[Projekt] ~4000 kr på en månad - tips?

Permalänk
Medlem

[Projekt] ~4000 kr på en månad - tips?

Hej!

Innan vi börjar:
Detta är endast ett litet projekt jag har börjat fundera över om man ska göra under sommarlovet då vi studenter inte får något bidrag. Pengar har jag att leva på, och semester ska jag åka på - jag vill dock ändå gärna se om det går att tjäna ca 4000 kr eller mer på en månad utan någon typ av anställning!

Hursomhelst, jag började fundera på vilka sätt det finns att tjäna pengar på utan att ha en fast anställning inom staten eller hos ett företag. Mina tankar gick sedan vidare till min egen situation - betalar 3000 kr i hyra, ca 1000 kr för mat/månad och lite extra för annat (t.ex. 249 kr för en RPi 2 jag nyss köpt) vilket är helt OK för en student som lever på bidrag och har lite undansparat.

Nu till själva projektet:
Sätt dig i följande situation - du vaknar en dag i början på en månad och inser att du har 30 dagar på dig att tjäna ihop 4000 kr för att betala hyran för din lägenhet (som du betalar i förskott) och ha pengar för mat för nästa månad. Du kan inte be någon om hjälp och du kan inte heller få ett jobb någonstans - you are completely on your own. Det enda hjälpmedlet du har är dig själv (programmeringsduglig person som spelar spel och kan saker och ting om datorer), 1000 kr för mat under dessa 30 dagar, en duglig laptop (klarar av spel, YouTube, programmering, CAD m.m.) och en mobiltelefon.

Mina idéer hittills:

  • Samla pantburkar och panta (läste om någon reporter som tjänade ca 150 kr/h på detta sätt, men det var ett tag sen)

  • Göra olika YouTube-filmer och hoppas på succé (ganska riskfyllt, talang behövs och betalar inte så jättebra förrän du fått tusentals views)

  • Freelance programmering (appar, hemsidor m.m. åt t.ex. privatpersoner eller mindre företag [anställning förbjudet])

  • Hjälpa till med flytt hos olika personer (risk för att förstöra ryggen ökar)

  • Plantera växter och sälja dessa på Hötorget (kan endast plantera dessa på din balkong, och får endast använda pengarna till mat för att köpa nödvändigheterna vilket gör att du inte får äta under ca 2-3 dagar)

  • Sälja din laptop och mobiltelefon (använder detta som worst case scenario)

Har ni några idéer på hur man kan tjäna ihop ca 4000 kr på en månad? Självklart ska det vara lagligt, så prostitution, bankrån m.m. utgår!

Ha de' gött!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Bor du i Stockholm, som du verkar göra, kan du hyra en cykeltaxi (140kr/dag) och sen kör du runt folk för betalning. Jag tjänade ca 800kr på en dag. Trevligt att prata med turister och dela med dig om tips om vår fina huvudstad. Jag cykla som en idiot men om målet är 4000kr/månad kan man nog ta det rätt lungt alt. jobba 1 el 2 dagar i veckan.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Jag och några polare startade en grej vi kallade grannhjälpen, då gick vi runt och hjälpte grannar med allt möjligt. Det kunde vara något lätt som att klippa gräset till att måla något rum. Om jag minns rätt tjänade vi runt 20k gemensamt då vi expanderade och hade arbete i hela byn till sist. Det var väldigt kul och vi kunde bestämma våra egna arbetstider till mestadels.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Jag och några polare startade en grej vi kallade grannhjälpen, då gick vi runt och hjälpte grannar med allt möjligt. Det kunde vara något lätt som att klippa gräset till att måla något rum. Om jag minns rätt tjänade vi runt 20k gemensamt då vi expanderade och hade arbete i hela byn till sist. Det var väldigt kul och vi kunde bestämma våra egna arbetstider till mestadels.

Hur länge tog detta för er?

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Hur länge tog detta för er?

Vi gjorde det halva sommarlovet vilket var 10 eller 11 veckor eftersom att vi åkte på semestrar och var 4st, vi kunde tjänat mer men vi valde att ha kul med våra pengar istället.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Bor du i Stockholm, som du verkar göra, kan du hyra en cykeltaxi (140kr/dag) och sen kör du runt folk för betalning. Jag tjänade ca 800kr på en dag. Trevligt att prata med turister och dela med dig om tips om vår fina huvudstad. Jag cykla som en idiot men om målet är 4000kr/månad kan man nog ta det rätt lungt alt. jobba 1 el 2 dagar i veckan.

Väldigt intressant idé! Kan tänka mig att det blir lite slitigt med värmen och allt, men med antalet turister i Stockholm under sommaren så kan det vara lätt förtjänta pengar. Hur mycket tog du betalt per person/tur/timme?

Skrivet av Milansson:

Jag och några polare startade en grej vi kallade grannhjälpen, då gick vi runt och hjälpte grannar med allt möjligt. Det kunde vara något lätt som att klippa gräset till att måla något rum. Om jag minns rätt tjänade vi runt 20k gemensamt då vi expanderade och hade arbete i hela byn till sist. Det var väldigt kul och vi kunde bestämma våra egna arbetstider till mestadels.

Något jag också funderade över, och har testat flertal gånger som ung men fick aldrig riktigt någon tur med detta här i Stockholm. Men kan vara värt att pröva en gång till, finns ju mycket gräs att klippa här

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Väldigt intressant idé! Kan tänka mig att det blir lite slitigt med värmen och allt, men med antalet turister i Stockholm under sommaren så kan det vara lätt förtjänta pengar. Hur mycket tog du betalt per person/tur/timme?

Något jag också funderade över, och har testat flertal gånger som ung men fick aldrig riktigt någon tur med detta här i Stockholm. Men kan vara värt att pröva en gång till, finns ju mycket gräs att klippa här

Vi gjorde en hemsida och tryckte ut massor med papperslappar i form av små kort och lämnade nummer, funkade väldigt bra och många sa att det var tack vare en seriös sida och hårt arbete dom valde att ge oss pengar istället för att göra det själva.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av Icte:

Mina idéer hittills:

  • Samla pantburkar och panta (läste om någon reporter som tjänade ca 150 kr/h på detta sätt, men det var ett tag sen)

Tror du kan glömma den omsättningen nu när det finns hundratals tiggare som går och kollar varenda soptunna efter burkar en gång i kvarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Vi gjorde en hemsida och tryckte ut massor med papperslappar i form av små kort och lämnade nummer, funkade väldigt bra och många sa att det var tack vare en seriös sida och hårt arbete dom valde att ge oss pengar istället för att göra det själva.

Intressant! Varför slutade ni upp med detta istället för att t.ex. starta ett företag?

Skrivet av lanbonden:

Tror du kan glömma den omsättningen nu när det finns hundratals tiggare som går och kollar varenda soptunna efter burkar en gång i kvarten.

Sant Fick dock en ny idé - lägga matpengarna på trisslotter och hoppas att man vinner minst 4000 kr!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Intressant! Varför slutade ni upp med detta istället för att t.ex. starta ett företag?

Sant Fick dock en ny idé - lägga matpengarna på trisslotter och hoppas att man vinner minst 4000 kr!

Vi var unga, inget vi trodde vi skulle tjäna så mycket på för den delen heller. Vi ska nog göra det detta sommarlovet igen men försöka tjäna så mycket så möjligt.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Vi var unga, inget vi trodde vi skulle tjäna så mycket på för den delen heller. Vi ska nog göra det detta sommarlovet igen men försöka tjäna så mycket så möjligt.

En väldigt bra idé, ni har ju redan kontakter så att säga! Kör på och återkom med resultat i slutet av sommaren

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

En väldigt bra idé, ni har ju redan kontakter så att säga! Kör på och återkom med resultat i slutet av sommaren

Ska dock på semester i 7 veckor detta sommarlov och är inte i behov av pengar, så det blir nog mina vänner som gör det denna gång

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Samla ihop massa prylar (typ kolla med grannar, bekanta, släkt) och sälj på Tradera. Med lite tur kan du göra en hacka på saker som man aldrig trodde va värt något.
Köpte för några år sedan 3st Gameboy Advance SP enheter utan laddare eller spel på annons för 150kr och sålde på Tradera för totalt 750kr

Permalänk
Medlem

Skriv ut en jävla massa lappar där du berättar att du är student som behöver tjäna lite extra och erbjuder gräsklippning hos privatpersoner för 100kr per gräsmatta och dela ut dessa i villaområdena i närheten. Kan lova att folk kommer att ringa och om du är i någorlunda vettig form kan du säkert klippa ~10 gräsmattor om dagen.

Pengar till en begagnad gräsklippare på blocket kan du sms-låna till om du inte har några föräldrar/vänner att låna av.

Permalänk
Medlem

@Icte: Jag tog betalt mellan 80-150 per tur. Inga turer var längre än 30 minuter. Men det kunde dröja ett tag mellan turerna.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Sommaren är högtid för loppisar, och där finns det gott om saker en kan köpa och sedan lägga ut på Tradera.

Dock gäller det att verkligen vara duktig på ett visst område.

Jag går mest runt och länsar alla bord på vad Retrogaming heter.

Mitt bästa "klipp" var ett NES i kartong, komplett med alla tillbehör, en kasse med sladdar och pistoler. Samt 15 spel för 1500:-

Det roliga var, att jag såg kassarna ihoppackade och frågade vad säljaren ville ha, säljaren svarade att det inte var till salu för att någon redan gett 300:- för båda påsarna, men denna person skulle hämta ut pengar.

Varpå jag kontrade med att jag hade 1500:- i handen säljaren kunde få omgående.

Sålde av de spel och tillbehör jag redan hade och gjorde nog en vinst på 4-5000:-

Men ja.. lika många gånger hittar man inte ett skit på loppisar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.