Post- och telestyrelsen svarar angående Telias fri surf-kampanj

Permalänk
Melding Plague

Post- och telestyrelsen svarar angående Telias fri surf-kampanj

Telia har de senaste dagarna blivit hårt kritiserade för att deras nya kampanj är ett hot mot nätneutraliteten. Enligt Post- och telestyrelsen bryter dock inte kampanjen mot EU:s regler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Såatteee... Ett abonnemang med fri surf på en specifik tjänst och 100mb data för övrig trafik är OK...
Om man då lägger till plutstjänster för en extra peng så att man kommer åt ytterligare avgänrsade tjänster med fri uppkoppling... är det också OK i så fall?

Köp obegränsad soptifyuppkoppling, 30 spänn.
Köp obegränsad twitchuppkoppling 20 spänn.
och så vidare...

Och hu kan det i så fall inte vara att dela upp internet?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta kan leda till att under de kommande decenniumet kommer datarestriktionerna bli hårdare och enbart "samarbetspartners" kommer ha så kallad zero-rating, vilket i verkligheten är en blockad.

Vill även poängtera att Telia och 3 ogiltigförklarar alla deras tidigare orsaker för att ta bort obegränsad data, uppenbarligen klarar nätverken av det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag hörde av någon som argumenterade att pirate bay är en av sveriges största sociala nätverk och därför ska ingå i dessa zero rating annars bryter det mot den fria marknaden (eller vad det nu var).
Det hade varit intressant hur de reagerar på det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kunde dom inte gett fritt surf på wikipedia eller nått vettigt istället? Suck.

Felia. Felia never changes.

Permalänk
Avstängd

Som Telia-kund känns detta inte bra.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite samma som Tre har gjort, där Spotify-trafik inte dras av från datapaketet. Tycker det är lite konstigare för just siter dock, då detta kan göra att vissa siter som inte är med i undantaget inte kan konkurrera om besökarna på samma villkor.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

"Vi diskriminerar inte kvinnor eller utlandsfödda, vi ger bara företräde till vita män"

Permalänk
Medlem

Det har ju länge varit känt att lagen om nätneutralitet har haft stora svagheter angående just sånna här saker. Det som sker är att Telia och Tre följer lagen precis som dom ska och det är i mina ögon helt okej. Däremot är det EU som ska ha en känga, då det är EUs ansvar att bevara nätneutraliteten för att undvika sånna här situationer. Men det är en gråzon som Telia och Tre går in i, vilket PTS ska utreda såklart när lagen faktiskt gäller.

Men som vanligt skyller alla på Telia för att dom faktiskt inte har en aningen om vad dom snackar om.

Permalänk
Skrivet av Hokulv:

Som Telia-kund känns detta inte bra.

För att...?

Skrivet av Skrotnisse92:

Det har ju länge varit känt att lagen om nätneutralitet har haft stora svagheter angående just sånna här saker. Det som sker är att Telia och Tre följer lagen precis som dom ska och det är i mina ögon helt okej. Däremot är det EU som ska ha en känga, då det är EUs ansvar att bevara nätneutraliteten för att undvika sånna här situationer. Men det är en gråzon som Telia och Tre går in i, vilket PTS ska utreda såklart när lagen faktiskt gäller.

Men som vanligt skyller alla på Telia för att dom faktiskt inte har en aningen om vad dom snackar om.

Jag har svårt att se vad det är som är ett problem med detta :/

Skrivet av pytonOrm:

Post- och telestyrelsen kan ta sig i röv hålet !!! dom bestämmer inte över internet

Vad gnäller du över dem för nu? Läste du ens artikeln?

OT: Är mest undrande över vem det är som kritiserat detta.

Permalänk
Medlem

Men SUCK... Snacka om att det känns bakvänt med att säga att behandla lika inte innefattar att dem skall räknas mot surfpotten på samma sätt. Har betydelsen av "lika" ändrats medans jag sov? Visste inte att spotify hade sammarbete med tre. Kul, jag vill amvända egenhostat plex, men det går ju inte för sig... Mina MB är tyngre än spotifys

Permalänk

Jag vill ha fri surf på allt sitter med 40 gb och det räcker inte till månadens slut

Permalänk
Skrivet av Chamoxzqt:

Jag vill ha fri surf på allt sitter med 40 gb och det räcker inte till månadens slut

Skulle du tänkt på när du tecknade avtal...å andra sidan så förstår jag inte hur det INTE kan räcka, jag har 12GB surf som jag delar med min sambo och son och vi gör inte slut på hälften en gång.

Permalänk
Skäggig legend

Jag har fortfarande T707 surf från Tre på min telefon vilket innebär fritt 4G surfande men upptäcker de att jag missbrukar det och ligger på 300GB i månaden kommer de peta på mig och säga: sluta med det... Brände igenom 120GB på en vecka när jag var iväg med familjen i sälen två veckor med Twitch tittande på högta kvalitén både jag och bror samt en massa film från min Plex server hemifrån.

Min iPad har jag 30GB på för 99:-

Men borde inte Tre åka fast med deras fria Spotify stream?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Bra!
Jag tycker att teleoperatörer ska deklarera hur stor datamängd man får först, och efter det får det gärna bli eventuella "bonusar" för trafik som belastar nätet i mindre skala, eller av andra skäl anses viktigt. Kan tänka mig att facebook är av sådan art. SL/lokaltrafik/bank tjänster skulle tex också kunna omfattas av detta. Flera operatörer har valt att dela ut "bonus" genom att man kan fortsätta surfa i väldigt låg hastighet, men på hela internet, efter att datamängden är förbrukad vilket också är bra.

Detta stör mig inte det minsta... Värre hade det dock varit om den deklarerade datamängden inte gick att använda till vad som helst (typ bittorrent eller ftp-server trafik, eller liknande)

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Jag har svårt att se vad det är som är ett problem med detta :/

Du får gärna utveckla. Vad är svårt att se som ett problem?

  • Att Telia utvecklar sin tjänster.

  • Att PTS planerar att utreda en aktuell fråga.

  • Att EU bestämmer lagar som inte är glasklara.

  • Att alla skyller på Telia.

  • osv.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Chamoxzqt:

Jag vill ha fri surf på allt sitter med 40 gb och det räcker inte till månadens slut

Jag kör 100GB, varför uppgraderar du inte?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Jag har svårt att se vad det är som är ett problem med detta :/

för att varje tjänst i och med detta är inte lika värda. utan twitter och facebook är därför mer värda än tex sweclockers. facebook och twitter får särbehandling. det är inte nätneutralitet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FlippsyFlipp:

Skulle du tänkt på när du tecknade avtal...å andra sidan så förstår jag inte hur det INTE kan räcka, jag har 12GB surf som jag delar med min sambo och son och vi gör inte slut på hälften en gång.

Vissa kanske gör mer än att surfa på Sweclockers och lyssna på lite musik

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hah, surfa gör man hemma obegränsat på datorn till fast pris, telefonen ringer man med. Operatörerna kan slåss bäst de vill i sin sandlåda med olika erbjudanden.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Vissa kanske gör mer än att surfa på Sweclockers och lyssna på lite musik

Surfa på Sweclockers gör jag hemma, mobilsurfen används mest för GPS för mig och för Youtube i bilen för sonen.

Skrivet av Christley:

för att varje tjänst i och med detta är inte lika värda. utan twitter och facebook är därför mer värda än tex sweclockers. facebook och twitter får särbehandling. det är inte nätneutralitet

Svenskar måste vara det enda folk i världen som gnäller för att inte mobilsurf dras när de använder en tjänst på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

För att...?

Jag har svårt att se vad det är som är ett problem med detta :/

Vad gnäller du över dem för nu? Läste du ens artikeln?

OT: Är mest undrande över vem det är som kritiserat detta.

Eftersom detta bryter mot nätneutralitet. Skall vi dra tillbaka klockan till MySpace och Telia skulle ha en "20kr" paketpris för frisurf till den sidan, tror du Facebook skulle bli lika stort då om denna inte skulle ha samma möjligheter?

Själva iden med nätneutralitet är att man inte skall ta skillnad mellan data och tjänster, alla har lika stor tillgång oavsätt om tjänsten/aktören har 1000000miljarder i kassa eller 1kr. I dagsläget har användare möjlighet att köpa frisurf till Spotify men Tidal? Youtube? Deezer? Soundcloud? Google Music?

Detta bryter mot grunderna för Internet, och som SolidReactor skrev "Vi diskriminerar inte kvinnor eller utlandsfödda, men är du vit man så kan du för 20kr gå förbi kön".... sanslöst att PTS är så patetiskt retarderade med sina tolkningar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av johanandersson:

Vill även poängtera att Telia och 3 ogiltigförklarar alla deras tidigare orsaker för att ta bort obegränsad data, uppenbarligen klarar nätverken av det.

Inte direkt då Facebook och andra sociala media inte är en direkt kostnad för Telia i praktiken. Det är på tok för lite data och det handlar om några procent av trafiken. Dagen de börjar erbjuda gratis videostreaming så börjar det däremot bli intressant för det är det som äter upp kapaciteten i näten. Ungefär 70 % av den totala internettrafiken är video. Fast det lär du inte se på ett bra tag eftersom det är för dyrt för operatörerna.

De ljuger inte när de säger att det är trångt i luften. De har inte oändligt med kapacitet och att bygga ut är skitdyrt. Det är inte som med fasta nät där man bara drar en extra fiber. Att montera upp antenner och basstationer i stadsmiljöer är hopplöst bökigt. Det är inte bara att montera utan det krävs bygglov och som sedan bestrids för att folk inte vill ha antenner på fasaderna och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Commander:

Eftersom detta bryter mot nätneutralitet. Skall vi dra tillbaka klockan till MySpace och Telia skulle ha en "20kr" paketpris för frisurf till den sidan, tror du Facebook skulle bli lika stort då om denna inte skulle ha samma möjligheter?

Själva iden med nätneutralitet är att man inte skall ta skillnad mellan data och tjänster, alla har lika stor tillgång oavsätt om tjänsten/aktören har 1000000miljarder i kassa eller 1kr. I dagsläget har användare möjlighet att köpa frisurf till Spotify men Tidal? Youtube? Deezer? Soundcloud? Google Music?

Detta bryter mot grunderna för Internet.

Det står ju klart och tydligt att zero rating INTE bryter mot nätneutralitet, hade de brutit mot den så hade det varit att blocka dig så du inte kan gå in på vissa sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Svenskar måste vara det enda folk i världen som gnäller för att inte mobilsurf dras när de använder en tjänst på mobilen.

eller hur.. Telia får väl införa abonnemang där man kan betala för twitter & facebook osv

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det står ju klart och tydligt att zero rating INTE bryter mot nätneutralitet, hade de brutit mot den så hade det varit att blocka dig så du inte kan gå in på vissa sidor.

Man bryter mot nätneutraliteten om man prioriterar vissa tjänster, gör skillnad på tjänst och tjänst eller ger vissa fördelar. För att det inte bryter mot vad EU har skrivit på är bs då det är som att säga att USA/UK inte bryter mot integriteten när de profilerar av varje jäkla användare de hittar på nätet, eller att de inte bryter säkerheten genom att tvinga utvecklare lägga in bakdörrar i kryptering. För att idioter till advokater lyckats skriva dokument att himeln är svart och havet är gult betyder inte att det är så.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

För att...?

Jag har svårt att se vad det är som är ett problem med detta :/

Vad gnäller du över dem för nu? Läste du ens artikeln?

OT: Är mest undrande över vem det är som kritiserat detta.

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

"Vi diskriminerar inte kvinnor eller utlandsfödda, vi ger bara företräde till vita män"

Hänger inte med. Vad menas med detta?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Hänger inte med. Vad menas med detta?

Att man diskriminerar kvinnor och utlandsfödda.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av FlippsyFlipp:

För att...?

Jag har svårt att se vad det är som är ett problem med detta :/

Vad gnäller du över dem för nu? Läste du ens artikeln?

OT: Är mest undrande över vem det är som kritiserat detta.

Antar att folk är rädda att en tjänst får monopol.

Skickades från m.sweclockers.com