måste man ha en ssd kan man inte bara ha en mekanisk

Permalänk
Medlem

måste man ha en ssd kan man inte bara ha en mekanisk

hej!

Jag ska bygga en helt ny gaming dator men undrar om man måste ha en ssd

Permalänk
Medlem

Inte måste måste MEN om du skaffar en så kommer du inte ångra dig.
Om du skaffar en så är det i fortsättningen otänkbart att vara utan.

Du kan ju köra mekanisk nu och lägga till SSD senare.

Permalänk

Man måste inte men det är oftast gött att ha en. En ssd är betydligt snabbare en en hdd. Om du har råd så rekommenderar jag dig att köpa en ssd som du kan installera os på och program du ofta använder. Och så köper du en hdd också som du installerar stora spel och program du inte använder ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

@liinuss:

Klart du inte behövet det...

Men du skjuter dig själv i foten om du inte köper en.

Ssd diskar är väldigt billiga idag och en 120gb räcker oftast till de flesta.

Jag ser många som bygger datorer på budget kör Ssd och skiter i hdd. Men då har man oftast fixat lagringen på något annat sätt..

Personligen hade jag aldrig kunnat leva utan en Ssd och har en eller flera i alla mina datorer!

Skillnaden är enorm!

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av liinuss:

hej!

Jag ska bygga en helt ny gaming dator men undrar om man måste ha en ssd

Om man jämför en SSD med HDD så är SSD som en oljad blixt. Det är inte inbillning utan datorn startar / laddar program mycket snabbare. Har du prövat en SSD så kommer datorn kännas som sirap om du återgår till HDD.

Har du möjlighet så rekommenderar jag verkligen en SSD till systemdisk.

Permalänk
Avstängd

Ja går emot alla och säger,, Ja du MÅSTE HA en SSD. .. ..

För att förtydliga.. Man går inte till ett formel 1 stall och säger, Jag ska bygga en formel 1 racerbil. Måste jag ha en snabb motor? går det inte lika bra med fiat punto motorn.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

@liinuss: Det är verkligen inget måste men det är gött då saker startar snabbare, startmenyn är snabbare och så vidare. Men för spel så är det ju ingen skillnad när du väl spelar för då ligger ju det mesta i minnet liksom. Däremot blir ju förstås laddningstiderna kortare om spelen ligger på en SSD. Men står valet mellan exempelvis ett bättre grafikkort eller en SSD så hade jag nog kört på grafikkortet. Det är heller inte så komplicerat att lägga till en SSD när du har mer pengar och då kanske de har gått ner i pris en del och så.

Permalänk
Medlem

Skippa hellre hdd än ssd

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-28 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Om du måste välja ett sämre grafikkort eller sämre cpu får att få råd med ssd skulle jag nog avvakta med ssdn. Om det är primärt spel datorn ska användas till så är cpu och grafik av större betydelse än diskprestanda. Däremot skulle jag nog ha som mål att införskaffa en ssd så snart som möjligt, eller i alla fall bestämma att nästa uppgradering blir en ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

har du aldrig använt en ssd så kommer endast mekanisk hårddisk inte att vara ett problem. eftersom du inte är van vid hastigheten. om du däremot använt en ssd förr så starkt avråder jag dig att inte ha ssd. allt kommer kännas brutalt segt.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Efter jag byte till en SSD så lär jag aldrig gå tillbaka, dels för mekaniska diskar ett riktigt oväsen som man inte tänker på förrän dem är borta, köpte till och med en 460 gig SSD för att ha alla spel på och inget jag ångrar. Köpte mig ocz trion, kanske inte dem snabbaste som finns att välja mellan men vilken ssd som helst är snabbare än en mekanisk, och jag var mest bara ute efter att minska ljudvolymen på datorn

Men som andra har sagt att är du van vid en mekanisk hårddisk och du inte har pengarna till en SSD så kör på en större mekanisk hårddisk och köp sen en ssd som du sen lägger OS på, Komplett/CDON har ju rea titt som tätt.

Permalänk
Medlem

Problemet är att om du vill skaffa en HDD måste du betala för att få en snabb, för en långsam HDD kommer påvärka även spel. Kör du på en 500kr ssd och en 500kr HDD får du mer prestanda
(Har du plats kan du ju enkelt hitta billiga begagnade hårddiskar och köra RAID för säkerhet)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9378039/

Permalänk
Medlem

blanda hur du vill, men åtminstonde operativsystemet på SSD!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ja går emot alla och säger,, Ja du MÅSTE HA en SSD. .. ..

För att förtydliga.. Man går inte till ett formel 1 stall och säger, Jag ska bygga en formel 1 racerbil. Måste jag ha en snabb motor? går det inte lika bra med fiat punto motorn.

Fast nej, det är självklar inte ett MÅSTE. Ett måste är RAM, CPU, moderkort osv. SSD är inte ett måste, däremot MÅSTE man ha någon slags lagringsenhet för att lägga OS på. Hårddisk, SSD, eller nåt helt annat spelar ingen roll.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ja går emot alla och säger,, Ja du MÅSTE HA en SSD. .. ..

För att förtydliga.. Man går inte till ett formel 1 stall och säger, Jag ska bygga en formel 1 racerbil. Måste jag ha en snabb motor? går det inte lika bra med fiat punto motorn.

Fel och fel

Men jag håller med lite. För mig (och dig) är det ett "måste". Men sluta säg att det är ett måste när det i ordet betydelse inte är det.
(Sedan så vet säkert trådskaparen att det inte är ett riktigt måste så det gör ju hela tråden onödig.)

Permalänk
Medlem

Har två SSD i min speldator - en 256 och en 128. De börjar bli fulla nu och så är jag pappaledig och har inte så mycket pengar att köpa ny för tillfället. Satte därför i min WD Black 640GB som legat i en låda ett bra tag, bara för att kunna få plats med WoW och lite annat skröp.

Vilket oväsen den för! Till och med när datorn inte läser från den är det ett konstant dovt brummande. Har du råd tycker jag att du ska köra på SSD rakt igenom. Det är framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan testa på en kompis dator?
Installera ett större program först på HDD, sedan SSD och jämför skillnaden under en stunds körning.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

Tack för att du förtydligar vad JAG tycker....

Skrivet av morxy49:

Fast nej, det är självklar inte ett MÅSTE. Ett måste är RAM, CPU, moderkort osv. SSD är inte ett måste, däremot MÅSTE man ha någon slags lagringsenhet för att lägga OS på. Hårddisk, SSD, eller nåt helt annat spelar ingen roll.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Nu ställer ju inte TS frågan just specifikt vad som är snabbast.

Skrivet av liinuss:

hej!

Jag ska bygga en helt ny gaming dator men undrar om man måste ha en ssd

Det vet vi alla VAD som ÄR snabbast. Men vi kan ju istället formulera om frågan... vad kommer fortfarande att fungera prickfritt om 3 - 5 - 7 år? Nu i vårt slit-och-släng samhälle så är det väl knappast troligt att TS har kvar sin gamla trötta dator som är inköpt våren 2016 nådens år 2019 än mindre 2021 eller 2023 men vi kan ju leka med tanken.

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem

Klart att du inte MÅSTE ha en SSD. Du kommer dock uppleva datorn som mycket "piggare" med en SSD och systemet kommer ladda mycket fortare. Men det GÅR att köra med en mekanisk.
Har man väl tagit steget och börjat köra SSD så glömmer man snabbt hur seg en mekanisk HDD kan kännas och kan få väldigt svårt att gå tillbaka dock

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ett av mina tidigare inlägg om ssd vs hd

Skrivet av grizzly666:

Darkelite JA du kommer märka en stor skillnad med att byta ut hd mot ssd!
MEN du kommer vänja dig oerhört fort och efter 1-2 veckor (i alla fall för mig) så sitter du och nästan tänker att fan den är ju nästan lika slö som vanligt.

Använder du sen ssd'en i 1+ månad och sen får för dig att byta ut den mot en hd (heller som för mig ssd dog och fick bli hd för att ha datorn igång) så kommer du omedelbart att märka att fan ssd'n var visst jävligt snabb och du sitter och väntar på ALLT och drar jämförelser med laddtider på en commodore 64 med bandstation (där det kunde ta 20min att ladda in ett större spel).
OBS jag ska då påpeka att ssd´n för mig vid det fallet var en 60gb (heller om det var en 40gb kommer ej ihåg) tidig sandforce1 ssd dvs kontrollern var väldigt slö i jämförelse med dagens plus att det var lite GB vilket gjorde den ännu slöare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Inte ett måste, men väldigt, väldigt rekommenderat.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Tack för att du förtydligar vad JAG tycker....

Förlåt, men vad du tycker är i det här fallet helt irrelevant. Man MÅSTE inte ha en SSD, vilket var det TS frågade om.
Sen håller jag med dig om att det är starkt rekommenderat, men det är en annan sak.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Lego Master

Du behöver inte köpa ett grafikkort till datorn heller, men vill du spela så underlättar det.

Du behöver inte köpa en SSD till datorn, men om du kommer läsa saker från disk så underlättar det.

Jag slängde nyss in min andra SSD bara för att det började bli ont om plats för mina installerade spel. Jag skulle inte använda en SSD för permanent lagring (bilder, filmer, dokument), men för installationer som läser mycket från disk (spel!) så blir jag spattig utan SSD-prestanda.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Har två SSD i min speldator - en 256 och en 128. De börjar bli fulla nu och så är jag pappaledig och har inte så mycket pengar att köpa ny för tillfället. Satte därför i min WD Black 640GB som legat i en låda ett bra tag, bara för att kunna få plats med WoW och lite annat skröp.

Vilket oväsen den för! Till och med när datorn inte läser från den är det ett konstant dovt brummande. Har du råd tycker jag att du ska köra på SSD rakt igenom. Det är framtiden.

Med tanke på att en SSD kostar från ca. 2,40:-/GB och en HDD ~0,30:-/GB kan inte alla köra med bara SSD. Det beror helt på vilken budget och vilka krav på lagringsutrymme du har, men behöver du flera TB blir kostnaden för SSD snabbt orimligt hög. Visst är SSD framtiden, men det lär dröja många år till tills man klarar sig utan HDD.

Beträffade ljudnivån så har jag gått över till 5400/5900 RPM diskar. De är lite billigare och drar mindre ström, men framförallt låter de mindre. Den lilla prestandavinsten man får med 7200 RPM är inte längre värt det när de bara används för lagring och inte för spel eller program.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Du behöver inte köpa ett grafikkort till datorn heller, men vill du spela så underlättar det.

Fast ett grafikkort behöver man.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Om jag inte skulle haft råd med en SSD i en dator skulle jag köpt ett mycket billigare grafikkort för att vara utan SSD är olidligt och något jag aldrig vill uppleva igen!

har till och med installerat en SSD i min PS3a

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neonodia:

Tack för att du förtydligar vad JAG tycker....

Fast hela din jämförelse är ju fel från början eftersom SSDn inte på något sätt är motorn i datorn. Det är mer som att gå till Formel 1-stallet och säga att vi måste ha fantastiska och snordyra däck på bilen trots att vi då inte har råd med något annat än Puntomotorn eller växellådan från en gammal skåpbil. Det extra greppet gör att bilen känns snabbare men du kommer ändå bli varvad av de som satsade på det viktigaste först.

Står valet mellan SSD eller processor/grafikkort ett snäpp upp är det helt självklart att man satsar på det sistnämnda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till TS, jag var i ungefär samma tankar som du 2011-2012 jag tyckte inte att en SSD verkligen var nödvändig men sen jag köpte min första OCZ Vertex 3 120gb så ångrar jag inte det en sekund! Har tom spårat ur så att alla datorer idag körs via SSD så att strunta i det är verkligen något du vill försöka undvika din dator blir så mycket snabbare med helt klart värt varenda krona!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinuss:

hej!

Jag ska bygga en helt ny gaming dator men undrar om man måste ha en ssd

Frågan du ska ställa dig är om du måste ha en mekanisk eller om du klarar dig på en ssd.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.