AMD börjar ge Nvidia en match?

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Problem har båda tillverkare haft. Men du får dock erkänna att nVidia har haft dom mest allvarliga med grafikkort som brinner upp.

Nej, jag är inte fanboy **bort/mod*** Jag köper det som är mest prisvärt, helst begagnat

§1.2 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@ClintBeastwood: Problem har båda tillverkare haft. Men du får dock erkänna att nVidia har haft dom mest allvarliga med grafikkort som brinner upp.

Nej, jag är inte fanboy. Jag köper det som är mest prisvärt, helst begagnat

Ja, går korten sönder på grund av en drivrutin så är väl det så allvarligt det kan bli.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Men vadå vända på problemet? Ska jag skriva de två raderna du gjorde och bara ändra AMD till Nvidia? Jag säger inte att det inte finns problem med drivrutiner från Nvidia och att jag inte haft det själv, men man behöver inte se allt så svart eller vitt. Det jag stör mig på är att man inte ska behöva hängas ut som en skitsnackare när man pratar om problem med drivrutiner och per automatik blir man nästan en sådan så länge det inte är åt "rätt" håll.

Ser du inte skillnaden mellan "jag har eller haft stora problem med AMD:s drivrutiner" och "AMD har stora problem med sina drivrutiner"?
Vi pratar inte om att några kan ha problem med sina drivrutiner, vi pratar om i fall detta skulle vara ett så stort problem så att man bör undvika att köpa AMD, det hävdar jag är skitsnack.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Historiskt sett var AMD katastrofala gällande drivare, men det är många år.

Har förmodligen ägt ett AMD kort från varje generation sedan 9700 pro släpptes och jag har aldrig upplevt drivrutinerna som "katastrofala"
Kan du själv säga det samma och talar av erfarenhet eller sitter du bara och upprepar samma mantra som så många andra verkar göra när det kommer till AMDs drivrutiner?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KalBumling:

Har förmodligen ägt ett AMD kort från varje generation sedan 9700 pro släpptes och jag har aldrig upplevt drivrutinerna som "katastrofala"
Kan du själv säga det samma och talar av erfarenhet eller sitter du bara och upprepar samma mantra som så många andra verkar göra när det kommer till AMDs drivrutiner?

Hade missat att lägga in ordet "sen" i slutet av den där meningen. Har haft ett gäng amd-kort genom åren och minns att det var struligt, speciellt då jag körde CF.

Är absolut ingen fanboy och om polaris visar upp fin prestanda så har jag inga bekymmer med att köpa AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

speciellt då jag körde CF.

Att dra in CF i det hela vet ja inte om det direkt räknas då Nvidia och SLI har strulat minst lika mycket för folk genom åren. På senare tid verkar ju dessutom folk ha mindre problem med CF än SLI. Förhoppningsvis blir strulet mindre när det kommer till multi-gpu när DX12 tar över.

Permalänk
Medlem

Ja, går korten sönder på grund av en drivrutin så är väl det så allvarligt det kan bli.

ja ALLA gtx 590 med driver 267.52 brann upp...ALLA
nää. det gjorde dom verkligen inte.

har haft gaming datorer (både laptops & burkar) i typ 8 år....haft både (ATI) & AMD som det hette då och Nvidia kort.

drivers:
av alla Nvidia kort jag haft i laptop eller burk, så är det ej många gånger dessa har strulat.....jämför jag med mina ATI/AMD kort, helt annan femma under dessa år. (Jäkla dynga ibland o hitta till vissa spel, framförallt när spelet precis har "patchat" upp sig... (optimerade drivers, där har AMD lite o lära)

hat fint

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

har haft gaming datorer (både laptops & burkar) i typ 8 år....haft både (ATI) & AMD som det hette då och Nvidia kort.

drivers:
av alla Nvidia kort jag haft i laptop eller burk, så är det ej många gånger dessa har strulat.....jämför jag med mina ATI/AMD kort, helt annan femma under dessa år. (Jäkla dynga ibland o hitta till vissa spel, framförallt när spelet precis har "patchat" upp sig... (optimerade drivers, där har AMD lite o lära)

hat fint

Det handlar inte om ifall ett kort brann upp, en batch eller varenda ett i hela serien. Ett kort var ett kort för mycket om det handlar om drivrutinen och det är väl ingenting någon ens kan försöka försvara?

Ps. Har du gett @philipborg hans glass än?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

nej, det blir en is glass..........håller fortfarande INTE med om att ett R9 390X klockar bättre (ger bättre prestanda) en ett klockat Strix gtx 970.

thats simple

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Master of Overkill

Det handlar inte om ifall ett kort brann upp, en batch eller varenda ett i hela serien. Ett kort var ett kort för mycket om det handlar om drivrutinen och det är väl ingenting någon ens kan försöka försvara?

Ps. Har du gett @philipborg hans glass än?

Ehh alla gör fel?

Får nytt kort på garanti....

Ser 0 problem.

Folk drar upp 590 som det vore planetens undergång...

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ehh alla gör fel?

Får nytt kort på garanti....

Ser 0 problem.

Folk drar upp 590 som det vore planetens undergång...

Okej. Det fanns en.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

nej, det blir en is glass..........håller fortfarande INTE med om att ett R9 390X klockar bättre (ger bättre prestanda) en ett klockat Strix gtx 970.

thats simple

Det hela faller såklart till hur mycket man har klockat sitt Gtx 970 eller 390X, men med snitt överklock så presterar 390X rätt rejält mycket bättre i snitt FPS över ett snitt utav spel. Detta bekräftar iaf Sweclockers tester om du faktiskt läst någorlunda nya tester. (Notera att 390X snittar högre än Gtx 980 när båda kör i stock.) Sedan så får man inte glömma att 390X har rejält mycket mer VRAM, 130% mer hög hastighets VRAM och 100% mer generellt VRAM. Någonting som kanske inte alltid är relevant idag, men ibland är det, men kommer högst troligast vara det. (Jag märkar t.ex. hur mina 4GiB VRAM stryper i vissa situationer.) Att det även troligast kommer tjäna mest på DirectX 12 är även det väldigt lovande.

Vill du så kan vi jämföra en utav mina Hawaii XT kärnor med ditt Asus Strix Gtx 970, iom Nvidias boost teknik så antar det däremot att du kör Strix kylaren och inte en tredjeparts kylare. Det är däremot inte lika betydelse fullt för AMD som kör konstant frekvens så länge man inte thermal throttlar, någonting som inte sker för Sapphires modeller vid normal OC. (Finns modeller som låser sig utav power limit med flit, t.ex. Fury Nano, men 390X är inte ett utav dem korten.)

Jag antar då vi kör i frekvenserna som Sweclockers testlabb lyckades åstadkomma, resultat som anses vara rätt genomsnittliga. Annars blir bara resultatet hur mycket våra egna överklockningar skiljer. Förutsätter då att du kan nå dem frekvenserna. Själv bör jag kunna nå dem om jag bara använder en utav mina två kärnor. Hawaii XT (290X) klockar trots allt rätt rejält mycket sämre än Grenada XT (390X) därav kan jag ha vissa svårigheter. Även om jag inte når upp så är jag rätt säker på att mitt resultat kommer vara högre. (Jag har även endast 4GiB VRAM gentemot 390X 8GiB, det bör däremot inte ge några större skillnader i syntetiska tester. Sedan visade Sweclockers test att även i samma frekvens så är Grenada bättre än Hawaii, minns däremot inte om det var innan dem fick samma drivrutiner. Jag har egentligen allting mot mig i denna jämförelsen alltså.)

Alltså i frekvenserna:
Asus Strix Gtx 970 OC:
Kärnan 1314MHz och boost 1453MHz
VRAM 2000MHz (Effektivt 8GHz)

XFX R9 390X:
Kärnan 1180MHz
VRAM 1750MHz (Effektivt 7GHz)

Jag säger inte att 390X i alla situationer är bättre än 970, men i snitt FPS i snitt utav spel så är det bättre.

För att hålla det enkelt så är troligen Fire Strike, Fire Strike Extreme & Fire Strike Ultra lämpligast att testa med för att mäta olika nivåer utav belastning. Enbart graphics score då givetvis. Kör även jag 4.5GHz då på min Haswell CPU så att CPU faktorn blir så rättvis som möjligt. Vill du testa fler saker så finns även Unigine Valley. Speltester blir väldigt mycket svårare då vi bör verkligen ha samma CPU då.

Är det inte spelprestanda du vill testa så kan man även beräkningskapacitet i något OpenCL 1.2 test. (CUDA och OpenCL 2.0 är stryket då AMD respektive Nvidia stödjer inte det.) Väldigt illa sak att mäta däremot då det varierar så extremt mycket hur optimerad och framför allt lämplig mjukvaran är för just en specifik krets. Exempelvis vinner 7970 GHz över Titan X i Luxmark.

Säg till om du är sugen på idén så att du kan få facit i hand, alternativt om det är för mycket jobb så råder jag om att helt enkelt bara läsa sweclockers tester som kommer visa samma sak.

Mvh Philip B.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Bra att AMD börjar plocka tillbaka prestandapinnen. Det behövs två aktörer för åtminstone någon konkurrens. Hoppas AMD korten blir lika bra som nvidia-korten i prestanda/watt. Då blir det garanterat köp för mig i min kommande minidator.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av philipborg:

Detta bekräftar iaf Sweclockers tester om du faktiskt läst någorlunda nya tester. (Notera att 390X snittar högre än Gtx 980 när båda kör i stock.)

Med referensklock så 390X snittar definitivt högre än 970, men den kommer inte förbi 980 i 1920x1080 eller 2560x1440.

Men i hela denna diskussion kring vilket kort som är snabbast: kolla hur litet spannet är från 390/970 till 390X/980, det handlar om 10-15 % i stockklock! Betänk sedan att de modeller folk faktiskt köper idag är nästan uteslutande "fabriksöverklockade", 390/390X har typiskt runt 4 % högre GPU-frekvens medan 970/980 har, beroende på modell, mellan 10-20 %. I spel som är begränsade av shaders kommer prestanda skala nära nog perfekt med GPU-frekvens så jämför man stock 970 och EVGA/ASUS Strix/MSI Gaming går "samma" modell från botten till toppen i detta gäng.

Ur alla relevanta perspektiv presterar alla dessa modeller likvärdigt, ingen kommer "känna" en skillnad på 10-15 % i ett blindtest!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

oavsett så drar AMD grafiken mer ström än Nvidias de är orsaken jag bytte grafik
sen stöden för spel är nog hugget som stucket

En gång var AMD ruggigt vass och ström snålt på sina grafikkort och piskade Nvidia jag väntar på att dom fixar de igen då kan jag byta till AMD

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Med referensklock så 390X snittar definitivt högre än 970, men den kommer inte förbi 980 i 1920x1080 eller 2560x1440.

Men i hela denna diskussion kring vilket kort som är snabbast: kolla hur litet spannet är från 390/970 till 390X/980, det handlar om 10-15 % i stockklock! Betänk sedan att de modeller folk faktiskt köper idag är nästan uteslutande "fabriksöverklockade", 390/390X har typiskt runt 4 % högre GPU-frekvens medan 970/980 har, beroende på modell, mellan 10-20 %. I spel som är begränsade av shaders kommer prestanda skala nära nog perfekt med GPU-frekvens så jämför man stock 970 och EVGA/ASUS Strix/MSI Gaming går "samma" modell från botten till toppen i detta gäng.

Ur alla relevanta perspektiv presterar alla dessa modeller likvärdigt, ingen kommer "känna" en skillnad på 10-15 % i ett blindtest!

Denna diskussionen har "hoppat" då @spel_va enbart svarar i denna tråden och inte den ursprungliga. Jag har nekat detta påståandet:

Skrivet av spel_va:

hittar ni ett r9 390x kort med denna prestanda (klockat) så bjuder jag på glass
http://i66.tinypic.com/90pu3b.png

mest intressanta är detta =
http://i66.tinypic.com/2cok6sp.png

där han påstår att ett normal klockat Gtx 970 piskar ett klockat 390X...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Denna diskussionen har "hoppat" då @spel_va enbart svarar i denna tråden och inte den ursprungliga. Jag har nekat detta påståandet:
där han påstår att ett normal klockat Gtx 970 piskar ett klockat 390X...

Får själv 13774 graphics score i Fire Strike 1080p med en medelmåttig OC och då är mitt grafikkort ett upplåst 290 med den mytomspunna DCII-kylaren. Det är nästan 1000 poäng mer än SweClockers testexemplar av 970 Strix @spel_va.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@chipw00t:

Nu jämför du ett fabriksöverklockat-överklockat kort mot bara ett fabriksöverklockat kort.

Mitt egna 970, med en "medelmåttig OC"

http://www.3dmark.com/fs/5843222

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Det folk säger när man klagar på AMD när det kommer till drivrutiner är från XP tiden, den tiden var Ati välkända för sina drivrutiner som slutade svara när man spelade. Deras kort var dock riktigt fina. R300

Ett kort med dåliga drivrutiner är ett dåligt kort, man köper ju en produkt som ska fungera och funkar inte drivrutinerna till kortet så är produkten kass detta gäller både nVidia och AMD.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

På Linux sidan är AMD drivruitner väldigt ostabilt. Ska man lira spel i Linux eller använda det som operativsystem gäller Nvidia GPUs. Prestandatestt i GRID Autosport. Något står inte rätt till. http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux-grid...

Permalänk

Finns det något ämne på detta forum som kan väcka mer debatt än AMD/Nvidia? Ofta fanboy-anklagelser och i huvudsak ganska osakliga argument. Jag är numera en "Nvidia fanboy" då mina 2 senaste kort varit Geforcekort. Tror dock att AMD kommit tillbaka starkt och hoppas att mitt nästa kort ska bli ett AMD då jag gillar deras innovativa lösningar. Då jag hade AMD kort senast, 5850 kanske det var, så tyckte jag att det presterade bra, drivrutinerna var helt ok, men det blev varmt med mycket fläktljud som följd. Skulle vara kul med ytterligare en spelare på grafikkortsmarknaden, då kanske det blivit riktig konkurrens. Lite trött på gröna/röda laget kampen.

Är det inte ett större problem med Intel/AMD där AMD känns långt efter, eller?

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Avstängd

Det jag menade @Ruzikx var att mitt 290 inte klockar så bra jämfört med många 390X.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Icke att förglömma.. valet mellan G-sync eller freesync, man blir låst ett bra tag då jag i alla fall inte köper ny skärm varje år som man kanske gör med graffekort.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Icke att förglömma.. valet mellan G-sync eller freesync, man blir låst ett bra tag då jag i alla fall inte köper ny skärm varje år som man kanske gör med graffekort.

Nvidia kommer aktivera stöd för freesync förr eller senare, när en majoritet av alla monitorer har det implementerat och Intel har fått ut sina integrerade GPUer med freesync stöd så vore allt annat idioti från deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marangen72:

Är det inte ett större problem med Intel/AMD där AMD känns långt efter, eller?

Är inte båda ett problem? Ingen (bör) gilla en monopol situation. (Ja, utom företaget som har monopol då.) Visserligen har det gått rejält upp för AMD sedan Q2 2015 iom 300 serien, men det är fortfarande inga bra siffror. Teknikmässigt är de däremot jämbördiga på GPU fronten, vilket det inte är idag på CPU fronten. På CPU fronten, speciellt server delen, kan AMDs situation beskrivas som dödsryckningar som bäst... Jag hoppas verkligen på ZEN, marknaden behöver det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ännu en nvidiadrivrutin som saboterar för folk:
https://forums.geforce.com/default/topic/927078/geforce-drive...
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/4crp3j/warning_avoid...

Tur att jag sket i att uppdatera 960 i htpcn...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Skrämmande. Men är det inte sådant som bör gå på garantin, om det skulle vara så att kortet dör efter uppdateringen av drivrutinerna?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spel_va:

AMD har aldrig (och kommer troligtvis nog aldrig) bli bättre en Nvidia nä det gäller pålitliga drivers, prestanda & bra över klockning.
(ja, jag ägt ett flertal AMD kort, men alltid gått tillbaka till Nvidia)

AMD 390 sopar banan med gtx 970 ?? (roligt skämt). senaste versionen av 3dmark 11 är ett bra test och se vad din GPU klarar...tycker du ska jämföra de 2 korten där lite innan. (bara ett tips)

Vad mer såg du i din spåkula? Pålitliga drivers? När senast släppte AMD en drivrutin som gjorde att operativsystem hängde sig eller tom. brände upp kort? Även solen har sina fläckar och det gäller även Nvidia.

Skrivet av spel_va:

historiskt sätt så har Nvidias drivers varit MYCKET mer pålitliga.........sant eller falskt ???
Nvidia 9-serie klockar bättre en AMD R9-serie (värme, prestanda, energi åtgång)......sant eller falskt ???
Nvidia GTX 980 ti är det bästa kortet just nu på marknaden.......sant eller falskt ???

ja är definitivt ingen Nvidia fanboy...jag kör med den GPU som passar bäst för det jag gör (spel, andra 3D applikationer, etc)

På din första fråga är svaret falskt. Det beror helt på generation till generation. Ibland är AMDs drivrutiner sämre. Ibland betydligt stabilare. Nvidia har haft ett par katastrofala versioner som bokstavligen har bränt sönder kort. Senast var ju en drivrutin för några veckor sedan som gav dig (om du hade tur) BSOD. Och om du hade otur brände det kortet helt. Nvidia har även tidigare haft problem med drivrutiner som brickat kort. Svar på din andra fråga så är svaret Nej, Ja, beror på. GTX 980Ti är går inte svalare än Fury. Faktiskt så går det varmare enligt Sweclockers test. När det kommer till prestanda så har 980Ti ett försprång men när det kommer till energiförbrukning så är de ganska snarlika. På din tredje fråga så är svaret falskt. GTX Titan X är samma krets fast mer vram. Ditt förkastande om AMDs chanser är rent fanboysnack... även om du förnekar det så yttrar du dig som en.

Skrivet av RaBlack:

Varför säger och tror folk att AMD är så bra?
Enda anledningen jag finner är väl priset... och kanske hänger det ihop med livslängd och komponenter, drivrutiner m.m..... det kanske är därför de är lite billigare än Nvidia's eller?

Jag har gillat AMD en gång i tiden och lite mer idag men fortfarande så står jag på andra sidan ändå.... dels för att Nvidias produkter aldrig har pajat för mig och dels att jag gillar deras extra ögongodis som man får i vissa spel, PhysX, Gameworks m.m.

Tycker det är roligt att AMD växer till sig igen, de kan om de bara vill.

MVH

För att de gör bra grafikkort? PhysX finns knappt i några moderna spel idag, Gameworks är en pina i vissa spel och AMD har visat att de kan konkurrera med Nvidia.

Trevligt att de kommer ikapp två år efter släpp, tråkigt att det inte är lika bra vid release.

Gör det egentligen någon skillnad? Att AMD lyckas pressa ur mer prestanda ur gamla kort än Nvidia borde väl vara något positivt? De flesta sitter ju ändå med sina kort många år efter release. Kan ta mig som ett exempel. Satt på mitt HD6950 fram tills förra sommaren. Då hade den varvat runt i min dator i 4 år utan problem. Sitter nu i brorsans dator.

Det folk säger när man klagar på AMD när det kommer till drivrutiner är från XP tiden, den tiden var Ati välkända för sina drivrutiner som slutade svara när man spelade. Deras kort var dock riktigt fina. R300

Samtidigt så gillade Nvidias drivrutiner att krascha datorn vid belastning. AMD och Nvidia har båda haft perioder där deras drivrutiner varit katastrof. Det är bara att välja en viss period.

Skrivet av spel_va:

jo men AMD släpper ju knappt inga drivers till nya/uppkommande spel.........som ett skämt ibland när man letar efter en ny AMD driver (man får ladda ner genom 3-part tillverkare & sidor ??

tacka vet jag när jag hade min gamla PC med ATI Radeon kort (BF2 tiden)

Nu sitter du och hittar på en massa argument som inte stämmer överens med verkligheten. AMD brukar vara som max bakom Nvidia med någon dag med sina Game-Ready releaser.

Skrivet av Zpnk:

Historiskt sett var AMD katastrofala gällande drivare, men det är många år sen. Har själv ägt Nvidia-kort sen många år och stött på många drivare som varit allt annat än bra. Bara att ta den här senaste som exempel då alla med mer än en skärm fick massiva problem.

Inte värre än Nvidia ännu en gång. Drivrutinerna före 8000-serien var alltid en pina. ATI var väl hyfsade med sina drivrutiner i jämförelse men även de hade problem emellanåt. Vill minnas att mitt 7600 från Nvidia brickades av en drivrutin bland annat.

Skrivet av spel_va:

drivers:

hat fint

Gör inte ditt uttalande mindre fanboyaktigt eftersom det bygger på okunnighet och inget annat.

Skrivet av spel_va:

thats simple

Det är ju det som är hela problemet. Vad du tycker behöver inte vara fakta. Du kan inte behandla dina åsikter som de vore fakta för det är ju bara skevt.

Skrivet av magma86:

Det gör väl tre drivrutiner på raken som Nvidia misslyckas med? Måste väl vara något form av rekord? Oberoende så låter det inte bra när man själv sitter och väntar på optimeringar för nyare spel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Använder själv den drivrutinen och inte haft några problem än. Ska gå tillbaka till den förra imorgon (om det ens är möjligt), vågar inte riskera något. Varför är det alltid Nvidia som lyckas göra drivrutiner som pajar kort? Varken AMD eller ATI har väl gjort det?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@Tumnus:

Skrivet av Tumnus:
För att de gör bra grafikkort? PhysX finns knappt i några moderna spel idag, Gameworks är en pina i vissa spel och AMD har visat att de kan konkurrera med Nvidia.

Ja AMD gör bra kort värda sitt pris, men saken är den att folk tror och tycker för mycket.. det finns liksom bara 2 stycken GPU leverantörer så vad spelar det för roll egentligen om antingen den ena är bra eller den andra... båda är bra ingen mer eller mindre dom är likvärdiga LOL saken är fortfarande den att med AMD's kort så får man inget extra ögongodis som finns att tillgå så som Nvidia korten ger i vissa titlar Gameworks, Hair och PhysX m.m. Därför gillar jag Nvidias kort lite mer.

Finns lite som händer med nya spel samt spel som ej kommit ut...
Tror spelen Arizona Sunshine VR och Chronos VR kommer innehålla extra ögongodis för Nvidia ägare också. Sedan är de gamla spelen jättebra att spela idag med allting på MAX inkl. PhysX MAX.... De flyter på som smör med dagens hårdvara.

Killing Floor 2, Xcom 2,Warhammer 40,000: Eternal Crusade, Landmark, Daylight, Lords of the Fallen, Borderlands: The Pre-Sequel m.m.

Fallout 4
Recent 1.3 Beta update (availabe through Steam on PC) for Fallout 4, among various bug fixes, adds several new graphics features – HBAO+ ambient occlusion and, suprisingly, physically simulated debris effects from bullet impacts, exclusive to NVIDIA GPUs.

https://www.youtube.com/watch?v=e340suIiXtg
https://www.youtube.com/watch?v=UHtmTjCX0bo

Everest VR:
https://www.youtube.com/watch?v=q5vsnvYtkVY

MVH