Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Personligen hade jag aldrig chansat på att använda en Seagate, speciellt inte i en backuplösning.
Efter erfarenheter, både privat och inom arbetslivet, är min åsikt att deras diskar är skit, billiga, men skit.
Kommer säkert få lite motargument, men vet att många här håller med mig och att Backblaze diskstatistik inte visar så positiva siffror på Seagate-diskarna.

Om Backblaze statistik var korrekt hade Seagate fått säljstopp för längesedan.
Fel disk i fel miljö helt enkelt Men sen får man tycka och tro vad man vill förstås.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Crucial BX200 960GB och Logitech G933 Artemis Spectrum, trådlösa. Pågår i drygt 9h till.

http://www.amazon.co.uk/Crucial-BX200-960GB-2-5-Inch-CT960BX2...

http://www.amazon.co.uk/Logitech-Artemis-Spectrum-Wireless-Su...

Riktigt bra deals faktiskt. Tror ni man kan få ut några kronor om man köper o sen säljer här på marknaden/blocket?

Tack, har letat efter en 1TB disk ett tag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maximm:

Tack, har letat efter en 1TB disk ett tag.

Vad blev kostnaden för dig?

Även jag har varit sugen på en rymligare SSD så denna är ju faktiskt rätt intressant. Men har ingen erfarenhet av att handla från Amazon och speciellt då kostnaderna som blir i slutändan och butiken kräver inloggning för att få se priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad blev kostnaden för dig?

Även jag har varit sugen på en rymligare SSD så denna är ju faktiskt rätt intressant. Men har ingen erfarenhet av att handla från Amazon och speciellt då kostnaderna som blir i slutändan och butiken kräver inloggning för att få se priset.

Jag kollade och priset landade på ~2050:- med frakt så ca 600:- billigare än att handla från Dustin.

Permalänk
Medlem

BX200 är en skräpdisk vilket påpekats innan. Läs nordichardwares recension.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad blev kostnaden för dig?

Även jag har varit sugen på en rymligare SSD så denna är ju faktiskt rätt intressant. Men har ingen erfarenhet av att handla från Amazon och speciellt då kostnaderna som blir i slutändan och butiken kräver inloggning för att få se priset.

2006kr inkl frakt blev totalen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

BX200 är en skräpdisk vilket påpekats innan. Läs nordichardwares recension.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmmm, har du helt rätt i. Avbokar min order nu, trodde inte den kunde vara så usel då mina andra varit jättebra.
Köper en Samsung Evo 1TB när den dimper ner till 2500kr igen, känns mer prisvärt även för en lagringsdisk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mögel:

Jag kollade och priset landade på ~2050:- med frakt så ca 600:- billigare än att handla från Dustin.

Skrivet av maximm:

2006kr inkl frakt blev totalen

Tack, det var rätt bra skillnad ändå.

Även om det inte är den bästa möjliga SSD'n så är priset riktigt bra och dessutom är det inte någon TLC i den. Blir nog att fundera lite nu, är ju någon timme kvar.

EDIT: TLC i den så ganska ointressant tyvärr. BX100 är det bättre Crucial-valet isåfall i budgetklassen.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Tack, det var rätt bra skillnad ändå.

Även om det inte är den bästa möjliga SSD'n så är priset riktigt bra och dessutom är det inte någon TLC i den. Blir nog att fundera lite nu, är ju någon timme kvar.

BX200 använder sig av det sämsta TLC NAND jag vet om (i en SSD).

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja... Jag kan ju se ett visst problem i det faktumet att man har varken reklamationsrätt, eller garantier vid begagnatköp. Men det åligger ju köparen att ha koll på sådant.
B!

Precis vad jag tänkte på också, och det tror jag inte personen direkt tänkte informera köparen om heller.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glaring_Mistake:

BX200 använder sig av det sämsta TLC NAND jag vet om (i en SSD).

Ah, såg nu vid en nogrannare koll. Den listas med MLC på en del ställen men det sitter helt klart TLC i den. Trist, förväntar mig mer av Crucial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Kommer säkert få lite motargument, men vet att många här håller med mig och att Backblaze diskstatistik inte visar så positiva siffror på Seagate-diskarna.

Spännande att du refererar till statistik som klart och tydligt visar att det är en begränsad serie som har problem, och att den här disken är av en storlek som inte finns i den serien, lämnar du helt osagt. Det hade varit bättre att bara referera till din personlig åsikt, och utelämna Backblaze, eftersom deras statistik är helt irrelevant i det här fallet. Om du vill använda deras data för att göra någon sorts generalisering är det förstås ok, men då är kanske andelar av det totala frånfallet mer lämpligt, än statistik för specifika diskar... Knappt 7% WD vs knappt 4% Seagate säger i så fall att du har fel, och att Seagate bara är det näst sämsta alternativet.
I realiteten känner jag att siffrorna är ganska irrelevanta för privat bruk. Man bör (nog) undvika diskserier med extremt hög felfrekvens, men för diskar i normalspannet är deras statistik missvisande. Miljön diskarna sitter i är helt enkelt orsaken till diskarnas defekter, och inte motsvarande en normal miljö i hemmet.

Skrivet av Brainsplitter:

Om Backblaze statistik var korrekt hade Seagate fått säljstopp för längesedan.

Deras statistik är (självklart) korrekt. Den är bara inte applicerbar på miljöer de flesta av oss kommer i kontakt med.

Skrivet av Dunder:

Precis vad jag tänkte på också, och det tror jag inte personen direkt tänkte informera köparen om heller.

Lagstiftningen är dock tydlig, och det har varit hur många artiklar om det i media som helst de senaste åren, så det får förväntas att begagnatköpare har koll på det själva, om man ska vara ärlig. Men det är en definitiv nackdel med köp av "ny" TV i o-öppnad förpackning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Deras statistik är (självklart) korrekt. Den är bara inte applicerbar på miljöer de flesta av oss kommer i kontakt med.

Menar förstås för konsumentmiljö, skrev bara inte det då vi Sweclockare inte har ett helt datacenter i hemmet.
Den är inte korrekt för oss vanliga som har en NAS eller några få hårddiskar, men kollar ett företag som ska ha en likvärdig lösning för sin lagring, då kan den vara tillförlitlig.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NiklasN:

ASUS ROG Swift PG279Q - 6990 kr på Webhallen

Prisjakt - Näst billigast - 8390 kr på Komplett

Jag är intresserad av den här skärmen, men är osäker på om jag ska slå till eller inte. Har för närvarande en 24" Dell U2412M (upplösning: 1920 x 1200) kopplad till dator i signatur.

Huvudsakliga användningsområden är spelande (varierar om det är singel player-spel som Dragon Age: Inquisition, Tomb Raider eller multiplayer-spel som WoW, CS:GO osv) och musikproduktion. Är införstådd med att jag kommer få dra ner inställningarna en del så länge jag har mitt nuvarande grafikkort.

Är intresserad pga upplösningen och 144 Hz/G-Sync, men undrar om det kanske är mer "värt" att vänta på nya grafikkort och 4K-skärmar, osv.

Kanske är off-topic (?), men tänkte höra mig för här vad folk har att säga

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användare:

Jag är intresserad av den här skärmen, men är osäker på om jag ska slå till eller inte. Har för närvarande en 24" Dell U2412M (upplösning: 1920 x 1200) kopplad till dator i signatur.

Huvudsakliga användningsområden är spelande (varierar om det är singel player-spel som Dragon Age: Inquisition, Tomb Raider eller multiplayer-spel som WoW, CS:GO osv) och musikproduktion. Är införstådd med att jag kommer få dra ner inställningarna en del så länge jag har mitt nuvarande grafikkort.

Är intresserad pga upplösningen och 144 Hz/G-Sync, men undrar om det kanske är mer "värt" att vänta på nya grafikkort och 4K-skärmar, osv.

Kanske är off-topic (?), men tänkte höra mig för här vad folk har att säga

Väldigt stor risk att du får en panel med mycket BLB, ipsglow eller döda pixlar etc, katastrofal kvalitetskontroll på dessa tyvärr. Finns rätt mycket att läsa på ämnet om du googlar skärmen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Väldigt stor risk att du får en panel med mycket BLB, ipsglow eller döda pixlar etc, katastrofal kvalitetskontroll på dessa tyvärr. Finns rätt mycket att läsa på ämnet om du googlar skärmen.

Tråkigt att höra, specifikationsmässigt ser den riktigt bra ut. Sökte runt lite grann och det verkar vara en del, som du skrev, som har upplevt problem med skärmen.

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Användare:

Tråkigt att höra, specifikationsmässigt ser den riktigt bra ut. Sökte runt lite grann och det verkar vara en del, som du skrev, som har upplevt problem med skärmen.

Värt att tänka på är att det är den missnöjda andelen köpare som hörs. Den nöjda är ofta tyst.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Värt att tänka på är att det är den missnöjda andelen köpare som hörs. Den nöjda är ofta tyst.

Fast om du kollar overclock.net så finns det rätt mycket information om vilket skick skärmarna levereras i, där är det absolut inte så att det bara är de som är negativa som postar (men de ställer sjukt höga krav).

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Yorg:

Fast om du kollar overclockers.net så finns det rätt mycket information om vilket skick skärmarna levereras i, där är det absolut inte så att det bara är de som är negativa som postar (men de ställer sjukt höga krav).

Nej, inte heller här är det bara de negativa åsikterna som hörs, men det kommer alltid vara de som hörs mest. Sen känns det som att alla tillverkare är ungefär lika illa, se bara på Dell som ska vara så företagsinriktade och hur deras QC varit.

Men visst, till originalpriset kan jag hålla med om att det kan vara dumt att chansa.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mina HK Nova igår och har lyssnat en halvtimme på dem.

Tydligt och klart ljud, oväntat bra bas (me boosten igång), bra stereo effekt där ljudet kommer från mitten, inget brus. Dock väldigt hög volym, så jag får skruva ner till 20/100 på datorn och sedan justera till mitten på högtalarna för att få en normal volym.

Touchen fungerar, men jag hade mycket hellre haft riktiga knappar. HK Loggar på nätet stör mig mycket, den kunde de skippat.

Det sämsta med ljudet är att det känns väldigt stängt, som att det kommer från två små högtalare - vilket det också gör. Tror totalt sett att de spelar så bra de kan för storleken - och inte mycket mer. Värt 1000kr? Sett till designen absolut, de är skitsnygga. Sett till ljudet? Ja, men det finns förmodligen ännu bättre någon annan stans.

Permalänk

Är på jakt efter en ny dator och såg i tipstråden att XFX AMD Radeon R9 390X ligger på 22% rabatt just nu hos CDON.
Är det värt att slå till även fast jag inte bestämt mig kring resterande datorkomponenter än?
Tanken är att datorn ska landa på runt 8-9 000 kr i slutändan.

http://cdon.se/hemelektronik/xfx-amd-radeon-r9-390x-dd-8gb-hd...

Edit:
Jag var lite het på gröten, tydligen så var pris kontra kvalité inte alls speciellt bra och det verkar bra mycket bättre att sikta in sig på ett GTX 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebhellstrom:

Är på jakt efter en ny dator och såg i tipstråden att XFX AMD Radeon R9 390X ligger på 22% rabatt just nu hos CDON.
Är det värt att slå till även fast jag inte bestämt mig kring resterande datorkomponenter än?
Tanken är att datorn ska landa på runt 8-9 000 kr i slutändan.

http://cdon.se/hemelektronik/xfx-amd-radeon-r9-390x-dd-8gb-hd...

Från SweClockers recension;

"Vid belastning är det dock en helt annan bild som målas upp, där kortets kylare behöver varva upp fläktarna rejält för att hålla temperaturerna i schack. I slutändan landar kortet på smått öronbedövande 52,5 dBA när det belastas, vilket placerar modellen bland de mest högljudda av eftermarknadsmodellerna vi någonsin tagit en titt på i testlabbet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebhellstrom:

Är på jakt efter en ny dator och såg i tipstråden att XFX AMD Radeon R9 390X ligger på 22% rabatt just nu hos CDON.
Är det värt att slå till även fast jag inte bestämt mig kring resterande datorkomponenter än?
Tanken är att datorn ska landa på runt 8-9 000 kr i slutändan.

http://cdon.se/hemelektronik/xfx-amd-radeon-r9-390x-dd-8gb-hd...

Det beror på hur länge du tänkt vänta. Skulle rent spontant säga nej, dels lämnar det ganska snålt med utrymme i budgeten för att landa under 9k, dels går priser ner med tiden samt att nya grejer kommer ut (speciellt nya grafikkort som är runt hörnet). Har du tänkt vänta tills sommaren eller längre med det kompletta systemet bör du oavsett avvakta pga de nya korten. Bara ett exempel på övriga delar i systemet vilket blir svårt att få in i din budget.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9332474/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användare:

Jag är intresserad av den här skärmen, men är osäker på om jag ska slå till eller inte. Har för närvarande en 24" Dell U2412M (upplösning: 1920 x 1200) kopplad till dator i signatur.

Huvudsakliga användningsområden är spelande (varierar om det är singel player-spel som Dragon Age: Inquisition, Tomb Raider eller multiplayer-spel som WoW, CS:GO osv) och musikproduktion. Är införstådd med att jag kommer få dra ner inställningarna en del så länge jag har mitt nuvarande grafikkort.

Är intresserad pga upplösningen och 144 Hz/G-Sync, men undrar om det kanske är mer "värt" att vänta på nya grafikkort och 4K-skärmar, osv.

Kanske är off-topic (?), men tänkte höra mig för här vad folk har att säga

Jag har en pg279q och efter att ha testat en Benq XL2430T, Dell U2515h, och flera Asus mg279q som hade diverse problem så är jag mycket nöjd med min skärm. Inga döda pixlar, minimalt med BLB samt jämn temperatur i panelen.

Permalänk

Tack för tipsen, slängde in en snabb edit innan jag såg era svar.
Det är troligtvis inom en till max två månader som alla inköp kommer göras, sjunker befintliga GPUer i pris när de nya kommer eller ligger dem kvar någorlunda stadigt?

NetOnNet har MSI GTX 970 för 3 190 kr, det verkar helt klart vara ett bättre val efter lite snabba sökningar på diverse sidor. Bör man lägga in några ändringar i din varukorg för att anpassa till GT 970?

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi...

Skrivet av kronwalled:

Det beror på hur länge du tänkt vänta. Skulle rent spontant säga nej, dels lämnar det ganska snålt med utrymme i budgeten för att landa under 9k, dels går priser ner med tiden samt att nya grejer kommer ut (speciellt nya grafikkort som är runt hörnet). Har du tänkt vänta tills sommaren eller längre med det kompletta systemet bör du oavsett avvakta pga de nya korten. Bara ett exempel på övriga delar i systemet vilket blir svårt att få in i din budget.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9332474/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9332474/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebhellstrom:

Tack för tipsen, slängde in en snabb edit innan jag såg era svar.
Det är troligtvis inom en till max två månader som alla inköp kommer göras, sjunker befintliga GPUer i pris när de nya kommer eller ligger dem kvar någorlunda stadigt?

NetOnNet har MSI GTX 970 för 3 190 kr, det verkar helt klart vara ett bättre val efter lite snabba sökningar på diverse sidor. Bör man lägga in några ändringar i din varukorg för att anpassa till GT 970?

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi...

Nuvarande GPUer kanske sjunker någon hundring, men det mest intressanta är de nya korten i samma prissegment. Det har talats om ganska stora prestandaökningar, men som vanligt blir inte jag förvånad om det är lite överdrivet med hype.

Jag skulle personligen ha passat på detta och väntat tills du är redo att köpa övriga komponenter. Hör till lägret som föredrar 390(x) över 970.

Permalänk
Skrivet av Xoka:

Personligen hade jag aldrig chansat på att använda en Seagate, speciellt inte i en backuplösning.
Efter erfarenheter, både privat och inom arbetslivet, är min åsikt att deras diskar är skit, billiga, men skit.
Kommer säkert få lite motargument, men vet att många här håller med mig och att Backblaze diskstatistik inte visar så positiva siffror på Seagate-diskarna.

Håller med.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Cdon kommer att köra Green Friday (Nej, inget skämt!): http://cdon.se/green_friday/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Cdon kommer att köra Green Friday (Nej, inget skämt!): http://cdon.se/green_friday/

Och CDON kommer att köra med "gröna leveranser" vilket innebär att beställda varor inte kommer att skickas alls av miljöskäl.