Billigaste GPU med Hdmi 2.0 stöd?

Permalänk
Medlem

Billigaste GPU med Hdmi 2.0 stöd?

Hejsan,

Jag är i behov av en GPU med Hdmi 2.0 stöd och behöver veta vilken som är billigast. Tittade även runt lite på google och folk säger att Gtx 960 är den billigaste, men Prisjakt säger att Gtx 950 har stöd för Hdmi 2.0 och denna är betydligt billigare. Finns det en anledning till att de säger 960:n är billigast?

Vore också roligt om någon kunde förklara vad 2.0a innebär.

Tack för eventuella svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misbah:

Hejsan,

Jag är i behov av en GPU med Hdmi 2.0 stöd och behöver veta vilken som är billigast. Tittade även runt lite på google och folk säger att Gtx 960 är den billigaste, men Prisjakt säger att Gtx 950 har stöd för Hdmi 2.0 och denna är betydligt billigare. Finns det en anledning till att de säger 960:n är billigast?

Vore också roligt om någon kunde förklara vad 2.0a innebär.

Tack för eventuella svar

Är det 4K/60Hz du är i behov av?

Det är väl det enda med HDMI 2.0 som är själva featuren med den versionen än 1.4.

HDMI 1.4 = Max 30Hz i 4K.
HDMI 2.0 = Upp till max 60Hz i 4K.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Vangen: Exakt. Jag har tänkt o köpa en 4k tv med 2.0 Hdmi och behöver då en GPU med samma stöd. Behöver veta om Gtx 950:n verkligen har stöd för 2.0 Hdmi eller inte.

Permalänk
Medlem

Gtx 950 är baserad på exakt samma krets som 960, så har otroligt svårt att tänka mig att den inte skulle ha HDMI 2.0 stöd. (Finns adapter även för DP 1.2 -> HDMI 2.0.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misbah:

@Sebastian V: Exakt. Jag har tänkt o köpa en 4k tv med 2.0 Hdmi och behöver då en GPU med samma stöd. Behöver veta om Gtx 950:n verkligen har stöd för 2.0 Hdmi eller inte.

Ja 950 och uppåt har stöd för det.

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-950/...

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misbah:

Finns det en anledning till att de säger 960:n är billigast?

960 lanserades i jan 2015, 950 i aug 2015. Så orsaken till att du hittar många som säger att 960 är billigast är helt enkelt för att den var det under en ganska lång period.

Ett alternativ är annars att använda en DisplayPort -> HDMI 2.0 adapter. Club 3D tillverkar en som finns med vanlig DP eller mini-DP. Sweclockers har recenserat den. Jag kör själv med en sån tillsammans med grafikkortet i en Core i3 6100T kopplad till min 4K-TV, och det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack verkligen för alla svar!

Har en fråga angående adaptern. Kan jag ha en grafikkort med endast stöd för Hdmi 1.4 och sedan använda adaptern till att konvertera det till 2.0? Var exakt sätter man i displayporten, på tvn eller på grafikkortet?

Edit: Märkte att dporten skulle sitta på gpun då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misbah:

@perost: Tack verkligen för alla svar!

Har en fråga angående adaptern. Kan jag ha en grafikkort med endast stöd för Hdmi 1.4 och sedan använda adaptern till att konvertera det till 2.0? Var exakt sätter man i displayporten, på tvn eller på grafikkortet?

Edit: Märkte att dporten skulle sitta på gpun då.

Precis, adaptern konverterar DisplayPort till HDMI 2.0. Endast DisplayPort 1.2 och HDMI 2.0 har tillräckligt med bandbredd för 4K@60Hz med 4:4:4-färg, så det fungerar inte att konvertera HDMI 1.4 till 2.0. Men DisplayPort är ju mycket vanligare på grafikkort än HDMI 2.0.

Permalänk
Medlem

@perost: Intressant.

Dock har jag hört att det i verkligen inte är möjligt att konvertera displayport 1.2 till hdmi 2.0 och att 3D Clubs produkt bara är missledande. Samt att många av dagens hdmi kablar som hävdar att de klarar hdmk 2.0 inte gör det. Jag har sökt runt ett tag nu och kan inte hitta en tillverkare som kan verifiera att deras produkter klarar 4k @60hz. Dessutom kostar många av dem upp emot flera hundra. Pengar jag aldrig skulle betala för en sladd som i verkligheten kostar några tior.

Vilka hdmi sladdar klarar 18 gbs och över som är inom ett rimligt pris? Det är otroligt svårt att hitta något om sladdar som klarar 4k @60hz. Många hävdar att det fortfarande inte finns sladdar som klarar av 4k@60hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misbah:

Dock har jag hört att det i verkligen inte är möjligt att konvertera displayport 1.2 till hdmi 2.0 och att 3D Clubs produkt bara är missledande.

Då har du hört fel, jag använder som sagt en sån adapter själv för att få ut 4K@60Hz med 4:4:4-färg. Sweclockers bekräftar ju även detta i sin recension av adaptern.

Skrivet av Misbah:

Vilka hdmi sladdar klarar 18 gbs och över som är inom ett rimligt pris? Det är otroligt svårt att hitta något om sladdar som klarar 4k @60hz. Många hävdar att det fortfarande inte finns sladdar som klarar av 4k@60hz.

Jag använder en billig kabel från någon vanlig nätbutik (minns inte riktigt vart jag köpte den, var något år sedan), den kostade nog runt en hundralapp för 2 meter. HDMI 2.0 kräver ju inga nya kablar, en vanlig High Speed-kabel ska vara nog för 4K. Det är mest när man har en lång kabel, 5m eller längre, som det kan vara svårt att få till det.

Permalänk
Medlem

@perost: Det konstiga är att det finns så kallade high-speed kablar för 50 kr och samtidigt dem för över 1000 kr. Och både påstår att deras kablar klara hastigheter över 18 gb/s. Fungerar de billiga kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misbah:

@perost: Det konstiga är att det finns så kallade high-speed kablar för 50 kr och samtidigt dem för över 1000 kr. Och både påstår att deras kablar klara hastigheter över 18 gb/s. Fungerar de billiga kablarna?

Om det är en High Speed-kabel så ska den klara 18 Gb/s, oavsett vad den kostar. Men ju längre kabeln är, dessto viktigare är kvalitén på den. Och när det gäller riktigt dyra kablar så är det ju samma som för audio-kablar: de tillverkas för att folk köper dem, inte för att de behövs.

Det är för övrigt en sån här kabel jag använder (jag behövde egentligen bara 1m, men 2m-kabeln är underligt nog mycket billigare). Beskrivningen verkar ha skrivits när HDMI 1.4 var nytt, så den stämmer inte riktigt (HDMI 2.0 använder som sagt samma kablar som 1.4).

Jag har även en kabel som fanns i lägenheten när jag flyttade in för ~6 år sedan, som hör till en digital-TV-box. Den fungerar precis lika bra med 4K den med, enda anledningen att jag köpte en ny var för att jag ville ha en vinklad.

Permalänk
Medlem

Hittade en bra sladd via Amazon UK. Priset gick på 125 kr efter frakt etc.
HDMI 2.0

Kör Tv:n på 3840x2160p @60HZ utan lagg, och har inte märkt något på ljudet heller. Än så länge är den 5/5.