Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC66U --> Switch setup

Skulle behöva lite hjälp med att sätta upp våran extender till en switch. Vi hade extendern kopplad till våran router via Wifi först, men vi märkte snabbt att detta inte var en bra lösning för oss (se varför här). Så nu har vi dragit en kabel mellan routern och extendern och vill då att extendern ska aggera som en switch.

Jag vet inte riktigt om jag ska ändra driftläget på routern nu när jag har kopplad extendern. Har bytt driftläget till Access Point på routern men får nu 50/10 via Wifi 5GHz, förr fick vi 100/10 via Wifi 5Ghz. Vi vill koppla alla Wifi enheter på ASUS routern, och Netgear AC1200 ska helt enkelt bara vara en switch. Ska driftläget på routern förbli Trådlös router som vi hade det förr eller gör jag något fel här?

Router:

AC1200:

Om jag är lite otydlig eller att jag har missat något, säg till

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
  1. Ställ tillbaka din RT-AC66U till Trådlös router

  2. Konfigurera din EX6200 som Accesspunkt och stäng av både 2,4GHz och 5GHz WiFi

Detta borde ge önskad effekt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: yup. får nu ca 90/10 via wifi. kunde dock inte stänga av både 2.4 och 5GHz på extendern, men aja.

tackar för hjälpen!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:
  1. Ställ tillbaka din RT-AC66U till Trådlös router

  2. Konfigurera din EX6200 som Accesspunkt och stäng av både 2,4GHz och 5GHz WiFi

Detta borde ge önskad effekt.

Fast nu så märkte jag att mitt problem är tillbaks (se här). Detta hände inte när driftläget på routern var Access Point.

edit: får nu dock 90/10 när jag ändrat tillbaks till min förra setup.

Router: AP
Extender: Wifi Extender

konstigt

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av korbevel:

Fast nu så märkte jag att mitt problem är tillbaks (se här). Detta hände inte när driftläget på routern var Access Point.

edit: får nu dock 90/10 när jag ändrat tillbaks till min förra setup.

Router: AP
Extender: Wifi Extender

konstigt

Ser nätet ut EXAKT som på den bilden du postat ? >

I så fall bör du inte använda en extender utan du skulle behövt en brygga.
Om du inte har en "trådlös länk" till pc 1-2 och ps3 ska du ha en switch där, den ska alltså inte ha wifi aktiverat och går det inte att stänga av wifi på den så byt den mot en riktig switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ser nätet ut EXAKT som på den bilden du postat ? >
http://i.imgur.com/c9gXasL.png
I så fall bör du inte använda en extender utan du skulle behövt en brygga.
Om du inte har en "trådlös länk" till pc 1-2 och ps3 ska du ha en switch där, den ska alltså inte ha wifi aktiverat och går det inte att stänga av wifi på den så byt den mot en riktig switch.

Japp det ser exakt ut sådär, fast nu har jag dragit kabel mellan Routern och Extendern eftersom jag vill använda Extendern som en switch. Så nu är det inte Wifi som är kopplad mellan routern och extendern som bilden visar, utan nu är det en kabel mellan dessa.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av korbevel:

Japp det ser exakt ut sådär, fast nu har jag dragit kabel mellan Routern och Extendern eftersom jag vill använda Extendern som en switch. Så nu är det inte Wifi som är kopplad mellan routern och extendern som bilden visar, utan nu är det en kabel mellan dessa.

Det verkar som det inte går att konfa om Netgearen så att den bara fungerar som switch, har kollat i manualen för det här är väl rätt apparat ? http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/EX6200/EX6200-UM-5... och hittar inga såna inställningar i den.
Den är kanske inte så lämplig att försöka använda som ren switch i så fall utan du ska kanske skaffa en riktigt switch, det skulle nog underlätta en del om du slapp konfigurering för att försöka få extendern att fungera bra, kolla tex på en sån här >
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar som det inte går att konfa om Netgearen så att den bara fungerar som switch, har kollat i manualen för det här är väl rätt apparat ? http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/EX6200/EX6200-UM-5... och hittar inga såna inställningar i den.
Den är kanske inte så lämplig att försöka använda som ren switch i så fall utan du ska kanske skaffa en riktigt switch, det skulle nog underlätta en del om du slapp konfigurering för att försöka få extendern att fungera bra, kolla tex på en sån här >
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Hej igen. Har nämligen ritat upp nätverkskartan lite fel... Det är modem först SEN Boxer router som vi fick med och sedan så är det Asus routern. Detta är vad vi testade för några minuter sedan och stöter på samma problem. Vi kopplade bort netgear och kollade om det gjorde någon skillnad på detta sättet. Och eftersom vi har telefon via fiber som kopplas till Boxer Routern så vet vi inte riktigt hur vi ska göra nu så att all bandbredd inte slukas upp av en person.

Modem - - > Boxer Router - - > Asus Router - - > Datorer.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av korbevel:

Hej igen. Har nämligen ritat upp nätverkskartan lite fel... Det är modem först SEN Boxer router som vi fick med och sedan så är det Asus routern. Detta är vad vi testade för några minuter sedan och stöter på samma problem. Vi kopplade bort netgear och kollade om det gjorde någon skillnad på detta sättet. Och eftersom vi har telefon via fiber som kopplas till Boxer Routern så vet vi inte riktigt hur vi ska göra nu så att all bandbredd inte slukas upp av en person.

Modem - - > Boxer Router - - > Asus Router - - > Datorer.

Man ska aldrig koppla in 2 hemmaroutrar i lanet för det skapar en massa underliga fel pga adresserinsproblem.
Om du har routerfunktionalitet i båda så måste du börja med att ta hand om det innan du felsöker vidare för det är meningslöst att leta andra fel innan det problemet är löst.
Det är mer som inte stämmer i det du beskriver också eftersom man inte kan använda modem om man har fiberuppkoppling, före routern finns normalt sett en fiberkonverter och en switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man ska aldrig koppla in 2 hemmaroutrar i lanet för det skapar en massa underliga fel pga adresserinsproblem.
Om du har routerfunktionalitet i båda så måste du börja med att ta hand om det innan du felsöker vidare för det är meningslöst att leta andra fel innan det problemet är löst.
Det är mer som inte stämmer i det du beskriver också eftersom man inte kan använda modem om man har fiberuppkoppling, före routern finns normalt sett en fiberkonverter och en switch.

Vet inte riktigt om det kallas modem heh, men den ser ut såhär i alla fall

Den röda kabeln går in i väggen och upp till vardags rummet där F@ST5350_BOXER routern är, och där är hemtelefonen kopplad. Från denna router kopplas ASUS router. Måste ursäkta för min okunnighet i ämnet :).

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av korbevel:

Vet inte riktigt om det kallas modem heh, men den ser ut såhär i alla fall https://dl2.pushbulletusercontent.com/VyFS9uc1UPlgcitEj2PFURqz7qilapOb/IMAG0012.jpg

Den röda kabeln går in i väggen och upp till vardags rummet där F@ST5350_BOXER routern är, och där är hemtelefonen kopplad. Från denna router kopplas ASUS router. Måste ursäkta för min okunnighet i ämnet :).

Det där är en kombinerad switch/fiberkonverter och de brukar även kallas tjänstefördelare eller cpe.
Det är en sista enheten som tillhör fibernätet/nätoperatören/wanet, på dess lansida så kopplar man in tjänsteoperatörens utrustning och där börjar lanet.
Hursomhelst ska du bara ha en router inkopplad efter den för att undvika adresseringsproblem, har du 2 routrar kommer funktionen i lanet att bli slumpmässig, har du sett till att det bara finns en router i lanet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hur skulle jag kunna kolla detta?

edit: Detta är hur det ser ut i boxer routern

1.50 är då min ASUS router

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Du måste ha boxer-routern för att din TV ska fungera?
Då kanske du ska försöka brygga den. Eller så ska din Asus router vara i access-point läge

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av korbevel:

@mrqaffe: Hur skulle jag kunna kolla detta?

edit: Detta är hur det ser ut i boxer routern http://i.imgur.com/T7uTBBj.png 1.50 är då min ASUS router

Du ska som sagt inta koppla in 2 routrar, om boxerroutern är ett måste så får du inte koppla in en egen router efter den.
Kan den bryggas eller på annat sätt konfas så den stänger av "routingfunktioner" så kan du ha en egen router efter den men kan du inte det så får du inte koppla in en egen router utan får hålla dig till switchar och accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@jocke92: TV? Har inte nämnt TV, utan hemtelefon. Ska försöka att få den bryggad med hjälp av boxer och se om det blir bättre.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk

Om man har 2 st hem- / SOHO-routrar:
Det viktiga är att stänga av funktionen DHCP i EN av routrarna, annars är det två enheter som kan tilldela IP-adresser automatiskt. Då blir datorerna "konfunderade" och vet inte vem dem ska lyssna på.
Den routern som INTE är kopplad direkt till fiberswitchen/internet ska ha sina nätverkskablar på LAN sidan. Man borde även byta IP på den för att kunna hantera den via webbsidan.

Till exempel:

Boxer Router: 192.168.1.1
DHCP aktiverat. Dela ut 192.168.1.20 till 192.168.1.254
Kabel1 i WAN/internet porten till Fiberswitchen,
Kabel2 i LAN sidan till ASUS Router.
Ev. Kabel3 till telefon etc..

ASUS Router: 192.168.1.2
DHCP avaktiverat!
Kabel1 från Boxer Router LAN till ASUS Router LAN
Kabel2 från LAN till dator, switch, etc...

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ser nätet ut EXAKT som på den bilden du postat ? >
http://i.imgur.com/c9gXasL.png
I så fall bör du inte använda en extender utan du skulle behövt en brygga.
Om du inte har en "trådlös länk" till pc 1-2 och ps3 ska du ha en switch där, den ska alltså inte ha wifi aktiverat och går det inte att stänga av wifi på den så byt den mot en riktig switch.

OT (sorry TS).
Men med risk för att låta extremt okunnig, vad skapar ni överblicksbilderna i ? Visio ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

OT (sorry TS).
Men med risk för att låta extremt okunnig, vad skapar ni överblicksbilderna i ? Visio ?

Det är inte jag som gjort bilden utan @korbevel så han får svara på frågan om vilket program som använts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

OT (sorry TS).
Men med risk för att låta extremt okunnig, vad skapar ni överblicksbilderna i ? Visio ?

https://www.draw.io/

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@carlfilip92: Har ring boxer och sagt att dom ska brygga routern så att vi kan använda våran ASUS router istället. DHCP är inaktiverat på Boxer routern (192.168.1.1) och på ASUS routern så är DHCP aktiverat (192.168.2.1) Start för IP-poolen: 192.168.2.2 - 192.168.2.254. Detta är inget jag har ändrat själv utan är från fabrik inställningarna. Är detta korrekt? (Nu ser jag heller inte Boxer routern i ASUS listan vilket är väl bra nu när boxer har bryggat routern.)

Fiber - Boxer WAN
Boxer LAN1 - ASUS WAN

edit: verkar som det fungerar nu! kan ladda ner via steam och surfa på webben samtidigt dvs en dator slukar inte åt sig all bandbredd.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Nice, ser ut som att Visio inte var en så dålig gissning ändå