Permalänk
Medlem

Köpråd TV

Jag har inte köpt en ny TV sedan dinosauriernas (läs: bakprojektions-TVs) tid. Jag har alltså ingen aning om vad jag egentligen är ute efter, och vad som är bra. Jag har kollat runt bland användarrecensionerna på prisjakt.se för att skapa mig en bild av hur det ser ut, och förstås sett på TV hos andra. Därför har jag åtminstone en uppfattning om vilka behov jag har, och utifrån dem hoppas jag kunna få lite tips och råd för att hitta ett guldkorn. Mina behov är;

1. Vissa moderna TV verkar fortfarande ha ganska grötig bild (speciellt vid snabba rörelser) eller absurda färger. Här har jag fått en negativ uppfattning om t.ex Samsungs modeller. Bilden är förstås det viktigaste, och jag vill ha en bild som förblir skarp vid snabba rörelser och vars färger är rimliga. 4K är intressant. Storleksmässigt är jag ute efter ca 40 tum, eller max en meter i bredd.

2. Appar är det näst viktigaste. Jag kommer bara undantagsvis se på "vanlig" TV, och istället strömma material från Viaplay, Youtube, SVT Play, kanske Netflix och så vidare. Därför behöver jag en TV som är flexibel med appar och som har ett välutvecklat ekosystem. Android TV verkar intressant. Jag ser webbläsare som något självklart idag.

3. Uppspelningsfunktion. Bra stöd för codecs är mycket viktigt. Jag vill kunna se en film precis som om det vore på datorn (tänk VLC för PC), vad gäller både rena videoformat men också format för DVD/Bluray/etc. Om TV:n har inbyggt minne är det bra, men annars köper jag bara ett SD-kort. Går det att använda filer som ligger i nätverket är det också ett stort plus.

4. Jag vill kunna strömma video, både från dator/Android-telefon (Google cast?) och från webben. Det senare kan exempelvis handla om att surfa in på min lokaltidnings hemsida och följa en live-rapportering eller se inbäddade youtube-klipp.

Jag ser framför mig en budget på någonstans mellan 5 000 och 6 500 kr, men för den rätta TV:n kan jag avbetala ett tag.

Begär jag för mycket, eller är det rimligt? Vad kan ni rekommendera?

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

1. Billiga TV-apparater är inte perfekta. Men grötig bild är absolut inte ett generellt problem för LCD, utan har i så fall att göra med billiga apparater.
Samsung har fått lite dåligt rykte p.g.a. sina "butikslägen" som många stormarknader slår på på TVn som drar upp allt till max. 5 minuter i menyerna med enkel logik och förmåga att se ungefär vad som är fel på bilden löser problemen snabbt. Eller att ens bara slå på filmläget.

2. Android TV är rätt vasst på apputbud, dock inte supersmidigt. Inte kollat jättemycket på t.ex. WebOS som ska vara ganska populärt. Tänk även på att Android TV i välfungerande format är rätt ungt, och kollar du på android för telefoner så har ju det utvecklats enormt de senaste åren.

Tänk på att det går att köpa chrome cast för en billig slant ifall du gör ett klipp på en TV när det kommer till bilden.

5000-6500 för en 4K TV utan grötig bild skulle jag vilja påstå är svårt att få, men svårt att veta vad du har för referenser. Sen beror det ju även på vad du matar in - skit in, skit ut.

Tips på TV; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3048303

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

1. Billiga TV-apparater är inte perfekta. Men grötig bild är absolut inte ett generellt problem för LCD, utan har i så fall att göra med billiga apparater.
Samsung har fått lite dåligt rykte p.g.a. sina "butikslägen" som många stormarknader slår på på TVn som drar upp allt till max. 5 minuter i menyerna med enkel logik och förmåga att se ungefär vad som är fel på bilden löser problemen snabbt. Eller att ens bara slå på filmläget.

2. Android TV är rätt vasst på apputbud, dock inte supersmidigt. Inte kollat jättemycket på t.ex. WebOS som ska vara ganska populärt. Tänk även på att Android TV i välfungerande format är rätt ungt, och kollar du på android för telefoner så har ju det utvecklats enormt de senaste åren.

Tänk på att det går att köpa chrome cast för en billig slant ifall du gör ett klipp på en TV när det kommer till bilden.

5000-6500 för en 4K TV utan grötig bild skulle jag vilja påstå är svårt att få, men svårt att veta vad du har för referenser. Sen beror det ju även på vad du matar in - skit in, skit ut.

Tips på TV; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3048303

Tack för dina kommentarer och ditt tips. Jag har funderat och är kanske beredd att gå upp till 7 000 - 8 000 kr ungefär, har du något att rekommendera där omkring? Går det att få en bra 4K-TV för en sådan summa?

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

@ErwinHun: Verkar vara svårt. I alla fall som lever upp till mina krav, jag har en 55JS8005. Däremot så är jag mest påläst på Sony och Samsung då det är dem jag jobbar med. Beror ju dock såklart på vilken storlek du vill ha...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Jag har bytt tanke kring storleken nu, tänkte att jag köper ett väggfäste med arm så kan jag dessutom vinkla den lite som jag vill ha det. Men om du skulle rekommendera den bästa 4K-Sonyn eller Samsungen under 8 tkr, vilken/vilka skulle det vara? Eller om det är lättare så lista bara några bra apparater kring det priset, jag kollar ju ändå upp tipsen jag får

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

@ErwinHun: Samsung JU7005 ligger på runt 10. Men det är möjligt att du kan hitta en schysst deal på något demoex, webhallen har t.ex. ett demo för 9200, eller en kurvad (JU7505) för 8000.
Sony har inte direkt några 4K i den prisklassen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H