Uppgradera SSD på en zenbook ux303ub - påverkan på garantin?

Permalänk
Medlem

Uppgradera SSD på en zenbook ux303ub - påverkan på garantin?

Hej Asus!

Jag behöver uppgradera till en större SSD på min zenbook ux303-ub. Visst kan jag väl göra detta utan att garantin påverkas?

Permalänk

@morper:

Hej!

Tyvärr är så inte fallet. Byter du ut SSDn bryter du garantin på UX303UB. Jag rekommenderar därför att vänta till dessa att garantitiden gått ut.

MVH
ASUS - Alexander

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Alexander:

@morper:

Hej!

Tyvärr är så inte fallet. Byter du ut SSDn bryter du garantin på UX303UB. Jag rekommenderar därför att vänta till dessa att garantitiden gått ut.

MVH
ASUS - Alexander

Har ni ingen officiell verkstad eller service ställe som skulle kunna utföra en uppgradering? Syftar då på att datorn (förutom disk) behåller sin ursprungliga garanti genom er verkstad. Medan verkstaden kan sälja kunden en större disk och själva stå för garantin för den?

(Naturligtvis får ju kunden betala för både disk och installation)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Har ni ingen officiell verkstad eller service ställe som skulle kunna utföra en uppgradering? Syftar då på att datorn (förutom disk) behåller sin ursprungliga garanti genom er verkstad. Medan verkstaden kan sälja kunden en större disk och själva stå för garantin för den?

(Naturligtvis får ju kunden betala för både disk och installation)

Vi hade nyligen en kampanj där alla som hade G751:or utan G-sync kunde uppgradera dem genom att skicka in dem, men det var verkligen ett specialfall. Det är en riktigt bra idé, något som jag själv som konsument skulle vilja ha. Tyvärr har vi i dagsläget endast "serviceverkstad" för garantiärenden etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Alexander:

Vi hade nyligen en kampanj där alla som hade G751:or utan G-sync kunde uppgradera dem genom att skicka in dem, men det var verkligen ett specialfall. Det är en riktigt bra idé, något som jag själv som konsument skulle vilja ha. Tyvärr har vi i dagsläget endast "serviceverkstad" för garantiärenden etc.

Hehe... flasha mjukvaran i skärmen och GPUn, klart. Nvidia är roliga med G-sync på laptops. Oavsett...

Tycker det är synd.
Något som säljer idag är bra extra service, så det kanske är en ide att titta på för Asus. För som det är nu är där väldigt lite som skiljer en tillverkare från en annan. Alla använder samma CPU mer eller mindre. Alla kör M.2 eller liknande SSD. Alla kör liknande paneler och samma grund. Möjligheten att kunna uppgradera sin laptop gav jag dock 20kkr själv för några år sedan, för specialbyggd maskin. Fungerar klockrent än, och jag planerar trycka in ny GPU i den när 14nm versioner nu kommer.

Det är ju inte så att ni inte får betalt för uppgraderingen, tvärt om. Istället för att kunden går ut och handlar en 3:e part del, där ni inte ser en krona av detta, men ändå riskerar få garantiärende för om kunden försöker "lura er" och lyckas. Istället så kan ni få en ersättning för jobbet och er service verkstad får lite jobb de också, samtidigt som kunden vinner på det. Och eftersom det är gjort korrekt, av samma personal som normalt servar dessa maskiner ändå, så behövs ingen extra kompetens eller personal, och det ska fungera precis lika bra som om det vore garantiärende som utförts.