Nvidia säljstartar Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tycker det kan vara värt ett vänta ifall du inte behöver ett nytt nu nu nu.

Jo det är klart. Semester snart ändå så kommer inte vara hemma på en månad. Lika bra och vänta tills efter sommaren och se hur det ser ut då.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PierreB:

@Ratatosk: Jo det är klart, är bara sugen på att köpa nåt nytt. Har inte köpt hårdvara på flera år.

Som Clintan skrev, bättre om du kan vänta, detta gäller troligen oavsett om du köper AMD eller Nvidia.
Vi pratar inte om nästa år, utan nästa månad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Det kommer alltid att kosta extra att vara "först" med teknik.

Efterfrågan och konkurrens osv.

Permalänk
Medlem

Priset landade nästan som jag trott mellan 4500-5000. Tur hann man nappa en 980ti för under 4000, Tror int priset sjunker mera på begangnade 980ti då 1070 är överprisad jämfört med förra gen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpe0426:

Är det verkligen så? Ett 970 kostar 3k nu, och vad jag ser presterar 1070 ca 50% bättre och 1070 borde då kosta 4,5k för samma fps/kr. 970 bättre affär alltså, sett till prestanda. Eller tänker jag fel?

Jag tycker det, ja. Det är ett ganska litet prispremium att betala för såpass mycket högre prestanda, och man får alltid betala prispremium för högre prestanda.

1070 har också stora fördelar över 970 utöver bara rå spelprestanda, såsom dubbelt så mycket minne, bättre VR-prestanda etc. Dessutom drar det nästan precis lika mycket energi som 970 (dvs betydligt mer energieffektiv, och då är 970 redan otroligt energieffektivt!).

Om jag var ute efter ett grafikkort i dagsläget ser jag ingenting som ger mer för pengarna än 1070 för 5000 kr, och priset lär gå ner när (om?) AMD får ut konkurrerande kort.

Permalänk
Medlem

Bara att ha lite is i magen tills deras försprång lagt sig

Permalänk
Medlem

lägger bevakning på prisjakt, får ett mail då något 1070 sänks under 4500:-

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

lägger bevakning på prisjakt, får ett mail då något 1070 sänks under 4500:-

Skriv gärna i någon tråd när det dyker upp, även om det tagit slut.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kul med nya och välpresterande modeller!
Ett bra skutt från föregående gen.
Helt ruckade priser dock, gissningen är att det blir tok-sänkningar senare när släpp nalkas från red team.

Det laddar upp inför grafikfight på stor skala när alla lagen släppt nytt i prestanda segmentet!
Hoppas inte 1070's bär på överraskningar i stil med 6,5-7,5GB VRAM istället för 8GB! 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

varför skriver ni (sweclockers) i tabellen att partner 1080 skal bli 1000:- billigare? När de inte blev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

varför skriver ni (sweclockers) i tabellen att partner 1080 skal bli 1000:- billigare? När de inte blev det?

Det är riktpriser, man får sälja dem precis hur dyrt man vill. Har man is i magen så kanske det ser bättre ut efter någon månad.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Jag tycker det, ja. Det är ett ganska litet prispremium att betala för såpass mycket högre prestanda, och man får alltid betala prispremium för högre prestanda.

1070 har också stora fördelar över 970 utöver bara rå spelprestanda, såsom dubbelt så mycket minne, bättre VR-prestanda etc. Dessutom drar det nästan precis lika mycket energi som 970 (dvs betydligt mer energieffektiv, och då är 970 redan otroligt energieffektivt!).

Om jag var ute efter ett grafikkort i dagsläget ser jag ingenting som ger mer för pengarna än 1070 för 5000 kr, och priset lär gå ner när (om?) AMD får ut konkurrerande kort.

Tyvärr är det ju en tråkig utveckling att det är på det här sättet, dvs att man inte får mer prestanda för samma summa pengar. Detta gör det svårt att bli upphetsad över nya 1070. Om man alltid får betala ett prispremium för snabbare kort så skulle gpuer bli rätt dyra efter ett tag eftersom prestanda i snitt ökar 30% varje år.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

frågan e om det e frågan om early adopters. säg att korten går ner typ 500kr på sikt.. sen då? e ju ändå fett dyra.

Går ner från vilket pris då? "Dyrt" i detta fallet är väl högst subjektivt?
Som det står i artikeln är det FE som är först ut som har ett riktpris på 4999, vilket är priset jag hittar på ex komplett och inet.

Att 3:e partskort har ett riktpris men att de sedan tar ut ett annat är väl egentligen irrelevant. Kan de ta ut ett högre pris så kommer de ju såklart göra det för att gå med så mycket vinst som möjligt, tills utbud och efterfrågan stabiliseras.

Skrivet av chipw00t:

Om 1070 är high-end vad är 1080 och ett eventuellt 1080ti då @Hucke? Brukar inte x70-kortet vara mellanklasskortet?

Som andra redan har besvarat så är 1070 och 1080 high-end. Vad är det som är så konstigt med det?
AMD hade en slide i polaris-lanseringen som gav en siffra på att 84% av grafikkortsförsäljningen är mellan 100-300$ (hittade ingen källa så en viss nypa salt kan man nog ta det med) men det är i dessa intervall som mid-range korten ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Tyvärr är det ju en tråkig utveckling att det är på det här sättet, dvs att man inte får mer prestanda för samma summa pengar. Detta gör det svårt att bli upphetsad över nya 1070. Om man alltid får betala ett prispremium för snabbare kort så skulle gpuer bli rätt dyra efter ett tag eftersom prestanda i snitt ökar 30% varje år.

Nu är det ju inte riktigt så enkelt som att jämföra krona nu mot krona då, men det är nog sant att detta släpp är aningen dyrare sett till vad man får. Det finns ju dock i stort sett inga konkurrerande kort just nu, och AMD verkar bara vara ute efter budgetsegmentet inom den närmsta framtiden.

Tycker dock fortfarande att det inte är så himla tokigt. Ett 1070 presterar ju snäppet bättre än ett 980 Ti, och fram tills för någon månad sedan låg alla 980 Ti på över 6000 kr.

Enligt mig är det stora problemet med det här släppet Founders Edition-tjaffset. Troligtvis den fånigaste ursäkten för att öka vinstmarginalerna jag sett på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Vad låg dollarn på när 980 släpptes? Inflationen sedan 980 släpptes?

Tror ni allt ska bli billigare och billigare hela tiden? Hur mycket tror ni dom lagt ner på att pressa ner från 28nm till 14nm?

Sluta gnäll, det är helt frivilligt om du vill köpa nu eller vänta på att priset sjunker till efter sommaren!

Sen som det står... Du får samma prestanda som ett titan x nu, inte samma som ett 980... Vad kostade Titan X när det släpptes?

Skickades från m.sweclockers.com

Release pris:
1080 - $699
980 - $549
1070 - $449
970 - $329

Utveckling kostar alltid pengar men det behöver inte betyda att prisena ska stiga markant jämfört med tidigare generationer. Hade AMD vart i samma takt med att släppa sin nästa generation så hade inte founders edition funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsson24:

Även fast inflationen spelar roll tror jag inte det enbart går att skylla på den. Founders edition har nog mycket med saken att göra också.

Problemet är att ett 1070 ska ersätta ett 970. Priset borde därför inte skilja sig allt för mycket från lanseringspriset av 970. Som någon annan redan har kommenterat så ligger nu 1070 på samma lanseringspris som 980 istället. Även om prestandan på 1070 ligger i klass med titan x så ligger priset ändå fel. Då borde prestandan sänkas tillsammans med priset så att 1070 hamnar på rätt plats. Alla vill kanske inte betala 5000 kr för ett grafikkort även om prestandan är bra. Det är här 1080 prismässigt borde ha legat. Nu saknas det ett grafikkort för 3000-4000 kr vilket blir det största problemet.
Sen handlar det väl inte om att alla gnäller. Om man inte får kritisera ett företag så vet de ju inte varför kunderna är missnöjda och vad de borde förändra, eller inte förändra.

Ni får väl vänta tills Polaris kommer eller 1060 då?

Permalänk
Avstängd

Kanske ligger något i att folk tycker att x70 är high-end @Xeno88, @anon200632 och @Hucke. Finns ju egentligen många olika prestandasegment.

Hittade till reddit och det är inte bara Sverige som får betala "premium" för Pascal:

https://www.reddit.com/r/nvidia/

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Känns som en repris från förra året.
Nvidia visar och släpper sina kort.
Många köper då årets uppgradering.
Då någon månad efter som först är Amd redo att komma med sina kort.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Priserna är logiska av den enkla anledningen att tillgången på GPU:er är lågt i början och det finns alltid de som vill ha det direkt oavsett om de tvingas betala 800-1000 kr mer. Först när efterfrågan är lägre än utbudet med aktuellt pris kommer vi se några direkta förändringar.

Jag har för mig att det brukar skilja mycket i pris på partnerkorten precis i början. Vissa säljer billigare än andra men alla tycks få sålt. Sen kommer prissänkningen successivt för att matcha efterfrågan tills de flesta korten ligger runt 4200-4300 kr i höst. Något enstaka undantag kommer säkert finnas åt kanske både en och andra hållet.

Om priset ska ner på 4000 kr eller under som standard så krävs det en fin lansering av Polaris som tvingar Nvidia att skära på sina marginaler. Det man kan hoppas på är att deras $300-kort ligger och naffsar på GTX 1070.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Nu är det ju inte riktigt så enkelt som att jämföra krona nu mot krona då, men det är nog sant att detta släpp är aningen dyrare sett till vad man får. Det finns ju dock i stort sett inga konkurrerande kort just nu, och AMD verkar bara vara ute efter budgetsegmentet inom den närmsta framtiden.

Tycker dock fortfarande att det inte är så himla tokigt. Ett 1070 presterar ju snäppet bättre än ett 980 Ti, och fram tills för någon månad sedan låg alla 980 Ti på över 6000 kr.

Enligt mig är det stora problemet med det här släppet Founders Edition-tjaffset. Troligtvis den fånigaste ursäkten för att öka vinstmarginalerna jag sett på länge.

Det 1070 fixar är i stort sett 1440p 60Hz gaming, men det gjorde även 980ti. Sett från det perspektivet har de som köpte 980ti kunnat ha denna prestanda under ett bra tag nu. Och de har inte betalat mycket mer för det än de som köper 1070 med dagens priser. Frågan är hur mycket det har varit värt? Förmodligen rätt mycket för många.

1070 måste ner på msrp 379dollar (runt 4k) för att ska vara ett bra köp IMHO. Då har det samma pris/prestanda som de mer prisvärda korten, och det får räknas som bra med tanke på att kortet huserar i det övre prestandasegmentet.
https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1070/2...

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Det 1070 fixar är i stort sett 1440p 60Hz gaming, men det gjorde även 980ti. Sett från det perspektivet har de som köpte 980ti kunnat ha denna prestanda under ett bra tag nu. Och de har inte betalat mycket mer för det än de som köper 1070 med dagens priser. Frågan är hur mycket det har varit värt? Förmodligen rätt mycket för många.

1070 måste ner på msrp 379dollar (runt 4k) för att ska vara ett bra köp IMHO. Då har det samma pris/prestanda som de mer prisvärda korten, och det får räknas som bra med tanke på att kortet huserar i det övre prestandasegmentet.
https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1070/2...

MSRP är ju dock exklusive skatt, och det är ju ändå 25% moms på hemelektronik i sverige. Skulle tro att vi kommer ha kort runt 4.5k inom inte alltför många månader, men 4k blir nog endast på reor.

Men, ja, 970 presterar väl ungefär som ett 780 ti, och det förstnämnda släpptes väl till ungefär halva priset av det sistnämnda? Det kanske är lite dyrt ändå, jag får nog medge det.

Permalänk
Medlem

Priserna är som förväntat, Nvidia har en väldigt god position på marknaden och dom agerar inte i sitt eget intresse om dom inte sätter dessa priser, jag anser att det är helt korrekt och i sin ordning. Kunderna har valt dem tidigare och kommer fortsätta välja dem. Jag tycker Nvidia skall mjölka sina trogna och nya kunder maximalt så länge som möjligt.

GTX 1070 är ett fruktansvärt snabbt kort för mellanklassen, givetvis kommer 1080Ti och Vega så småningom, men då finns möjligheten att sälja och köpa nytt.

Betala och var glada för ert nya grafikkort i mellanklassen, eller låt bli och köp något annat, det finns en uppsjö därute.

Ett GTX 1070, dyrt eller ej, smakar rätt gott ändå när det väl sitter i burken och tuffar på.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av slusk:

Ni får väl vänta tills Polaris kommer eller 1060 då?

Ja, 1060 lär väl bli det nya 970 om inte priserna justeras. Men alltid lika tråkigt att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

MSRP är ju dock exklusive skatt, och det är ju ändå 25% moms på hemelektronik i sverige. Skulle tro att vi kommer ha kort runt 4.5k inom inte alltför många månader, men 4k blir nog endast på reor.

Men, ja, 970 presterar väl ungefär som ett 780 ti, och det förstnämnda släpptes väl till ungefär halva priset av det sistnämnda? Det kanske är lite dyrt ändå, jag får nog medge det.

Jag hoppas på 4k

Priset med 25% moms blir 474 dollar vilket är med dagens växlingskurs 3920kr. Och liknelsen med 970/780ti var bra!

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Tråkigt att butikerna "saltar" priserna på kort från partner tillverkarna så mycket just nu bara, trots att de inte har fått in några kort. Finns ju inget gtx 1080 under 7100:-. Något girigt och framför allt frustrerande. Jag tänker iallafall inte stötta detta genom att köpa ett kort nu, väntar hellre på de priserna som Nvidia påstått.

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

@Sir.Djs: Då får du vänta, det kan jag lova dig.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Meanwhile sitter man och väntar på fast sync som inte verkar ha kommit än??

OnT:
Jämför rx 480 med gtx 1070:
2500/5000 = 0.5 kr per gflop
5000/6500 = 0.77 kr per gflop

Vad händer

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Tycker dock fortfarande att det inte är så himla tokigt. Ett 1070 presterar ju snäppet bättre än ett 980 Ti, och fram tills för någon månad sedan låg alla 980 Ti på över 6000 kr.

Tänkte precis samma sak, känns lite konstigt att höra folk som utan problem slängt ut över 6000:- för 980Ti för någon månad sen gnälla över att 1070 är dyrt som är snabbare för mindre pengar .
Sen så får man ju lugna sig lite då det precis släppts, ge det någon vecka så är de nere på 4200:-

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

Har du aldrig handlat förut?

Att ribban höjts så mycket har bara med founder's edition att göra. Om inte founder's edition fanns skulle man inte vilja lägga sig så pass långt över priset på nvidias nu sällsynta referenskort, för då skulle man förlora köpare till nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W