Närvarolista i Excel

Permalänk

Närvarolista i Excel

Hej alla.

På ett ställe jag arbetar som volontär, har vi haft en närvaro lista som var skapad i excel med olika makron.
denna lista har varit ett problem så vi skulle behöva förändra denna lista, jag ser gärna att man från grunden skapar en ny i excel då det
är en bra lösning och vi har tillgång till excel.
Listan har fungerat så man kan lägga till nya och sedan dubbelklicka på dem samt en knapp och så kan man anmäla närvaro. Nu är jag inget excel proffs men jag är den mest it erfarna så jag har fått i uppdrag att lösa detta.
Jag skulle vara glad om jag kunde få lite länktips för att kunna läsa på och skapa denna lista.
Alternativ direkta tips på hur man skapar en sån...

mvh Bloben

Permalänk
Inaktiv

En bra bok: https://www.adlibris.com/se/bok/microsoft-excel-2013-power-pr... Boken tar upp grunderna och enligt min åsikt bör typ alla kunna det som står i denna bok.

Ett problem jag direkt ser är arbetsbördan, det du vill skapa är lite arbete att göra speciellt om man vill ha det bra. Eftersom du enkelt kallar vba koden för macro, så antyder det om att du ej har programmerat så mycket vba.

Nå om du har gott om tid och vill lära dig programmera excel, så rekommenderar jag som sagt boken ovanför och googla på vba + excel och du hittar tusentals guider. En fördel du har är att du redan har ett arbete att utgå ifrån.

Sedan skulle jag inte ha gjort lösningen i Excel utan Access, men excel har fördelar som att "precis alla" kan använda dessa på sina datorer, så excel kanske är bättre ändå.
*edit*
Rent generellt att göra ett riktigt bra bokningssystem i Excel är lite omständligt och det är lite fel verktyg, speciellt när man enkelt vill plocka ut statistik. Access är däremot en databas och då lagrar man bara informationen i denna, sedan man man man göra vilka uppslag man vill.

Permalänk
Medlem

Som tidigare person har namn är vba + excel vägen att gå. Men att spara ner det i en databas är absolut ett plus, det hela kan lätt bli ett för stort projekt för en "nybörjare". Men har du intresset go for it!

Googla på vba tutorials och det finns säkert en massa mallar om du googlar på "attendance list vba" eller något liknande.

/Bergan

Permalänk
Skrivet av anon159643:

En bra bok: https://www.adlibris.com/se/bok/microsoft-excel-2013-power-pr... Boken tar upp grunderna och enligt min åsikt bör typ alla kunna det som står i denna bok.

Ett problem jag direkt ser är arbetsbördan, det du vill skapa är lite arbete att göra speciellt om man vill ha det bra. Eftersom du enkelt kallar vba koden för macro, så antyder det om att du ej har programmerat så mycket vba.

Nå om du har gott om tid och vill lära dig programmera excel, så rekommenderar jag som sagt boken ovanför och googla på vba + excel och du hittar tusentals guider. En fördel du har är att du redan har ett arbete att utgå ifrån.

Sedan skulle jag inte ha gjort lösningen i Excel utan Access, men excel har fördelar som att "precis alla" kan använda dessa på sina datorer, så excel kanske är bättre ändå.
*edit*
Rent generellt att göra ett riktigt bra bokningssystem i Excel är lite omständligt och det är lite fel verktyg, speciellt när man enkelt vill plocka ut statistik. Access är däremot en databas och då lagrar man bara informationen i denna, sedan man man man göra vilka uppslag man vill.

Tack för boktipset. Ska titta på den när ekonmin tillåter. Nej jag har ingen direkt erfafrenhet av vba kan lite java samt html5 men det är ju skillnad såklart. Problemet med filen är att det vill inte sammarbeta med mig och nya office alls så oftast öppnas den tom eller utan info eller liknade.
Är det lättare att göra det i access? Tiden är egentligen ganska knapp men jag får ta och grotta ner mig i detta specfikia mål.

Skrivet av bergann:

Som tidigare person har namn är vba + excel vägen att gå. Men att spara ner det i en databas är absolut ett plus, det hela kan lätt bli ett för stort projekt för en "nybörjare". Men har du intresset go for it!

Googla på vba tutorials och det finns säkert en massa mallar om du googlar på "attendance list vba" eller något liknande.

/Bergan

Ska googla runt lite nu när jag vet vad jag ska googla på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TantmedHatt:

Tack för boktipset. Ska titta på den när ekonmin tillåter. Nej jag har ingen direkt erfafrenhet av vba kan lite java samt html5 men det är ju skillnad såklart. Problemet med filen är att det vill inte sammarbeta med mig och nya office alls så oftast öppnas den tom eller utan info eller liknade.
Är det lättare att göra det i access? Tiden är egentligen ganska knapp men jag får ta och grotta ner mig i detta specfikia mål.

Ska googla runt lite nu när jag vet vad jag ska googla på

Med java menar du java script eller?

Ja det är en rätt så stor skillnad på det du har hållit på med och det du ska göra. Enklaste är att utgå från det som redan är gjort och korrigera felen.
Angående Access så är det enklare att göra en "bra" lösning i denna, där folk i sin tur kan säga att för att göra en "bra" lösning kanske man ska göra en webblösning eller något. Det är olika verktyg och beroende på hur avancerad lösning man vill göra så bör man byta plattform.
Om du har ont om tid, så tycker jag direkt att access är fel väg att gå, speciellt när du ej är van med vba.

Mitt råd till dig är att fokusera på den lösning som finns och googla på de frågor som dyker upp. Rent generellt nu så är min rekommendation enbart vba + excel + vad du nu vill göra.
Vill du ha t.ex en filöppnare i excel så är det att söka på vba + excel + file browser o.s.v.