Permalänk

Lämna tillbaka dator

Köpte en dator igår på netonnet och säljaren sa att jag fick ta hem den och prova. Om jag inte var nöjd kunde jag få lämna tillbaka den.

Tänkte lämna tillbaka den men jag har ju laddat ner virusprogram etc.
Gjorde då en återställning av windows men såg att man kan gå in och ångra systemåterställningen. Kan då kunden som ev köper datorn efter mig komma åt mina program?
Eller återställer dom datorn i butiken? Någon som har erfarenhet av detta?

Uppskattar alla svar, tack.

Permalänk
Medlem

Dom skall göra en Fabriksåterställning när den lämnas tillbaka, du kan även göra en sådan innan du lämnar tillbaka datorn.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fandersson:

Köpte en dator igår på netonnet och säljaren sa att jag fick ta hem den och prova. Om jag inte var nöjd kunde jag få lämna tillbaka den.

Tänkte lämna tillbaka den men jag har ju laddat ner virusprogram etc.
Gjorde då en återställning av windows men såg att man kan gå in och ångra systemåterställningen. Kan då kunden som ev köper datorn efter mig komma åt mina program?
Eller återställer dom datorn i butiken? Någon som har erfarenhet av detta?

Uppskattar alla svar, tack.

Du bör göra en återställning och inte en systemåterställning. Det är två helt olika funktioner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Tanken är att butiken alltid ska göra en komplett återställning av datorn innan de säljer vidare den, men det finns ju en del exempel på folk som öppnat sin nyköpta dator (även där butiken sålt den som helt ny) bara för att finna någons gamla bilder på den.

Vet faktiskt inte hur de löser den problematiken med att ångra återställning. Antar de behöver ominstallera systemet med extern media (skiva/USB) och ej med inbyggda återställningen för att komma runt det. Och det ska man nog inte lita på att de gör...
De blir nog inte så glada om du gör en total rensning av disken heller (wipa allt inkl OS).

Bästa är nog att fråga i samband med retur.

Edit: läste andra inläggen, tyckte väl det var lite underligt att du kunde ångra en fabriksinställning. Som de andra säger - gör en fabriksåterställning, inte systemåterställning.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket