Ett nytt chassi, M-ATX till mini-ITX. Brådskande!

Permalänk
Medlem

Ett nytt chassi, M-ATX till mini-ITX. Brådskande!

För två veckor sen beställde jag en ny dator till min pappa.

Chassit och nätagget var inte lagervaror men fanns hos deras leverantör, så jag visste att det skulle bli längre leveranstid. Nätagget dök upp efter ett par dagar. Men fortfarande inget chassi. Jag har hört av mig till webhallen flera gånger men de kan bara ge mig samma svar att inom de närmsta dagarna kommer det och så skickar vi det snarast till dig.
Idag, nästan två veckor senare finns det fortfarande inte i lager och jag tror inte jag får se någon dator denna vecka.
Så jag funderar på om jag byter chassi till ett som finns i lager, så kanske jag hinner få datorn innan helgen.
Frågan är då vilket chassi ska man då välja? Skulle ju helst vilja ha egenskaper likt Silencio 352. Alltså, dammfilter, ljuddämpning och plats för dvd-brännare. Viktigt också att tornkylaren som är 155mm hög får plats. Och självklart samma priskategori.

Vilket hade ni rekommenderat? Ett rent ITX-chassi eller ett minitower.

Permalänk

Jag köpte denna för ett tag sedan:

https://www.komplett.se/product/857865/datorutrustning/chassi...

Jag har samma moderkort som dig fast dmg versionen, den får plats. Även tonkylaren får plats. Min är 5cm högre och ett par centimeter bredare. Riktigt kul bygge. Det positiva med chassit är att allt är skruvat, inga nitar eller dumheter. Tar lite tid att skruva ihop men litet och smidigt. Här är en bild från mitt bygge:

Permalänk
Medlem

Har samma chassi, fast valde att använda en gammal vattenkylare jag hade liggande, delvis också för att effektivt få ut värmen utan extra fläkt. Så gott som helt ljudlöst (om man lägger örat till kan man höra ett litet surr), fast det beror ju inte på chassit, utan avsaknaden av ljudande delar. Valde röd utan fönster, fast till nästa kommer jag nog välja blå. Eller grön kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Jag köpte denna för ett tag sedan:

https://www.komplett.se/product/857865/datorutrustning/chassi...

Jag har samma moderkort som dig fast dmg versionen, den får plats. Även tonkylaren får plats. Min är 5cm högre och ett par centimeter bredare. Riktigt kul bygge. Det positiva med chassit är att allt är skruvat, inga nitar eller dumheter. Tar lite tid att skruva ihop men litet och smidigt. Här är en bild från mitt bygge:

http://i.imgur.com/RkeVOqr.jpg

Snyggt som attans. Skulle jag själv ha datorn hade jag kunnat köra på detta. Men nu hade ju farsan lite krav. Och tyvärr så klickar inte detta chassi i många av kraven. Ljuddämpat? Dammfilter? Plats för DVD-brännare: Nej.
Men som sagt. Snyggt och kan mycket väl bli mitt nästa chassi om jag går ner till mini-ITX själv.

Permalänk

I så fall så hade jag kört på ds cube. den är relativt damm fri, speciellt om du ger en positiv effekt på luften in (mer luft in än ut). Annars kan jag inte komma på mer. Har dålig koll på chassin med dvd brännare då jag inte använd någon sedan 09:a

Permalänk
Medlem

Det gick inte att få med något annat chassi i en utleverans som idag, eller rättare sagt jag hann inte bestämma mig. Phanteks evolve itx eller fractal design define nano s. Varav det sistnämnda var det som var närmast vad jag söker, minus dvd-brännare då.
Men men. Jag får inget denna sidan helgen ändå så vi kan ju hoppas att dyker upp imorgon till deras lager. Så blir det bygge i början av veckan i stället.
Tydligen så hade något i automatiken blivit galet så när chassit var slut i lager fylldes det på med mer, men de bokades upp till butikerna och inte till postorder. Ska nog vara fler än mig som blivit drabbade av lång leveranstid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nano s

Beställde själv ett Nano s idag, fått väldigt bra recensioner. Samt att det är ett av de "snyggare" rent estetiska chassina. Less is more!