Öppna Notepad (och alla program) i maximerat fönster automatiskt?

Permalänk
Medlem

Öppna Notepad (och alla program) i maximerat fönster automatiskt?

Kan det verkligen vara möjligt att Notepad inte kan tvingas att automatiskt öppna i maximerat läge?
Notepad öppnar varje gång i ett likadant fönster som senaste gången, men det gäller inte maximerat läge.

Man kan förstås dra upp fönstret så det täcker så gott som hela skärmen, men det är inte samma sak som maximerat läge. Det märker man när man ska stänga fönstret genom att klicka i övre högra hörnet av skärmen. Då stängs ofta ett annat fönster som ligger bakom i maximerat läge... Det har nog fler än jag retat mig på.

Förr i tiden skapades det särskilda små program som bara hade till uppgift att tvinga alla program (som Notepad) att öppna i maximerat läge. Men år 2016 i Windows 10, har Microsoft verkligen inte fixat detta väldigt enkla problem?
Hoppas att det bara är jag som missat en enkel inställning.

Annars kan man förstås använda Notepad++ eller liknande program istället, men det borde finnas en generell lösning för att alltid öppna alla program maximerat.

Permalänk
Medlem

http://www.addictivetips.com/windows-tips/force-windows-10-an...

Där kan du ställa in. Dock för enskilda program men ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Där kan du ställa in. Dock för enskilda program men ändå.

Tack för länken. Det går bra att öppna Notepad i maximerat läge, men tyvärr löser det inte problemet eftersom man i 99% av alla fall öppnar ett textdokument (t.ex genom att dubbelklicka på en .txt-fil), och då blir det inte maximerat fönster.

Man startar ju inte först Notepad och sedan öppnar ett textdokument inifrån Notepad.
Men kanske har jag missat något, om det går att starta Notepad i max-läge så borde det ju även gå att få text-dokument att öppna maximerat.

Helt otroligt att Microsoft efter alla år ännu inte brytt sig om att lösa så enkla och självklara saker.

Permalänk
Medlem

Alt x mellanslag/enter kanske är ett alternativ annars? Eller en tillfällig lösning tills du hittar en bättre åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Citat:

Alt x mellanslag/enter kanske är ett alternativ annars? Eller en tillfällig lösning tills du hittar en bättre åtminstone.

Alt x mellanslag fungerar inte, men Alt mellanslag x fungerar bra för att maximera fönster.
Men man måste ju först öppna textfilen på vanligt sätt i icke-maximerat läge, och sen maximera fönstret med Alt mellanslag x, och då går det minst lika fort att klicka med musen på Maximera uppe i högra hörnet. Men som tangentbords-alternativ till musen är det bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Kalasis:
Tack för tipsen. Jag installerade AutoSizer, men tyvärr löser det inte problemet med att öppna maximerade textfiler i Notepad. Kanske beror det på att jag kör Win10 x64, och programmet verkar vara avsett för 32-bitars Windows.

Tipsen i artikeln på sevenforums.com (Windows 7: Registry Setting for Windows to Open Full Screen) biter inte heller på problemet att öppna maximerade textfiler i Notepad, åtminstone inte i Win10 x64.

Det verkar vara ett olösligt problem. Normalt räcker det ju att maximera ett program och sen stänga fönstret så öppnas programmet i fortsättningen maximerat. Men av någon anledning gäller det inte alla Microsofts program.