till det man behöver. Om man senare vill exportera nya i någon annan upplösning och kanske ändra något, så kan man återgå till ursprungsbilden med ett klick eller ändra som man känner för det.

Har mina bilder på en NAS och kommer åt dem varifrån jag än är bara jag är kopplad till nätverket eller har internet.. Stationär på kontoret, bärbar/surfplatta/mediaspelare i vardagsrummet eller hos någon kompis på andra sidan jorden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Okej! Då prenumererar du på ett paket från Adobe? Jag är egentligen inte så sugen på att ha en stående utgift för mitt bildbibliotek i dagsläget, då jag endast tar kort med telefonen. Är sugen på att skaffa en trevlig systemkamera, men det ligger längre fram i tiden. Fram tills dess - finns det kompetent gratismjukvara som alternativ?

Permalänk
Rekordmedlem

Acdsee finns i Appleversion, det är iallafall ett av de trevligaste bildorganiseringsprogrammen på pc så det kan nog vara värt en titt på mac också.
http://www.acdsee.com/en/products/acdsee-pro-3-mac

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mefi Nu för tiden gör jag det, då jag har hela Adobe sviten..
Men det borde gå att få tag på en Lightroom-licens tycker jag.. Du får ju inte senaste uppdateringarna, men den senaste/sista versionen innan CC räcker långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Acdsee finns i Appleversion, det är iallafall ett av de trevligaste bildorganiseringsprogrammen på pc så det kan nog vara värt en titt på mac också.
http://www.acdsee.com/en/products/acdsee-pro-3-mac

Tack för tipset! Ska ta hem en trialversion

Skrivet av DaBone:

@mefi Nu för tiden gör jag det, då jag har hela Adobe sviten..
Men det borde gå att få tag på en Lightroom-licens tycker jag.. Du får ju inte senaste uppdateringarna, men den senaste/sista versionen innan CC räcker långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Alright. Men hur fungerar själva struktureringen av filerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mefi:

Alright. Men hur fungerar själva struktureringen av filerna?

Bilderna hamnar i en katalogstruktur (typ efter datum). Sedan kan du själv sortera in bilderna i samlingar och ge nyckelord för att kunna söka fram bilder i efterhand. Går även att fixa smarta samlingar som lägger till bilder automatisk allt eftersom, ex.vis. bilder med betyg 4 eller 5 som är tagna under 2015 och har nyckelord "mefi". Rent "fysiskt" hamnar bilderna i en enkel katalogstruktur med det behöver du sällan tänka på.

Du kan också ordna publiceringstjänster så att du lätt kan lägga upp bilder på instagram/facebook/annat eller exportera till en viss katalog (själv har jag t.ex. en katalog för bildspel genom plex, en annan för att förminska bilder inför mail-skick)

Ingen aning hur det funkar med flera enheter men jag tror att det finns en online-funktion eller liknande. Tror att jag lyckats få in mina mobilbilder den vägen någon gång.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mefi:

Alright. Men hur fungerar själva struktureringen av filerna?

Antingen låter du Lightroom sköta import och strukturering, då med som tidigare sagt datum-mappar.

Annars kan du som jag strukturera upp hur du vill, genom att skapa mappar efter eget tycke och smak, för att sedan synkronisera med Lightroom. Tycker själv det är lättare om man vill hitta bilder utanför lightroom, då jag även kan sitta hos någon kompis och ladda ner bilder från NAS:en.

Jag drar in alla bilder/projekt i mappar, som jag lägger i en speciell mapp på mitt "skrivbord". Den mappen synkar jag med lightroom, så fort jag har nya bilder. Då den är synkad finns bilderna i Lightrooms bibliotek och man kan bearbeta dem.
När jag är klar med bilderna/projektet, så drar jag bara mappen till en annan mapp i Lightroom. Då flyttas de över till NAS:en, med alla ändringar och sökord.

Man kan även flytta bilderna från/till samma mappar utanför Lightroom om man vill, men då följer inte ändringar och sökord med.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Kan bara slå ett slag för Lightroom jag med.
Jag föredrar dock https://www.dustinhome.se/product/5010856999/lightroom-6-winm...
Så slipper man kostnader i långa loppet.