En bra bok: https://www.adlibris.com/se/bok/microsoft-excel-2013-power-pr... Boken tar upp grunderna och enligt min åsikt bör typ alla kunna det som står i denna bok.
Ett problem jag direkt ser är arbetsbördan, det du vill skapa är lite arbete att göra speciellt om man vill ha det bra. Eftersom du enkelt kallar vba koden för macro, så antyder det om att du ej har programmerat så mycket vba.
Nå om du har gott om tid och vill lära dig programmera excel, så rekommenderar jag som sagt boken ovanför och googla på vba + excel och du hittar tusentals guider. En fördel du har är att du redan har ett arbete att utgå ifrån.
Sedan skulle jag inte ha gjort lösningen i Excel utan Access, men excel har fördelar som att "precis alla" kan använda dessa på sina datorer, så excel kanske är bättre ändå.
*edit*
Rent generellt att göra ett riktigt bra bokningssystem i Excel är lite omständligt och det är lite fel verktyg, speciellt när man enkelt vill plocka ut statistik. Access är däremot en databas och då lagrar man bara informationen i denna, sedan man man man göra vilka uppslag man vill.