Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD tillkännager Polaris i slutet av maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nästan diskriminering mot oss på swec

Fast relevant. Diskussionerna här på swec kring kort i exempelvis prisklassen 4000kr + kan lätt låta "Ja kan inte AMD/Nvidia kontra här så är det bara att stänga igen butiken, höhö". Den typen av diskussion bör vi förstås bara föra kring low och mid-range korten.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dahippo:

Kommer ändå inte ifrån att de lyckades få ner storleken på excavator med 30% jämfört med steamroller genom att använda HDL och det på samma nod. Så varför inte hålla med istället för att mer eller mindre angripa. Länge sen Intel handotimerade sina kretsar. Isynnerhet när dagens kretsar har minst 1 miljard nand/transistorer.

Jag invände inte mot att de fick ner storleken, de fick också upp prestanda/W. Däremot "glömde" du påpeka att detta också gav en annan helt väntad effekt av detta, nämligen att det inte gick att klocka Excavator lika högt som Steamroller. Packars transistorer tätare får man kortare avstånd och mindre kretsar, men det ger också högre koncentrator av värme vilket är orsaken till att man inte alltid väljer den tätaste möjliga designen i vissa delar.

Min invändning var främst att du framställde detta som en unik fördel för AMD, vilket det inte är. Alla som gör syntetiserade kretsar måste göra dessa avvägningar. Intel designar inte sina kretsar på riktigt samma sätt som andra då de äger hela kedjan.

Handoptimera betyder självklart inte att man lägger ut ett par miljarder transistorer manuellt, trodde det var så pass uppenbart att det inte behövde påpekas. Handoptimering i detta fall är att man fortfarande lägger ut transistorerna för hand i de mest kritiska byggblocken (som det sedan finns åtskilliga tusentals av i en CPU) och man lägger även ut kombinationer av de mest kritiska byggblocken för hand, den absoluta majoriteten av kretsen hanteras naturligtvis även här av automatiserade verktyg.

Det finns en väldigt bra anledning varför bara en enda tillverkare har en CPU-design som skalar från 4 W med extremt bra prestanda/W upp till 165 W med världsledande absolut prestanda. Automatiserade verktyg kan göra ~99 % av arbetet minst lika bra som en människa, men i slutändan bygger dessa verktyg på modeller av verkligheten så när man ska räkna ut den optimala designen för att t.ex. minimera kapacitans (vilket man vill minimera för att minimera värmeutveckling) så blir det en minimering av den modellerade verkligheten, inte av den "riktiga" verkligheten.

Handoptimeringen på denna nivå är kretsdesignerns motsvarighet till programmerarens assembler, kompilatorer kan skapa alla tänkbara program och i allt fler fall gör de ett bättre jobb än människor men finns ändå specialfall där handoptimerad assembler än idag är snabbare än vad en kompilator är kapabel till. Fast även här är det väldigt mycket dyrare att handoptimera...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dahippo:

Kommer ändå inte ifrån att de lyckades få ner storleken på excavator med 30% jämfört med steamroller genom att använda HDL och det på samma nod. Så varför inte hålla med istället för att mer eller mindre angripa. Länge sen Intel handotimerade sina kretsar. Isynnerhet när dagens kretsar har minst 1 miljard nand/transistorer.

För att det du säger är fel. Jag gillar AMD med (mest för att de beter sig inte som nvidia, dvs, som jävla svin) men det är svårt att hävda att deras CPU design är bättre än intels. Intel har extremt mycket mer pengar och sina egna fabs. Det är svårt att konkurrera med det. Sedan behöver man inte optimera varenda transistor för hand. Man kan optimera logiska enheter, dessutom är de flesta transistorer på en CPU cache vilket betyder upprepning av en och samma sak många gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

De har i princip inte haft en lyckad lansering sen 7970, och på något sätt har dom lyckats med detta trots att de faktiskt haft bra produkter, fast som tyvärr inte sett bra ut i recensioner vid release vilket helt enkelt får de att se sämre och sämre ut för varje gång, dock ett halvår senare när de justerat priset, fixat till lite med drivrutiner och när det kommet bra tredjepartskort vart svinbra. Men vid den punkten känns det redan som de förlorat slaget. First impression är inget att underskatta, nvidia om några har bevisat detta på senare år.

Och folk snackar om att AMD har så jävla bra pris/prestenda, när släppte de ett nytt kort senast med markant bättre pris/prestanda än nvidia? För att inte snacka om hur de hanterar det här med sponsring och youtube och så vidare. När Nvidia släppte 980Ti och TitanX slängde de iväg dom både till höger och vänster, de var i princip överallt där data-intresserade tittar, eller tillexempel nu på pascal lanceringen där de bjudit in typ alla stora teknikkanaler från youtube.

Detta... är exakt vad jag syftar på är koko.

Håller med dig att det är AMD som måste skärpa sig, men det där med första intryck är något som visar hur satans ytliga folk är. Som sagt, jag sitter på 2 år gamla 290X... och de kan hänga med 970 rätt bra, trots sin ålder. AMD borde utan tvekan ha fixat detta tidigare, men tittar du bak i tiden så har rätt många AMD kort gjort på exakt detta sätt.

Felet är att folk förväntar sig 100% av kortets prestanda, dag 1. Så att köpa ett kort med 90-95% prestanda vs ett Nvidia kort, för 90-95% av priset är då "sämre". Trots att man vet att optimeringar kommer.

Mao... det handlar inte om vem som har bäst kort längre, utan vem som kan göra bäst reklam, dag 1, med mest skitsnack som de sen knappt kan leva upp till alla gånger. Den "vinner". Att AMD har valt att inte sälja sina produkter som de vore nån glorifierad TV på elgiganten är en stor anledning till varför jag gillar dem. Nvidia säljer på namnet... Men hur många 680 kort ägare kan spela Division eller liknande i ens 1080p med höga inställningar? Eller ens 780 (ej TI), som var korten som 290 var satt mot "och ansågs sämre än)?
Lik fan lär sig inte dessa Nvidia ägare att deras kort blir gammalt 6-12 mån senare... Utan de går ut och ser samma dumma jävla annons för nästa gen... punga ur 3000+kr till på nästa kort och tycker de gör bra deal. Nvidia mjölkar kossorna och de verkar gilla det.

Denna gen som kommer som kommer så har AMD valt energisnåla vägen... Nvidia kommer ha "kaffekokarna", då Samsungs nod helt enkelt är mer strömeffektiv. Vi får väl se hur det på något sätt ändå vänds som Nvidias fördel... för AMD kan omöjligen vinna.

Personligen kör jag AMD för att jag vet vad hårdvaran under är. Hela deras optimering/prestanda ligger inte i drivare som måste bytas vid varje spelsläpp för att hänga med. Mao, korten har nog med rå-prestanda för att dra sig ikapp, och ibland förbi, trots äldre drivare.

Men visst... PR är allt. Det är varför folk röstar på partier som man inte begriper varför man skulle välja, eller varför vissa bilmärken måste "hävda sig mot det bättre", när de under huven faktiskt är bättre. Felet här dock är inte PR... utan att folk är så dumma att det räcker med lite reklam att lura dem

Det kan slå andra hållet också. Ta Corsair CX som ex. Denna modell i början var kanon i rev 1, bästa budget agget på marknaden. När de fått in sitt fäste så kom rev 2... och plötsligt var det skit igen, men de sålde ändå. Varför? jo för att de sålde på märket och ryktet. Numera ryser de flesta i kroppen här på Sweclockers när de får se detta agg, därför de vet bättre. Men ändå säljer dessa agg så in i bomben... varför? jo för att Corsair förknippas fortfarande med kvalitet i allt, och priset är nyckeln när de väljer. Mao, namnet och PR är mer viktigt än en bra produkt.

Samma sker med Intel och Crucial på SSDer. Det "har varit så bra märke" så folk köper dem i blindo, oavsett. Trotts alla fel och problem dessa har i lägre klasserna. Nya 540 är dessutom typ samma disk som många andra tillverkare, så du kan lika gärna köpa dem, billigare, då det är samma saker under huven. Men folk säger ändå... "det är en Intel, så måste vara bättre". Crucials BX200 har många gånger värre problem än Samsungs 840 EVO har, men folk säger samma där... Crucial är bra, så köp det, utan att veta ett skit vad som är under huven.

Så mitt slut svar på ditt långa svar. PR är allt, för de som inte vet bättre. AMD och Nvidia har genom åren båda haft sina bra och dåliga sidor, och där finns fördelar med båda sidor. Men tydligen måste AMD "hävda sina" hela tiden, för de är ju såååå dåliga kort.

Nu vet jag inte vad som kommer ske denna gen. Där är mycket på spel, men AMD verkar storsatsa på effektivitet, inte prestanda. Så det är mycket möjligt att de helt enkelt struntar i det segmentet tills vega kommer. Personligen ville jag ha HBM2 oavsett när jag ska byta, då jag anser GDDR5 vara förlegat nu. Men både Nvidia och AMD kommer ut med detta, så vi får se till jul eller så, vad och hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta... är exakt vad jag syftar på är koko.

Håller med dig att det är AMD som måste skärpa sig, men det där med första intryck är något som visar hur satans ytliga folk är. Som sagt, jag sitter på 2 år gamla 290X... och de kan hänga med 970 rätt bra, trots sin ålder. AMD borde utan tvekan ha fixat detta tidigare, men tittar du bak i tiden så har rätt många AMD kort gjort på exakt detta sätt.

Felet är att folk förväntar sig 100% av kortets prestanda, dag 1. Så att köpa ett kort med 90-95% prestanda vs ett Nvidia kort, för 90-95% av priset är då "sämre". Trots att man vet att optimeringar kommer.

Mao... det handlar inte om vem som har bäst kort längre, utan vem som kan göra bäst reklam, dag 1, med mest skitsnack som de sen knappt kan leva upp till alla gånger. Den "vinner". Att AMD har valt att inte sälja sina produkter som de vore nån glorifierad TV på elgiganten är en stor anledning till varför jag gillar dem. Nvidia säljer på namnet... Men hur många 680 kort ägare kan spela Division eller liknande i ens 1080p med höga inställningar? Eller ens 780 (ej TI), som var korten som 290 var satt mot "och ansågs sämre än)?
Lik fan lär sig inte dessa Nvidia ägare att deras kort blir gammalt 6-12 mån senare... Utan de går ut och ser samma dumma jävla annons för nästa gen... punga ur 3000+kr till på nästa kort och tycker de gör bra deal. Nvidia mjölkar kossorna och de verkar gilla det.

Denna gen som kommer som kommer så har AMD valt energisnåla vägen... Nvidia kommer ha "kaffekokarna", då Samsungs nod helt enkelt är mer strömeffektiv. Vi får väl se hur det på något sätt ändå vänds som Nvidias fördel... för AMD kan omöjligen vinna.

Personligen kör jag AMD för att jag vet vad hårdvaran under är. Hela deras optimering/prestanda ligger inte i drivare som måste bytas vid varje spelsläpp för att hänga med. Mao, korten har nog med rå-prestanda för att dra sig ikapp, och ibland förbi, trots äldre drivare.

Men visst... PR är allt. Det är varför folk röstar på partier som man inte begriper varför man skulle välja, eller varför vissa bilmärken måste "hävda sig mot det bättre", när de under huven faktiskt är bättre. Felet här dock är inte PR... utan att folk är så dumma att det räcker med lite reklam att lura dem

Det kan slå andra hållet också. Ta Corsair CX som ex. Denna modell i början var kanon i rev 1, bästa budget agget på marknaden. När de fått in sitt fäste så kom rev 2... och plötsligt var det skit igen, men de sålde ändå. Varför? jo för att de sålde på märket och ryktet. Numera ryser de flesta i kroppen här på Sweclockers när de får se detta agg, därför de vet bättre. Men ändå säljer dessa agg så in i bomben... varför? jo för att Corsair förknippas fortfarande med kvalitet i allt, och priset är nyckeln när de väljer. Mao, namnet och PR är mer viktigt än en bra produkt.

Samma sker med Intel och Crucial på SSDer. Det "har varit så bra märke" så folk köper dem i blindo, oavsett. Trotts alla fel och problem dessa har i lägre klasserna. Nya 540 är dessutom typ samma disk som många andra tillverkare, så du kan lika gärna köpa dem, billigare, då det är samma saker under huven. Men folk säger ändå... "det är en Intel, så måste vara bättre". Crucials BX200 har många gånger värre problem än Samsungs 840 EVO har, men folk säger samma där... Crucial är bra, så köp det, utan att veta ett skit vad som är under huven.

Så mitt slut svar på ditt långa svar. PR är allt, för de som inte vet bättre. AMD och Nvidia har genom åren båda haft sina bra och dåliga sidor, och där finns fördelar med båda sidor. Men tydligen måste AMD "hävda sina" hela tiden, för de är ju såååå dåliga kort.

Nu vet jag inte vad som kommer ske denna gen. Där är mycket på spel, men AMD verkar storsatsa på effektivitet, inte prestanda. Så det är mycket möjligt att de helt enkelt struntar i det segmentet tills vega kommer. Personligen ville jag ha HBM2 oavsett när jag ska byta, då jag anser GDDR5 vara förlegat nu. Men både Nvidia och AMD kommer ut med detta, så vi får se till jul eller så, vad och hur det blir.

Bra sagt. En sak jag vill tillägga som jag är lite orolig för är om pascalkorten presterar bättre än polariskorten i dx11/12 (mest troligt) men drar mer ström (mest troligt), kommer alla som köpte Nvidia förra generationen (970 t.ex.) p.g.a väldigt bra prestanda och strömsnålhet köpa AMD när de kör på samma spår? Eller kommer de vända kappan och köpa Nvidia för att de presterar bättre och det är allt som räknas?

Jag hoppas verkligen att så inte blir fallet men jag är väldigt skeptisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För att det du säger är fel. Jag gillar AMD med (mest för att de beter sig inte som nvidia, dvs, som jävla svin) men det är svårt att hävda att deras CPU design är bättre än intels. Intel har extremt mycket mer pengar och sina egna fabs. Det är svårt att konkurrera med det. Sedan behöver man inte optimera varenda transistor för hand. Man kan optimera logiska enheter, dessutom är de flesta transistorer på en CPU cache vilket betyder upprepning av en och samma sak många gånger.

Har aldrig nämnt att de har sämre CPU. Har själv Intel i5 (Haswell) för jag sitter med ett ITX chassi och vill ha så mycket prestanda/W utan att att komponenterna brinner upp. Varför AMD använder HDL är pga de har inte råd att ändra design för mycket men kan göra det effektivare på den nod de är låsta på. Medans Intel har egna fabs så har de råd att missbruka sina noder för de vet att de ligger så långt före konkurrenten i tillverkning och de har minst 5 utvecklingsteam i säkert hur många avdelningar som helst där R&D behövs. Hade Intel också varit låsta hade de säkert utvecklat HDL liknande teknik. Helt rätt det Yoshman säger ju mer du packar desto svårerar att få bort värmen när kretsen behöver ett minimum för att starta och sen operera i högre spänningar. De är det som imponerar de lyckades behålla IPC tom öka ändå minska TDP samtidigt minska kretsen med 30% och detta på planar. Vi köper inte APU för att överklocka..

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Diskutera gärna men undvik att anklaga varandra för att vara fanboys om ni inte delar åsikt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@pYjamas:

Men det är så det är. Jag känner flera relativt kunniga entusiaster personligen som inte ens har AMD på kartan överhuvudtaget. Det spelar ingen roll vad AMD gör, de kan kommer aldrig köpa AMD och har aldrig gjort det heller.

Snackade med en häromdagen. Han sa "Spännande med Pascal, ska nog uppgradera nu". Jag svarade "Du ska inte vänta till Polaris har släppts då och se vilken som passar dig bäst?" Han svarade med "Vad är Polaris?" (alltså utan ironi, han visste inte vad det var. Men Pascal visste han vad det var och hade minnsan läst varenda artikel om)

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt sjukt att 290 var en konkurrent till 680. Visar hur mycket smartare/ mer lönsamt det har varit att köpa AMD om man vill ha lite livslängd på sin gpu. Polaris prestandakrets ska bli ytterst intressant att se. AMD var ju trots allt först med HBM.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustav.Henrik:

Det är ju rätt sjukt att 290 var en konkurrent till 680. Visar hur mycket smartare/ mer lönsamt det har varit att köpa AMD om man vill ha lite livslängd på sin gpu. Polaris prestandakrets ska bli ytterst intressant att se. AMD var ju trots allt först med HBM.

Nja, den kom ju ut ett tag efter GTX 700-serien. 290 och 780 stod mot varandra. Jag funderade själv mellan båda modellerna men 290 kändes som det bättre valet. Mer minne och bättre pris påverkade mycket. Har för mig 780 var snabbare än 290 då. Idag har 290 dragit ifrån ganska rejält hehe.

Var ju lika med GTX 680 och HD7970. De stod ju mot varandra för en halv evighet sedan. Idag står sig fortfarande HD7970 riktigt bra fortfarande, speciellt med tanke på dess ålder. HD7970 har dragit ifrån GTX 680 ganska rejält på senare år. Och då får man komma ihåg att HD7970 med GCN av många ansågs som en flopp när kortet kom ut. Speciellt då kortet drog mer ström än vad Nvidias GTX 680 gjort (omvända roller innan, HD 6970 var strömsnålare än GTX 580 exempelvis).

Sällan lätt att klura ut vilka kort som kommer stå sig bra. GCN har varit lyckad för AMD, mot all förväntan. Frågan är om Polaris och Vega kommer stå sig lika bra mot Pascal dock. Men då korten bygger vidare på GCN är väl chansen rätt stor iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@pYjamas:

Men det är så det är. Jag känner flera relativt kunniga entusiaster personligen som inte ens har AMD på kartan överhuvudtaget. Det spelar ingen roll vad AMD gör, de kan kommer aldrig köpa AMD och har aldrig gjort det heller.

Snackade med en häromdagen. Han sa "Spännande med Pascal, ska nog uppgradera nu". Jag svarade "Du ska inte vänta till Polaris har släppts då och se vilken som passar dig bäst?" Han svarade med "Vad är Polaris?" (alltså utan ironi, han visste inte vad det var. Men Pascal visste han vad det var och hade minnsan läst varenda artikel om)

Jag måste väl erkänna att jag är nästan likadan. Har aldrig köpt ett grafikkort från Nvidia. Men det beror inte på ignorans om deras kort. Snarare är det för att jag vill stödja AMD. Jag tycker Nvidia har för sig för mycket inlåsningar, sponsring av spel som sabbar prestandan på AMD-kort etc. Jag säger inte att AMD inte hade gjort samma sak om positionerna var omvända men nu är det inte så så därför stödjer jag AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag struntat fullständigt i varför AMD beter sig civiliserat. Det viktiga är att de gör det. Vulkan/directx12 finns tack vare AMD, freesync finns tack vare AMD, nya standarden för externa GPUs finns tack vare AMD. Nvidia har inte gjort ett dugg annat än försökt låsa in sina användare och sabotera för alla andra (inklusive sina egna användare som har äldre kort).

AMD har aldrig varit lika arroganta och sviniga som Nvidia så jag tvivlar att de kommer börja om någon nvidia fanboy köper ett AMD kort. Däremot är det stor sannolikhet att nvidia skulle ändra sig om folk slutar köpa deras produkter.

Men snälla... man köper väl vad man vill! Enligt Sweclockers medlemmar är man politiskt korrekt när man köper AMD och skurk när man köper Nvidia. Vill man inte låsa in sig med Nvidias teknik, köp inte Nvidia. Jag valde G-Sync över Freesync och jag är nöjd med det valet. Jag använder även GameStream dagligen samt ShadowPlay så för mig är inte AMD ett alternativ just nu.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvickstick:

Men snälla... man köper väl vad man vill! Enligt Sweclockers medlemmar är man politiskt korrekt när man köper AMD och skurk när man köper Nvidia. Vill man inte låsa in sig med Nvidias teknik, köp inte Nvidia. Jag valde G-Sync över Freesync och jag är nöjd med det valet. Jag använder även GameStream dagligen samt ShadowPlay så för mig är inte AMD ett alternativ just nu.

Klart du får köpa vad du vill men det får också vissa effekter. Precis som du är helt fri att slå till någon på gatan men ska inte bli förvånad om du får besök av polisen eller spö tillbaka. Om du är ok med att företaget du köper produkter från behandlar dig som skit så är det upp till dig men kom inte då och säg att andra ska stödja konkurrensen så att ditt företag beter sig mindre svinigt mot dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Klart du får köpa vad du vill men det får också vissa effekter. Precis som du är helt fri att slå till någon på gatan men ska inte bli förvånad om du får besök av polisen eller spö tillbaka. Om du är ok med att företaget du köper produkter från behandlar dig som skit så är det upp till dig men kom inte då och säg att andra ska stödja konkurrensen så att ditt företag beter sig mindre svinigt mot dig.

Nej, du kan inte bara slå till någon på gatan. Vad är det för jävla jämförelse?
Jag förstår inte heller vad du menar med att bli behandlad som skit av Nvidia. Jag har ägt fler AMD/ATI kort än Nvidia kort och jag har inte "behandlas" som skit från varken AMD/ATI eller Nvidia. På vilket sätt har jag behandlas som skit? Jag vill gära veta!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Det är ju rätt sjukt att 290 var en konkurrent till 680. Visar hur mycket smartare/ mer lönsamt det har varit att köpa AMD om man vill ha lite livslängd på sin gpu. Polaris prestandakrets ska bli ytterst intressant att se. AMD var ju trots allt först med HBM.

Som @anon5930 sa. HD7970/R9 280X är 680s "motsvarighet", ser att jag missat skriva vs 7970 i texten ovan, och nu är den låst :=/
7970 kom Q1 2012, 680 Q2 "ca".

För 700 serien kom den dock redan Q2 2013, medan 290 korten i 200 serien dröjde till nästan 2014 innan du kunde få tag i en, pga alla köptes till Bitcoin minare
Officiellt släpptes den Q4 2013 dock, men du hade där en period där 780 tom stod mot 7970.

7970 korten har dock knappat in ca 20-30% prestanda ökning sedan dess, pga optimeringar som inte gjordes så tidigt i dess utveckling.

Nvidia har kanonbra drivrutins kodare... utan tvekan. Så Nvidia kan släppa ett sämre kort, hårdvaru-mässigt, och sen optimera det till max. När det väl har 6 mån på nacken dock så är all optimering gjord... och när nästa gen kommer så kommer nya tekniker, nya finesser och ny optimering, men då för de nya korten. De äldre lämnas ofta med buggar, usel prestanda eller andra problem, då de är fortfarande beroende på dessa hårda optimeringar hela tiden för att hänga med. Detta är hur det har varit 400-500-600-700-serien. Väntar bara nu på alla 900 serie kort som om 6 mån kommer ignoreras av Nvidia för nu vill de att du ska 1000 serien.

AMD är som sagt sämre på att optimera "vid launch", något de måste bättra sig på. Det finns mycket pengar för dem att tjäna. Men som det är nu så har 7000 och 200 serien varit en guldgruva för AMD kunderna, för de har köpt ett kort, för X kronor, och fått en gratis uppgradering värde minst 1500kr under sin tid. Så hur man än ser det så har de verkligen fått mer för pengarna. Och de goa är, eftersom de inte är hårt optimerade, så fungerar de 9/10 gånger precis lika bra, utan nya drivare till nya spel. Visst.. lite optimering kan hjälpa, men de måste inte ha det.

Sårbarheten i Nvidia visades rätt tydligt nu när 3st game-ready drivare från Nvidia gav problem. Tänker inte påstå att AMD gör allt felfritt, för de gör de absolut inte, men Nvidia korten behövde optimeringarna för att kunna spela spelen bra, vilket de nu inte kunde... AMD kan sitta kvar på 6 mån gamla drivare, och fungera bra, så de lider inte på samma sätt. Spelade själv Division på gamla catalyst drivare i början... gick hur bra som helst. Så vad tror du sker när Nvidia korten blir 2-3 gen gamla? De blir värdelösa. 7970 korten säljer för ca 1000kr än idag.

@pYjamas Jo, det blir intressant att följa. För större kretsen hos Nvidia kommer vara svårare att OC än mindre kretsen hos AMD, typ som 900 vs 200 serien är idag, där Nvidias kan OC bra.
Jag är också skeptisk btw

@Pudeln Detta har jag märk i detta forum också. Det är äkta fanboyism på hög nivå. Men det är lite som att övertala en Apple älskare att köra PC en generation. De har vant sig vid allt och tycker de är guds gåva till dem... priset spelar ingen roll.
Nyaste i den gruppen tror jag är Tesla ägare. http://www.theverge.com/2016/4/2/11353146/tesla-model-3-preor...
De är långt över 300k människor som förbeställt en produkt många av dem inte ens sett, testkört eller vet hur den ska bli... Tom Tesla vet inte hur alla ska bli. Folk älskar den oavsett om den är bra eller inte, just pga... den är vad den är. Bilindustrin fattade noll vad som hände, de hade aldrig i sin vildaste dröm trott att folk skulle betala för en bil de inte får se på 2-3 år! Jag själv hade gärna testat en, men inte tusan lägger jag pengar på det sättet heller. Låt mig testa och se produkten, sen pratar vi.

Det mest fantastiska med det är, med respekt till PR snacket i förra posten ovan... Tesla har gjort NOLL PR. Ingen, Nischt, Nada. Folk har alltså via sociala medier, och vanliga reportrars uppmärksamhet, gett Tesla all publicitet de behöver, och mer. Hur många tidningar tog upp att senaste Audi/BMW/Volvo/Ford bilen är avslöjad? Ingen. Tesla gjorde dock...
Elon Musk har själv sagt att "demand isnt a problem, supply is". Han hade kunnat fördubblat sin försäljning, idag, om han hade haft bilarna, och de har tom sålt allt de har... inkl showroom fordon.

Varför jag tar upp det här är pga när Bitcoin var högt, och mining var aktuellt så flög 7970 och 290 korten från hyllorna, även om deras drivare var skit i början. Man brydde sig inte, för man var endast ute efter råa beräkningskraften. Så AMDs "brist på kort" var till stor del pga detta. Det underliga var att detta såg "entusiasterna" som en negativ sak, man jag lovar... AMD var svinglada för det, för de fick sålt kort som F, utan att behöva optimera något. Så frågan är då... vad hade hänt om det varit Nvidia som haft Bitcoin mining korten?

Nvidia är lite mer Apple/Tesla hållet i att folk köper det oavsett det är något bra eller inte (de vet inte alltid heller), för de är så besatta i att allt de gör är bra. Denna trend är ren guldgruva, och i den aspekten är det för mig som att sälja sin själ till jävulen, när det enda man vill ha är pengar. Denna position missbrukas mao flitigt av många tillverkare som har den.

Till Teslas försvar så verkar de dock vara mer som AMD, där de både har delat ut mer info som hjälper andra och faktiskt inte jobbar för att stjälpa andra märken, än iaf. Andra biltillverkare skriker... finns inte nog med batterier. Tesla inser samma sak, och löser det så hela marknaden påverkas, och på ett jävligt imponerande sätt också. Batterifabrik som siktar på 100% självförsörjande på el, 100% återvinning av batterierna, och storleken av deras "prototyp område" i den, är idag typ samma storlek som andras riktiga fabriker. Snacka om storskalig produktion. AMD tänker lite i samma banor, där de tekniker de försöker göra görs på öppna sätt. Man vill hjälpa marknaden, inte låsa den.

Slut klämmen här. AMD korten som släppts är faktiskt bra. 290/7970 korten är "guds gåva" i prestanda per krona, oavsett hur man ser det. Man ska inte behöva ösa PR för att sälja bra saker. Men lik-tusan står folk utanför Nvidias "affär" och köar, ofta innan de ens vet vad det är... förstår mig verkligen inte på det. Men i slutändan är det upp till folk vad de väljer och PR påverkar folk. Fanboys kommer alltid vara det dock, och det är bara låta dem vara det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvickstick:

Nej, du kan inte bara slå till någon på gatan. Vad är det för jävla jämförelse?
Jag förstår inte heller vad du menar med att bli behandlad som skit av Nvidia. Jag har ägt fler AMD/ATI kort än Nvidia kort och jag har inte "behandlas" som skit från varken AMD/ATI eller Nvidia. På vilket sätt har jag behandlas som skit? Jag vill gära veta!

Det är klart att du kan. Det finns inget som hindrar dig att slå till någon. Visst civiliserad människa kommer inte göra det och som sagt det finns hög risk att du får mindre trevliga effekter efteråt men det är konsekvenser och inget som aktivt gör det omöjligt för dig att slå till någon.

Liknande här. När man köper nvidia så stödjer man ett företag som trycker slutna standarder för att låsa in sina användare (gsycn fungerar inte med någon annan medan freesync fungerar med alla utom nvidia som vägrar implementera en öppen standard), gameworks är liknande historia där Witcher3 visade att Nvidia är redo att sabotera sina äldre kort för att förstöra för AMD (samma inställningar som fixade bättre FPS för AMD hjälpte enormt Nvidias äldre kort med). Vulkan/directx12 är direkt resultat av att AMD utvecklade mantel och släppte den fri medan både nvidia and MS var fullständigt nöjda med läget som är nu där drivrutiner måste anpassas till varje spel vilket så klart hjälper nvidia som är betydligt rikare (historiskt har det visat sig att AMDs kort har varit ytterst kraftfulla men har dragits ner av dåliga drivrutiner då de inte har råd att skriva drivrutin för varje enskilt spel). Sedan så har vi GDDR5/GDDR5x och framförallt HBM som utvecklats med hjälp av AMD och återigen är en öppen standard som vem som helst kan använda. Liknande med nya samarbete med Intel och Razer om externa GPUs.

I dagens samhälle är den enda rösten som du har och som faktiskt spelar roll beslutet om vilket företag kommer få dina pengar. Stödjer man vidriga företag som nesttle, bayer, monsanto, nvidia (inte lika vidrig som de första måste man erkänna) så kommer de ha pengar och makten att förstöra samhället. Gör man inte det och istället stödjer företag som beter sig civiliserat så kommer det ge annorlunda effekter. Det är upp till dig att besluta vad som är viktigt, men kom inte och gnäll efteråt när företagen du stödde fast du visste hur de beter sig gör något som inte passar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Klart du får köpa vad du vill men det får också vissa effekter. Precis som du är helt fri att slå till någon på gatan men ska inte bli förvånad om du får besök av polisen eller spö tillbaka. Om du är ok med att företaget du köper produkter från behandlar dig som skit så är det upp till dig men kom inte då och säg att andra ska stödja konkurrensen så att ditt företag beter sig mindre svinigt mot dig.

Skrivet av Kvickstick:

Nej, du kan inte bara slå till någon på gatan. Vad är det för jävla jämförelse?
Jag förstår inte heller vad du menar med att bli behandlad som skit av Nvidia. Jag har ägt fler AMD/ATI kort än Nvidia kort och jag har inte "behandlas" som skit från varken AMD/ATI eller Nvidia. På vilket sätt har jag behandlas som skit? Jag vill gära veta!

Ta det nu lugnt grabbar.

Som svar till att man inte kan slå till någon på gatan; klart man kan! Du är inte fysiskt inkapabel till det (gissar jag, rätta mig gärna om jag har fel) och du har troligen ingen mental blockering som förhindrar dig att göra det. Jag kan giftmörda min gamla morfar eller stjäla en katt, men det är troligtvis inte något som går ner bra med andra.

Jag tror att "behandlas som skit" är ett lite väl starkt ordval, men "sluts in i ett ekosystem med eller mot din vilja" är en ganska korrekt terminologi för Nvidias till synes långvariga marknadsstrategi.

Nvidia har en otroligt tydlig tendens till att skapa låsta lösningar, låsta standarder, och att vägra adoptera öppna standarder för att släppa in andra till sitt ekosystem. Att köpa från Nvidia och lägga dina pengar till dem stödjer indirekt detta marknadsföringssättet, och är enligt mig väldigt dåligt för oss konsumenter. Färre öppna standarder resulterar ofta i fler standarder som då inte är cross-compatible med andra produkter, och en mer segmenterad och tillsluten marknad. I absolut värsta fall bildas en standard som totalt dominerar och låser in marknaden, och sedan kan denna standard låsa in kunder till deras ekosystem och i värsta fall bli decrepid, men svår att frångå *Host* DirectX *Host*. När marknaden anpassar sig till något är det svårt att få den att vända.

Jag köper väldigt gärna av AMD av ett flertal anledningar, och deras öppna standarder är en av dem Pris/Prestanda och i allmänhet bättre livslängd på kort är en annan, då jag uppgraderar sällan! Ta det nu lugnt och prata över det här intellektuellt utan att bli upprörda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Som @anders190 sa. HD7970/R9 280X är 680s "motsvarighet", ser att jag missat skriva vs 7970 i texten ovan, och nu är den låst :=/
7970 kom Q1 2012, 680 Q2 "ca".

För 700 serien kom den dock redan Q2 2013, medan 290 korten i 200 serien dröjde till nästan 2014 innan du kunde få tag i en, pga alla köptes till Bitcoin minare
Officiellt släpptes den Q4 2013 dock, men du hade där en period där 780 tom stod mot 7970.

7970 korten har dock knappat in ca 20-30% prestanda ökning sedan dess, pga optimeringar som inte gjordes så tidigt i dess utveckling.

Nvidia har kanonbra drivrutins kodare... utan tvekan. Så Nvidia kan släppa ett sämre kort, hårdvaru-mässigt, och sen optimera det till max. När det väl har 6 mån på nacken dock så är all optimering gjord... och när nästa gen kommer så kommer nya tekniker, nya finesser och ny optimering, men då för de nya korten. De äldre lämnas ofta med buggar, usel prestanda eller andra problem, då de är fortfarande beroende på dessa hårda optimeringar hela tiden för att hänga med. Detta är hur det har varit 400-500-600-700-serien. Väntar bara nu på alla 900 serie kort som om 6 mån kommer ignoreras av Nvidia för nu vill de att du ska 1000 serien.

AMD är som sagt sämre på att optimera "vid launch", något de måste bättra sig på. Det finns mycket pengar för dem att tjäna. Men som det är nu så har 7000 och 200 serien varit en guldgruva för AMD kunderna, för de har köpt ett kort, för X kronor, och fått en gratis uppgradering värde minst 1500kr under sin tid. Så hur man än ser det så har de verkligen fått mer för pengarna. Och de goa är, eftersom de inte är hårt optimerade, så fungerar de 9/10 gånger precis lika bra, utan nya drivare till nya spel. Visst.. lite optimering kan hjälpa, men de måste inte ha det.

Sårbarheten i Nvidia visades rätt tydligt nu när 3st game-ready drivare från Nvidia gav problem. Tänker inte påstå att AMD gör allt felfritt, för de gör de absolut inte, men Nvidia korten behövde optimeringarna för att kunna spela spelen bra, vilket de nu inte kunde... AMD kan sitta kvar på 6 mån gamla drivare, och fungera bra, så de lider inte på samma sätt. Spelade själv Division på gamla catalyst drivare i början... gick hur bra som helst. Så vad tror du sker när Nvidia korten blir 2-3 gen gamla? De blir värdelösa. 7970 korten säljer för ca 1000kr än idag.

@pYjamas Jo, det blir intressant att följa. För större kretsen hos Nvidia kommer vara svårare att OC än mindre kretsen hos AMD, typ som 900 vs 200 serien är idag, där Nvidias kan OC bra.
Jag är också skeptisk btw

@Pudeln Detta har jag märk i detta forum också. Det är äkta fanboyism på hög nivå. Men det är lite som att övertala en Apple älskare att köra PC en generation. De har vant sig vid allt och tycker de är guds gåva till dem... priset spelar ingen roll.
Nyaste i den gruppen tror jag är Tesla ägare. http://www.theverge.com/2016/4/2/11353146/tesla-model-3-preor...
De är långt över 300k människor som förbeställt en produkt många av dem inte ens sett, testkört eller vet hur den ska bli... Tom Tesla vet inte hur alla ska bli. Folk älskar den oavsett om den är bra eller inte, just pga... den är vad den är. Bilindustrin fattade noll vad som hände, de hade aldrig i sin vildaste dröm trott att folk skulle betala för en bil de inte får se på 2-3 år! Jag själv hade gärna testat en, men inte tusan lägger jag pengar på det sättet heller. Låt mig testa och se produkten, sen pratar vi.

Det mest fantastiska med det är, med respekt till PR snacket i förra posten ovan... Tesla har gjort NOLL PR. Ingen, Nischt, Nada. Folk har alltså via sociala medier, och vanliga reportrars uppmärksamhet, gett Tesla all publicitet de behöver, och mer. Hur många tidningar tog upp att senaste Audi/BMW/Volvo/Ford bilen är avslöjad? Ingen. Tesla gjorde dock...
Elon Musk har själv sagt att "demand isnt a problem, supply is". Han hade kunnat fördubblat sin försäljning, idag, om han hade haft bilarna, och de har tom sålt allt de har... inkl showroom fordon.

Varför jag tar upp det här är pga när Bitcoin var högt, och mining var aktuellt så flög 7970 och 290 korten från hyllorna, även om deras drivare var skit i början. Man brydde sig inte, för man var endast ute efter råa beräkningskraften. Så AMDs "brist på kort" var till stor del pga detta. Det underliga var att detta såg "entusiasterna" som en negativ sak, man jag lovar... AMD var svinglada för det, för de fick sålt kort som F, utan att behöva optimera något. Så frågan är då... vad hade hänt om det varit Nvidia som haft Bitcoin mining korten?

Nvidia är lite mer Apple/Tesla hållet i att folk köper det oavsett det är något bra eller inte (de vet inte alltid heller), för de är så besatta i att allt de gör är bra. Denna trend är ren guldgruva, och i den aspekten är det för mig som att sälja sin själ till jävulen, när det enda man vill ha är pengar. Denna position missbrukas mao flitigt av många tillverkare som har den.

Till Teslas försvar så verkar de dock vara mer som AMD, där de både har delat ut mer info som hjälper andra och faktiskt inte jobbar för att stjälpa andra märken, än iaf. Andra biltillverkare skriker... finns inte nog med batterier. Tesla inser samma sak, och löser det så hela marknaden påverkas, och på ett jävligt imponerande sätt också. Batterifabrik som siktar på 100% självförsörjande på el, 100% återvinning av batterierna, och storleken av deras "prototyp område" i den, är idag typ samma storlek som andras riktiga fabriker. Snacka om storskalig produktion. AMD tänker lite i samma banor, där de tekniker de försöker göra görs på öppna sätt. Man vill hjälpa marknaden, inte låsa den.

Slut klämmen här. AMD korten som släppts är faktiskt bra. 290/7970 korten är "guds gåva" i prestanda per krona, oavsett hur man ser det. Man ska inte behöva ösa PR för att sälja bra saker. Men lik-tusan står folk utanför Nvidias "affär" och köar, ofta innan de ens vet vad det är... förstår mig verkligen inte på det. Men i slutändan är det upp till folk vad de väljer och PR påverkar folk. Fanboys kommer alltid vara det dock, och det är bara låta dem vara det.

Mycket bra skrivet, håller med om mer eller mindre allt.

Vill bara tillägga hur galna priserna faktiskt var på R9 290-modellerna vid lanseringen då jag har en känsla av att många här kan ha missat eller glömt det. Newegg, en av USAs största datorbutiker, var uppe i 900 dollar på korten. Bitcoin-miners damsög (amerikanska) marknaden på kort. Vi såg inte riktigt samma sak här men i andra delar av världen var det riktigt svårt och dyrt att få tag i kort. Och folk ville också ha tag i dessa.

http://www.pcper.com/news/General-Tech/AMD-Radeon-R9-290X-Hit...

Vid ungefär samma tidpunkt som amerikanerna fick betala 900 dollar för R9 290X så köpte jag mitt Sapphire R9 290 Tri-X i någon svensk butik för betydligt lindrigare 3800kr. 290X låg runt 5000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Klart du får köpa vad du vill men det får också vissa effekter. Precis som du är helt fri att slå till någon på gatan men ska inte bli förvånad om du får besök av polisen eller spö tillbaka. Om du är ok med att företaget du köper produkter från behandlar dig som skit så är det upp till dig men kom inte då och säg att andra ska stödja konkurrensen så att ditt företag beter sig mindre svinigt mot dig.

Dom flesta som köpt en produkt från nVidia upplever nog inte att nVidia har behandlat dom som skit. Jag skulle tro att dom flesta är rätt nöjda med den produkt dom har fått. Jag har läst många av dina inlägg och du återupprepar ditt mantra om att nVidia är skurkar i inlägg efter inlägg. Själv tycker jag att det du skriver är ren bullshit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Dom flesta som köpt en produkt från nVidia upplever nog inte att nVidia har behandlat dom som skit. Jag skulle tro att dom flesta är rätt nöjda med den produkt dom har fått. Jag har läst många av dina inlägg och du återupprepar ditt mantra om att nVidia är skurkar i inlägg efter inlägg. Själv tycker jag att det du skriver är ren bullshit.

Du är fri att tycka det men klaga inte då över höga priser och annat som nvidia gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Du är fri att tycka det men klaga inte då över höga priser och annat som nvidia gör.

Utan nVidias höga priser hade AMD aldrig överlevt.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anCOOL:

Utan nVidias höga priser hade AMD aldrig överlevt.

Och utan insnöade fanboys hade nvidia aldrig överlevt med tanke hur de beter sig. Knappast relevant i verkligheten vi lever i idag