Permalänk
Proffsmoddare

DAWN | by timpelay

Efter ISO är det återigen dags att kliva upp i storlek, till mITX.

Detta bygge kommer baseras på Silverstone FT03-Mini som ska få ett omstrukturerat inre med fokus på förbättrad kylning och estetik. Chassits yttre ska modifieras med fönster för att synliggöra alla komponenter. I dagsläget är mitt tänkta tema genomgående svart för att utstråla prestanda och elegans. Kanske med retrotoner. Det tillsammans med transparens genom makrolon/akryl. Vad det gäller belysning funderar jag på att prova dovt orange som ett alternativ till vitt. Därav namnet.

Hårdvarulistan bjuder på några ordentliga godbitar och mitt mål är att fylla detta lilla chassi med det absolut bästa som går i. Med närmast otrolig hjälp från mina sponsorer ser det ut att kunna bli möjligt!

Hårdvara:

  • MOBO: Gigabyte Z170N Gaming 5

  • GPU: Gigabyte 980Ti Xtreme Gaming Waterforce

  • CPU: Intel i7 6700k

  • RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 2666 MHz 1,2V CL16

  • SSD: Crucial BX200 960GB

  • PSU: Corsair SF600 SFX

  • CPU-kylning: Deepcool TBA

  • Övrig kylning: Be Quiet TBA

  • Belysning: Deepcool TBA

Jag kommer känna mig för allt eftersom i detta projekt. Det finns en hel del kvar att designa och jag funderar på lite udda materialval. Men det tar vi när det kommer, en sak i taget. Kylningen kommer dessutom bli en specialare och alltså ingen custom loop.

Let the fun begin!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 1
Vi smyger igång med ett oskyldigt litet chassi. Designen tilltalar mig och även den lite annorlunda layouten. Vissa saker är väl genomtänkta och andra lite korkade. Chassits yttre består av väl tilltagna aluminiumpaneler. Inuti är det lite sisodär med riktigt tunn plåt och plastiga plastfästen. Chassit är ursprungligen uppbyggt av en inre bur som håller komponenterna, och som sidopanelerna sedan fästs till. Denna bur är designad så att ett medellångt grafikkort får plats och nätaggregatet placeras precis ovanför moderkortet och processorkylaren. Dock är det helt stängt för grafikkortet vilket inte direkt bådar gott för fullgod kylning.

Jag har vridit och vänt på layouten i chassit för att hitta den bästa. Både estetiskt och med hänsyn till funktion/kylning. Efter mycket funderande och 3d-modellerande hade jag bestämt mig. Moderkortet placeras synligt på ena sidan, grafikkortet parallellt på andra sidan med anslutning genom riser, och där emellan får det precis plats ett SFX nätaggregat. Då får det precis plats dubbla 120 mm radiatorer och en 120 mm ventilationsfläkt i botten. Perfekt!

Så har min plan sett ut sedan jag först började fundera på detta bygge, ungefär ett halvår. Förra helgen åkte hela konceptet i papperskorgen. Varför? Jo verkligheten ser inte alltid ut som den gör på ritbordet. Jag insåg att jag krånglat till det onödigt mycket och därför skulle risken bli stor att något blir lidande. Kylning, design eller byggkvalitet exempelvis. Inget av detta ska kompromissas med.

Nu har jag tänkt om och spikat en plan i stora drag.

  1. Grafikkortet ska anslutas normalt, dvs ingen krånglande riser.

  2. Nätaggregatet placeras i botten och ska ha egen luftväg. Kalluft in - varmluft ut ur chassit.

  3. Kylning för CPU/GPU monteras i/utanpå ena sidan.

  4. Fönstret ska svepa över två sidor och synliggöra hela grafikkoret och moderkortet.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 2

Innan jag sätter sågen i chassit är det ju en fördel att ha hårdvaran redo för att kunna reda ut den slutgiltiga layouten. Att det kan vara så gött med kartonger! Den sjukt biffiga lådan till grafikkortet kompenserar fint för de slimmade till moderkort och CPU. Riktigt glad över att jag lyckades knipa en 6700K på Inets rea-firande. Sved fint i plånboken ändå.

  • Gigabyte Z170N Gaming 5

  • Gigabyte 980Ti Xtreme Gaming Waterforce

  • Intel i7 6700K

Jag tänkte köra en lite närmare introduktion av moderkort och grafikkort efter uppackning.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 3 - Gigabyte Z170N Gaming 5

Ett stort tack till Gigabyte som skickat ett Z170N Gaming 5. Enligt mig ett riktigt stiligt kort. Synd bara att jag inte ska ha något rött.. Får försöka trolla bort det! Framförallt är layouten perfekt för mitt projekt med sina vinklade SATA och 24-pin placerad utanför ramslotsen.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Det här ska bli kul! Följer med glädje

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av August L:

Det här ska bli kul! Följer med glädje

Välkommen!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Ska bli kul att följa!

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

noice

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Gigabyte_Josefin:

Ska bli kul att följa!

Jag hoppas det!

Skrivet av Roaster:

Tack du

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 4 - Gigabyte 980Ti Xtreme Gaming Waterforce

Jag är otroligt glad att vara priviligierad med möjligheten att basera detta projekt på Gigabytes xtremt ovanliga version av GTX 980Ti – Xtreme Gaming Waterforce. Denna variant har ett full-cover-block i koppar som täcker GPU, RAM och MOSFET. Till det ett slutet vattenkylningssystem med pump monterad på blocket och en 120 mm radiator och tillhörande fläkt. Pumpen, fläkten och kortets rgb-belysning styrs av den medföljande programvaran.

Tråkigt säger några, fett säger andra. Jag tycker det är ett grymt spännande kort. Designen är helt egen, i min mening snygg och ganska stilren. Aningen plastig cover men en ordentlig backplate. Slangarna är en aning stela men kunde inte passa bättre till min tänkta design. Den medföljande fläkten kanske är bra, dock såg den inge vidare ut. Men vad gör det då den ändå inte ska användas. Av recensioner att döma ska detta kort vara nästintill perfekt out-of-the-box med grym prestanda, låga temperaturer och behaglig ljudnivå. Det om man kan tänka sig en AIO-kylare vill säga.

Jag tycker det är spännande att gå en lite annan väg i mitt byggande och jag är så nöjd man kan vara med ett otestat grafikkort. Planerna är även att fortsätta i samma bana med resterande hårdvara och modifikationer. Förhoppningsvis syr jag ihop ett komplett koncept!

Nog med text, till bilderna. Och ja, chassimodifikationer kommer!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 5 - Casemod

Som jag har längtat. Äntligen dags för chassi-slakt.

Jag började med sidan som ska hantera kylning av processor och grafikkort. De får varsin be Quiet 120 mm Silent Wings 2 som kommer ta luft inifrån chassit. Fläktarna kommer monteras enligt den sista bilden, alltså på utsidan. Det blir nog trångt inuti ändå. Det kanske ser lite dumt ut med hålet mellan fläktarna, varför inte bara ha två runda hål? Jo det ska ju faktiskt dit två radiatorer med dubbla slangar till varje och dessa ska få plats någonstans!

Den uppmärksamme noterar även på första bilden att toppen (där I/O plåten sitter) är flyttad rejält. Jag kommer behöva skjuta hela inre layouten uppåt i chassit för att få plats med grafikkortet på längden samt flytten av nätaggregatet till botten. Detta kommer innebära att inte ett enda av chassisidornas fästen sitter på rätt plats. Tanken är att jag ska stummontera (skruva fast) två av chassits sidor och låta två vara hyffsat enkla att ta bort. Hur jag ska lösa det är jag ännu inte säker på. En sak i taget!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Älskar bilderna på grafikkortet! Väldigt varm och välkomnande känsla, kör hårt!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av August L:

Älskar bilderna på grafikkortet! Väldigt varm och välkomnande känsla, kör hårt!

Tack du, jag håller med! Nu sågas det friskt i chassit.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 6 - Casemod

Efter att ha jobbat klart med baksidan tog jag tag i nästa sida. Orienteringen av chassit innebär för min del att det blir två framsidor i vinkel och likadant två baksidor. Dvs. datorn placeras lämpligt på vänster sida om skärmen mot två väggar. I alla fall, här sågar jag ut för nätaggregat och luftintag. 2x 80mm kommer fritt skicka in luft i chassit. Inte helt perfekt så befinner sig dessa ovanför nätagreggatets utblås och kan därmed påverkas av lite varmare luft. Bli det för varmt får jag ordna med skärming. Men med tanke på att dubbla 80 mm utan motstånd kommer flöda bra mycket mer än nätaggregatet så förväntar jag mig minimal påverkan.

Påminner om någon Woodo-gubbe haha!

Provmontering av SFX-nätagg och fläktar. Som synes har chassisidan en perfekt svängning i nederkant för luftintag till nätaggregatet. Jag har inte bestämt mig ifall det är snyggast med nakna fläktar eller om det behhövs någon form av fläktgaller. Lämpligast är väl galler för att inte riskera att ett finger eller en katt fastnar.

Här syns klart och tydligt hur mycket jag flyttat upp topplåten, cirka 60 mm. För att möjliggöra plats för grafikkort och flytt av nätaggregat. Nu är grundarbetet med två sidor klara och fortsättning följer med framsidor.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 7 - Casemod

De främre två sidorna ska öppnas upp ordentligt för att visa i princip hela datorns insida. Jag har klurat fram och tillbaka på fönsterform och beslutade till sist att göra en öppning som sveper över båda sidorna. Det blir betydligt mer komplicerat att få till en böjd skiva akrylglas än två släta. Men jag tror att det definitivt kommer vara värt besväret. En liten chansning att jag överhuvudtaget kommer fixa det!

Sticksågen fick sätta tänderna i aluminiumet. Filar sedan ned kanterna till exakt rätt utsnitt och slipar tillsist för en jämn och fin kant.

Provmontering! Både grafikkortets framsida och backplate på kommer vara fullt synliga vilket oftast inte är möjligt med en normal chassi-layout. Just detta sporrade mig extra att bygga med svepande fönster.

Nu ska jag göra i ordning alla sidorna med finslip och kantmålning!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 8 - Casemod

Hur man kapar sönder ett Silverstone FT03-Mini!

Nu är jag klar med alla sidor och riktigt nöjd.

Nu över till den svåra biten med framsidorna, det bockade fönstret. Jag har ingen vettig bock så tänkte köra primitivt och amatörmässigt med ett bord, presskiva, mothållsvikter och värmepistol. Som upplagt för att gå åt skogen. Vet att det är hårfin skillnad i temperatur mellan att materialet blir böjbart och innan det blir bubbligt. Så taktiken är att försöka jobba med låg temp och mer böjkraft för att minimera risken för bubblor. Plasten är dock 1-2 mm tjockare än vad jag tänkt mig vilket definitivt försvårar bockningen. Behövs mer värme och kraft. Jag har dock dubbelt så mycket material än vad som går åt, så en andra chans är möjlig ifall jag sabbar den första.

Wish me luck!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

jäklar va coolt! ser fram emot när de e klart! kommer man kunna skåda det på DH?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Adnerhill:

jäklar va coolt! ser fram emot när de e klart! kommer man kunna skåda det på DH?

Kul att du gillar det, ser fram emot det färdiga resultatet jag med
Det blir gränsfall till DH, dessutom har jag ingen sittplats bokad. Men blir jag klar får den följa med ändå om det mot förmodan blir någon utställning eller liknande.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 9 - Crucial

Det är med glädje jag presenterar min nya samarbetspartner; Crucial.

De hjälper till med kortid- och långtidsminne till bygget i form av ramminnen och SSD.

Närmare bestämt:

  • Crucial Ballistix 16GB DDR4 2666 MHz 1,2V CL16

  • Crucial BX200 960GB SSD

Crucials produkter är ny mark för mig som i princip enbart byggt med SSD och minne från Corsair och Samsung. Detta är faktiskt min första uppsättning DDR4!

SSD:n är egentligen ganska stilren men svårmatchad i de flesta byggena med sin utmärkande blåa färg. Denna har en planerad make-over så det spelar ändå ingen som helst roll hur den ser ut. Minnena däremot, har helt perfekt design och mattsvart färg som jag vill ha till bygget. De strippas bara på labels för ett rent utseende.

Tanken är att matcha SSD:n mot minnenas design, så som jag tycker att den borde ha levererats från fabriken.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 10

Projektet blev klart precis innan Dreamhack. Jag hade ont om tid så prioriterade byggande framför uppdateringar här. Men jag fotograferade självklart lite under tiden och tänkte därför uppdatera här i efterhand. Dels för er som är intresserade och dels för min egen skull då jag vill ha en komplett bygglogg att se tillbaka på!

För er som inte sett galleriet: DAWN

Jag kommer nu klumpa ihop resterande arbete för enkelhetens skull.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 11 - Catch up

Så, vad har jag då pysslat med? Jo jag har tillverkat en avskärmning mellan grafikkortet och nätaggregatet. Skivan är gjord av makrolon som böjdes och modifierades för att följa chassits nya former. Hålen för 2x 8-pin till grafikkortet handborrades då jag fortfarande inte köpt mig någon pelarborrmaskin. Men med stadig hand och noggrannhet blev det riktigt bra. Till sist tog jag bort plasten på skivans undersida och lackade denna svart. Det fick bli mattsvart men effekten kommer bli densamma -en blanksvart skiva med djup i.

Nu till ett moment jag inte sett fram emot. Böja chassifönstret.

Jag började med det ganska dumma beslutet att böja skivan med dess fulla bredd, 500 mm. Det hade gott och väl räckt med 300 mm och ändå ha marginal för kantslipning och liknande. Jag hade laddat upp med kattsand som vikter och en förhoppning om att det skulle vara tillräckligt tungt. Slutade dock med att jag satt med ena knät som mothåll. Det var otroligt svårt att försöka fördela värmen jämnt längs hela bocken när det var så brett. Var hela tiden rädd att det skulle bli för varmt och bubbla sig.

Efter mycket om och men fick jag till en bock med rätt radie och en vinkel på nästan 90 grader. I viloläge är det närmre 100 grader men eftersom materialet är flexibelt så kommer det gå att spänna in den sista biten mot chassits sidor. Själva bockningen var ett rent helvete och smidig som jag var råkade jag smälta hål på säcken med kattsand. Arbetet fick avbrytas en stund för städning.

Grovkapad börjar det likna något!

Be Quiet gillade det jag gjorde med deras 80 mm Silent Wings 2 i projekt ISO och ville därför gladeligen hjälpa till med fläktar i detta projekt. Jag gör ju en snarlik lösning där fläktens gummiring placeras en bit igenom chassisidan.

2st 80 mm Silent Wings 2
2st 120 mm Silent Wings 2 PWM

De två mindre som lufttillförsel och radiatorerna får varsin 120 mm.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay