Testpilot: Webhallen Config D16-0104

Permalänk
Medlem

F*N Den här datorn är helt värdelös, den saknar Seriell- och parallell-port, firewire samt floppy.
> Nackdelar
> * Ingen optisk läsare

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Ser ut som en bra burk, för folk som inte vill bygga själva. Men kan hålla med om att utrymmet i fronten kanske kunde ha används till bättre kylare, som typ dubbel radiator eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Fins igen som helst orsak att sälja ett system med AIO för dom som ej vill bygga själva. Först och främst är luftkylare underhållsfria och går inte sönder så ända felkällan där är fläkten eller dam.
AIO kan läcka, ofta fler fläktar och dom håller sämre kvalite för samma pris pga sin onödiga komplexitet.
AIO låter mer också är tornkylare oavset vad folk vill tro.

I slutändan är det enklare och ger en trevligare och bättre upplevelse med en luftkylare för slutanvändaren och både ÅF och kund slipper onödiga RMA pga trasig AIO kylare.

Sedan är kylaren som kommer med mer än tillräckligt för en stock CPU.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda 5,2" platserna till Fläktstyrning först om det bara finns en.
men klämmer in en DVD om det finns plats, bara för att det finns en plats...
Hur gör ni andra för att styra fläktarna i tex Define S ?
Jag litar inte på moderkortets sensorer, de vet ju inte vilken fläkt som ska öka på.
USB-DVD kostar ju inget & fungerar bra.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Att det blir allt vanligare på överprisade datorer gör det inte mindre patetiskt. Att man måste köpa till en läsare för att se på film eller installera ett spel är fult. Man förväntar sig en komplett dator för 17000kr.

Steam och Netflix? Jag klarar mig verkligen helt utmärkt utan någon optisk läsare och har även gjort det de senaste 5 åren.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Pinsamt. För 17 000kr så ska man få med en optisk läsare. Speciellt när man förbrukar garantin med att stoppa in sin egna. Playstation 4 är otroligt mycket bättre som mediaspelare tack vare blu ray.

Om jag hade varit tvungen att betala för en plastbitsläsare i min nya dyra och fina dator hade jag blivit mycket upprörd.
Lyssnar/Tittar någon på plastbitar längre? Trodde alla använde Netflix/HBO, Steam etc?

(Med det sagt, jag har en Extern USB CD/DVD som jag rippar ev. musik CD som t.ex. CD:n från nya numret av Mojo samt att jag var tvungen att köpa och backa upp plastbiten med "Industrial Soundtrack For The Urban Decay" (http://www.industrialsoundtrack.com) eftersom jag verkligen ville se den dokumentären och den fanns inte elektroniskt tyvärr). De gångerna jag behöver en plastbitläsare plockar jag upp den ur källaren mao.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag brukar använda 5,2" platserna till Fläktstyrning först om det bara finns en.
men klämmer in en DVD om det finns plats, bara för att det finns en plats...
Hur gör ni andra för att styra fläktarna i tex Define S ?
Jag litar inte på moderkortets sensorer, de vet ju inte vilken fläkt som ska öka på.
USB-DVD kostar ju inget & fungerar bra.

Va? Klart den vet. Står i manualen. Det är normalt sett CPU temperaturen som avgör om fläktarna ska öka i RPM. Beroende på moderkort kan du ställa detta i profilerna själva inklusive Mina och Max Duty Cycle, min och max temperaturer osv. Handlar bara om kunskap från användaren att läsa manualen.

Det är väldigt lite som görs i datorn utan CPU'n blir belastad så fungerar mycket bra. Bygger man en ren GPGPU rigg med lite fokus på CPU så har man troligen full kontroll över kylningen oavset.

Det fungerar ypperligt att låta moderkortet styra fläktarna efter CPU temperatur och ger lägst möjliga ljudnivå sett till temperatur för slutanvändaren och ett system som inte kräver några förkunskaper om fläktkontrollers eller liknande.

Datorn är till för dom som EJ vill bygga själva utan den ska bara fungera.

Permalänk
Avstängd

Webhallen är bra företag enligt mina erfarenheter, däremot är speldatorn som recenseras inte prisvärd. Lägg till en femhundring och du får en betydligt kraftfullare speldator med bra fabriksöverklockad 980ti, 2tb snabb hdd och något mindre ssd men fullt tillräckliga 250gb. Allt av hög kvalité.https://www.inet.se/kundvagn/visa/9382913/

Permalänk
Medlem

Enda den saknar är optisk läsare annars är den bra, har själv en dator jag köpte från dom snygg kabeldragning och visst jag kunde byggt själv och sparat lite men känner inte det är kul bygga längre jag betalar gärna lite extra för att ha fått jobbet gjort.