Byta köpare vid ett högre bud?

Permalänk
Medlem

Byta köpare vid ett högre bud?

Hej! Har en produkt som jag nu tänkte sälja, och det var en som bjöd 800kr vilket jag då sade var okej. En annan skriv dock några timmar senare och kunde ge 1000kr, kan jag välja att sälja till denne istället? Vet inte om jag bryter mot avtalsrätten eller något sådant.

MVH Conny

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem

@ConnyxD: Det är bara 200,-, personligen tycker jag du ska hålla dina löften, men tror knappast det bryter mot någon lag

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

@evilsin: Aa det känns inte bra att behöva säga nej till denne, men skulle behöva pengarna också :/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ConnyxD:

Hej! Har en produkt som jag nu tänkte sälja, och det var en som bjöd 800kr vilket jag då sade var okej. En annan skriv dock några timmar senare och kunde ge 1000kr, kan jag välja att sälja till denne istället? Vet inte om jag bryter mot avtalsrätten eller något sådant.

MVH Conny

Du är 17 år, jag antar att personen i fråga har lite förståelse för att 200 kr är mycket för dig. Du kan nog svara honom vänligt som det är och sälja den för 1000 kr till den andra personen istället. Bra av dig ändå att fråga istället för att beté sig som vissa människor tyvärr gör!

Ska vi vara "sånna" så får du inte ingå avtal när du är under 18 ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

MVH Conny

Det är klart du får byta om du vill. Säg till den första killen att du har fått ett bättre bud, svårare än så är det inte

Permalänk
Medlem

Han gav dig ett anbud, du gav din accept. Avtal ingicks därmed. Det skulle antagligen inte få några civilrättsliga konsekvenser för dig att frångå det avtalet. Däremot är det intressant att titta på är hur man beter sig mot andra människor, och om man vill framstå som girig. Har du kommit överens med någon är det självklart att du fullföljer även om ett bättre bud dyker upp.

§1 /moderator
Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

@oouhdawg: Okej, tack för svaren! Har tänkt att skriva till honom och be om ursäkt och hoppas han inte blir allt för arg. Känns nästan som en skyldighet att säga till, och skulle få väldigt dåligt samvete om jag inte gjorde det

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetakniven:

Han gav dig ett anbud, du gav din accept. Avtal ingicks därmed. Det skulle antagligen inte få några civilrättsliga konsekvenser för dig att frångå det avtalet. Däremot är det intressant att titta på är hur man beter sig mot andra människor, och om man vill framstå som girig. Har du kommit överens med någon är det självklart att du fullföljer även om ett bättre bud dyker upp.

Som du ser i mitt inlägg där uppe. Avtal begicks när han är under 18, dvs det gills inte. Sen att han är under 17 så bör köpare ha förståelse.

Permalänk
Medlem

Det där tycker jag inte är shysst, men du gör ju som du vill.

Permalänk
Medlem

Har du uttryckligen gått med på att sälja till den första personen ska du självklart hålla det löftet. Har du bara noterat hans bud kan du givetvis invänta andra, högre bud och istället välja dem.

Har du dock som sagt kommit överens om att sälja till den första köparen måste du givetvis ha moral nog att hålla det. Du kan ju dock höra med den första säljaren om det är okej att du säljer till den andre.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Som du ser i mitt inlägg där uppe. Avtal begicks när han är under 18, dvs det gills inte. Sen att han är under 17 så bör köpare ha förståelse.

Om du läser mitt inlägg kanske du ser att fokus inte ligger på den civilrättsliga biten? Oavsett ålder vill man väl inte framstå som girig.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

vet inte hur det är rent juridiskt men har ni kommit överens om en affär så tycker jag inte att det är snyggt att frångå den för att du har möjlighet att få mer pengar av någon annan. jag skulle åtminstone inte göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetakniven:

Om du läser mitt inlägg kanske du ser att fokus inte ligger på den civilrättsliga biten? Oavsett ålder vill man väl inte framstå som girig.

Du tycker det inte är mer girigt av en vuxen person att gnälla över att en 17åring behöver 200 kr från sitt köp, och har bett om ursäkt samt frågat om folks åsikt?

Han har betett sig alldeles utmärkt och har gjort rätt för sig både en och två gånger om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Du tycker det inte är mer girigt av en vuxen person att gnälla över att en 17åring behöver 200 kr från sitt köp, och har bett om ursäkt samt frågat om folks åsikt?

Han har betett sig alldeles utmärkt och har gjort rätt för sig både en och två gånger om.

Att med brysk ton diskutera moral har väldigt lite med girighet att göra. Han har varken betett sig utmärkt eller gjort rätt för sig. Att göra rätt för sig i det här fallet innebär att fullfölja den överenskommelse man ingått. Det är det enda rätta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Att med brysk ton diskutera moral har väldigt lite med girighet att göra. Han har varken betett sig utmärkt eller gjort rätt för sig. Att göra rätt för sig i det här fallet innebär att fullfölja den överenskommelse man ingått. Det är det enda rätta.

Absolut, och det vore smartare att låta mamma och pappa sköta hans affärer framöver tills han är myndig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Du utgår ifrån att köparen är vuxen, han kan väl lika gärna vara, säg, 15år?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@Heinel: Han är 21 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Vet vi hur gamma köparen är? Är ålder lika med bra ekonomi?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Varför skulle det inte gillas? Man får ingå avtal från 16 års ålder. Man får inte sätta sig i skuld, men det handlar det inte om här.

Edit: Vill förtydliga ytterligare eftersom det verkar finnas flera här i tråden som hänvisar till att säljaren inte är myndig.
Från 12 års ålder får man hantera de pengar som man har tjänat själv. Där inkluderas veckopeng osv.
Från 16 års ålder får man göra vad man vill med sina pengar. Har mamma och pappa sparat pengar till dig på ett konto kan du själv ta ut dem och sätta sprätt på dem så mycket du vill. Du får även sälja saker som du själv äger.
Från 18 års ålder får du även låna pengar givet att någon vill låna ut till dig. Du får även teckna upp dig på avtal om framtida kostnader som tex mobilavtal med bindningstid.

Skrivet av ConnyxD:

Har du sagt till den första köparen att du accepterar hans bud på 800kr så ska du sälja det till honom för 800kr. Ni har ingått ett muntligt avtal.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Är det så alltså om man sagt okej via mejl? Ursäkta min okunskap men är inte så insatt i det här.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ConnyxD:

@giplet: Är det så alltså om man sagt okej via mejl? Ursäkta min okunskap men är inte så insatt i det här.

Har du sagt ok via mail så har ni till och med ett skriftligt avtal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

Men vad sjutton spelar det för roll? Du har kommit överens med köparen och ska givetvis leva upp till vad du lovar. Visa lite ryggrad och stå för vad du skriver och säger!

Att man tekniskt sett kanske kan lyckas slingra sig spelar ingen roll för en person med moral.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Varför skulle det inte gillas? Man får ingå avtal från 16 års ålder. Man får inte sätta sig i skuld, men det handlar det inte om här.

Edit: Vill förtydliga ytterligare eftersom det verkar finnas flera här i tråden som hänvisar till att säljaren inte är myndig.
Från 12 års ålder får man hantera de pengar som man har tjänat själv. Där inkluderas veckopeng osv.
Från 16 års ålder får man göra vad man vill med sina pengar. Har mamma och pappa sparat pengar till dig på ett konto kan du själv ta ut dem och sätta sprätt på dem så mycket du vill. Du får även sälja saker som du själv äger.
Från 18 års ålder får du även låna pengar givet att någon vill låna ut till dig. Du får även teckna upp dig på avtal om framtida kostnader som tex mobilavtal med bindningstid.

Har du sagt till den första köparen att du accepterar hans bud på 800kr så ska du sälja det till honom för 800kr. Ni har ingått ett muntligt avtal.

Är man under 18 år är man att anses som underårig/omyndig enligt lag. Huvudregeln om omyndigas rättshandlingsförmåga regleras i 9 kap. 1 § föräldrabalken. Där framgår det att den som är underårig inte får råda över sin egendom eller åta sig förbindelser om denne inte fått sina föräldrars godkännande.

Detta innebär att om du inte fått dina föräldrars godkännande att ingå avtalet varken innan eller efter att du ingick avtalet så är avtalet att anses som ogiltigt. Detta innebär enligt 9 kap. 7 § föräldrabalken att prestationerna ska gå åter.

Det spelar inte heller någon roll ifall den du ingick avtalet med inte visste att du var under 18 år då det är dennes skyldighet att förvissa sig om att den ingår avtal med en behörig person. Det enda som skulle leda till att avtalet inte kan ogiltigförklaras är ifall du har vilselett den du ingick avtalet med genom att lämna falska uppgifter, t.ex. om din ålder. I sådant fall kan du bli ersättningsskyldig för den förlust som föranletts av avtalet.

- See more at: http://www.lawline.se/answers/inganget-avtal-med-underarig-ka...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Men vad sjutton spelar det för roll? Du har kommit överens med köparen och ska givetvis leva upp till vad du lovar. Visa lite ryggrad och stå för vad du skriver och säger!

Att man tekniskt sett kanske kan lyckas slingra sig spelar ingen roll för en person med moral.

Moral? Han har frågat vänligt här och tänkte be om ursäkt. Han är minderårig.

§1
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Är man under 18 år är man att anses som underårig/omyndig enligt lag. Huvudregeln om omyndigas rättshandlingsförmåga regleras i 9 kap. 1 § föräldrabalken. Där framgår det att den som är underårig inte får råda över sin egendom eller åta sig förbindelser om denne inte fått sina föräldrars godkännande.

Detta innebär att om du inte fått dina föräldrars godkännande att ingå avtalet varken innan eller efter att du ingick avtalet så är avtalet att anses som ogiltigt. Detta innebär enligt 9 kap. 7 § föräldrabalken att prestationerna ska gå åter.

Det spelar inte heller någon roll ifall den du ingick avtalet med inte visste att du var under 18 år då det är dennes skyldighet att förvissa sig om att den ingår avtal med en behörig person. Det enda som skulle leda till att avtalet inte kan ogiltigförklaras är ifall du har vilselett den du ingick avtalet med genom att lämna falska uppgifter, t.ex. om din ålder. I sådant fall kan du bli ersättningsskyldig för den förlust som föranletts av avtalet.

- See more at: http://www.lawline.se/answers/inganget-avtal-med-underarig-ka...

Det länkade fallet är ju annorlunda i och med att det handlar om framtida kostnader, dvs egentligen en skuld. Om du kollar på §3 så står det:
"Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TS; Här kan du läsa om liknande fall

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Hur hade du själv mått? Om det va du som blev lovad saken först , för att sen få ett sms/mail där det står att någon annan gav ett bättre bud trots att jag lovat dig den först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Det länkade fallet är ju annorlunda i och med att det handlar om framtida kostnader, dvs egentligen en skuld. Om du kollar på §3 så står det:
"Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe."

Pengarna i fråga kanske han inte fått genom "eget arbete". Det kanske är till hans lillebror han ska sälja denna vara?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av oouhdawg:

Han är minderårig

Vad har åldern för relevans? TS är uppenbarligen mentalt mogen nog att sätta upp en annons, förstå pengars värde och komma överens med andra människor. Det är inte fråga om en treåring som byter bort sin lillebror mot en leksakstraktor utan att förstå innebörden.
Vill TS bryta överenskommelsen tar han rimligtvis kontakt med den ursprungligt tilltänkta köparen och förklarar situationen. Möjligheten finns att denna person inte är så värst sugen på köpet och inte tycker det är något problem att TS byter köpare, men om den ursprungligt tilltänkta köparen inte tycker det vore ok skall TS givetvis hålla sin del.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Moral? Han har frågat vänligt här och tänkte be om ursäkt. Han är minderårig.

Ja moral, ska vi lära 17 åringar vad det ens innebär? Dags att äldre lär barnen (för mig är 17 vuxen i princip). Sluta dalta. Rätt ska vara rätt punkt slut. Hur blir det när han blir vuxen om en månad (kanske 11 vad vet jag) kommer han fortsätta att vara "ful" i affärer då eller kommer han göra rätt för sig tror du? Snarare det första då det är så han blivit uppmuntrad att göra.

Nu kan TS göra som han vill, han kommer inte åka "fast" så att säga, men att folk här tycker att man ska göra rätt för sig ser jag då inte som något elakt och dumt.