Permalänk
Medlem
Skrivet av Everfade:

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=201023q1,194575q..., var det jag hade tänkt satsa på förmodligen. Just nu sitter jag och kollar på att byta ut nätaggregatet till något annat men i övrigt är det i princip det jag hade från början minus grafikkortet. Tror att det här tillsammans med GTX 680 kan leverera rätt starkt och ett nätagg på 750W kan vara nice om man vill uppgradera grafikkort ordentligt i framtiden. Vad tror du?

Ok, jo men det ser bra ut. EDIT: Fast du borde kunna få skylake/z170/DDR4 för ungefär samma pris annars.

Den nya generationen grafikkort lär bli ganska strömsnåla så tror det med god marginal räcker med detta nätagg. Vill du ha 750W och ett riktigt bra nätagg som antagligen t.o.m räcker för att köra dubbla Pascal/polaris-kort i framtiden så rekommenderar jag detta

Sen skulle jag hellre ta en WD hårddisk än en Seagate. De har bättre rykte, dumt att äventyra sin data i onödan

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Ok, jo men det ser bra ut.

Den nya generationen grafikkort lär bli ganska strömsnåla så tror det med god marginal räcker med detta nätagg. Vill du ha 750W och ett riktigt bra nätagg som antagligen t.o.m räcker för att köra dubbla Pascal/polaris-kort i framtiden så rekommenderar jag detta

Sen skulle jag hellre ta en WD hårddisk än en Seagate. De har bättre rykte, dumt att äventyra sin data i onödan

Härligt härligt. Jo det är några jag kikat på men varit osäker. Hört att det jag lade in ska låta en del vilket gör mig osäker på det. Lite risigt att det på 650W bara finns i Upplands Väsby men det kan nog ordnas. Hade tänkt försöka köpa allt/det mesta i butik imorgon och på lördag så att bygget kan vara klart senast söndag. Kanske får lägga ner den planen.
Intressant med WD vs Seagate, kört seagate tidigare utan problem, men testar WD den här gången ifall de ska ha bättre rykte!

Edit - Har hört andra snacka om skylake också, så som jag förstått det är det bra moderkort från intel? Vad är det fina med dom och måste jag byta processor i samband med det? Har för mig att de är socket 1151?
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Everfade:

Härligt härligt. Jo det är några jag kikat på men varit osäker. Hört att det jag lade in ska låta en del vilket gör mig osäker på det. Lite risigt att det på 650W bara finns i Upplands Väsby men det kan nog ordnas. Hade tänkt försöka köpa allt/det mesta i butik imorgon och på lördag så att bygget kan vara klart senast söndag. Kanske får lägga ner den planen.
Intressant med WD vs Seagate, kört seagate tidigare utan problem, men testar WD den här gången ifall de ska ha bättre rykte!

Edit - Har hört andra snacka om skylake också, så som jag förstått det är det bra moderkort från intel? Vad är det fina med dom?
Tack!

Skylake är den senaste generationen processor från Intel. i5an heter 6600k, den är något bättre än 4690k helt enkelt. Den kör på sockel 1151, och ska du kunna klocka ska du ha moderkort med z170 chipset. Till det ska du även ha DDR4 ram. Det är en mer modern plattform som presterar lite bättre överlag även om skillnaden är ganska liten. Men då priset är nästan samma är det lika bra att ta det senaste tycker jag.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Skylake är den senaste generationen processor från Intel. i5an heter 6600k, den är något bättre än 4690k helt enkelt. Den kör på sockel 1151, och ska du kunna klocka ska du ha moderkort med z170 chipset. Till det ska du även ha DDR4 ram. Det är en mer modern plattform som presterar lite bättre överlag även om skillnaden är ganska liten. Men då priset är nästan samma är det lika bra att ta det senaste tycker jag.

Det låter ju intressant. Har du någon möjlighet att länka något som skulle passa? Insåg precis att det var DDR3-ram i min varukorg, känns som att man borde satsa på DDR4 i dagsläget.

Edit - http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=228973q1,194575q...

Har nu lagt in ett z170-kort och i5-6600 processor, ej bytt ut ram.minnen än dock. Någon åsikt på denna kombination?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Everfade:

Det låter ju intressant. Har du någon möjlighet att länka något som skulle passa? Insåg precis att det var DDR3-ram i min varukorg, känns som att man borde satsa på DDR4 i dagsläget.

Edit - http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=228973q1,194575q...

Har nu lagt in ett z170-kort och i5-6600 processor, ej bytt ut ram.minnen än dock. Någon åsikt på denna kombination?

Med Skylake och Z170 måste du ha DDR4-minnen. DDR3 passar inte.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224709-corsair_vengeance_lpx_16gb-2666mhz-ddr4-cl16-cmk16gx4m2a2666c16&atcl=search:result

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Everfade:

Du kan bara ha DDR4 om du byter till skylake processor. DDR3 passade till processorn du valde från början.

Här är en lista med ändringarna jag föreslog. Bytte hårddisken till WD, nätagget till EVGA GQ 650W, moderkort till z170, processor till 6600k och ram till DDR4.
Webhallen varukorg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag skrev ovan insåg jag att jag hade DDR4 och har bytt ut det, men tack för påminnelsen

Skrivet av Jäger:

Du kan bara ha DDR4 om du byter till skylake processor. DDR3 passade till processorn du valde från början.

Här är en lista med ändringarna jag föreslog. Bytte hårddisken till WD, nätagget till EVGA GQ 650W, moderkort till z170, processor till 6600k och ram till DDR4.
Webhallen varukorg

Tack! Det ser ut ganska precis som den jag kollade på, har dock ett lagt in ett annat moderkort som är på kampanj just nu. Vad sägs om detta? Har hört att ASUS BIOS ska vara riktigt bra, därför jag sökte mig till detta.

Edit - Någon speciell åsikt om kylaren förresten? Är den schyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Everfade:

Tack! Det ser ut ganska precis som den jag kollade på, har dock ett lagt in ett annat moderkort som är på kampanj just nu. Vad sägs om detta? Har hört att ASUS BIOS ska vara riktigt bra, därför jag sökte mig till detta.

Mja, det moderkortet är säkert bra, men just det där är (BULK), betyder att det inte levereras med några tillbehör. Så ska du ha det behöver du vara säker på att du redan har alla tillbehör du behöver. T ex SATA-kablar till hårddisken och SSDn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Mja, det moderkortet är säkert bra, men just det där är (BULK), betyder att det inte levereras med några tillbehör. Så ska du ha det behöver du vara säker på att du redan har alla tillbehör du behöver. T ex SATA-kablar till hårddisken och SSDn.

Aha jag förstår. Då kanske man ska satsa på MSI ändå. Lägre pris och slipper köpa extra kablar. Trots allt är det inte BIOS man sitter i under större delen av sin tid med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Inte helt sant, det går att använda DDR3 tillsammans med Skylake om moderkortet stödjer det (men det verkar inte vara rekommenderat... https://www.youtube.com/watch?v=gIOOG9mtd1E) Har dock sett dig en hel del här på forumet och du verkar vara insatt, så detta kanske inte är något nytt för dig

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@Everfade Innan du köper något så skulle jag vilja tipsa om att CDON har en kommande Green Friday rea, följt av Kompletts Super Weekend.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Inte helt sant, det går att använda DDR3 tillsammans med Skylake om moderkortet stödjer det (men det verkar inte vara rekommenderat... https://www.youtube.com/watch?v=gIOOG9mtd1E) Har dock sett dig en held del här på forumet och du verkar vara insatt, så detta kanske inte är något nytt för dig

Alltså, jo. Intel själva säger dock att vanliga DDR3 (1,5V eller 1,65V) inte stöds. De kan enligt Intel vara skadliga för IMCn i Skylakeprocessorer som är gjorda för DDR4 som går på 1,2V. Så ska man köra DDR3 till Skylake så är det DDR3L (Low voltage 1,35V) som gäller. Men tänkte det var onödigt att röra till det då det är bäst att köpa DDR4 när man köper nytt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Alltså, jo. Intel själva säger dock att vanliga DDR3 (1,5V eller 1,65V) inte stöds. De kan enligt Intel vara skadliga för IMCn i Skylakeprocessorer som är gjorda för DDR4 som går på 1,2V. Så ska man köra DDR3 till Skylake så är det DDR3L (Low voltage 1,35V) som gäller. Men tänkte det var onödigt att röra till det då det är bäst att köpa DDR4 när man köper nytt

Jag förstår

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

@Everfade Innan du köper något så skulle ja vilja tips om att CDON har en kommande Green Friday rea, och följt av Kompletts Super Weekend.

Tack för tipset! Glömde deras green friday under suget efter ny dator. Ska kika imorgon, och förmodligen lördag, ser jag inget intressant satsar jag nog på detta. Möjligtvis byter jag till ASUS-moderkortet istället för MSI om jag rådgör lite med vilka kablar som krävs.

Permalänk
Medlem

@Jäger: Tack så otroligt mycket förresten! Din hjälp har verkligen uppskattats. Känner mig rätt säker på vad jag ska satsa på nu, ska endast kika under kommande reor imorgon och på lördag annars satsar jag på detta från webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Everfade:

Tack för tipset! Glömde deras green friday under suget efter ny dator. Ska kika imorgon, och förmodligen lördag, ser jag inget intressant satsar jag nog på detta. Möjligtvis byter jag till ASUS-moderkortet istället för MSI om jag rådgör lite med vilka kablar som krävs.

Det varierar väl lite vad som följer med olika moderkort men det brukar följa med manual, I/O plåt, kanske en SLI brygga, speciella skruvar som behövs till exempelvis M.2 sloten och SATA-kablar då. Är inte säker men tror inte att något av detta följer med om man köper BULK.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Det varierar väl lite vad som följer med olika moderkort men det brukar följa med manual, I/O plåt, kanske en SLI brygga, speciella skruvar som behövs till exempelvis M.2 sloten och SATA-kablar då. Är inte säker men tror inte att något av detta följer med om man köper BULK.

Okej! Jag kollar med webhallen för att vara säker då innan jag köper något. Hade jag inte fått svar om det här hade jag nog köpt det utan att kolla vilket hade blivit en besvikelse när man kom hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Everfade:

Edit - Någon speciell åsikt om kylaren förresten? Är den schyst?

Jag hade valt be quiet! Pure Rock istället!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Har hört den nämnas tidigare, kanske ska satsa på den istället. Har personligen 0 koll på kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Everfade:

Har hört den nämnas tidigare, kanske ska satsa på den istället. Har personligen 0 koll på kylare.

Den har en tystare fläkt än hyper 212 evo samt överlag lite prestanda. Konsensus verkar vara att man ska köra på den över 212evo om man kan få båda för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Skrivet av Everfade:

Pure rock ska vara en aning tystare än hyper 212. Dessutom ska den ha en lite bättre fästanordning som är enklare att montera. Annars skiljer det inte mycket.

Oftast kostar de lika mycket så jag brukar också rekommendera Pure rock. Just nu skiljer det 10% i pris på Webhallen så upp till dig. Pure rock är något bättre håller jag med om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Den har en tystare fläkt än hyper 212 evo samt överlag lite prestanda. Konsensus verkar vara att man ska köra på den över 212evo om man kan få båda för samma pris.

Okej! Perfekt. Då tror jag faktiskt att jag är klar. Varukorgen blev såhär

Edit - Med förbehåll för att kolla green friday samt kompletts weekend.

Permalänk
Medlem

Detta från Webhallen och CDON och det landar på 10893:- å de lär prestera en hel del bättre för blott några hundra kronor extra.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3092653&view=o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Detta från Webhallen och CDON och det landar på 10893:- å de lär prestera en hel del bättre för blott några hundra kronor extra.

https://i.gyazo.com/39e1379ec932c102c36039ab1dc5de6f.png

Du kan inte köra ddr4 med det moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Mattecoach

Ville bara tipsa om http://cdon.se/hemelektronik/asus-nvidia-geforce-gtx-970-stri...

Bra grafikkort för pengarna, kommer leverera en del bättre än ditt 680 och om du drar ner inställningarna något får du nytta av din 1080p 144 Hz skärm

Permalänk
Medlem

@Jäger: Missade det.
Uppdaterat kundvagnen.

Permalänk
Medlem

@PuMaH: Riktigt dumt att köpa nytt grafikkort nu när AMD påstår sig leverar 980 ti prestanda för halva priset inom kort.
Både AMD och Nvidia släpper ju nya GPU's inom kort.

Permalänk
Mattecoach

@Wezter96:
NU tycker jag att du ska lugna ner dig. Bara för att det är dumt i dina ögon betyder det inte att alla tycker som du. Beror på hur man värderar att kunna använda sin nya skärm ett par månader... Klart han överlever med sitt gamla, men datorn kommer prestera betydligt bättre med 970. Kommer nog kunna få tillbaka en hyfsad del av pengarna även efter lansering av Polaris om han vill byta då.

Permalänk
Medlem

@PuMaH: Jag anser att det inte är särskilt smart åtminstone.
Han har ett grafikkort som lätt klarar majoriteten av dagens spel på medium/high settings och det släpps nya grafikkort inom bara några månader som lär prestera mycket bättre och ha bättre prissättning.
(Kolla t.ex. på hur likt ett 780 ti och ett 970 presterar och kolla sedan hur stor skillnad det var i pris på korten när 970 lanserades)

Sen så är ju 390x ett oerhört mycket bättre köp enligt min mening (idag åtminstone)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196890

Permalänk
Medlem
Skrivet av Everfade:

Grafikkortet köpte jag separat ungefär 2-3 år efter köpet av datorn. Resterande komponenter är rätt usla i jämförelse, sitter på DDR3 1333MHz 4GB och en hårddisk som nu har segat ner ordentligt, 1TB, 3.0Gb/s och 32MB minne, intel i5-760 2.80GHz, socket 1156. Som jag tidigare nämnt har moderkortet kvaddat och jag kände att det vore bäst att försöka uppgradera alltihop. Vet att GTX 680 var starkt när det kom, men inte att det var lika bra i dagsläget som ett 960. Jag kan med andra ord hålla mig ganska bra med detta kort?

Då förstår jag.

Vill du hålla en tight budget hade jag först och främst köpt en SSD på 250gb, förslagsvis en samsung 850 som är bland de bättre och har stöd för rapid osv.

Sen hade jag letat efter ett begagnat kit med 2500k eller 2600k, p67 eller z67-moderkort, och 8gb eller 16gb ddr3-ram. En schysst cpu-kylare (CM 212 evo och en fräsch windows installation och överklockning av processor och gpu (kanske till och med flasha in ett upplåst 770 bios på 680-kortet) så klarar du dig bra länge till på ca 2500kr.

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram