Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Har vart lite neggo emot prylar som flyger av sig själva (istället för riktiga plan eller helikoptrar) men måste säga att det såg riktigt roligt ut med FPV och racing.
Gillar racing och detta blev ju som ett WipEout-spel fast på riktigt. Skulle dock vilja prova på innan jag lägger de summor som verkar behövas. Så man vet att känslan är rätt.

Om du vill testa hur det "känns" finns det nu en beta på en FPV racing simulator ! Finns på steam tydligen.
Vet inte hur det blir med styrningen men står "We plan to support a wide range of controllers, both your traditional radio controller and gaming controllers."

Har inte testat det själv ännu.

http://www.liftoff-game.com/
"
Liftoff is to be a gateway to the quadcopter racing scene, a platform both for pilots with real-life experience and for gamers who are still unfamiliar with the new sport. Veterans can explore new environments or race one another, while newcomers can hone their flying skills before taking to the field.
"

*edit*

Verkar inte vara så slipat ännu vad jag läste. Kanske inte värt att skaffa innan dom fixat fysiken så den är mer realistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Verkar inte vara så slipat ännu vad jag läste. Kanske inte värt att skaffa innan dom fixat fysiken så den är mer realistiskt.

Ja jag avvaktar nog med den men tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Precis monterat fpv på min quad. Sony ccd kamera, Nödvärn sändare och mottagare samt Quanum fpv diy v2.
Var jäkligt kul, kändes lite konstigt först men efter att tag kändes det naturligt att flyga så. Behöver en massa träning innan jag vågar försöka mig på proximity flygning. Landa var inte helt enkelt när man inte såg marken. Nu måste jag bara köpa bättre antenner, efter 300m vart det mycket brus.

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt med FPV indeed. Jag hoppas bara att ni som håller på med all form av drönarflygning har kikat på LFVs drönarkarta innan ni lyfter...

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem
Skrivet av Criuzer:

Riktigt coolt med FPV indeed. Jag hoppas bara att ni som håller på med all form av drönarflygning har kikat på LFVs drönarkarta innan ni lyfter...

Jag har faktiskt kollat den kartan i förväg. Men antagligen så vet dem flesta inte om att man inte får flyga överallt.

Permalänk
Medlem

Detta såg kul ut med gokartbana men svårt ! Han skrev att gopron gick i bitar av krash mot andra flygare och han förlora mesta av bra materialet. Man får nog ha drulle på gopron om man ska raca med den. En hade pajat typ 6st GoPro skrev han ! Men försäkring så fick nya.

Permalänk
Hjälpsam

Har nyligen byggt ihop en RCExplorer mini trikopter, går som ett skollat troll på på 3s, skall även testa med 4S o.0

Finns i Göteborg, flyger mest lite fristil på fotbollsplaner och flygklubbar. Tävlar inte ännu.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kul att du byggt en sån, såg ut som en rolig liten sak. Börjar bli lite tradigt med enbart quads nuförtiden faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kul att du byggt en sån, såg ut som en rolig liten sak. Börjar bli lite tradigt med enbart quads nuförtiden faktiskt

Kul att tråden spinner vidare!

Jag själva ska försöka sälja av min quad och "uppgradera" lite den jag har går som ett skållat troll men jag vill nog hoppa ner till 180 storleken för att flyga i garage och sånt.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Kul att tråden spinner vidare!

Jag själva ska försöka sälja av min quad och "uppgradera" lite den jag har går som ett skållat troll men jag vill nog hoppa ner till 180 storleken för att flyga i garage och sånt.

Jo mindre ger större urval av flygställen helt klart. Har själv stora problem att hitta lämpliga flygställen. Enda sättet att kunna flyga/utvecklas mer för mig är egentligen att gå ner till micro storlek.

Skulle vilja bygga en 90mm eller liknande . Finns jue redan nu sådana med hyffsad prestanda men väntar på större urval av komponenter.

Hur kul vore inte detta nu när vintern är här.

Möjligt att jag faktiskt bygger en liknande nedan. Blev faktiskt grymt sugen nu när jag kollar på videon
Vet inte om jag har sådana reflexer men förhoppningsvis kan man träna sig. Har blivit trög på senare år haha.

Permalänk
Medlem

Det där såg kul ut. Skulle vara något att ha nu när vintern verkar vara på ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trenne:

Det där såg kul ut. Skulle vara något att ha nu när vintern verkar vara på ingång.

Jupp, blir nog vinterprojekt för mig. Dessvärre kommer inte ramen i lager förrän två veckor och att bygga en så liten är extremt pilligt.
Mycket jobbigare än standardkit som bara är att löda ihop och montera på ett par timmar.. Så fortfarande lite tveksam men kan jue beställa komponenterna och förbereda inför ramen och inte ha nån brådska.

Det roliga är jue att det är prestandagrejor som på stora ditona, Naze/CC3D, Frsky, borstlösa motorer, BLHELI/Oneshot etc. bara i ett mycket mindre paket.

Tänk vad enkelt att göra en bana åt såna här små, några stolar att flyga runt/igenom och så är det klart för race

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Jupp, blir nog vinterprojekt för mig. Dessvärre kommer inte ramen i lager förrän två veckor och att bygga en så liten är extremt pilligt.
Mycket jobbigare än standardkit som bara är att löda ihop och montera på ett par timmar.. Så fortfarande lite tveksam men kan jue beställa komponenterna och förbereda inför ramen och inte ha nån brådska.

Det roliga är jue att det är prestandagrejor som på stora ditona, Naze/CC3D, Frsky, borstlösa motorer, BLHELI/Oneshot etc. bara i ett mycket mindre paket.

Tänk vad enkelt att göra en bana åt såna här små, några stolar att flyga runt/igenom och så är det klart för race

Vad är det för ram du funderar på?
Har en Hubsan jag flyger med inne, men den börjar kännas lite tråkig. Skulle vara kul med en liten fpv quad för inomhusflygning.
Jag har alldeles för svårt att landa där jag vill med fpv för att våga flyga ute när det kommer snö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trenne:

Vad är det för ram du funderar på?
Har en Hubsan jag flyger med inne, men den börjar kännas lite tråkig. Skulle vara kul med en liten fpv quad för inomhusflygning.
Jag har alldeles för svårt att landa där jag vill med fpv för att våga flyga ute när det kommer snö.

RS90. Som i videon jag länka. Det som gör det "unik" är att propparna och motorerna är skyddade så när man flyger in i saker så studsar man bara och fortsätter flyga. Den är även gjord i nylon så den går ej sönder utan studsar mest.
Den kostar $20 men han har den inte i lager just nu. Har redan endel micro FPV grejor sen förr som jag nog kommer återanvända för att spara in lite kostnad.
Mesta man behöver finns på Bangood. Delar har han skrivit i tråden nedan.

Länk till tråd på rcgroups. Finns andra ramar men för inomhusflygning är RS90 det bästa jag hittat.
Det tråkiga är att det inte blir billigare för att den är micro jämfört med större bygge då det är samma sorts komponenter i princip bara mindre. Jag har sen tidigare kört FPV på micro 10cm quads men tröttnade då hållbarheten på borstade motorer var för dåligt och kraften var dålig. Med borstlöst blir det bra mycket roligare men utbudet är skralt :/

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2474278

Permalänk
Medlem

Håller på att bygga mig en 250Quad. Elektronik är beställd från kina ( utom Transmitter och Reciver som jag hittade på en loppis) och vet ej om de funkar så det kan bli en kompletterings beställning. Ramen/kroppen är 3D printad. ( http://www.thingiverse.com/thing:1163884 ) någon som flyger i Stockholm eller Tyresö eller helt enkelt vill dela med sig av lite tips för en nybörjare?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Dags att lyfta tråden lite. Har blivit mer skrivande än flygande på sistone. Blivit lite väl hårda ofrivilliga landningar 😀 Sugen på att bygga nytt. Nuvarande 260 ramen är för tung, så funderar på en 180 eller 210. Kollat runt lite men kan inte bestämma vilken ram jag ska köpa. Någon som har några rekomendationer?

Permalänk
Medlem

Så vart behovet av ny ram lite mer akut helt plötsligt 😀

Permalänk
Medlem

Här är min kompis

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk

Här är min. QAV-R 5", naze32 rev5, emax 2205 2300kv, xiaomi yi-kamera och lite annat godis. Riktigt nöjd med den :). Kul att hitta en tråd om sånt här och att fler håller på. Perfekt intresse för oss nördar ;).

Permalänk
Medlem

För att väcka upp en nu lite äldre tråd.
Vart börjar man?

Finns det något DYI-kit? Att sätta igång och jaga del för del känns som en randomizer för att få en stabil och bra farkost...

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop min första drönare förra helgen! Sjukt kul att löda och skruva ihop den!

Följande blev ihopsatt:
Ram: Spedix 250
Motorer: Quanum BE1806 2700kv
ESC: Afro 20A mini
FC: Naze32 rev.6
PDB: Matek
Batteri: Multistar 3S 65C
Mottagare: OrangeRX R618XL
Sändare: OrangeRX TX6i

Har inte kunnat flyga utomhus än (minusgrader i Linköping) men ser fram emot det.
P.g.a studentekonomin väntar jag lite med FPV-utrustningen, men hoppas på att kunna lägga till det snart.

Jag hade inga bra bilder på farkosten, kompletterar med det ikväll!

Tjoa till om du bor i Östergötland och vill flyga eller om du har tips på platser att flyga på!

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

@fille044:

Jag verkar inte ha möjlighet att editera inlägget från igår, skumt!

En bättre bild på farkosten:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille044:

@fille044:

En bättre bild på farkosten:

Snyggt!
Blev sugen på att damma av min gamla quad också. Svårt att hitta någon att flyga med, bara.
Så är det någon i hbg-området som läser detta...

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett färdigt kit eller är det bygga själv som gäller?

Permalänk
Medlem

@Mellanmjölk

Bygga själv är halva nöjet om man tycker sånt är kul!

En populär drönare i vad som verkar vara en uppdaterad version: Wizard X220S

Det går självklart att ta delar från denna om du senare vill bygga en egen.

Visa signatur