Microsoft Sverige-lanserar Signature Edition – Windows-datorer utan bloatware

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra! Jag köpte nyss ett 10tal billiga klientmaskiner emot riktad emot företag. Alla var bloatade med den ena och det andra som norton säkerhetsprogram som enbart gällde 30 dagar.
-Vem f-n mints sagt vill ha ett 30 dagars demo av en bloatware installerat på sin helt sprillans nya dator? Orsaken till att skiten finns är väl för att tillverkaren troligen får betalt för alla som väljer att förlänga skiten.

Permalänk
Medlem

Betalar inte tillverkarna för deras skräp som kommer förinstallerat? Då är det ju inte konstigt ifall priset går upp i och med SE. Förutsatt att inte MS tar smällen.

Inte omöjligt att vi som hittills ominstallerat får betala extra i onödan. Hellre lägre pris och en ominstallation för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Men man installerar ju alltid om datorn det första man gör, eller är det bara jag?

Nu är jag medveten om att wikipedia inte är den säkraste källan direkt, men i detta fallet så tycker jag det räcker gott.

Bloatware (av engelskans svällande vara) är medföljande mjukvara som tar onödigt stor plats i minnet och som tillför en funktion som användaren inte efterfrågat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bloatware

Jag vet vad bloatware är men det betyder inte att Microsoft tycker att det inte är bloat, för dem så ger dessa appar ett mervärde för dig som gör användarupplevelsen bättre men som sagt det är helt upp till dig om det är bloat eller inte.

Det är en av anledningarna till att jag inte alls gillar iPhone, du kan inte ens ta bort bloat på telefonen och det sämsta av allt är att du kan inte ens byta default program.

Permalänk
Medlem

Windows utan bloatware?
Ehh... är halva OS:et bortoptimerat då? Eller vad betyder "bloatware" för MS?

Jag menar en install footprint på 30GB mot 30,5GB är väl ung. hugget som stucket.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

Fint detta, hoppas på Android följer samma spår på andra enheter än Nexus.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Windows utan bloatware?
Ehh... är halva OS:et bortoptimerat då? Eller vad betyder "bloatware" för MS?

Jag menar en install footprint på 30GB mot 30,5GB är väl ung. hugget som stucket.

Själv har jag lyckats installera Windows 10 Pro x64 utan att modifiera den på 7,4GB.

Skrivet av Paddanx:

Skulle nog vilja lägga till, gör backup på hela datorn först, eller tom klona disken, uppdatera klonen. Varför? Jo, för att dessa nergraderingar och uppgradering inte alltid går som det är tänkt, och det är dumt att sitta där med många timmars problem för att försöka rädda all sin data, för man hade inte en färsk backup innan man gjorde stor projekt.

Men, ditt råd i sig är faktiskt bra. Windows 10 kommer förhoppningsvis bli bra, och det är ju rätt smart att då redan har uppgraderingen "klar".

Exakt detta är vad jag hade tänkt spendera sommarmånaderna med, just för att säkra släktingar och vänners maskiner. Ta en större SSD, klona deras disk, uppgradera. Sen sätta tillbaka original disken igen, typ

Sen tycker jag att det är på tiden att dessa PC fick möjlighet till ren version, redan från början. Att behöva installera om det första man gör är inte alltid kul... så det kan lätt vara värt lite extra $.

Känns enklare då att lägga de viktiga filerna i valfritt moln innan uppgradering.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Bra beslut att få datorerna rena. Detta borde vara självklart sedan tidigare egentligen. Men det är ju big business för tillverkarna att få "här prova på vår fina mjukvara"-pengar. Själv skulle jag ändå blåsa om datorn även om den kommer med detta "signature edition". Finns ingen anledning att lita på att de inte finns något root cert som inte borde ligga installerat eller något annat skräp. Jag vill helt enkelt ha 100% koll på vad som är installerat.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Men man installerar ju alltid om datorn det första man gör, eller är det bara jag?

Nu är jag medveten om att wikipedia inte är den säkraste källan direkt, men i detta fallet så tycker jag det räcker gott.

Bloatware (av engelskans svällande vara) är medföljande mjukvara som tar onödigt stor plats i minnet och som tillför en funktion som användaren inte efterfrågat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bloatware

Vi på Sweclockers kanske installerar om datorn det första man gör men inte vanliga Svensson som går och köper en dator till sig själv eller någon i familjen. För mig är Bloatware program som man inte vill ha eller någonsin kommer att använda. Jag var lite sarkastisk när jag skrev "Microsofts egna bloatware". De har ju många program som man aldrig någonsin använder sig av men gör ju inget att de finns där då det inte tar någon direkt plats på hårddisken eller ramminnet etc. Men om man är lite OCD när det kommer till sånt där så kan det vara skönt att slippa "onödiga" program.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Själv har jag lyckats installera Windows 10 Pro x64 utan att modifiera den på 7,4GB.

http://i.imgur.com/fMIgLlV.png

Känns enklare då att lägga de viktiga filerna i valfritt moln innan uppgradering.

Märkligt, då rapporter visar på 10-11GB vid normal installation. Kanske någon speciell komprimeringsfunktion är på?
I alla fall intressant att besluta att köra på en disk med 2GB ledigt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Det vore ju ändå vettigare att de skrev in i avtalet med sina underleverantörer att dessa inte äger rätt att förinstallera något: Att när produkten levereras till slutkund så skall den vara i originalskick.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Ett steg på vägen. Nästa steg är att sälja datorerna med alternativet utan operativsystem så man slipper betala för Windows om man hellre vill ha Linux på sin dator. Tänker nu mest på bärbara datorer. Stationära kan man ju bygga ihop själv från grunden.

Typ att det kommer upp en ruta när man startar den där man får frågan om man vill aktivera windows på datorn. Svarar man nej tack avinstalleras det så småningom när trial-perioden är slut och svarar man ja tack kommer man till köp-funktionen där man betalar för windows-licensen för att få sitt windows aktiverat. Då kan den som ändå inte behöver windows slippa den merkostnaden som idag är dold i datorns inköpspris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Märkligt, då rapporter visar på 10-11GB vid normal installation. Kanske någon speciell komprimeringsfunktion är på?
I alla fall intressant att besluta att köra på en disk med 2GB ledigt.

Ja Windows 10 komprimerar sig själv om det sitter hårdvara i datorn som kan göra det utan prestandaförluster. Installerade på en 10GB hårddisk (virtuell) bara för att testa om det gick.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Känns enklare då att lägga de viktiga filerna i valfritt moln innan uppgradering.

Hoppas det var sarkasm, för det var ett löjligt dåligt svar annars.

Tror du ska kolla runt på forumen och se hur mycket problem denna "felfria/riskfria" uppgradering och nergradering gjort. Den är långt i från felfri, och ofta får man ändå installera om.

Menar du på fullaste allvar att det är enklare att installera om en Windows version från scratch, lägga in alla program, spel, inställningar och smått, samt div filer, något som normalt tar en dag, lätt, vs att bara ta en fullständig image till en extern disk och återställa denna på 15-20 min om det nu går fel. Lägg till det antal timmar det tar att göra dessa upp- och nergraderingar

Om du vill ha snabbaste sättet så är det nog mer att ta en blank disk, ta din Windows nyckel, ta hem Windows 10 och installera med din Windows 7/8 nyckeln. När den är klar och aktiverad, byt tillbaka till original disken och töm disken med Windows 10. Då registrerar du nyckeln, men förstör inte ditt nuvarande OS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Hoppas det var sarkasm, för det var ett löjligt dåligt svar annars.

Tror du ska kolla runt på forumen och se hur mycket problem denna "felfria/riskfria" uppgradering och nergradering gjort. Den är långt i från felfri, och ofta får man ändå installera om.

Menar du på fullaste allvar att det är enklare att installera om en Windows version från scratch, lägga in alla program, spel, inställningar och smått, samt div filer, något som normalt tar en dag, lätt, vs att bara ta en fullständig image till en extern disk och återställa denna på 15-20 min om det nu går fel. Lägg till det antal timmar det tar att göra dessa upp- och nergraderingar

Om du vill ha snabbaste sättet så är det nog mer att ta en blank disk, ta din Windows nyckel, ta hem Windows 10 och installera med din Windows 7/8 nyckeln. När den är klar och aktiverad, byt tillbaka till original disken och töm disken med Windows 10. Då registrerar du nyckeln, men förstör inte ditt nuvarande OS.

Jag har personligen uppgraderat ett 30-tal olika maskiner med olika hårdvara och mjukvara installerade. Inga problem än så länge. Enligt undersökningarna här på Sweclockers har det gått bra för den stora majoriteten. Med tanke på att det görs en komplett backup av det gamla operativsystemet så känns en extra backup innan som kaka på kaka. Men visst, det är aldrig fel att vara försiktig.

Dina metoder fungerar säkert jättebra, men enligt mig är de onödigt invecklade.

Sen är det ju bra att vara insatt i hur uppgraderingsprocessen ser ut, jag rekommenderar dig att titta på den här videon om du inte redan har gjort det:

https://channel9.msdn.com/Events/Ignite/2015/BRK3307

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Blev själv imponerad över att det gick att trycka in Windows på den lilla disken.

Tagit bort svar på regelbrytande inlägg /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Det här har jag kämpat med sedan slutet av 90-talet och försökt påvisa alla att bloatware oftast är roten till problemen. Nu kommer någon form av officiell ursäkt/erkännande att "- Jaa, ni har rätt, program från McAfee, Norton, Adobe, CyberLink mfl är bloatware".

Om bloatware aldrig existerat på PC, så hade det varit omöjligt för Apple att sälja datorer. Samma gäller Android vs Iphone. Android-plattformen är lika katastrofal som PC-datorer man köper hos "Storkrängare-utan-kunskap" (ladorna).

Permalänk
Medlem

@strejf: Du verkar ha kolla på Windows och dess licens-nycklar!

Jag har en Windows 7 Home Premium SWE OEM licens jag skulle vilja uppgradera. Men jag kan inte mata in nyckel någonstans.
Enda sättet är att installera just en OEM version av Home Premium för att aktivera och uppgradera, men någon sådan ISO har jag inte.
Man ska kunna mata in nyckeln på Microsofts hemsidan och få lämplig ISO, men den nekar bara nyckeln.

Kan man installera en ISO av Win 10 och mata in min Win 7 nyckel så den automatiskt fattar att den ska uppgradera?

Permalänk
Medlem

Hoppades på att signature edition skulle innebära en ny W10 version utan bloat som xbox och diverse skräp"appar" som är bundlade, och windows store mm borttaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

@strejf: Du verkar ha kolla på Windows och dess licens-nycklar!

Jag har en Windows 7 Home Premium SWE OEM licens jag skulle vilja uppgradera. Men jag kan inte mata in nyckel någonstans.
Enda sättet är att installera just en OEM version av Home Premium för att aktivera och uppgradera, men någon sådan ISO har jag inte.
Man ska kunna mata in nyckeln på Microsofts hemsidan och få lämplig ISO, men den nekar bara nyckeln.

Kan man installera en ISO av Win 10 och mata in min Win 7 nyckel så den automatiskt fattar att den ska uppgradera?

Ja du kan installera Windows 10 med en Windows 7 Home Premium SWE OEM licens. Skapa media med följande:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Välj att skapa ett USB-minne. Starta datorn från USB-minnet. Installera Windows 10 som vanligt, men välj "hoppa över att mata in nyckel" i installationen. När Windows 10 är installerat, knappar du in din nyckel i Start > Inställningar > Uppdateringar och säkerhet > Aktivering.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@strejf: Så det är så förbluffande enkelt ändå alltså! Tusen tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja du kan installera Windows 10 med en Windows 7 Home Premium SWE OEM licens. Skapa media med följande:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Välj att skapa ett USB-minne. Starta datorn från USB-minnet. Installera Windows 10 som vanligt, men välj "hoppa över att mata in nyckel" i installationen. När Windows 10 är installerat, knappar du in din nyckel i Start > Inställningar > Uppdateringar och säkerhet > Aktivering.

Fast vänta nu, fungerar detta verkligen om man har en OEM liscens? För som jag förstått det kan en OEM liscens endast användas för aktivering vid den initiella installationen.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

@strejf: Så det är så förbluffande enkelt ändå alltså! Tusen tack för hjälpen

Det kan ju vara värt att testa på en annan hårddisk så att du inte blåser över din befintliga Windows 7-installation och det inte aktiveras sen av någon anledning. Men det ska fungera, jag har gjort det många gånger och det har alltid gått bra.

Skrivet av H4tten:

Fast vänta nu, fungerar detta verkligen om man har en OEM liscens? För som jag förstått det kan en OEM liscens endast användas för aktivering vid den initiella installationen.

Har du en OEM-nyckel typ XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX så fungerar det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja du kan installera Windows 10 med en Windows 7 Home Premium SWE OEM licens. Skapa media med följande:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Välj att skapa ett USB-minne. Starta datorn från USB-minnet. Installera Windows 10 som vanligt, men välj "hoppa över att mata in nyckel" i installationen. När Windows 10 är installerat, knappar du in din nyckel i Start > Inställningar > Uppdateringar och säkerhet > Aktivering.

Antar att det även funkar om det är en W7 HP nyckel som medföljt en gammal HP burk? Konstigt nog hade jag väldiga problem med att få den nyckeln att fungera efter att jag rensade disken så jag gav upp och drog på ögonlappen så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hoppades på att signature edition skulle innebära en ny W10 version utan bloat som xbox och diverse skräp"appar" som är bundlade, och windows store mm borttaget.

Jag blev också lite exalterad av överskriften, tänkte att ÄNTLIGEN kommer MS med en konsument version av Enterprise LTSB -N, som de valt att kalla "Signature edition"

Men nä

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@strejf: Så det är så förbluffande enkelt ändå alltså! Tusen tack för hjälpen

Glöm inte bort att skydda dig!
Spybot Anti-Beacon (free)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1 (meningslöst/irrelevant trams)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Läste om Signature edition redan runt releasen av Win10, på MS-bloggarna och MS-store.
Vad kul att det kom till Sverige till slut. Jag hoppas dock att det finns behändiga sätt att installera medföljande tools/drivers tex för att switcha mellan iGPU och självständiga grafikchip på laptops. Ibland kräver sådant custom drivers och program.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Humm... den Dell XPS13 jag köpte för ungefär ett år sen kom utan bloatware... Dell update manager och sen inget annat böös. Kul att de gick i bräschen för en gångs skull

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Vet inte hur ni som gärna installerar om en nyköpt dator värderar er lediga tid, jag slipper i alla fall gärna. Även om det lägger på ~300kr på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Vet inte hur ni som gärna installerar om en nyköpt dator värderar er lediga tid, jag slipper i alla fall gärna. Även om det lägger på ~300kr på priset.

Inte kul man kan säja att senaste lilla asus laptoppen jag installerade med NVMe som jag installerade så gick det inte att uppgradera till w10 från levererade 8.1 för då blåskärm diskkontollern. Installera om med ett usb minne gick jättebra. Men går fortfarande inte att uppgradera mellan buildsen utan att få samma problem. Så ibland har man inget val. Hare fortfarande ingen aning om varför och spelar ingen större råll men tror det är något med secureboot.

Ot:
Något som däremot vore intressant vore att veta förutom hur mycket de olika företagen får för att installera blootware om det är någon skillnad i pris på windows licenserna om man kör en Signature Edition på den datorn man tillvällar och säljer. MS vill som alla har märkt få bort w7 och 8 från marknaden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.