2x950 Pro i Raid 0 (fakeraid) on Gigabyte gaming 7? Hjälp behövs

Permalänk

2x950 Pro i Raid 0 (fakeraid) on Gigabyte gaming 7? Hjälp behövs

Hej, jag blir helt tokig på detta. Försöker installera Arch på en fakeraid array, men den totalvägrar. Array syns inte alls, och nvme diskarna syns inte heller.

Enligt Intel's hemsida så är stödet för rst byggt i kernel och mdadm. Jag har försökt följa diverse trådar och Arch wiki ( https://wiki.archlinux.org/index.php/Installing_with_Fake_RAI... ) men inget verkar fungera. Funderar nu på att lämna tillbaka gigabyte kortet och byta mot ASRock Extreme 7 istälet.

Nvme drives finns inte under /dev, och systemet kan inte hitta några block devices. Någon som är klokare på detta än jag?

Permalänk
Medlem

Varför vill du köra fakeraid frivilligt? I mina ögon så är det bara nackdelar med det, och ända anledningen till att man skulle vilja göra det är för att ens operativsystem inte stödjer mjukvaruraid vettigt och att man inte vill lägga pengar på ett riktigt raid-kort.

Jag skulle föreslå mjukvaruraid via mdraid och mdadm istället. Eller ZFS. Lika snabbt, lika hög cpu-belastning, betydligt bättre kompatibilitet om du vill flytta arrayen till en annan dator, och allmänt mer pålitligt och vältestat.

Permalänk
Skrivet av Genesis:

Varför vill du köra fakeraid frivilligt? I mina ögon så är det bara nackdelar med det, och ända anledningen till att man skulle vilja göra det är för att ens operativsystem inte stödjer mjukvaruraid vettigt och att man inte vill lägga pengar på ett riktigt raid-kort.

Jag skulle föreslå mjukvaruraid via mdraid och mdadm istället. Eller ZFS. Lika snabbt, lika hög cpu-belastning, betydligt bättre kompatibilitet om du vill flytta arrayen till en annan dator, och allmänt mer pålitligt och vältestat.

Jag är helt medveten om det, men det handlar om enkelhet. Windows+Arch. Kör jag soft så får jag sätta upp båda två OS att köra softraid manuellt och det är mer jobb. Eftersom Intel kör med opensource drivrutiner så är stöd för intels fakeraid inbyggd direkt i mdadm, det var inget konstigt att hitta den och så, det är bara grub och boot som jag inte får ihop.

Jag kunde också ge en disk till windows och en till linux, men det blir betydligt snabbare om jag kör raid, och de får lika mycket plats ändå :). Ok fakeraid metadata tar lite plats, men det är inte big deal. Sedan att soft raid är litegrann snabbare (i vissa fall) kvittar. Skillnad är inte avgörande, det är lite random access i 4k writes enligt vissa benchmarks. Windows bootade till skrivbord på typ 2-3 sekunder, och det är inget konstigt att sätta upp den i huvudtaget. Önskar linux folket kunde inse att bekvämlighet är ibland att föredra förrän "teknsikt rätta" lösningen.

När det gäller stabilitet så har jag gjort det sedan år 2000 med windows, hade aldrig några problem med stabilitet, men lyckades aldrig få grub att bota från raid 0 array. Det finns diverse inlägg och blogg poster på nätet där folk påstår att de har fått det att fungera, men det verkar vara lite beroende på moderkortet.

Det var inget konstigt att installera både windows och arch än så länge, men jag får inte Arch att boota eftersom array är inte uppe förrän mdadm och den kommer inte upp förrän väl grub startar om jag har förstått det rätt.

Ska leka lite mer med det.