Permalänk
Medlem

AMD eller Nvidia?

AMD eller Nvidia grafikkort?

Har ett GTX 950 just nu men funderar på att uppgradera, skall användas huvudsakligen för att köra CS:GO men också andra spel

Mina komponenter finns i Signaturen

Tips!

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem

Du borde inte behöva något mer för CS:GO och resten av dina komponenter är bra, vänta tills de nya grafikkorten kommer innan du funderar på att uppgradera.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjooni:

AMD eller Nvidia grafikkort?

Har ett GTX 950 just nu men funderar på att uppgradera, skall användas huvudsakligen för att köra CS:GO men också andra spel

Mina komponenter finns i Signaturen

Tips!

Beror givetvis lite på din budget och vilka andra spel du kommer spela. Både AMD och Nvidia rear just nu ut sina befintliga produkter för att bereda väg för nästa generation, så du kan få bra deal på kraftfulla grafikkort idag.

Permalänk
Medlem

Vänta på Pascal och Polaris och se hur de presterar och vad de kostar. Pascal ska komma i slutet av maj/början av juni och Polaris är väl även på gång i sommar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

390x finns för 3490 på CDON, Tycker det är ett riktigt super pris för det kortet och skulle jag behöva ett kort idag skulle jag utan tvekan köpa det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Allt under 980Ti köper du AMD. Och i vissa fall skiter du fullständigt i 980Ti och köper Fury X men det är en annan saga och beror helt på vad för typ av användare och vilken kompetens du besitter.

Prisklass?

Permalänk

AMD nu, Pascal om några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

390x finns för 3490 på CDON, Tycker det är ett riktigt super pris för det kortet och skulle jag behöva ett kort idag skulle jag utan tvekan köpa det.

Hade personligen lagt på några hundralappar och fått en bra version av 390X

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3440863

Fortfarande mycket prestanda för pengarna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

skulle också säga att det är värt att vänta. beroende på budgeten är någ AMD vanligast det bättre alternatives i just nuvarande läget om man inte just är i toppklassen.
men som sagt skulle jag vänta på nya generationen från båda företag och sen bestämma mig vilken är bästa alternativen då.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

390x finns för 3490 på CDON, Tycker det är ett riktigt super pris för det kortet och skulle jag behöva ett kort idag skulle jag utan tvekan köpa det.

Jag sitter på ett MSI pro gaming 390x och jag vet inte om jag skulle rekommendera det. Köp det vid jul för det priset du skriver och kortet blir löjligt varmt. Visst är prestandan finfin men kortet vill gärna rusa upp i 80-85 grader även med hyfsad lufttillförsel.
Har du en mer eller mindre öppen burk så är kortet utmärkt men jag hamnar ofta i att jag får spela på lägre inställningar just för att hålla ner temperaturen.
En nackdel till är att kortet är idle på 60 grader vilket drar upp tempen i burken rätt ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZenTauren:

AMD nu, Pascal om några månader.

Men Polaris kommer ju om några månader också, glöm inte det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Maraur: Jag hade själv inga problem med CF 290x. Att det blir varmt spelar ju ingen roll. Är ju ändå designat för 90c. Bror min sitter med 2st 290x i ett Define r5 och inte heller han har problem.

Korten väsnas ju inte bara för dom blir varma. Fläkten är ju designad för att hålla tempen och det gör dom ju utan att väsnas så mycket.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Så OP grafikkort behöver du inte för CS:GO, mitt R9 380 1100MHZ core 1500MHZ memory tar CS:GO i 4K med 60 fps. Maxar dem flesta spelen i 1080p.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Men Polaris kommer ju om några månader också, glöm inte det

Skickades från m.sweclockers.com

Hitills är det ju också bara AMD med Polaris som visats upp och då i spelsammanhang. Med tanke på hur effektiv den verkar vara och ändå presterar i spel så bör AMD få ut riktigt intressanta och bra kort i sommar.

Nu tror jag också att Nvidia bör kunna få ut något intressant men de har fortfarande inte visat upp deras konsumentkort eller visat vad de går för. Men mantrat om att vänta på Pascal består.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bjooni:

AMD eller Nvidia grafikkort?

Har ett GTX 950 just nu men funderar på att uppgradera, skall användas huvudsakligen för att köra CS:GO men också andra spel

Mina komponenter finns i Signaturen

Tips!

Köp det som ger mest prestanda/per/krona och sluta göra dylika trådar som bara skapar osämja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maraur:

Jag sitter på ett MSI pro gaming 390x och jag vet inte om jag skulle rekommendera det. Köp det vid jul för det priset du skriver och kortet blir löjligt varmt. Visst är prestandan finfin men kortet vill gärna rusa upp i 80-85 grader även med hyfsad lufttillförsel.
Har du en mer eller mindre öppen burk så är kortet utmärkt men jag hamnar ofta i att jag får spela på lägre inställningar just för att hålla ner temperaturen.
En nackdel till är att kortet är idle på 60 grader vilket drar upp tempen i burken rätt ordentligt.

Kvittar ju om idle tempen är lite hög så länge det inte överhettar vid load? Hjälper ju att hålla ljudnivån nere bara menar jag. Gör ju knappast något om det är varmare i burken, inte som att den tar skada. Semipassiva kort har ju hög idle temp t.ex.

Förresten, med lägre inställningar menar du då att du kör så lågt att CPUn flaskar? Krävs ju ofta mkt låga inställningar för att uppnå detta, beroende på spel då förstås. Känns ju rätt ovärt bara för att hålla temps nere. 80-85 är ju lungt för ett 390x menar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Inget just nu. Vänta på Pascal/Polaris.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZenTauren:

Så OP grafikkort behöver du inte för CS:GO, mitt R9 380 1100MHZ core 1500MHZ memory tar CS:GO i 4K med 60 fps. Maxar dem flesta spelen i 1080p.

Att spela CSGO med under 200 fps är en mardröm däremot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maraur:

Jag sitter på ett MSI pro gaming 390x och jag vet inte om jag skulle rekommendera det. Köp det vid jul för det priset du skriver och kortet blir löjligt varmt. Visst är prestandan finfin men kortet vill gärna rusa upp i 80-85 grader även med hyfsad lufttillförsel.
Har du en mer eller mindre öppen burk så är kortet utmärkt men jag hamnar ofta i att jag får spela på lägre inställningar just för att hålla ner temperaturen.
En nackdel till är att kortet är idle på 60 grader vilket drar upp tempen i burken rätt ordentligt.

Låter mycket underligt. Har tidigare ägt ett 390X och det pendlade mellan 40-45 grader i idle, och gick upp till 75 grader när man belastade det. Det var förvisso ett kort från Sapphire och inte MSI. Vad har du för chassi och hur är din uppsättning av fläktar i det?

Svar till § 1.6 raderat. // MOD
Permalänk

@Gainsgoblin: Vad har det för betydelse när man bara har 60hz skärm?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ZenTauren:

@Blomkungen: Vad har det för betydelse när man bara har 60hz skärm?

Inputlagg och flyt!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@tvelander: Svelander... Du bannade mig ifrån Swerigs för några år sedan xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZenTauren:

@Blomkungen: Vad har det för betydelse när man bara har 60hz skärm?

Motorn är ett clusterfuck. Du får enormt mycket högre inputlag med 60 Hz och du lär förlora enormt mycket dueller med så låg fps. Du märker direkt när du droppar under 200 och sprayar även med 60 Hz, spelet är en mardröm på min laptop när jag droppar under 200 iaf.

Permalänk

@Gainsgoblin: Jag har inte märkt någon skillnad men jag är ju inte global precis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maraur:

Jag sitter på ett MSI pro gaming 390x och jag vet inte om jag skulle rekommendera det. Köp det vid jul för det priset du skriver och kortet blir löjligt varmt. Visst är prestandan finfin men kortet vill gärna rusa upp i 80-85 grader även med hyfsad lufttillförsel.
Har du en mer eller mindre öppen burk så är kortet utmärkt men jag hamnar ofta i att jag får spela på lägre inställningar just för att hålla ner temperaturen.
En nackdel till är att kortet är idle på 60 grader vilket drar upp tempen i burken rätt ordentligt.

80-85 är inte "Löjligt varmt" dock. Snarare ganska standard i prestandasegmentet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Tumnus: har inga som helst problem att få upp det till 92 grader där det börjar throttla. 80-85 grader ligger jag på i mindre prestandakrävande spel eller vid lägre inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Maraur: Jag hade själv inga problem med CF 290x. Att det blir varmt spelar ju ingen roll. Är ju ändå designat för 90c. Bror min sitter med 2st 290x i ett Define r5 och inte heller han har problem.

Korten väsnas ju inte bara för dom blir varma. Fläkten är ju designad för att hålla tempen och det gör dom ju utan att väsnas så mycket.

Sitter också med ett define r5 och jag har inga som helst problem att få upp det till 92 där det börjar throttla. Jag vet inte om jag fått ett måndagsex men jag får ofta köra på lägre inställningar för att hålla mig ned mot 80-85.
Även om jag tar av sidan av chassit så ligger det fortfarande högt i temp så jag vet inte vad jag gör för fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maraur:

@Tumnus: har inga som helst problem att få upp det till 92 grader där det börjar throttla. 80-85 grader ligger jag på i mindre prestandakrävande spel eller vid lägre inställningar.

Har du testat att göra en egen fläktkurva? Du kan ju även låta fläktarna gå i några procent även i idle utan att det kommer bli något störande ljud.

Vet inte hur ditt kort funkar men finns det någon möjlighet att du råkat klicka i något silentläge eller liknande?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Kvittar ju om idle tempen är lite hög så länge det inte överhettar vid load? Hjälper ju att hålla ljudnivån nere bara menar jag. Gör ju knappast något om det är varmare i burken, inte som att den tar skada. Semipassiva kort har ju hög idle temp t.ex.

Förresten, med lägre inställningar menar du då att du kör så lågt att CPUn flaskar? Krävs ju ofta mkt låga inställningar för att uppnå detta, beroende på spel då förstås. Känns ju rätt ovärt bara för att hålla temps nere. 80-85 är ju lungt för ett 390x menar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men det är lite synd att pressa upp tempen vilket gör att all kylning i burken funkar sämre (har bara luftkylning). Jag har varit uppe i 92 grader ett antal gånger i diverse spel.

Med lägre menar jag att jag sänker till inställningar där kortet inte pressas maximalt och sen låser fps för att inte pressa kortet maximalt. Har ett Define r5 som jag öppnar fronten och toppen på samt har två fläktar, en i fronten och en på baksidan som snurrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har du testat att göra en egen fläktkurva? Du kan ju även låta fläktarna gå i några procent även i idle utan att det kommer bli något störande ljud.

Vet inte hur ditt kort funkar men finns det någon möjlighet att du råkat klicka i något silentläge eller liknande?

Har provat men set gjorde ingen direkt skillnad, kortet verkar bara inte lyckas hålla sig kallt.
Den flåsar duktigt vid full load och jag har inte lyckats hitta något silentläge eller något sånt...