Permalänk
Medlem

Gaming mus för vänsterhänt?

Hallå SweClockare!

Funderar på att köpa en gaming mus och behöver lite råd.

Jga är en vänsterhänt spelare, kör med musen i vänsterhand och tangentbordet i högra. Jag behöver en mus som passar för mig, antingen då en vänsterhänt- eller ambidextrous mus. Funderar också på om det är värt att byta om så jag håller musen i högra och tangentbordet i vänsta. Jag kör CS:GO och har alltid använt musen i vänster hand och är nyfiken på varför det inte finns nåra CS:GO pro spelare som kör med musen i vänstra och att det då finns en anledning till varför alla kör med musen i högra. Tack!

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kör på ambidex möss. Rekommenderar FK1 / FK2. sedan finns det en Razer deathadder för vänster hänta men det är av en äldre modell samt att den är svår att få tag på.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att nästan alla kör med musen i höger hand kanske är för att dom är högerhänta. Fortsätt att ha musen i vänster hand du.

Permalänk
Medlem

Har massor med vänner (och flickvän + familj) som är vänsterhänta men tycker det är jättekonstigt att ha musen på vänster sida i vänsterhanden. Så jag tror det är en vanesak. Kanske blir svårt för dig att byta nu eftersom du började "fel"

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Fortsätt med vänster... Har gjort det själv sedan sent 80-tal och lyckades inte byta. Kanske är du mindre vanemänniska, men lätt är det nog inte

Tips: Razer Naga 2014 left hand edition. Sjukt många onödiga knappar, men passformen var i alla fall för mig.. klockren.

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Lego Master

Vänsterhänt, men musen i högernäven. Av ren vana, antar jag. Det var där musen låg när jag satte mig vid en dator första gången, och det är så jag har fortsatt jobba. En fördel med min disposition (höger mushand, vänster skrivhand) är att jag kan ha papper och penna direkt intill tangentbordet på vänster sida för att ta anteckningar, och samtidigt ha musen närmast intill på högersidan.

Det finns en del ambidex-möss nuförtiden, bland annat nyaste Logitech-monstret om man nu gillar sånt:
http://gaming.logitech.com/sv-se/product/g900-chaos-spectrum-...

Fördelen med att köpa en ambidex-mus är ju att du har möjlighet att testa om högerhandsgaming är något för dig, men ändå byta tillbaka till vänsterhanden om det inte funkar, utan att behöva köpa ny utrustning.

En rent allmän fråga till folk som spelar med musen i vänster hand; använder ni nånsin det numeriska tangentbordet istället för WASD för att få tillgång till lite bra knappar? En sak jag stör mig på med WASD är att knapparna runt inte sitter i ett fast rutnät, utan är förskjutna till raderna ovenför och under (speciellt ASD mot ZXC tex), men på den numeriska delen är ju detta ett rakt rutnät.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

jag är vänsterhänt men använder höger för musen av nån anledning. Antar det är en vanesak, fortsätta köra vänster!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjooni:

Hallå SweClockare!

Funderar på att köpa en gaming mus och behöver lite råd.

Jga är en vänsterhänt spelare, kör med musen i vänsterhand och tangentbordet i högra. Jag behöver en mus som passar för mig, antingen då en vänsterhänt- eller ambidextrous mus. Funderar också på om det är värt att byta om så jag håller musen i högra och tangentbordet i vänsta. Jag kör CS:GO och har alltid använt musen i vänster hand och är nyfiken på varför det inte finns nåra CS:GO pro spelare som kör med musen i vänstra och att det då finns en anledning till varför alla kör med musen i högra. Tack!

En teori från min sida varför du inte ser pro-spelar med musen på vänster sida är för att mycket runt keybindings är anpassat runt att ha handen på vänster sida av tangentbordet. Placerar du din högra hand där bli tummen typ onödig. Visst kan du binda om allt hela tiden men jag tror de bara vande sig med att ha de på den sidan av bekvämlighet / lathet.

Sen kommer du till en dator i skolan / jobbet så är ju musen på höger sida. Över allt du träffar på den är den ju där, så tror de flesta bara lär sig det från början oavsett om du är höger eller vänsterhänt. Eftersom du jobbar med båda händerna blir det inte så dominerat av en hand som skriva och klippa mm.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från vänster till höger för ett antal år sedan. Det var lättare att hitta möss och biligare samt att om man använder någons dator så är det bara att tuta och köra. Jag är fortfarande hyffsad med vänster Dock så spelar jag alldrig med det för jag har blivit bättre i höger.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Finns många bra ambidex möss, men om du behöver tumknappar på rätt sida blir det svårare att hitta någon med bra sensor.
Gillar du stora möss så är ju G900 som postades ovan ett bra alternativ, gillar du mindre möss så är evga torq x5 riktigt bra, förutsatt att du får tag på en där scrollhjulet inte dör.
Fast om du inte är jättepetig med kvaliteten på sensorn så finns det ett gäng gamla steelseries, razer, roccat och coolermaster möss som har tumknappar på båda sidorna, det kluriga där blir nog att hitta någon form och storlek som passar då många inte finns ute i fysisk butik.

Vill du ha en perfekt sensor, gillar små möss och inte behöver tumknappar så köp en logitech g100s

Skrivet av Shudnawz:

En rent allmän fråga till folk som spelar med musen i vänster hand; använder ni nånsin det numeriska tangentbordet istället för WASD för att få tillgång till lite bra knappar? En sak jag stör mig på med WASD är att knapparna runt inte sitter i ett fast rutnät, utan är förskjutna till raderna ovenför och under (speciellt ASD mot ZXC tex), men på den numeriska delen är ju detta ett rakt rutnät.

Jao, jag har kört med numpadden sen quake1, det var inte ett särskilt långt steg att flytta handen från piltangenterna som man använde i doom :).
Har dock blivit lite hopplöst på senare år då många spel inte haft stöd för att binda alla/vissa knappar kring numpadden. Det går ju ofta att kompensera med tex autohotkey men orkar vanligtvis inte bry mig utan lägger ner spelet helt istället.

Permalänk
Medlem

Är också vänsterhänt men kör musen i högran, är dock inte en extrem vänsterhäntare då jag spelar gitarr, golf och lite annat som en högerhänt. Jag tror det är väldigt få som kör med musen i vänstran då de flesta börjar i väldigt tidig ålder att ha den i högran och vänjer sig därefter. Tycker du ska köra med vänstran, har du använt musen i vänstran i ett antal år så blir det svårt att byta skulle jag tro, kommer ta lång tid iaf.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjooni:

Hallå SweClockare!

Funderar på att köpa en gaming mus och behöver lite råd.

Jga är en vänsterhänt spelare, kör med musen i vänsterhand och tangentbordet i högra. Jag behöver en mus som passar för mig, antingen då en vänsterhänt- eller ambidextrous mus. Funderar också på om det är värt att byta om så jag håller musen i högra och tangentbordet i vänsta. Jag kör CS:GO och har alltid använt musen i vänster hand och är nyfiken på varför det inte finns nåra CS:GO pro spelare som kör med musen i vänstra och att det då finns en anledning till varför alla kör med musen i högra. Tack!

jag är högerhänt och kör musen i vänster hand på jobbet. Spelar med musen i högerhand. Jag kör en razer diamondback.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bjooni:

....

Jag kör CS:GO och har alltid använt musen i vänster hand och är nyfiken på varför det inte finns nåra CS:GO pro spelare som kör med musen i vänstra och att det då finns en anledning till varför alla kör med musen i högra. Tack!

När jag var ung så uppfostrades vi vänsterhänta till att använda höger hand. Det var främst tack vare kristna värderingar och tro. I dag bryr sig samhället inte om vänsterhänthet och djävulen. Oavsett vad ditt samvete säger. Så kan du utan problem köpa en vänsterhänt mus i dag utan att bli utfryst i samhället.

Många professionella vänsterhänta cs-spelare kan kort sagt vara väluppfostrade eller vidskepliga av sig och väljer där med att lira med höger hand.

Permalänk

Steelseries Kana, kinzu, xai , Sensei de funkar för båda hänta
razer diamondback, razer taipan
Zowie och logitech har ochså möss för båda hänta.
Du kan ju variera o ställa in i musen o testa använda både som höger eller vänster

Permalänk
Skrivet av Bjooni:

Hallå SweClockare!

Funderar på att köpa en gaming mus och behöver lite råd.

Jga är en vänsterhänt spelare, kör med musen i vänsterhand och tangentbordet i högra. Jag behöver en mus som passar för mig, antingen då en vänsterhänt- eller ambidextrous mus. Funderar också på om det är värt att byta om så jag håller musen i högra och tangentbordet i vänsta. Jag kör CS:GO och har alltid använt musen i vänster hand och är nyfiken på varför det inte finns nåra CS:GO pro spelare som kör med musen i vänstra och att det då finns en anledning till varför alla kör med musen i högra. Tack!

jag är vänsterhänt men lärde mig sedan tidig ålder att köra med höger för att slippa ställa om till vänsterhand varenda gång någon annan i familjen använt dåvarande familjens dator.

idag skulle jag inte kunna köra öht med vänster ligger så i generna

så jag röstar på att du ska lära dig köra högerhand.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows