Permalänk
Medlem

"System and compressed memory"

För kanske 2 dagar sedan så kännde jag att det laggade i alla spel oberoende av grafikinställningarna. Kollade Task Manager och ser att "System and compressed memory" tar enrom stor mängd RAM. http://imgur.com/r3iU9GV

Om man kollar på hur mycket denna saken tar så är det ~270-280 MB och jag har totalt 8GB RAM. Är det min matte som är helt fel eller är inte 275 MB av 8 GB en jävla bit ifrån 65%!? Kan det vara så att mitt RAM är paj?

Jag sökte upp denna process och den ska vara normal enligt google.

Jag är inget data snille så ha lite överseende med erna komentarer, ja snackar svenska inte it. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swenson:

För kanske 2 dagar sedan så kännde jag att det laggade i alla spel oberoende av grafikinställningarna. Kollade Task Manager och ser att "System and compressed memory" tar enrom stor mängd RAM. http://imgur.com/r3iU9GV

Om man kollar på hur mycket denna saken tar så är det ~270-280 MB och jag har totalt 8GB RAM. Är det min matte som är helt fel eller är inte 275 MB av 8 GB en jävla bit ifrån 65%!? Kan det vara så att mitt RAM är paj?

Jag sökte upp denna process och den ska vara normal enligt google.

Jag är inget data snille så ha lite överseende med erna komentarer, ja snackar svenska inte it. Tack på förhand!

Gå in under Details så ser du alla processer bättre

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: Details sa mig inget. Det ja fann användbart var Description men de gjorde ingen skillnad för mig att finna problemet.

Permalänk
Medlem

Att processen tar 280MB låter väldigt lite tycker jag. I skrivande stund tar den strax över 1500MB på min burk (som har 16GB RAM).

Som jag förstått det så visar processen hur mycket allokerat minne som är komprimerat, dvs minne som används av andra program/processer. Så länge "System and compressed memory" inte konstant drar massa CPU-resurser så är allt i sin ordning (lite googlande visar att en del verkar ha problem med att processen konstant käkar 20-30% av CPUn).

Jag tror inte att det är denna processen som är orsaken till att du upplever lagg i spel, såvida den inte drar en massa CPU just när du spelar..

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swenson:

@jnsson: Details sa mig inget. Det ja fann användbart var Description men de gjorde ingen skillnad för mig att finna problemet.

Som sagt, System and compressed memory är den enskilda process som drar mest. Om du lägger ihop alla Chrome processor t.ex. så ser du att den drar mer, men då Chrome har en egen process för varje flik/tillägg så blir det mindre. Det är samma sak hos mig, förutom att jag för Firefox, vilket är den enda enskilda process som drar mer än System and compressed memory

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Att processen tar 280MB låter väldigt lite tycker jag. I skrivande stund tar den strax över 1500MB på min burk (som har 16GB RAM).

Som jag förstått det så visar processen hur mycket allokerat minne som är komprimerat, dvs minne som används av andra program/processer. Så länge "System and compressed memory" inte konstant drar massa CPU-resurser så är allt i sin ordning (lite googlande visar att en del verkar ha problem med att processen konstant käkar 20-30% av CPUn).

Jag tror inte att det är denna processen som är orsaken till att du upplever lagg i spel, såvida den inte drar en massa CPU just när du spelar..

Min ligger bara på 300 MB, så din på 1.5GB låter väldigt mycket, men du kanske inte stänger av din dator varje natt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Min ligger bara på 300 MB, så din på 1.5GB låter väldigt mycket, men du kanske inte stänger av din dator varje natt?

Stämmer, kör viloläge och startar i princip bara om när Win 10 pushar sina uppdateringar som kräver det Dessutom har jag just nu 56 flikar (jag vet, jag har problem ) i Chrome, så en hel del RAM går åt. 48% av allt ram är allokerat just nu, så det finns ju ett par GB kvar

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Stämmer, kör viloläge och startar i princip bara om när Win 10 pushar sina uppdateringar som kräver det Dessutom har jag just nu 56 flikar (jag vet, jag har problem ) i Chrome, så en hel del RAM går åt. 48% av allt ram är allokerat just nu, så det finns ju ett par GB kvar

Är ju knappt någon skillnad på Viloläge o stänga av

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Som sagt, System and compressed memory är den enskilda process som drar mest. Om du lägger ihop alla Chrome processor t.ex. så ser du att den drar mer, men då Chrome har en egen process för varje flik/tillägg så blir det mindre. Det är samma sak hos mig, förutom att jag för Firefox, vilket är den enda enskilda process som drar mer än System and compressed memory

Jag prövade tidigare att stänga alla chrome filkar och det sjänk med ca 10% =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swenson:

Jag prövade tidigare att stänga alla chrome filkar och det sjänk med ca 10% =/

Ja, men du måste lägga ihop ALLA processers minnesanvändning, då kommer du komma upp i så mycket som används. Mer än så kan jag inte förklara via internet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Äsch, jag har "bara" 37 flikar öppna och 56% (9GB) av mina 16GB är allokerat Min System and compressed memory ligger på 1,2GB, 17 dagar sedan omstart.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har två datorer med Windows 10 och har ett jävla problem med "System and compressed memory" på den andra datorn, tar typ 1.5GB RAM och laggar som fan när jag spelar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

@Swenson Det finns en anledning till att den här tråden är klistrad.
Krånglar din dator? Behöver du hjälp? Tänker du posta i forumet? Läs detta först.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jo jag vet de, glömmde bort den dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, men du måste lägga ihop ALLA processers minnesanvändning, då kommer du komma upp i så mycket som används. Mer än så kan jag inte förklara via internet

De har ja koll på och de har ja gjort. Men saken är den att efter att ha stängt alla chrome flikar och sedan räkna ihop den totala mängden så är det fortfarande ett problem =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swenson:

Jo jag vet de, glömmde bort den dock

Då kanske du skulle komplettera med informationen som saknas också?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swenson:

De har ja koll på och de har ja gjort. Men saken är den att efter att ha stängt alla chrome flikar och sedan räkna ihop den totala mängden så är det fortfarande ett problem =/

Vad är det för problem då. Du får ju förklara!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Swenson:

Vad har du för komponenter i datorn? Moderkort, minne osv...

Ganska vanligt problem den senaste tiden när folk tycker att minnet "försvinner" är att man har ett moderkort med ett Killernic kombinerat med dåliga drivrutiner.

Men svårt att komma med tips och ideer när vi inte vet hur mycket minne du har och vad du har för komponenter i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

@jnsson:

Vad har du för komponenter i datorn? Moderkort, minne osv...

Ganska vanligt problem den senaste tiden när folk tycker att minnet "försvinner" är att man har ett moderkort med ett Killernic kombinerat med dåliga drivrutiner.

Men svårt att komma med tips och ideer när vi inte vet hur mycket minne du har och vad du har för komponenter i datorn.

Nu var det inte jag som har något problem.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pellen:

Min ligger på 0,1 MB, 28% minne allokerat.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft problem med denna processen med flera saker. Jag har 16 Gb RAM och använder knappt 30% ändå uppstår detta problemet med att datorn då och då får liksom ett tick där den snabbt fastnar och kommer igång igen. Värt att nämna att detta är dator in min signatur och den kör Win10.

Se min tråd här.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1422502-lostproblem-sys...

Men för att kortfatta det.
1. Ändra Pagefile till något minimalt eller stänga av den helt kan lätta trycket lite.
2. OneDrive
3. Nätverkskopplade diskar t.ex NAS orsakar besvär när man arbetar emot dem så mycket som jag gör.
4. Youtube är en bitch, nej ärligt talat. Ett par timmar av youtube och System and Compressed memory processen får spel. Spelar ingen roll vilken webbläsare jag kör.

Det västa av mina problem försvan när jag tog bort Onedrive, se tråden jag länka för hur du stänger av det.