SweClockers drop!

Varmt i lägenheten, vad kan jag göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rhames:

@lundell318:

Hej.
Jag har ett förslag till åtgärd, den är väldigt omständig, så jag kan egentligen inte rekommendera den, men man kan ju testa i alla fall.

Du gör såhär.

Du tar ett lakan, (eller fler) som du blöter upp med vatten.
Spänn upp det/dem i fönster som är helt öppna, (det måste vara i solen annars fungerar det inte)
Då kommer värmen att sugas ut ur rummet/lägenheten genom att vattnet avdunstar utåt.

Funkar faktiskt, fast tråkigt omständigt så absolut ingen smidig lösning.
När de torkat så är det bara att blöta upp dom igen.

Samma princip som att sola med blöta badbyxor, då drar den ihop sej i byxorna, för jisses va kall man blir.

Samma knep kan användas vid beachpartyn för att kyla ner diverse drycker.
Ta och rulla in dryckesflaskorna/burkarna i ett badlakan och doppa det i vattnet.
Lägg paketet sedan i solen och efter en stund kan man avnjuta riktigt kall dryck, men var försiktig så ni inte får Brain Freeze
Funkar mycket bättre än att bara lägga dryckerna i vattnet, då blir dom ju inget kallare än vattnet självt som säkert ligger på 25+ under sommaren.

\\Rhames

Skrivet av Paddanx:

Problemet är att det faktiskt i långa loppet gör det hela värre om du blandar is med luften Du vill ha bort fukten... inte öka mängden.

Den enda kopplingen mellan fukt och temperatur är att det känns svalare om luften är torr.

Men faktiskt så kan detta med is och lakan vara en lösning istället för AC. När ämnen byter fas från fast till flytande eller flytande till gas så går det åt mycket energi. Så om man kan få vatten att förånga av värmen i lägenheten så kommer temperaturen att gå ner drastiskt. Man kan googla på "sponge cooler" om man är intresserad. Liknande system används numera flitigt i tex Australien. Har en kompis där som har satt in ett sånt system för att kyla sitt nya hus. Det är två fördelar, det ena är att det är mycket billigare än en AC och det andra är att man kan ha fönster och dörrar öppna. Det funkar faktiskt bättre om man har det eftersom dessa system ofta jobbar med övertryck i bostaden. Man behöver ta luft utomhus för att inte mätta inomhusluften med vätska. Detta funkar dessutom bättre ju torrare luften är, vilket den är i tex Australien, men funkar även här.

För den som är intresserad så jobbar just en AC med att förånga och kondensera ett köldmedium. Genom att ändra trycket ändras kokpunkten och då kan man få köldmediet att koka vid typ 15º och då ta upp mycket värme när det byter fas. Sedan ökar man trycket vilket höjer kokpunkten och kondenserar (omvandlar till vätska) köldmediet och den värme som då bildas blåser man ut på baksidan/utanför huset/osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

- Vädra ut tidigt på morgonen och sent på kvällen
- Köp en AC-enhet, tänk på utblås!
- Täck för alla fönster med markiser, parasoll
- Täck för alla fönster med kartong klädd i aluminiumfolie (så dom går att återanvända) eller applicera direkt på ruta med tejp.

http://parent101.com.au/quick-cheap-but-effective-blackout-to...

Allt ovan gäller!
Satte alufolie på utsidan av mina fönster när det blev outhärdligt för några sommrar sen, sänkte temperaturen fort men blev rätt tråkigt inomhus och såg ut som skit.
För att testa spraya bara vatten på glaset och sätt dit folien direkt, det fäster bra. Funkar det ordna nåt mer permanent som kan tas bort när man har besök
Att stoppa värmen innan den kommer in är det bästa, annars hjälper bara AC för att få ut den.

Permalänk
Medlem

@lundell318: Hade samma problem med stångåstaden men jag låg 32, 33 som std/lägst även om solen inte var ute. Dom gjorde ingenting flyttade tillslut. Tror att det var vinden som hade otillräcklig ventilation plast och skit smälte däruppe, tryckte ner värme i lgh. Verkar vara liknande problem i nya men den hoppar mellan 24 och 34, elen ingår iaf åså kommer att skaffa en AC som får stå och tuffa/känns miljövänligt.

Jag gick tom ur hyresgästföreningen då temperaturen var en så stor olägenhet och dom sa att det är svårt att få hyresvärden att göra något.

Hoppas att det löser sig för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Första stycket var faktiskt "svar" till dig. Höll med dig helt enkelt, med lite tillägg av vattenbehållaren.

Missade dock lägga in TS namn under... Nu är den dock låst, så kan inte rätta :=/

Aja jag förstår :>

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bygg en egen AC för 50-100kr

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den enda kopplingen mellan fukt och temperatur är att det känns svalare om luften är torr.

Nja... faktiskt lite mer till det.
Din kropp måste kylas för att cellerna inte ska skadas. Du svettas ut vätska och detta avdunstar, varpå du kyls.

Om luften är fyllt med fukt så kan du inte avdunsta fukten, vilket gör att din kropp får problem. Det upplevs som varmare än det är, som kvavt eller tom klippigt. Fläktar riktade på din kropp kan till en viss punk "tvinga" bort svettet, men aldrig helt. Och desto fuktigare, desto svårare.

Jämför 30 grader i Malmö med 30 grader i inlandet i Spanien tex... jag har inga problem med 25-30 grader där, men 25-30 grader i Malmö blir snabbt ett problem pga havet fuktar luften.

Skrivet av giplet:

Men faktiskt så kan detta med is och lakan vara en lösning istället för AC. När ämnen byter fas från fast till flytande eller flytande till gas så går det åt mycket energi. Så om man kan få vatten att förånga av värmen i lägenheten så kommer temperaturen att gå ner drastiskt. Man kan googla på "sponge cooler" om man är intresserad. Liknande system används numera flitigt i tex Australien. Har en kompis där som har satt in ett sånt system för att kyla sitt nya hus. Det är två fördelar, det ena är att det är mycket billigare än en AC och det andra är att man kan ha fönster och dörrar öppna. Det funkar faktiskt bättre om man har det eftersom dessa system ofta jobbar med övertryck i bostaden. Man behöver ta luft utomhus för att inte mätta inomhusluften med vätska. Detta funkar dessutom bättre ju torrare luften är, vilket den är i tex Australien, men funkar även här.

Ja, det fungerar till att kyla luften, men vad händer när du kyler luft? Jo den håller mindre vätska. Fuktigheten ökar och hela detta konceptet är en nödlösning som faktiskt gör allt sämre. Varför tror du att du måste ha fönstren öppna? Jo för annars kommer du "bada" i fukten inomhus efter ett tag. Grundläggande fysikaliska effekter säger att detta är en dum ide

Genom den lilla ändring jag beskriver nedan, kan du ändra den från en dålig, till en bra ide.

Skrivet av giplet:

För den som är intresserad så jobbar just en AC med att förånga och kondensera ett köldmedium. Genom att ändra trycket ändras kokpunkten och då kan man få köldmediet att koka vid typ 15º och då ta upp mycket värme när det byter fas. Sedan ökar man trycket vilket höjer kokpunkten och kondenserar (omvandlar till vätska) köldmediet och den värme som då bildas blåser man ut på baksidan/utanför huset/osv.

Yes. Men detta är gjort för en och endast en sak... att kondensera vattnet i luften. Att du får svalare luft, är faktiskt en bi-effekt av det.

När denna kalla sida möter din rums fuktiga och varma miljö så kommer fukten i den att kondensera på kylaren, varpå den rinner ner i en behållare i maskinen (grundläggande design).
När denna luft sen spottas ut så är den svalare, samt innehåller mindre fukt. När den tillslut värms upp till samma temp som resten av rummet så är fuktigheten mindre, och du kan lättare svettas. Detta gör att upplever det svalt och skönt, trots att det kan vara 23-24 grader fortfarande i rummet. Detta är varför en AC fungerar så bra. Den behöver inte kyla iskallt, den behöver bara torka luften

Mitt förslag ovan var att använda IS för att kyla en stor kylfläns, likt som en AC gör. Där AC:n kompressor ersätts med en fuktig, is-fylld sida, som kommer kyla samma fläns som en AC hade gjort. Genom att isolera all denna IS från luften så kommer den inte avdunsta i den, samtidigt som Isens låga temp kyler flänsen, som kommer göra kondens, precis som ACn. En mild fläkt riktad mot den "torra" sidan gör att du får nerkylt och avfuktat luften som blåser förbi.

Skillnaden är ju att du behöver Is istället för ström till kompressor och typ använder en frys-kompressor till att göra exakt samma sak, men i två steg istället för en enhet. Gäller bara att denna frys inte står i samma rum, annars blir en hel del av denna värmen åter in i lägenheten.

@andreas_dock den länken är faktiskt inte så dum, förutom flaskorna "i frysen"
Du spärrar inne ISen i flaskorna, så de kan inte tillföra fukt, och agerar endast kylning. Den lär fungera kanon, men för bästa effekt, ha frysen utanför det rum du vill kyla... helst utanför lägenheten helt.

Personligen hade jag dock hellre lagt ett spärrskikt mellan, och en eller flera aluminium kylare typ 2/3 upp i den lådan, så att kylarna sitter både kontakt med ovan och ändå har flänsar som fläkten kan blåsa mot. Tanken är att fukt från nedre inte ska kunna komma upp, men rinna ner, så litet hål med slang får man nog ha för fukt att rinna ner, men att flänsarna ska maximera kylan från nedre facket upp till "luftsidan". Sen i botten.., IS + salt, som ska ha direkt kontakt med kylflänsarna. Dessa kommer bli iskalla direkt, och du kan då rikta fläkten direkt mot dem, med tunnare "shakt" för luften i övre 1/3 av lådan. Du lär få betydligt högre verkningsgrad.

Men... den var faktiskt inte dum, då den löser avdunstnings problemet till stor del. Man måste bara tömma hela kylaren på vatten lite då och då, samt byta IS, men billigt och bra
Perfekt om man har en frys i garaget tex.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Sätt upp spegelfilm på insidan av fönstren.

Vi har precis gjort det och det var förvånansvärt effektivt faktiskt. Med tanke på att ytterväggarna här är ca 60 cm tegel så är det fönstren som släpper in värmen. Eller det var, rättare sagt.

Var köper man sådana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Var köper man sådana?

Budget versionen har du i mataffären, även kallat aluminium folie
Dyrare hittar du ev i gardinaffär eller markisfima.

Och ja, det hjälper mycket eftersom ljuset studsar ut igen istället för att bli värme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Var köper man sådana?

Skrivet av Paddanx:

Budget versionen har du i mataffären, även kallat aluminium folie
Dyrare hittar du ev i gardinaffär eller markisfima.

Och ja, det hjälper mycket eftersom ljuset studsar ut igen istället för att bli värme.

T.ex. här finns det om man vill beställa. http://www.solfilmer.se/index.php?osCsid=fe04a0bd5439d854a613...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wereaz:

Har ni möjlighet att ställa växter utanför fönstren? Dessa kan skugga rejält och stoppar solinstrålningen innan det nått in i huset.
Öppna fönster och myggnät kan underlätta något.
Öppna fönster och brädor eller plåtfals som lutar ut från fasaden kan omdirigera uppstigande luft bort från lägenheten marginellt.

Skyll att du inte förstår språket om någon klagar, eller att din religion säger att du måste ha sådana saker installerade för att inte bestraffas av gud. Det är din mänskliga rättighet att utöva din religionsfrihet. Vill hyresvärden klaga så ta det till Europadomstolen för mänskliga rättigheter.

Go full retard! Det har jag gjort.

Har du Facebookkompisar i USA kan de registrera ett sådant trossamfund med relativ lätthet och så kan du starta ett chapter i Sverige. Jag kan mer än gärna gå med i The Church of Full Retard (TM), låt mig förresten äga rätten till namnet, in the name of Jesus!

Nja det är inte så lätt att starta ett chapter i sverige och få det registrerat som ett trosamfund, tex på sista tiden så fick "United Church Of Bacon" avslag.

Källa http://www.metro.se/nyheter/baconkyrka-erkanns-inte-som-relig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har svårt att se att detta skulle vara hyresvärdens ansvar. Om det vore så skulle de flesta som hyr lägenhet kunna kräva AC.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är det hyresvärdens ansvar att lägenheten håller sig inom sina riktlinjer, samma sak gäller att dom har ansvar över att se till att lägenheten blir renoverad och inte faller isär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Självklart är det hyresvärdens ansvar att lägenheten håller sig inom sina riktlinjer, samma sak gäller att dom har ansvar över att se till att lägenheten blir renoverad och inte faller isär.

Självklart får det inte vara hur varmt som helst hur länge som helst, men jag tror inte att TS skulle få rätt mot hyresvärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Självklart får det inte vara hur varmt som helst hur länge som helst, men jag tror inte att TS skulle få rätt mot hyresvärden.

När det är över den gräns som är satt? Då gör dom inte sitt jobb.

Permalänk

Jaha så då va vi inne på vad? Dag 3, just nu så är det 27°C inne, endast 9°C ute, dörrar öppna och även fönster. Haft det öppet i 3 timmar. Tror att något kan vara knas med luftvärmen som är i lgh, typ något relä som inte slår ifrån och bara fortsätter mata på värme även om jag vridit ner den till 0. Känner på utblåsen och det blåser ju men vet inte om det känns svalare just för att det är i rörelse. Känns inte kallt och känns inte varmt så förmodligen något knas.

Permalänk

Öppna sval dörren sen ytterdörren och alla fönster, låt det bli ett korsdrag så d svalkar ner lite. Tänk doch på att korsdraget inte är jättebra för små bebisar. *Vad jag har för mig*

Om ni har inkluderad el, köp ett billigt kylskåp/ frys och en bordsfläkt. Koppla in dessa placera fläkt i kylskåpet som skulle kunna ha en avmonterad dörr. Walla en helt egen ac. XD

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Skrivet av OpWildChild:

Öppna sval dörren sen ytterdörren och alla fönster, låt det bli ett korsdrag så d svalkar ner lite. Tänk doch på att korsdraget inte är jättebra för små bebisar. *Vad jag har för mig*

Om ni har inkluderad el, köp ett billigt kylskåp/ frys och en bordsfläkt. Koppla in dessa placera fläkt i kylskåpet som skulle kunna ha en avmonterad dörr. Walla en helt egen ac. XD

Och öka värmen i lägenheten, kylen släpper ju ut all värme den själv alstrar plus all värme den flyttat ut från kylen igen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Och öka värmen i lägenheten, kylen släpper ju ut all värme den själv alstrar plus all värme den flyttat ut från kylen igen.

Njaa, asså det blir ju inte varmare för att man öppnar fönstret. Problemet är ju glasen som skapar en växthusefekt och värmer upp extra. Om det är 23c° ute och 30c° inne i lght kan det omöjligt bli varmare om du startar ett korsdrag och flutyar ut den varma luften.

Bor själv i hus där solen går upp rakt på huset där jag har 3 st stora fönster. Har ca 30+ efter bara en timme om jag inte har gardinerna fördragna eller öppna dörrar.

Edit: Bry dig inte om detta inlägget. Lite förvorrad på morgonkvisten innan första kaffet runnit ner i kroppen. Ber om ursäkt för det.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

Jag har satt upp rullgardiner med silverbaksida i mitt vardagsrum. Det hjälper ganska bra mot värmen faktiskt!

http://jysk.se/gardiner/rullgardiner/morklagg/rullgardin-mork...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

Njaa, asså det blir ju inte varmare för att man öppnar fönstret. Problemet är ju glasen som skapar en växthusefekt och värmer upp extra. Om det är 23c° ute och 30c° inne i lght kan det omöjligt bli varmare om du startar ett korsdrag och flutyar ut den varma luften.

Bor själv i hus där solen går upp rakt på huset där jag har 3 st stora fönster. Har ca 30+ efter bara en timme om jag inte har gardinerna fördragna eller öppna dörrar.

Läs om, läs rätt. Nyckelordet i hennes svar är "kylen", som i "kylskåpet".

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Läs om, läs rätt. Nyckelordet i hennes svar är "kylen", som i "kylskåpet".

Ooj. Ja jag va nyvaken, såg min miss nu. Tack för rättelse. ^^,

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@anon34061:

Är ni inte läskunniga människor? Anledningen var att man inte inkommit med fullständiga handlingar.
Det är problemet med parodi, man måste gå hela vägen och inte lata ner sig för tidigt. Man måste tro på sin parodi, vilket konstituerar ett trossamfund. Att det skall vara så svårt att förstå:)

"Tror ni på era vansinnigheter?"

"Ja"

"Välkomna in i gemenskapen!"

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Jag har problem med hög värme i mitt sovrum. Sovrummet har kvällssol och har nu cirka 23-25C på kvällen men på sommaren så blir det närmare 30C+ på nätterna vilket för mig blir olidligt. Det högsta jag har haft är väl cirka 35-38C på natten med öppet fönster för några år sedan.

Jag har en portabel AC som jag tyvärr inte kan använda, delvis på grund utav avsaknad av plats men också för att jag inte har någon annanstans än fönstret att sätta slangen/röret och jag kan inte ha fönstret öppet för att jag har svår fobi för getingar/bin som älskar mitt fönster. (Har försökt sätta upp nät och sådant men mitt fönster har inte så bra fästningsmöjligheter)

Har för tillfället persienner som är lite mörkgrå som alltid är stängda och det hjälper inte så mycket.

Det jag undrar är om en luftavfuktare och ett sådant där filter på fönstret kommer att hjälpa nämnvärt? Tänkte då skaffa solfilter från stället som @Exxovion nämnde samt denna luftavfuktare.

Har också en stor väg utanför mitt rum, kommer ett sådant filter att vara ett problem för bilister? Vill inte direkt blända någon så att de krockar eller något liknande.

Vad bör man förövrigt ha för % RH/RF i rummet för att det ska kännas svalare? Räcker det med 40% eller bör man gå under det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Lånar tråden lite.

Jag har problem med hög värme i mitt sovrum. Sovrummet har kvällssol och har nu cirka 23-25C på kvällen men på sommaren så blir det närmare 30C+ på nätterna vilket för mig blir olidligt. Det högsta jag har haft är väl cirka 35-38C på natten med öppet fönster för några år sedan.

Jag har en portabel AC som jag tyvärr inte kan använda, delvis på grund utav avsaknad av plats men också för att jag inte har någon annanstans än fönstret att sätta slangen/röret och jag kan inte ha fönstret öppet för att jag har svår fobi för getingar/bin som älskar mitt fönster. (Har försökt sätta upp nät och sådant men mitt fönster har inte så bra fästningsmöjligheter)

Har för tillfället persienner som är lite mörkgrå som alltid är stängda och det hjälper inte så mycket.

Det jag undrar är om en luftavfuktare och ett sådant där filter på fönstret kommer att hjälpa nämnvärt? Tänkte då skaffa solfilter från stället som @Exxovion nämnde samt denna luftavfuktare.

Har också en stor väg utanför mitt rum, kommer ett sådant filter att vara ett problem för bilister? Vill inte direkt blända någon så att de krockar eller något liknande.

Vad bör man förövrigt ha för % RH/RF i rummet för att det ska kännas svalare? Räcker det med 40% eller bör man gå under det?

Det där med fobi för getingar är lätt fixat med nät, vi har nåt liknande http://www.tradera.com/item/1607/242612775/insektsnat-myggnat...- , och sen slangen genom litet hål vi klippt ut... sen har vi rullgardin+ tjocka svarta påslakan som hänger mot sidorna, blir ganska lufttätt, och stänger ut värmen, plus att våran portabla AC funkar kanon där!
Låter jobbigt, men slänger upp allt på mindre än 10min när sommarvärmen kommer... den portabla AC är lätt en av dom bästa investeringar jag gjort, köpte den för 10år sen... när den går sönder köper jag en ny samma dag!
Funderar på att ha en i v-rummet med... men viktigast är att kunna sova gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Det där med fobi för getingar är lätt fixat med nät, vi har nåt liknande http://www.tradera.com/item/1607/242612775/insektsnat-myggnat...- , och sen slangen genom litet hål vi klippt ut... sen har vi rullgardin+ tjocka svarta påslakan som hänger mot sidorna, blir ganska lufttätt, och stänger ut värmen, plus att våran portabla AC funkar kanon där!
Låter jobbigt, men slänger upp allt på mindre än 10min när sommarvärmen kommer... den portabla AC är lätt en av dom bästa investeringar jag gjort, köpte den för 10år sen... när den går sönder köper jag en ny samma dag!

Eftersom säljaren agerar mellanhand kan man köpa direkt från kina för 14kr.

http://www.aliexpress.com/item/DIY-Insect-Fly-Bug-Mosquito-Do...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Tack för svar!

Jag har testat att sätta upp nät samt "skyddet" (eller vad man nu ska kalla det) som kom med min portabla AC. Problemet är att jag inte har lyckats sätta upp det korrekt, blir alltid så att skyddet antingen inte är komplett eller att jag inte kan stänga fönstret efter det. Rullgardin och sådant kan jag tydligen inte heller sätta upp, har gipsskivor till väggar och även när jag försökte följa specifika instruktioner för gips så gick allt åt helvete, mörkläggningsgardinen ligger nu i garderoben...

Det ovan spelar egentligen inte så stor roll eftersom att jag ändå inte har plats för min portabla AC längre. Mitt skrivbord samt min stol är i vägen. Detta är inte någonting jag kan ändra på, så sjukt fullt med saker i mitt rum så detta är den enda "konfigureringen" där jag kan ha alla möbler. Förtydligande så har jag plats för min portabla AC i rummet men inte nära fönstret och slangen är inte lång nog.
Med tanke på detta så kommer jag flytta min portabla AC till gäststugan på landet där det också blir hett som fan på sommaren. Där kan jag också köra en permanent lösning med ventil genom väggen.

Det jag funderar på nu är ett sådant där solfilter på utsidan av fönstret i kombination med persienner samt den luftavfuktaren från Sandstrøm men skulle vilja veta om det ens kommer göra skillnad i mitt läge?

Permalänk
Medlem

En reflekterande film, exempelvis aluminiumfolie bör fungera bra. Du kan alltid testa sätta upp folie på utsidan fönstret, kostar inte många kronor och bör redan finnas hemma.

Skrivet av SanyaIV:

Tack för svar!

Jag har testat att sätta upp nät samt "skyddet" (eller vad man nu ska kalla det) som kom med min portabla AC. Problemet är att jag inte har lyckats sätta upp det korrekt, blir alltid så att skyddet antingen inte är komplett eller att jag inte kan stänga fönstret efter det. Rullgardin och sådant kan jag tydligen inte heller sätta upp, har gipsskivor till väggar och även när jag försökte följa specifika instruktioner för gips så gick allt åt helvete, mörkläggningsgardinen ligger nu i garderoben...

Det ovan spelar egentligen inte så stor roll eftersom att jag ändå inte har plats för min portabla AC längre. Mitt skrivbord samt min stol är i vägen. Detta är inte någonting jag kan ändra på, så sjukt fullt med saker i mitt rum så detta är den enda "konfigureringen" där jag kan ha alla möbler. Förtydligande så har jag plats för min portabla AC i rummet men inte nära fönstret och slangen är inte lång nog.
Med tanke på detta så kommer jag flytta min portabla AC till gäststugan på landet där det också blir hett som fan på sommaren. Där kan jag också köra en permanent lösning med ventil genom väggen.

Det jag funderar på nu är ett sådant där solfilter på utsidan av fönstret i kombination med persienner samt den luftavfuktaren från Sandstrøm men skulle vilja veta om det ens kommer göra skillnad i mitt läge?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Rullgardin och sådant kan jag tydligen inte heller sätta upp, har gipsskivor till väggar och även när jag försökte följa specifika instruktioner för gips så gick allt åt helvete, mörkläggningsgardinen ligger nu i garderoben...

Lite tråkigt att det gick så dåligt för dig med gipset. I min erfarenhet är gips bland det enklaste att fästa i, så det borde verkligen gå bra att få upp en mörkläggningsgardin tycker jag. Borra hål och i med mollyskruv så borde det sitta.

Jag har slaggväggar med 3 cm gammal puts på i lägenheten. Det är som att försöka fästa nåt i ett paket vetemjöl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundell318:

EDIT:
Innan någon säger något så har ja aldrig dörrar samt fönster öppet sålänge det är varmare ute än inne, men det händer typ aldrig att det är varmare ute än inne. Nu får jag väl dock bita ihop i några dygn för att överbevisa hyresvärd om att hålla stängt hjälper nada.

Även om det är varmare inne än ute kan det bli värre av att du öppnar fönster och dörrar. Temperaturen i skuggan kanske är lägre, men tänk på att solen ligger på och värmer hela dagen. Du vill skydda lägenheten så mycket som möjligt från värmestrålningen på dagen, därför drar du för alla gardiner och persienner, stänger dörrar o.s.v. Vädra på natten, stäng och dra för på dagen.

Det är inte helt intuitivt, men ett välisolerat hus som håller värmen inne på vintern, håller även värmen ute på sommaren, förutsatt att du vädrar på natten. Det är precis som en termos, den kan användas både för att hålla varma drycker varma och kalla drycker kalla.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Avstängd

Köp en AC så blir det kallt eller så får du bo i en bastu hela sommaren.

Det är dina alternativ bara välja vad som passar dig bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Köp en AC så blir det kallt eller så får du bo i en bastu hela sommaren.

Det är dina alternativ bara välja vad som passar dig bäst.

Hela sommaren?
Trodde ni menade Sverige