SweClockers drop!

Varmt i lägenheten, vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Samma här, 28 grader inne. Vi har två innekatter också, så blir svårt att öppna dörrar/fönster..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Förstår inte hur folk tror att öppna fönster skulle hjälpa.... Borde vara en självklarhet att det är att stänga ute solen som är viktigast.

TS, kan säga till dig att jag har gjort ovan och det är otroligt svalt i de rum där jag stänger fönster och blockerar solen. Följ detta och du kommer nog märka skillnad ganska snabbt.

Det funkar på många platser/rum, men är inte säkert det funkar hos han... han har säkert som oss, att är solen uppe, så ligger solen på hela dan... vi har mörkläggningsgardiner som funkar ok, men till slut på sommaren har ju väggarna värmts upp, så även om det blir svalare ute på kvällen kyler det inte ner inne, för en del av värmen kommer från väggen, vi har portabel AC i sovrummet, senaste 8åren har jag legat och sovit med duntäcke på sommaren, då vi har den på nätterna när det är som värst!
Och nån gång har det hänt att jag släpat ut den i v-rummet, men den är lite för svag för det stora rummet, men kyler ner lite iaf
Den dånar en hel del, men det är sövande ljud, tycker både jag och sambon.
Bästa spenderade 4papp jag kan komma på jag gjort iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad jag vet så måste du ha den nära ett fönster som går att öppna då den slänger ur sig en del varm luft som då ska ut via röret. Sen självklart ett strömuttag men det är nog allt.

Har själv en gammal AC high-end sak (portabel), som tom saknar vattenbehållare. Den tar ut vattnet via varmluften med röret. Enklare/billigare har nog vattenbehållare, men fungerar på samma princip. Du behöver ström, och en väg ut för varmluften.

Finns inget som kan ersätta luftavfuktare/AC då det är 30 grader fuktig luft som är problem, inte 30 grader torr. Torr luft kan du enkelt svalkas i, blir inte klibbig och kan sedan lätt cirkuleras med en enkel fläkt.

Dessa portabla AC anläggningar är inte så farligt dyra längre, och du behöver dem bara på vissa tider på dygnet och vissa dagar när det är som värst och de håller många år så länge man sköter dem. El är dessutom billigt idag så... tja.

Själv så har jag den till att kyla ner sovrummet till typ 20-22 grader innan jag ska sova. Sen stänger jag av den helt och en mild takfläkt håller luften i cirkulation. Fönstret ska helst vara stängt, just för att hålla kylan isolerad inne när morgon solen kommer.

Tips ang mörkläggningsgardiner/persienner mm... se till att de är silvriga, blanka och reflekterar ljus! Detta gör att ljuset istället för att absorberas in i tyget, studsar ut igen som ljus.

Permalänk
Medlem

Om det blåser ute så hjälper det att öppna fönstret på ena sidan lägenheten och balkongdörren på den andra sidan och därmed skapa korsdrag (alla andra fönster är stängde med persiennerna nere) , kan blåsa på rätt bra.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Läs vad han skrev igen

Citat: "Kör med öppna fönster på natten för att kyla ner så mycket som möjligt, och sen stäng under dagen med nerdragna persienner för att hålla kvar kylan, hjälper mer än du tror. Att ha fönstret öppet på den sidan där solen gassar på är bara ett recept för att få högre värme."

Men vad vet jag, solen kanske är uppe på natten hos dig med.

Om du läser vad jag skrev igen så märker du att den första meningen inte refererade till hans tips

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Försök kontrollera om ventilationen i lägenheten fungerar, dvs är det något sug i ventilerna i badrum och kök? Det är inte ovanligt att hög värme beror just på att ventilationen är kass.
Om det skulle visa sig att den är det så måste hyresvärden åtgärda det, annars riskerar denna att få betala vite.

Permalänk
Medlem

Detta är annars en lösning som jag tittar på, lite billigare, lite tattigare

https://www.youtube.com/watch?v=I9Td5uMB_vQ

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har svårt att se att detta skulle vara hyresvärdens ansvar. Om det vore så skulle de flesta som hyr lägenhet kunna kräva AC.

Skickades från m.sweclockers.com

är det motsatt så är det hyresvärdens ansvar. vet tex att i min morsas lägenhet så krävdes dom fixa värmen under vintern då det bara var 13-16 grader inomhus.
nu tycker jag visseligen att värmen åt andra hållet inte är samma sak. men kanske kan gå på samma punkt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@lundell318:

Hej.
Jag har ett förslag till åtgärd, den är väldigt omständig, så jag kan egentligen inte rekommendera den, men man kan ju testa i alla fall.

Du gör såhär.

Du tar ett lakan, (eller fler) som du blöter upp med vatten.
Spänn upp det/dem i fönster som är helt öppna, (det måste vara i solen annars fungerar det inte)
Då kommer värmen att sugas ut ur rummet/lägenheten genom att vattnet avdunstar utåt.

Funkar faktiskt, fast tråkigt omständigt så absolut ingen smidig lösning.
När de torkat så är det bara att blöta upp dom igen.

Samma princip som att sola med blöta badbyxor, då drar den ihop sej i byxorna, för jisses va kall man blir.

Samma knep kan användas vid beachpartyn för att kyla ner diverse drycker.
Ta och rulla in dryckesflaskorna/burkarna i ett badlakan och doppa det i vattnet.
Lägg paketet sedan i solen och efter en stund kan man avnjuta riktigt kall dryck, men var försiktig så ni inte får Brain Freeze
Funkar mycket bättre än att bara lägga dryckerna i vattnet, då blir dom ju inget kallare än vattnet självt som säkert ligger på 25+ under sommaren.

\\Rhames

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Detta är annars en lösning som jag tittar på, lite billigare, lite tattigare

https://www.youtube.com/watch?v=I9Td5uMB_vQ

Problemet är att det faktiskt i långa loppet gör det hela värre om du blandar is med luften Du vill ha bort fukten... inte öka mängden.
I det fallet ovan använder han torr-is, vilket fungerar.. men riskerar kväva dig istället i tillräcklig mängd

Om du ska göra något liknande "hemma-gjort" använd Isen (vanlig) eller liknande i en sluten behållare, där du sen låter den kyla en enorm kylfläns. Denna kylfläns kan du sen blåsa lite mot och samla kondens under, på andra sidan. När isen är borta, få ut allt vattnet, utomhus. In med ny is i den förseglade delen och kör igen.

I teorin kommer isen att dra lite fukt ur luften och samtidigt kyla ner den på den sidan som inte är försluten, via kylflänsen, men förvänta dig inte en ACs effekt i styrka

PS. Notera... om du använder din frys för att göra denna is... så mot arbetar du dig själv. Undvik att öppna kyl/frys under dessa varma dagar, för all värme de tar upp och måste kyla, kommer rakt ut i din lägenhet. Så köp istället is på stormarknad, få hem och fyll frysen med det. Kommer både fungera till den hemmagjorda "ACn" och minska värmen som din frys ger ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Tänkte precis på det. Måste man inte ansluta ACn på ett snyggt/bra sätt?

Funderar också på att köpa men jag har ingen aning om hur det bör sättas upp.

Jag köpte en mobil AC i helgen, trött på att ha det supervarmt i lägenheten.
Framsidan sprutar ut kall luft och baksidan varmluft så du måste fixa ventilation. det följer med en sån där ventilationsslang som man har till torktumlare, http://www.bauhaus.se/torktumlarslang-102x3000.html min var 150mm i diameter.
Jag kommer koppla den till frånluftsventilation som jag har i sovrummet.
Det följer med en fönstersatts också men det funkade inte så bra på mitt fönster.

Här hittade jag några bilder på fönstersattsen, ungefär så ser min ut också.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/portabel-ac-centurion-ac11...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

är det motsatt så är det hyresvärdens ansvar. vet tex att i min morsas lägenhet så krävdes dom fixa värmen under vintern då det bara var 13-16 grader inomhus.
nu tycker jag visseligen att värmen åt andra hållet inte är samma sak. men kanske kan gå på samma punkt

Absolut! I extremfall är det givetvis även hyresvärdens ansvar att vidta åtgärder om värmen är hög i lägenheten under längre perioder. En liten lägenhet som får sol på sig kommer dock alltid att bli varm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lundell318:

Tjenare,

Nu är det så att jag har problem i min nuvarande lägenhet och det är med värmen. Just nu är det 28°C inne i vardagsrummet, 27.5°C I sovrummet. Utomhus temperatur är 23°C.

Jag har en bebis på 1 månad och några dagar och detta funkar inte, jag har varit i kontakt med hyresvärden både i år och förra året. Förra året så låg temp på ungefär 32°C inne dom varmaste dagarna och jag va på dom även då men fick till svar att dom kan inte hjälpa att solen är framme. Och nu har jag varit på dom igen och detta är inte acceptabelt. Idag fick ja till svar "Ha alla persienner nerdragna och alla dörrar stängda. Så nu ska vi alltså bygga upp en bastu i lägenheten?

Vi bor på övervåning så solen ligger på från morgon och kväll, det jag har gett dom som tips är att införskaffa A/C alternativt testa med film på fönster och se om det hjälper. Då jag hyr lägenheten anser jag att det ligger som deras ansvar att få ner värmen i lägenheten och ja är även med i hyresgästföreningen och på deras sida står det att den inte får ligga över 26°C samt under 18°C.

EDIT:
Innan någon säger något så har ja aldrig dörrar samt fönster öppet sålänge det är varmare ute än inne, men det händer typ aldrig att det är varmare ute än inne. Nu får jag väl dock bita ihop i några dygn för att överbevisa hyresvärd om att hålla stängt hjälper nada.

Du kan få min portabla klimatanläggning som jag köpte på Media Markt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Jag har svårt att se att detta skulle vara hyresvärdens ansvar. Om det vore så skulle de flesta som hyr lägenhet kunna kräva AC.

Det är hyresvärdens ansvar.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/halsoskydd-o...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag köpte en mobil AC i helgen, trött på att ha det supervarmt i lägenheten.
Framsidan sprutar ut kall luft och baksidan varmluft så du måste fixa ventilation. det följer med en sån där ventilationsslang som man har till torktumlare, http://www.bauhaus.se/torktumlarslang-102x3000.html min var 150mm i diameter.
Jag kommer koppla den till frånluftsventilation som jag har i sovrummet.
Det följer med en fönstersatts också men det funkade inte så bra på mitt fönster.

Här hittade jag några bilder på fönstersattsen, ungefär så ser min ut också.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/portabel-ac-centurion-ac11...

Nice

Den ser faktiskt ut att vara sådan som min, utan behållare, eller?

Min är visserligen på 12000BTU (denna), men kostade betydligt mer när jag köpte den också... den du länkat kanske jag kompletterar med till andra rummet faktiskt, hmm. Helt okej pris för 7000BTU faktiskt.

Permalänk
Skrivet av lundell318:

Tjenare,

Nu är det så att jag har problem i min nuvarande lägenhet och det är med värmen. Just nu är det 28°C inne i vardagsrummet, 27.5°C I sovrummet. Utomhus temperatur är 23°C.

Jag har en bebis på 1 månad och några dagar och detta funkar inte, jag har varit i kontakt med hyresvärden både i år och förra året. Förra året så låg temp på ungefär 32°C inne dom varmaste dagarna och jag va på dom även då men fick till svar att dom kan inte hjälpa att solen är framme. Och nu har jag varit på dom igen och detta är inte acceptabelt. Idag fick ja till svar "Ha alla persienner nerdragna och alla dörrar stängda. Så nu ska vi alltså bygga upp en bastu i lägenheten?

Vi bor på övervåning så solen ligger på från morgon och kväll, det jag har gett dom som tips är att införskaffa A/C alternativt testa med film på fönster och se om det hjälper. Då jag hyr lägenheten anser jag att det ligger som deras ansvar att få ner värmen i lägenheten och ja är även med i hyresgästföreningen och på deras sida står det att den inte får ligga över 26°C samt under 18°C.

EDIT:
Innan någon säger något så har ja aldrig dörrar samt fönster öppet sålänge det är varmare ute än inne, men det händer typ aldrig att det är varmare ute än inne. Nu får jag väl dock bita ihop i några dygn för att överbevisa hyresvärd om att hålla stängt hjälper nada.

Solen i sig värmer upp väldigt mycket när den står på, vi har fönstervägg i söderläge och märker direkt om vi glömmer ett fönster öppet eller glömmer dra ner persiennerna där (ger en skillnad på minst 4-5 grader i lägenheten). På sommaren kör vi hårt på balkongdörren samt lämpligt fönster på andra sidan lägenheten öppna på natten och på dagen öppet på den sidan som inte har sol eventuellt inte öppet alls. Utan det får vi supervarmt inne också. Tipset från värden är helt enkelt in så dumt som det låter även om det känns tråkigt att stänga ute allt det härliga ljuset... Bra dfu påminde mig nu också, hade glömt 2 persienner i köket var nerdragna men inte stängda. Att glömma vrida om dem gav vist 2,5 grader högre temperatur inne än ute.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Nice

Den ser faktiskt ut att vara sådan som min, utan behållare, eller?

Min är visserligen på 12000BTU (denna), men kostade betydligt mer när jag köpte den också... den du länkat kanske jag kompletterar med till andra rummet faktiskt, hmm. Helt okej pris för 7000BTU faktiskt.

Jag har också en på 12000 BTU, jag tog bara första bästa bilden som jag hittade på ventilationen.
Jag köpte en sån här på blocket https://www.dustinhome.se/product/5010786273/aircondition-350...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det bästa jag testat är inte helt otippat aluminium folie, sånt man använder vid matlagning. för optimal effekt ska det sättas på utsidan av fönstren. jag var slö så jag satte på insidan ca 1/3 av fönstren och det blev stor skillnad, från 30+ grader till ca 24 grader. för optimal effekt så sätter man på hela fönstren men det blir rätt mörkt då. sen satte jag dator fläktar som jag limmat ihop i ett litet fönster ovanför balkong dörren. dom satte jag på på kvällen så dom pumpade in sval kvälls luft. dom kunde även användas för att pumpa ut varm luft.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag kan lika gärna fråga när jag ändå är här. Jag bor med morgonsol så morgonen blir varm och det har jag persiennen nere för men sedan efter 12 på dagen så bor jag på skuggsidan. Visserligen på översta våningen men endå på fel sida solen. det är nu 21 grader ute och 27! inne. Det är ingen fara då jag kan köra fönstren helt öppna utan sol så det fläkta och är rätt bra. Dock så om jag åker bort 2-3 timmar på kvällen, säg vid 7 och är hemma vid 10 så har det ändå gått från 24 till 27 och jag kan inte har fönstren öppna då jag är borta.

Det konstigaste av allt var att när jag flyttade in förra hösten (Augusti) så var det mycket varmare ute (ca 25-26) och jag var tvungen att ha igång element för att jag skulle hålla 22 grader inne.

Kan det vara så att de inte dragit igång ventilationen helt än?

Hade varit intressant att veta innan det börjar bli riktigt varmt ute då jag klarar inte av värme alls.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att det är hyresvärdens ansvar i TS fall.

Permalänk
Avstängd

Det väl i princip bara en A/C som kan hjälpa nu.. Köp inte den billigaste om du kan, de kostar mycket för väldigt liten effekt, samt låter mycket.

Vad jag tror att många inte tänker på som har dessa A/C med en slang som sprutar ut värme - är att när de då har ett fönster öppet så är i princip hela springan ett stort passivt insug utav varm luft och motverkar effekten totalt. Man bör koppla på en ut-ventil eller göra någon sorts skena med ett hål i så att bara värmen kommer ut, inte in.

Tänk något i stil med detta med silvertejp runt om för att göra tätt: http://i.imgur.com/JK5crpR.png (glöm inte att också täcka alla ventiler på samma vägg så att värmen inte åker in på något annat ställe nära A/C.

Alt lite snyggare lösningar som: https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=145...

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Tur att man har sovrummet i källaren... annars hade jag investerat i en Ordentlig AC. Kosta vad det vill.

Hörde om en snubbe som hängde upp folie över fönstret, vet inte om det funkar haha. https://www.flashback.org/t224219

Permalänk
Medlem

Åker man på semester till soliga länder är det inte helt ovanligt att man ser markiser eller fönsterluckor. En AC är ett plåster, spegelfilm på rutan motverkar rotorsaken till problemet (förutsatt att inte uppvärmningen sker via tak och väggar som en del redan påpekat).

Men attans vad skönt det är med en AC:)

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Var inte mig du skulle citera utan TS?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

- Vädra ut tidigt på morgonen och sent på kvällen
- Köp en AC-enhet, tänk på utblås!
- Täck för alla fönster med markiser, parasoll
- Täck för alla fönster med kartong klädd i aluminiumfolie (så dom går att återanvända) eller applicera direkt på ruta med tejp.

http://parent101.com.au/quick-cheap-but-effective-blackout-to...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jockew1989:

😂😂😂

Dock har du en poäng, är man bara tillräckligt efterbliven får man precis vad man vill, och ingen religion är hy igentligen dummare än den andra 😜

He he, minsta gemensamma nämnaren, MGM.

Det är ju den fria viljan "gud", Gud eller impulsen gav människan eller vilket varelse som helst. Vill du leva i misär, varsågod. Vill du knarka, varsågod. Vill du bränna bilar, varsågod. Tycker du inte om konsekvenserna, ändra beteende eller få andras psykologi att acceptera ditt beteende. Du får vara hur rationell eller retard du vill eftersom vi alla är liberaler!

Steve Jobs skapade sitt "distorted field of reality" precis som Donald Trump eller vilken annan illusionist gör. De som fångas i illusionen och denna illusion inbegriper idéer där de tror de måste betala in pengar till illusionisten- jepp då betalar de till illusionisten eller TV-evangelisten. I andra fall röstar de fram politiker som de förtjänar.

När du går i skolan lär du dig de accepterade mönstren, eller uttryckt annorlunda "dessa samband har vi såhär långt funnit stämmer" (Med den tysta överenskommelsen som barnet inte är medveten om, att verkligheten är föränderlig när fler samband avtäcks via antingen spiritualism, vetenskap eller vad människor nu väljer att använda som verktyg)

Sedan kan skolan eller samhället välja att förfalla och lära ut kunskaper som är sämre än möjligt. Sluta lära ut ellära eller folkvett så kommer färre och färre att förstå verkligheten omkring dem. Sluta lära ut matematiska samband så faller snart alla hus samman. Sedan kan individen välja att inte ta emot kunskap med de konsekvenser det får. Det kan även vara så att individen har bättre kunskaper än samhället i övrigt (beroende exempelvis på normalfördelningskurvan för IQ).

Här uppstår de mysiga "motsatsernas dynamik" som en kär svensk partiledare och fredsmäklare en gång talade om i en då framtida "no go"-zon. Det som av några ses som "full retard" kan vara högsta rationalitet beroende på samhällets struktur och personliga egenskaper. Eller på grund av att man genomför ett ytterst avancerat konstverk som ingen annan förstår annat än de andra konstnärerna i kollektivet för inbördes sinnessjuka. Odell och det politiska etablissemanget idag, nu i denna stund.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Vet inte om man kan lasta hyresvärden när det är sommar värme har själv haft som hetast 39 grader inne .
Blir det solig sommar stiger temperaturen fort inne hos mig har sol sida

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Vet inte om man kan lasta hyresvärden när det är sommar värme har själv haft som hetast 39 grader inne .
Blir det solig sommar stiger temperaturen fort inne hos mig har sol sida

Man kan klandra hyresvärden om det är normal sommarvärme för Sverige och det blir så varmt. Dock kan man inte göra det om det är en tillfällig värmebölja. Dock kommer hyresvärden i 99 fall av 100 hitta på ett antal orsaker till varför de inte behöver göra något, så man får vara beredd på att man får lägga mycket energi och tid på att driva det om man vill ha en ändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

@Paddanx: Var inte mig du skulle citera utan TS?

Första stycket var faktiskt "svar" till dig. Höll med dig helt enkelt, med lite tillägg av vattenbehållaren.

Missade dock lägga in TS namn under... Nu är den dock låst, så kan inte rätta :=/

Permalänk
Skrivet av loefet:

Kör med öppna fönster på natten för att kyla ner så mycket som möjligt, och sen stäng under dagen med nerdragna persienner för att hålla kvar kylan, hjälper mer än du tror. Att ha fönstret öppet på den sidan där solen gassar på är bara ett recept för att få högre värme.

Sen får du ju även tänka på att temperaturen alltid skall mätas i skugga (speciellt professionella), så även om den säger 23°C betyder ju inte att det är just så mycket på solsidan, utan det är säkert långt över 30°C vilket är ju den luften du släpper in då du har öppna fönster.

Kör endast med öppen dörr eller fönster på den sida som skuggan är och på kvällen öppnar ja för korsdrag för att sedan övergå till endast en dörr öppen, inatt fick ja ner det till 22°C när de va 13-15°C ute. Stängde dörren runt halv 4 i morse. När ja vaknade igen vid 7 tiden så var det återigen 27-28°C i lägenheten. Som sagt solen ligger på från morgon till kväll, från framsida till baksida.

Skrivet av twk:

Dock så är det ju faktiskt så när man hyr en lägenhet att hyresvärden har ganska många riktlinjer dom måste följa. De flesta kanske dock inte är med i hyresgästföreningen och då kan man inte riktigt ha samma krav på sin hyresvärd.

Skrivet av Yrch:

Jo det är hyresvärdens ansvar att säkerställa att inomhustemperaturen inte ligger under eller över vissa riktlinjer.

Uppfyller inte hyresvärden detta kan man gå till miljöförvaltningen i sin kommun som sedan skall ålägga fastighetsägaren att vidta nödvändiga åtgärder.

Problemet för den enskilde är att i verkligheten är det ingen som överhuvudtaget bryr sig (det anses som för dyrt), för friska människor är det väl mest en "olägenhet" men äldre personer kan dö i förtid av för hög inomhustemperatur.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/halsoskydd-o...

Jadu jag blir 24 den 17:e Maj, resterande grannar är 65+ Dom tycker också det är varmt, allra helst på övervåningen. Dock så nämner dom aldrig sina problem till hyresvärd så när jag sedan kommer och klagar så kör dom kortet "Men de är bara du som har detta problemet, ingen annan klagar."

Skrivet av XHI:

Jag bryr mig inte faktiskt, kärringen tar av sig kläderna (najs) och jag har en faktisk anledning till att inte klä på mig när jag är hemma. 1+1=hoppetossatid.

Vafan naken går man ju runt ändå, även så sambon. Anledning? För att de e gött, det är lite pinit när man glömmer låsa ytterdörren bara och någon kommer och knackar på

Skrivet av Crockett:

Hade detta problem för flera år sedan. Visade sig vara obefintlig ventilation pga igensatt frånluftsfläkt på vinden. Har du mekanisk frånluft så kolla att det verkligen är drag i ventiler och köksfläkt. Be hyresvärden om information när ventilationskontroll senast gjordes.

Har du filter vid insläppen så kan dessa vara igensatta också.

Vita eller kromade persienner är en fördel om solen ligger på.

Vaktmästaren till fastigheten byter filter varje månad ungefär, bästa med att bo med massa pensionärer runt sig. Han tar även min lägenhet när han är i farten, guld värd den där snubben. Det är drag i alla ventiler och vaktmästaren sa att tilluft osv är inbyggt i systemet.

Skrivet av Vlademil:

@lundell318: Är det ett gammalt hus så är boven antagligen för dålig isolering och ventilation. Bästa lösningen är att renovera hela huset, men det låter nog inte som en kul idé ör hyresvärden. Problemet för dig är att du bor längst upp med, så all värme från resten av huset fastnar väl där. Om man kan göra något NU så fokusera på ventilation på något sätt, be dem skruva upp draget eller installera en ac-enhet. Film på fönster kan vara en bra idé också om det är stora eller många förnster, men tror snarare det är att solen värmer upp taket och väggar som värmer upp mest.

Huset är 25 år gammalt så det ska vara ganska bra standard på isolering i fönster och väggar. Och jag tror som dig att taket är den stora boven, svart papp tak. Igår mätte jag upp att ytterväggen va 63°C .

Vet att det finns mer inlägg att citera men känner att ja fick med en ganska bra blandning, kan inte vara överdrivet aktiv i tråden men kommer helt klart försöka svara när ja kan. För övrigt så beställde jag en portabel AC som jag sedan ska se om hyresvärd kan tänka sig stå för. Ja kan inte gå runt och vänta när ja har min 1 månad gamla son här hemma dagligen. Tänker inte utsätta han för onödigt lidande. AC'n borde komma inom de närmsta dagarna och det borde hjälpa lite iaf

Tack för alla svar hittills och fortsätt gärna diskutera, det är fler än man tror som har detta problem i sina lägenheter.
Mvh