Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Titta på de hårda siffrorna för teknik som exciterar fosfor. De bästa plasmamodellerna kom endast i väldigt specifika fall upp till över 200 nits, bildrören runt 100 mits. Färgrymden är begränsad. Nuvarande färgstandard är baserat på vad som är praktiskt gångbart med exciterad fosfor.

Utvecklingen går vidare mot HDR med minimum 500 eller 1000 nits, 4K och större färgrymder mot DCI-P3 och slutligen Rec.2020. Här finns det inga som helst underlag för hur SED skulle kunna hänga med i den utvecklingen.

Teknik som aldrig blev något, likt SED, får ofta en glorfierad status. De jämförs alltid utifrån sin potential att bli något fantastisk. Vem som helst kan drömma upp något fantastiskt och felfritt, en paragon rent av. Gärna med någon ond skurk som dödade den fantastiska tekniken.

Men allt vi vet om SED är att några personer blev grymt imponerade på något mässgolv 2008. Den sagan räcker inte långt i min värld.

Nä, vi vet ju inte hur SED presterade i verkligheten, så det går ju inte heller att säga rakt av att den inte hade klarat utvecklingen.

Menar du att all fosforbaserad projektion har både begränsad färgrymd och begränsad ljusstyrka?

Det är kanske inte så konstigt att det ofta låter drömskt, eftersom LCD i grunden är skit, och SED var det som var närmast att bli verklighet av ett flertal nya tekniker som var på gång under 00-talet. Men LCD-krängaren Samsung spikade igen kistan för allihop. Hade de nya teknikerna sugit är det sin sak, men nu var det så uppenbart att teknikutvecklingen dödades. Bara för att det var marknadsutfallet betyder inte det att det var bra eller rätt.

Skrivet av Paddanx:

Svaret är "kodak"
http://www.oled-info.com/lg-buys-kodaks-oled-unit

LG köpte detta patent för det var svaret på deras OLED problem, nämligen ljusstyrka och inbränning. Samsung telefoner lider av inbränning, och de har haft dessa problem sedan första OLED displayn, och har det än. Samsungs OLED bygger på RGB teknik, dvs Röd-Grön-Blå diod som kombineras för att göra alla färger. Problemet är att för att göra ljusa färger, måste dioderna dra på rätt hårt, vilket sliter hårt på dem. Så vit på svart bakgrund är mördande för dem. Det största problemet är blåa dioden som har för kort livslängd i så hög ljusmängd. Tror jag läste att de har experimenterat med att köra RGBB, men det har inte fungerat bra än tydligen.

Lägg till att Samsung har problem att få bra yield på större paneler (det enda de har gjort tidigare är små 4-5-6" telefoner och ev någon surfplatta på 8-10-12". Inget ens i närheten av ljusstyrkan och storleken de behöver för stor TV.

LG genom Kodaks patent löste detta genom en speciell Vit diod. Så LG kör RGBV, Rög-Grön-Blå-Vit diod. Detta gör att de kan låta den vita boosta ljusstyrkan, men låta de andra göra färgerna bra. Resultatet är mindre inbränning, mindre ljusstyrka-krav (de klarar sig mao med lite mer defekta dioder då de inte behöver ge så mycket ljus) och kan därför leverera en färdig produkt. Deras tillverkning är inte 100% dock, utan även de har lite yield problem än, vilket är varför panelerna kostar, och varför TVna kostar. Sen har de inte direkt konkurrens heller, så de behöver inte sänka priset

LG äger detta patent och därför har konkurrenterna svårt att göra något "liknande". Röda/Gröna/Gula dioder är fria men en del vita och blåa har patent på sig än. Kodak hade ett av de bästa vita (de utvecklade den för bla blixtrar i typ 40 år), och LG köpte upp den när Kodak gick i konkurs för en struntsumma

Ahaa!

Stackars Kodak...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Nä, vi vet ju inte hur SED presterade i verkligheten, så det går ju inte heller att säga rakt av att den inte hade klarat utvecklingen.

Menar du att all fosforbaserad projektion har både begränsad färgrymd och begränsad ljusstyrka?

Det är kanske inte så konstigt att det ofta låter drömskt, eftersom LCD i grunden är skit, och SED var det som var närmast att bli verklighet av ett flertal nya tekniker som var på gång under 00-talet. Men LCD-krängaren Samsung spikade igen kistan för allihop. Hade de nya teknikerna sugit är det sin sak, men nu var det så uppenbart att teknikutvecklingen dödades. Bara för att det var marknadsutfallet betyder inte det att det var bra eller rätt.

Ahaa!

Stackars Kodak...

Låter orimligt att någon skall bli anklagad för att döda teknikutveckling genom att hålla för låga priser, då handlar det snarare om att konkurrerande teknik antingen inte erbjuder ett mervärde som rättfärdigar det högre priset.
Hade varit en helt annan sak om det handlat om att man blockerat utveckling genom exempelvis patent men låga priser nej det är endast till fördel för oss kunder.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Har hört på Linus TechTips att OLED drar med samma problem som plasman hade. Att bilden kan bränna fast, https://www.google.se/search?q=oleb+&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd... så det kanske är en av alla orsaker till att tekniken inte riktigt har tagit fart än tyvärr

Det är samma sak med LCD, men det tar typ 10 timmar innan det sker på både LCD och OLED idag, sen finns det ju alltid inbyggd screensaver som sparkar igång efter det antal timmar man vill, 4 är väl standard tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Låter orimligt att någon skall bli anklagad för att döda teknikutveckling genom att hålla för låga priser, då handlar det snarare om att konkurrerande teknik antingen inte erbjuder ett mervärde som rättfärdigar det högre priset.
Hade varit en helt annan sak om det handlat om att man blockerat utveckling genom exempelvis patent men låga priser nej det är endast till fördel för oss kunder.

Tror du Samsung blev kränkt nu eller?

Okej, så låga priser är meningen med livet. Prisdumpning för att blöda ut konkurrenter, slavarbete, miljöförstöring etc osv spelar ingen roll. Låga priser är alltså bättre än all teknikutveckling.

Med det resonemanget är nästan all ny teknik per definition dålig, enkom för att den inte uppnått sin fulla potential direkt. Det enda som duger är om det nya är såpass bra att det även i sin linda är bättre än det befintliga, där otroligt mycket mer resurser har investerats i tidigare teknik och förfinats så gott det går, inklusive att man lärt sig att fuska och ta genvägar med tekniken. Jag delar inte den synen på teknikutveckling.

Bara för att det var marknadsutfallet betyder inte det att det var bra eller rätt. Marknaden är ingen naturlag som verkar för mänsklighetens bästa.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Då blir det helt enkelt att vänta och köpa något under tiden! Curved tv var alltså inget att ha?

Jag gillar den. Men då ska det vara Oled också, annars får man inte den rätta känslan imo.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Tror du Samsung blev kränkt nu eller?

Okej, så låga priser är meningen med livet. Prisdumpning för att blöda ut konkurrenter, slavarbete, miljöförstöring etc osv spelar ingen roll. Låga priser är alltså bättre än all teknikutveckling.

Med det resonemanget är nästan all ny teknik per definition dålig, enkom för att den inte uppnått sin fulla potential direkt. Det enda som duger är om det nya är såpass bra att det även i sin linda är bättre än det befintliga, där otroligt mycket mer resurser har investerats i tidigare teknik och förfinats så gott det går, inklusive att man lärt sig att fuska och ta genvägar med tekniken. Jag delar inte den synen på teknikutveckling.

Bara för att det var marknadsutfallet betyder inte det att det var bra eller rätt. Marknaden är ingen naturlag som verkar för mänsklighetens bästa.

Tror uppriktigt sagt Samsung om man nu nödvändigtvis skall beakta ett globalt konglomerat som en entitet struntar högaktningsfullt i vad både du och jag tycker.

Nej ny teknik är självklart inte dålig men produkter som inte erbjuder ett mervärde som berättigar ett högre pris eller som av andra anledningar inte klarar av att konkurrera kommer givetvis inte kunna hävda sig när vi står i butiken och väljer.
Så fungerar vi alltid även när du står på ICA och väljer mellan den frysta danska fläskfilén för 49:90 kr/kg och den amerikanska oxfilén för 600kr/kg. Finns inte mervärdet där så kommer man välja den produkt som ligger närmast den preferens man själv har.
Det är samma mekanism som gör att de flesta just nu väljer Intel när vi skall välja processorer, visst AMD är billigare men man tycker att det högre priset för Intels produkter rättfärdigas av bättre prestanda.

Och nej marknaden är inte en naturkraft men den verkar dock alltid ha "rätt" (givetvis både på gott och ont).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Det mest irriterande är, att man måste betala en pris premie på 5500:- för 55 tum och 13000:- för 65 tum, om man vill slippa få en tv som är böjd.
Jag vill ha en platt oled, men jag vill inte betala 25% extra för att slippa få en böjd, det suger.

Sluta böja tv apparaterna så att jag någonsin kan köpa en.

En platt-tv skall sitta på väggen, en böjd platt-tv ser skitful ut om den sitter på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

Det mest irriterande är, att man måste betala en pris premie på 5500:- för 55 tum och 13000:- för 65 tum, om man vill slippa få en tv som är böjd.
Jag vill ha en platt oled, men jag vill inte betala 25% extra för att slippa få en böjd, det suger.

Sluta böja tv apparaterna så att jag någonsin kan köpa en.

En platt-tv skall sitta på väggen, en böjd platt-tv ser skitful ut om den sitter på väggen.

Du har väl ändå nån tv-bänk monterad på väggen under TV'n?
Jag gillar kurvade apparaterna. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag gillar kurvade apparaterna.

Egoist...

Fast om jag får sluta skämta, och ställa en allvarlig fråga. Kurvade skärmar är till för att åskådaren inte ska drabbas av TN-panelernas färgskiftningar ut mot kanterna, så varför har man ens gjort böjda OLED's till att börja med? De lider ju inte av det problemet...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Egoist...

Fast om jag får sluta skämta, och ställa en allvarlig fråga. Kurvade skärmar är till för att åskådaren inte ska drabbas av TN-panelernas färgskiftningar ut mot kanterna, så varför har man ens gjort böjda OLED's till att börja med? De lider ju inte av det problemet...

B!

För att man kan. 😂

Skämt åsido, jag tycker kurvade kan vara sköna att titta på men det beror väl lite på avståndet mellan soffan och apparaten, man ser mer utan att flytta blicken om man inte har så långt emellan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Egoist...

B!

Ett litet tillägg, det finns såvitt jag vet inga TV-apparater med TN-paneler i dagsläget. Det är IPS eller VA som gäller. Din poäng kvarstår dock då även dessa paneler har vissa färgskiftningar m.m. vid snäva vinklar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Skämt åsido, jag tycker kurvade kan vara sköna att titta på men det beror väl lite på avståndet mellan soffan och apparaten, man ser mer utan att flytta blicken om man inte har så långt emellan.

Uh... Eftersom du förväntas sitta vinkelrätt från alla delar av skärmytan så finns det ett specifikt mått som är "rätt" för bananer, och vid det måttet måste du flytta blicken exakt lika långt för att flytta blicken från hörn till hörn. Och sitter du på fel avstånd är ju vitsen, att eliminera färg & kontrast förvrängningar, borta i alla fall. Och jag vet inte vid vilket avstånd du får en substantiellt större yta i blickfånget av en banan vs en plattis.

Skrivet av Casgar:

Ett litet tillägg, det finns såvitt jag vet inga TV-apparater med TN-paneler i dagsläget. Det är IPS eller VA som gäller. Din poäng kvarstår dock då även dessa paneler har vissa färgskiftningar m.m. vid snäva vinklar.

Du har säkert rätt. Jag vet bara att det var argumentet vid lansering.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Så är kanske oled inget som rekommenderas för gaming ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Så är kanske oled inget som rekommenderas för gaming ?

Jodå det funkar utmärkt. 😊