Backup på Vm på vmware esxi (free) host

Permalänk

Backup på Vm på vmware esxi (free) host

Hej! har satt upp ett antal vm på min vmware esxi 6.0 host och har börjat fundera på hur jag ska kunna göra backup på dessa.
Jag vet att vmware har satt begränsningar på gratisversionen så att man inte kan köra backup den vanliga vägen. Men har läst och verkar finnas ett antal program som skall fungera, ex Unitrends (dock inte testat)
Jag vill helst inte göra backup direkt i operativet på mina vm.

Är det någon som har ett bra tips på hur jag kan göra backup eller känner till något program?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Om det får kosta pengar så kolla på veem (veam) minns inte hur det stavas. Kan hända att du måste ha betalvarianten av esxi dock :/ Hur är det med Acronis? Det använder jag själv på 3 burkar. Dock tar jag ju backup i OSet.

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: Har provat veeam och verka riktigt bra men kräver som sagt betalverisionen av esxi

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk

Är det någon som har provat Hp´s backup program? verkar kunna fungera med esxi free https://www.trilead.com/editions/

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

@fragwolf: Har provat veeam och verka riktigt bra men kräver som sagt betalverisionen av esxi

Veeam är nog det bästa man kan använda till att backa VMs . Vi kör det på jobb (hosting företag) och backar alla våra kunders VMar, IOFS på vSphere Enterprise men jag har för mig att Veeam har en gratis version också. Man kan inte schemalägga backuper i gratis versioner men det går att köra "one-time backups" dvs tryck på en knapp så backas dina VMar

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk

@AxF: Har sätt att det går att automatisera gratisverisonen också med powershell script, men utan en licens för esxi så går det inte tyvärr

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Är det någon som har provat Hp´s backup program? verkar kunna fungera med esxi free https://www.trilead.com/editions/

Inte provat själv, men det låter intressant. Kanske skulle man göra ett försök då jag trots allt kör HP's ESXi på en HP-server.

Skulle helst använda Veeam, men det kändes lite saftigt med $450 för den minsta ESXi-licens jag kunde hitta.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta funkar på 6.0 men jag kör det på 5.5:

https://communities.vmware.com/docs/DOC-8760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Hej! har satt upp ett antal vm på min vmware esxi 6.0 host och har börjat fundera på hur jag ska kunna göra backup på dessa.
Jag vet att vmware har satt begränsningar på gratisversionen så att man inte kan köra backup den vanliga vägen. Men har läst och verkar finnas ett antal program som skall fungera, ex Unitrends (dock inte testat)
Jag vill helst inte göra backup direkt i operativet på mina vm.

Är det någon som har ett bra tips på hur jag kan göra backup eller känner till något program?

Har Du krav på dig att miljön måste få lov att snurra under tiden Du säkerhetskopierar?
Har Du krav på dig att säkerhetskopieringen måste ske automatiskt?

Om nej på bägge, stäng ner den aktuella miljön och kopiera filerna till någon plats som rymmer dom och kör 7z komprimering på dom. Verifiera 7z filen och radera övriga.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Har Du krav på dig att miljön måste få lov att snurra under tiden Du säkerhetskopierar?
Har Du krav på dig att säkerhetskopieringen måste ske automatiskt?

Om nej på bägge, stäng ner den aktuella miljön och kopiera filerna till någon plats som rymmer dom och kör 7z komprimering på dom. Verifiera 7z filen och radera övriga.

Har inga krav på att vm ska snurra men vill gärna göra det automatiskt tex varje natt.
Annars en bra lösning.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Skrivet av Fuusko:

Vet inte om detta funkar på 6.0 men jag kör det på 5.5:

https://communities.vmware.com/docs/DOC-8760

Verkar finnas stöd för esxi 6.0. Hur fungerar detta för dig? verkar inte vara den lättaste lösningen, lätt att återställa en vm?
antar att det inte blir någon "Differential backup" med denna lösning?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Verkar finnas stöd för esxi 6.0. Hur fungerar detta för dig? verkar inte vara den lättaste lösningen, lätt att återställa en vm?
antar att det inte blir någon "Differential backup" med denna lösning?

Du lägger in filerna i valfri datastore och gör dem executable med 'chmod +x', redigera inställningarna i ghettoVCB.sh scriptet, står bra kommenterat så det är enkelt. Skapa en fil i samma katalog vid namn ghettoVCB-list och skriv namnet på varje VM du vill backupa på varsin rad i den filen, t.ex:

debian_teamspeak
windows-server
ubuntu

Sedan är det bara att lägga in ett cronjob med 'crontab -e' 'vi /var/spool/cron/crontabs/root', t.ex. som detta:
0 0 * * * /vmfs/volumes/Datastore/ghettoVCB/ghettoVCB.sh -f /vmfs/volumes/Datastore/ghettoVCB/ghettoVCB-list > /vmfs/volumes/Datastore/ghettoVCB/Logs/ghettoVCB-backup-$(date +\%s).log

Med den crontaben körs backup varje natt 00:00.

Du kan också ställa in hur många backups som ska finnas, det gör du i ghettoVCB.sh på 'VM_BACKUP_ROTATION_COUNT'.

Det ska gå att köra restore men jag brukar bara manuellt kopiera backupen från backup-datastore till vm-datastore.

Permalänk
Skrivet av Fuusko:

Du lägger in filerna i valfri datastore och gör dem executable med 'chmod +x', redigera inställningarna i ghettoVCB.sh scriptet, står bra kommenterat så det är enkelt. Skapa en fil i samma katalog vid namn ghettoVCB-list och skriv namnet på varje VM du vill backupa på varsin rad i den filen, t.ex:

debian_teamspeak
windows-server
ubuntu

Sedan är det bara att lägga in ett cronjob med 'crontab -e' 'vi /var/spool/cron/crontabs/root', t.ex. som detta:
0 0 * * * /vmfs/volumes/Datastore/ghettoVCB/ghettoVCB.sh -f /vmfs/volumes/Datastore/ghettoVCB/ghettoVCB-list > /vmfs/volumes/Datastore/ghettoVCB/Logs/ghettoVCB-backup-$(date +\%s).log

Med den crontaben körs backup varje natt 00:00.

Du kan också ställa in hur många backups som ska finnas, det gör du i ghettoVCB.sh på 'VM_BACKUP_ROTATION_COUNT'.

Det ska gå att köra restore men jag brukar bara manuellt kopiera backupen från backup-datastore till vm-datastore.

Detta verkar vara den bästa lösningen för esxi free och jag har satt upp detta på min server. Tack så mycket för förslaget!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Unitrends funkar inte på ESXI Free, du måste kunna använda API'na som låser upp med vissa paket.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

Hej har problem med att få cron att köra min backup. kör jag den manuelt så fungerar det men inte med cron.

0 4 */3 * * /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/ghettoVCB.sh -f /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/vmbackup > /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/Logs/ghettoVCB-backup-$(date +\%s).log

någon som kan se nåt fel? filerna ligger i dessa mappar och jag kan köra den manuellt utan 0 4 */3 * *. Jag vill köra backup var 3:e dag kl 4

Några tips?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk

Efter många om och men så har jag fått denna backup lösning att fungera bra och tänkte att det kanske är fler som vill vet hur man gör.

Instruktioner finns det gott om men det skiljer säg mellan esxi versionerna hur man gör.

själva kommandot för backupen ser ut så här:
"0 4 * * 1,4,6 /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/ghettoVCB.sh -f /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/vmbackup > /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/Logs/ghettoVCB-backup-$(date +\%s).log"

  • 0 4 * * 1,4,6 betyder att backupen ska köras kl 04.00 etc måndag torsdag och lördag.

  • "/vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/ghettoVCB.sh" Denna sträng hänvisar till var ghettoVCB är installerat.

  • "-f /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/vmbackup" Detta pekar till den plats listan över de VMs som det skall ta backup på.

  • "/vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/Logs/ghettoVCB-backup-$(date +\%s).log" Denna visar var loggfilerna skall placeras

steg 1. installera GhettoVCB (finns massor med gudier som är bra)

steg 2. För Esxi 6.0, editera cron med kommandot "vi /var/spool/cron/crontabs/root" och lägg till din sträng
"0 4 * * 1,4,6 /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/ghettoVCB.sh -f /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/vmbackup > /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/Logs/ghettoVCB-backup-$(date +\%s).log" utan "" tecken

spara genom att trycka på esc och :wq!

steg 3. editera local.sh med "vi /etc/rc.local.d/local.sh" lägg till denna sträng innan exit 0

/bin/kill $(cat /var/run/crond.pid)
/bin/echo "0 4 * * 1,4,6 /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/ghettoVCB.sh -f /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/vmbackup > /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/Logs/ghettoVCB-backup-$(date +\%s).log" >> /var/spool/cron/crontabs/root
/usr/lib/vmware/busybox/bin/busybox crond

spara genom att trycka på esc och :wq!

steg 4. starta om cron genom att köra "/bin/kill $(cat /var/run/crond.pid)" och /usr/lib/vmware/busybox/bin/busybox crond

steg 5. kör "auto-backup.sh" för att detta ska överleva en omstart eller krasch

Hoppas att detta kan underlätta för någon!
jag har hittat information på olika ställen men här är en guide från 2009 som hjälpt mig men som inte rikitig stämmer, kan dock vara bra att ha! Länk

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Tipsar om Veeam ZIP. Går att scripta i Powershell.

https://www.veeam.com/virtual-machine-backup-solution-free.ht...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Har man inte så många VMar så kanske denna gratislicensmjukvara kan vara något
https://www.nakivo.com/en/nakivo-backup-and-replication-free-...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Efter många om och men så har jag fått denna backup lösning att fungera bra och tänkte att det kanske är fler som vill vet hur man gör.

Instruktioner finns det gott om men det skiljer säg mellan esxi versionerna hur man gör.

själva kommandot för backupen ser ut så här:
"0 4 * * 1,4,6 /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/ghettoVCB.sh -f /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/vmbackup > /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/Logs/ghettoVCB-backup-$(date +\%s).log"

  • 0 4 * * 1,4,6 betyder att backupen ska köras kl 04.00 etc måndag torsdag och lördag.

  • "/vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/ghettoVCB.sh" Denna sträng hänvisar till var ghettoVCB är installerat.

  • "-f /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/vmbackup" Detta pekar till den plats listan över de VMs som det skall ta backup på.

  • "/vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/Logs/ghettoVCB-backup-$(date +\%s).log" Denna visar var loggfilerna skall placeras

steg 1. installera GhettoVCB (finns massor med gudier som är bra)

steg 2. För Esxi 6.0, editera cron med kommandot "vi /var/spool/cron/crontabs/root" och lägg till din sträng
"0 4 * * 1,4,6 /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/ghettoVCB.sh -f /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/vmbackup > /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/Logs/ghettoVCB-backup-$(date +\%s).log" utan "" tecken

spara genom att trycka på esc och :wq!

steg 3. editera local.sh med "vi /etc/rc.local.d/local.sh" lägg till denna sträng innan exit 0

/bin/kill $(cat /var/run/crond.pid)
/bin/echo "0 4 * * 1,4,6 /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/ghettoVCB.sh -f /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/vmbackup > /vmfs/volumes/BackupNAS/ghettovcb/Logs/ghettoVCB-backup-$(date +\%s).log" >> /var/spool/cron/crontabs/root
/usr/lib/vmware/busybox/bin/busybox crond

spara genom att trycka på esc och :wq!

steg 4. starta om cron genom att köra "/bin/kill $(cat /var/run/crond.pid)" och /usr/lib/vmware/busybox/bin/busybox crond

steg 5. kör "auto-backup.sh" för att detta ska överleva en omstart eller krasch

Hoppas att detta kan underlätta för någon!
jag har hittat information på olika ställen men här är en guide från 2009 som hjälpt mig men som inte rikitig stämmer, kan dock vara bra att ha! Länk

Men vad är det den egentligen gör? Kopierar hela mappen med VMDK och VMX-filer till en annan plats?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Det där fungerar bara om du har vSphere vilket kräver licens och kostar då pengar. Jag har testat något som hter thinware, har inte hunnit sätta upp det helt men det verakr funegra bra.

http://www.thinware.net/Products/ThinwarevBackup/tabid/202/De...

Det fungerar på gratis ESXI och går att schemalägga.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AxF:

Veeam är nog det bästa man kan använda till att backa VMs . Vi kör det på jobb (hosting företag) och backar alla våra kunders VMar, IOFS på vSphere Enterprise men jag har för mig att Veeam har en gratis version också. Man kan inte schemalägga backuper i gratis versioner men det går att köra "one-time backups" dvs tryck på en knapp så backas dina VMar

Man kan däremot köra backupsen via ett powershell script som du kan schemalägga i schemaläggaren i windows. Det gör jag där det är snål budget. Vet dock inte hur det är i ESX/i men i Hyper-V (gratis) fungerar Veeam utmärkt!

Permalänk

Går det att backup:a direkt till google drive på något smidigt sätt?