Något man behöver veta om man ska köra crossfire?

Permalänk

Något man behöver veta om man ska köra crossfire?

Tjena, ska snart skaffa ett till R9 280X så att jag kan köra crossfire. Så jag tänkte höra med er om det är något man behöver veta? Eller något man behöver göra med bios osv?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Tjena, ska snart skaffa ett till R9 280X så att jag kan köra crossfire. Så jag tänkte höra med er om det är något man behöver veta? Eller något man behöver göra med bios osv?

Du behöver ett tillräckligt starkt nätaggregat och moderkort som stödjer crossfire. Är det inte aktiverat automatiskt är det bara att aktivera det i inställningar.

Sen får du vara beredd på att vissa spel fungerar skitdåligt när det är aktiverat (ex World of tanks) och vissa spel skalar dåligt men annars är det bara att köra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@jOnÄTÄn: Perfekt, skaffade nyss ett moderkort som stödjer det och kör med 800 watt så tror det bör funka

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Testade ganska nyligen två 280x.
Stoppade i båda korten, startade datorn.
Avinstallerade AMDs drivrutiner.
Laddade hem ny drivrutin som installerades, startade nog om igen efter detta.
Med datorn igång satte två CF-bryggor, AMDs kontrollpanel klagade när jag bara hade en.
Drog igång CF i AMDs inställningar.

Fick artefakter så jag gav upp, dock hade jag bara lånat det andra kortet för att snabbt testa hur det skulle funka.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att installera ett kort med nya drivare först. Sen sätta i kort nummer 2, jag har själv upplevt problem med att installera båda samtidigt. sen ska det bara behövas en brygga..lyckatill!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Medlem

Som tidigare skribenter redan har skrivit så fungerar en del spel dåligt och vissa inte alls.
Men. Jag kör själv två stycken 290 och en del av de spel som fungerar dåligt kan man trixa till i Catalyst\Radeon så att de funkar betydligt bättre.
Bland annat kan man ställa in hur korten ska arbeta i CF och så brukar det hjälpa en hel del att ställa in grafikinställningar i Catalyst\Radeon i stället för i spelet.

Är du en entusiast ska du definitivt köra CF, blir en del pill men det är ju kul om man har intresset!

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Hjälpsam

Det tar också mer CPU-kraft och mer arbetsminne, så man bör inte ha en allt för klen maskin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Precis som frostulv skriver: En stark cpu och minne även ett nätagg med minst 800w!