Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur skvaller tråden för polaris har blivit infekterad med Nvidia pojkar?

Ont Nordichardware hade en tråd om rx 480 prestandan?

http://www.nordichardware.se/nyheter/radeon-rx-480-presterar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jag tolkade ditt påstående som en fråga typ.. du måste ibland köpa in varor oavsett om du inte tycker det e värt mödan eller ej bara för det e vad som förväntas av en respektabel återförsäljare att ha inne. Sen om man som i vissa branscher "straffar" vissa produkter dvs lägger ett litet påslag på priset för att man inte tycker att det lönar sig att sälja produkten annars, som sagt inte ovanligt alls. kanske lite "far fetched" med att man gör detta för att få sälja fler nvidia kort än amd men who knows. snarare att återförsäljarna inte ser att amd säljer lika mycket som nvidia å vill ha högre påslag på varje kort.

Det var inget påstående eller fråga, det är så det fungerar. Du köper inte in saker du inte har för avsikt att sälja och tjäna pengar på. Jag tror ingen av återförsäljarna kommer köpa in produkter dom vet kommer göra förlust bara för att dom "förväntas" ha det i sitt produktsortiment. Klart dom kommer lägga på ett påslag på priset om korten gör förlust så att dom istället gör en vinst, det säger ju sig självt. Det är inget konstigt och ingen konspiration för att sälja fler nVidia kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEbear021:

vem fan köper ett gammalt ruttet 980 för 3500-4000 när du kan köpa ett nytt rx 480 med bättre prestanda och garanterat mkt bättre i dx12 för max 3000kr^^dessutom får du 8 gbvram på det med^^sen så lär nvidia slutat tillverka 980 kort så dom sista som finns kvar lär ju ta slut rätt snart:P

de slutade tillverka 970, 980 och 980 ti i april.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spicy_mama:

Förstår inte hur skvaller tråden för polaris har blivit infekterad med Nvidia pojkar?

Ont Nordichardware hade en tråd om rx 480 prestandan?

http://www.nordichardware.se/nyheter/radeon-rx-480-presterar-...

Vart ska de annars trolla?

Ser väl rätt skapligt ut, om det nu stämmer. Frågan är just vart priset hamnar i handeln. Och vid det här laget så bör definitivt kort redan vara ute hos recensenter eller iallafall på väg. Speciellt om ryktena om god tillgång på kort nu också stämmer.

Permalänk
Medlem

om det presterar som ett 980/r9 nano så låter det nice så klart iaf för priset om det då ligger under 3k.. Men det som jag e mest nyfiken på e om det går att klocka, va ju fett intresserad å även då lite hypad när nvidia visade sitt 61c@2100mhz å hoppades på att man kunde nå 2.3-2.5 men rätt snabbt slakna hypen när nästan alla kort kommer upp till 2-2.1 oavsett kortversion. Så nu hoppas man på att amd kan överraska på den punkten. 2ghz rx480 hade varit ball men verkar ju som att amd inte siktar på höga frekvenser så 1.8 hade la varit ok men tvivlar på det oxå. aja vi får la se

Skrivet av Rolfenstein:

Det var inget påstående eller fråga, det är så det fungerar. Du köper inte in saker du inte har för avsikt att sälja och tjäna pengar på. Jag tror ingen av återförsäljarna kommer köpa in produkter dom vet kommer göra förlust bara för att dom "förväntas" ha det i sitt produktsortiment. Klart dom kommer lägga på ett påslag på priset om korten gör förlust så att dom istället gör en vinst, det säger ju sig självt. Det är inget konstigt och ingen konspiration för att sälja fler nVidia kort.

öh nej, du har fel. Inte alltid du kan tjäna massa stålar på produkter, marginaler e ju ofta låga på vissa produkter å du måste ändå ha det inne för att vara konkurrenskraftig och respektabel inom den branschen du verkar. sen verkar du hänga upp dig att folk har sagt att det är nån slags konspiration, vilket jag själv inte tror men uppenbarligen så läser inte du vad vissa skriver :P.

Det jag märkt nuförtiden är att affärer har ex blivit snålare å håller inne på prylar lääänge istället för att göra sig av med produkten snabbt för att göra plats för andra nya saker. Förr va det rejäla reor nu e det knappt något sådant alls, utan prylarna går bara ner i pris om det e en kampanj i samband med att leverantören sänker priset eller om produkten är myyyycket gammal och är bra några fåtal kvar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

om det presterar som ett 980/r9 nano så låter det nice så klart iaf för priset om det då ligger under 3k.. Men det som jag e mest nyfiken på e om det går att klocka, va ju fett intresserad å även då lite hypad när nvidia visade sitt 61c@2100mhz å hoppades på att man kunde nå 2.3-2.5 men rätt snabbt slakna hypen när nästan alla kort kommer upp till 2-2.1 oavsett kortversion. Så nu hoppas man på att amd kan överraska på den punkten. 2ghz rx480 hade varit ball men verkar ju som att amd inte siktar på höga frekvenser så 1.8 hade la varit ok men tvivlar på det oxå. aja vi får la se

1,8ghz hade verkligen inte varit "ok", det hade varit helt fantastiskt bra överklockning. naturligtvis kommer det inte nå så högt, var inte fånig. 1800/1266 blir 1,42.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

1,8ghz hade verkligen inte varit "ok", det hade varit helt fantastiskt bra överklockning. naturligtvis kommer det inte nå så högt, var inte fånig. 1800/1266 blir 1,42.

7850 hade inga problem med att ofta nå 50%+ överklock. Fast det var ju å andra sidan rätt fantastiskt. Mycket på grund av AMDs väldigt restrektiva frekvenser vid release. De hade kunnat släppa hela 7900-serien på högre frekvenser från start, alternativt med lägre spänning och strömförbrukning.
Men jag håller med, Polaris lär inte vara byggd för frekvenser på samma sätt som Pascal. Har en känsla annars av att Polaris och Pascal presterar rätt likvärdig vid samma antal shaders och samma frekvens.

Permalänk
Medlem

@Aleshi det e det jag menar, kretsen e liten å har en simpel 256 bitars minnesbuss som gör la att kortet kan flyga. så tänker jag... men ryktena har sagt annat så jag bara väntar å ser
sen när jag säger att 1.8ghz e "ok" e ju så klart att det hade varit nice som fan, men att 100ghz hade så klart varit ännu bättre höhö

kul om framtida apuer dvs cpu å gpu delen går i samma frekvens typ 3ghz eller nått I want it )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Första butiken i US med att lägga ut ett Sapphire Rx 480? http://www.compsource.com/pn/212600020G/Sapphire-2221/Sap-Rad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Första butiken i US med att lägga ut ett Sapphire Rx 480? http://www.compsource.com/pn/212600020G/Sapphire-2221/Sap-Rad...

Hoppas priset är det vanligt överdrivna priset för saker som inte har släppts.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Men gud 480 med tre DPI Låter ju lite väl överdrivet många portar tycker jag men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

öh nej, du har fel. Inte alltid du kan tjäna massa stålar på produkter, marginaler e ju ofta låga på vissa produkter å du måste ändå ha det inne för att vara konkurrenskraftig och respektabel inom den branschen du verkar. sen verkar du hänga upp dig att folk har sagt att det är nån slags konspiration, vilket jag själv inte tror men uppenbarligen så läser inte du vad vissa skriver :P.

Det jag märkt nuförtiden är att affärer har ex blivit snålare å håller inne på prylar lääänge istället för att göra sig av med produkten snabbt för att göra plats för andra nya saker. Förr va det rejäla reor nu e det knappt något sådant alls, utan prylarna går bara ner i pris om det e en kampanj i samband med att leverantören sänker priset eller om produkten är myyyycket gammal och är bra några fåtal kvar.

Öh, va? Så du sitter här och säger att ÅF medvetet köper in produkter som dom vet går med förlust bara för att vara "respektabla"? Ett företag måste tjäna pengar för att gå runt, inte förlora pengar. Det finns ingen konkurrens i att gå med förlust. Dom skiter nog fullständigt i om du tycker dom är "respektabla" eller inte, det är bara något du tror att dom måste vara. Dom köper in produkter som dom vet går att tjäna pengar på.

Det är inte "folk" som har sagt att det är en konspiration, det var squonk som insinuerade och jag bad han ta av sig foliehatten. Det var det jag svarade på från början och det är det du har skrivit vidare på. Det är inte någonting som jag har "hackat upp mig på". Om du håller med mig om att det inte är en konspiration och att det inte händer så förstår jag inte varför du fortsätter skriva.

Skrivet av Trhuster:

Är jag tillbaks på e-Handel 2002?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@Aleshi det e det jag menar, kretsen e liten å har en simpel 256 bitars minnesbuss som gör la att kortet kan flyga. så tänker jag... men ryktena har sagt annat så jag bara väntar å ser
sen när jag säger att 1.8ghz e "ok" e ju så klart att det hade varit nice som fan, men att 100ghz hade så klart varit ännu bättre höhö

kul om framtida apuer dvs cpu å gpu delen går i samma frekvens typ 3ghz eller nått I want it )

Nackdelen med liten krets är att den kan bli svårkyld även fast den är strömsnål vid överklockning. AMD är traditionellt mycket bättre på att klämma in mycket prestanda per transistor och mm² på sina chip än nVidia. Men då har du scenariot där 290X är mer svårkyld och högljudd än 780Ti. Drar man upp spänningen så att 780Ti får samma effekt/mm² så ökar ljudnivån där med. Många tillskriver detta till kylaren utan att inse vilken skillnad det är i kontaktarea.
Har du en krets på runt 200mm² så kan den nog vara svårkyld om du överklockat den tillatt utveckla 200W värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Öh, va? Så du sitter här och säger att ÅF medvetet köper in produkter som dom vet går med förlust bara för att vara "respektabla"? Ett företag måste tjäna pengar för att gå runt, inte förlora pengar. Det finns ingen konkurrens i att gå med förlust. Dom skiter nog fullständigt i om du tycker dom är "respektabla" eller inte, det är bara något du tror att dom måste vara. Dom köper in produkter som dom vet går att tjäna pengar på.

Det är inte "folk" som har sagt att det är en konspiration, det var squonk som insinuerade och jag bad han ta av sig foliehatten. Det var det jag svarade på från början och det är det du har skrivit vidare på. Det är inte någonting som jag har "hackat upp mig på". Om du håller med mig om att det inte är en konspiration och att det inte händer så förstår jag inte varför du fortsätter skriva.

Är jag tillbaks på e-Handel 2002?

så du menar att återförsäljare inte bryr sig om sitt rykte? snälla du, klart de vill tjäna stålar men du verkar inte förstå hur ett företag fungerar och vad som är viktigt för dem. varför skulle de bla agera goodwill mot många av sina kunder bla? Rykte e guld värt för ett företag. Vill inte vara utpekande men tror nog du borde iaf läsa lite företagsekonomi

Skrivet av Aleshi:

Nackdelen med liten krets är att den kan bli svårkyld även fast den är strömsnål vid överklockning. AMD är traditionellt mycket bättre på att klämma in mycket prestanda per transistor och mm² på sina chip än nVidia. Men då har du scenariot där 290X är mer svårkyld och högljudd än 780Ti. Drar man upp spänningen så att 780Ti får samma effekt/mm² så ökar ljudnivån där med. Många tillskriver detta till kylaren utan att inse vilken skillnad det är i kontaktarea.
Har du en krets på runt 200mm² så kan den nog vara svårkyld om du överklockat den tillatt utveckla 200W värme.

jo självklart, har du rätt med kylningen men sen har vi även det som jag tycker e lite knepigt med ex nvida. de har enligt mig relativ hög spänning på sin 16nm finfet lösning. 1.25 va la max nu? hade varit nice om man inte behövde ha såpas hög spänning i en sådan liten krets å ändå ha hög frekvens. trodde att 16nm å även amd 14nm skulle lira med under 1000millivolt för att slippa strömläckage.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

så du menar att återförsäljare inte bryr sig om sitt rykte? snälla du, klart de vill tjäna stålar men du verkar inte förstå hur ett företag fungerar och vad som är viktigt för dem. varför skulle de bla agera goodwill mot många av sina kunder bla? Rykte e guld värt för ett företag. Vill inte vara utpekande men tror nog du borde iaf läsa lite företagsekonomi

Jag vet inte om du har lässvårigheter men jag ska uttrycka mig extremt noggrant nu så att du inte missförstår någonting. Ett företag kommer inte köpa in en produkt som dom inte kan tjäna pengar på för att du ska tycka att dom är respektabla. Detta är inte något som förekommer. Dom flesta kunderna kommer inte basera sin åsikt om ett företag på om dom har en specifik produkt eller inte. Detta har ingenting med en butiks rykte att göra. En butik får ett rykte baserat på kundrecensioner, d.v.s hur butiken bemöter en kund, hur kundsupporten fungerar, returer, leveranstid, priser o.s.v.. Dom får inte ett bra rykte för att dom köper in RX 480 och gör förlust.

Förstår du nu?

Permalänk
Medlem

@Rolfenstein: nej för du har fel, de vill ju tjäna pengar så klart men ibland måste de köpa in vissa saker där de tom kan förlora pengar på om det e bara för att de ska kunna matcha utbudet som en konkurrent har. De lär la då hämta in pengar på något annat sätt som de är starka på. De kanske förlorar pengar säg på att sälja nån cpu men kanske har bra deal med sina underleverantörer på moderkort till den sockeln... finns massa saker de kan göra för att hämta tebax sin förlust.

Å ja, inte för att vara sådan, men jag börjar bli gammal å envis så vem vet möjligt att man har lässvårigheter men tro mig, ingen jag vill reta upp genom att säga hur det e genom att ge mitt perspektiv av min erfarenhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@Rolfenstein: nej för du har fel, de vill ju tjäna pengar så klart men ibland måste de köpa in vissa saker där de tom kan förlora pengar på om det e bara för att de ska kunna matcha utbudet som en konkurrent har. De lär la då hämta in pengar på något annat sätt som de är starka på. De kanske förlorar pengar säg på att sälja nån cpu men kanske har bra deal med sina underleverantörer på moderkort till den sockeln... finns massa saker de kan göra för att hämta tebax sin förlust.

Låt säga att jag letar efter ett USB-minne så skiter väl jag totalt i om butiken har något jag absolut inte vill ha? Har dom däremot det jag vill ha, så köper jag det ju och då tjänar dom pengar på det (låt säga ett 480). Letar jag däremot inte efter ett 480 utan vill ha något annat, så kollar jag ju inte om dom har ett 480 bara för att..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Du får väl tro det då, men du har ingenting att backa upp ditt påstående om att man köper in produkter för att medvetet göra förlust. I frågan om CPU och moderkort så är det helt annorlunda då det är par-produkter, men jag tror fortfarande att det inte händer då en butik var här och postade under black friday och hade rea på en CPU och sa då uttryckligen att dom inte kan sälja en viss CPU billigare då dom går med förlust i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Du får väl tro det då, men du har ingenting att backa upp ditt påstående om att man köper in produkter för att medvetet göra förlust. I frågan om CPU och moderkort så är det helt annorlunda då det är par-produkter, men jag tror fortfarande att det inte händer då en butik var här och postade under black friday och hade rea på en CPU och sa då uttryckligen att dom inte kan sälja en viss CPU billigare då dom går med förlust i så fall.

spelar ingen roll vad du tror, säger bara vad man har lärt sig i skolan när man plugga sånt å hur det e eg ska va sen missade du la mitt inlägg som jag posta tidgare där jag påpekade hur dagens företag håller hårdare i sina saker jämfört med hur det va förr å hur det eg borde va. Du har själv skrivit att det inte e någon vits att ha något liggandes som tar lagerplats...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

spelar ingen roll vad du tror, säger bara vad man har lärt sig i skolan när man plugga sånt.

Det du har "pluggat" väger alltså tyngre än vad återförsäljarna själva har sagt? Du kanske ska ta över deras butiker om du vet bättre än dom då?

Permalänk
Medlem

alla som har pluggat företagsekonomi vet ju hur det ska fungera och om man kan fortfarande sälja varan utan att gå å äta sina marginaler så gör man det så klart, men ofta e det mer värt för företaget att bli av med skiten snabbt jue.

Ibland kan det vara värt att tom skänka sina produkter på något sätt som man anser ej vara säljbara längre bara för att ex göra plats för nästa kollektion bla. visst man gör en förlust men du vinner ju massa dyrbar pr på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

alla som har pluggat företagsekonomi vet ju hur det ska fungera och om man kan fortfarande sälja varan utan att gå å äta sina marginaler så gör man det så klart, men ofta e det mer värt för företaget att bli av med skiten snabbt jue.

Ibland kan det vara värt att tom skänka sina produkter på något sätt som man anser ej vara säljbara längre bara för att ex göra plats för nästa kollektion bla. visst man gör en förlust men du vinner ju massa dyrbar pr på det.

Men nu pratar du ju om varor man redan köpt in och som i efterhand efter en viss tid inte går att sälja till vinst längre, t.ex 980 korten. Du har helt hoppat ämne. Det jag pratade om innan var nya varor, som du säger att man köper in för att medvetet göra förlust på för att bibehålla någon sorts "respekt" hos kunderna.

Permalänk
Medlem

tycker inte jag hoppat även om de senaste inläggen handlat om saker som du säger man har i lager som man vill bli av med. Men poängen är att inte alla har samma förutsättningar när de köper in, vissa kanske har mycket mindre marginaler å i princip kanske är för små för att de ska tjäna goa stålar men ändå måste ha för att inte verka vara sämre än konkurrerande företag. Å som sagt, de får de la ta ställning om de vill förlora pengar på det eller om de kan hämta upp förlusten med något annat de säljer.

men nu verkar vi prata jäkla massa om saker som inte hör till ämnet änna... elelr ja, det hör ju till ämnet då folk snackar om att åf kanske ev blåser upp priserna.. men ändå... sluta säga emot var e min hålla andan tills jag blir blå i ansikten smiley ;P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe, jag vill veta mer om OC egenskaperna på amds nya kort.... så hitta det åt mig nuuuuu!!!

1266 va la max å det va la boost...

hmm...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

tycker inte jag hoppat även om de senaste inläggen handlat om saker som du säger man har i lager som man vill bli av med. Men poängen är att inte alla har samma förutsättningar när de köper in, vissa kanske har mycket mindre marginaler å i princip kanske är för små för att de ska tjäna goa stålar men ändå måste ha för att inte verka vara sämre än konkurrerande företag. Å som sagt, de får de la ta ställning om de vill förlora pengar på det eller om de kan hämta upp förlusten med något annat de säljer.

men nu verkar vi prata jäkla massa om saker som inte hör till ämnet änna... elelr ja, det hör ju till ämnet då folk snackar om att åf kanske ev blåser upp priserna.. men ändå... sluta säga emot var e min hålla andan tills jag blir blå i ansikten smiley ;P

Dom senaste inläggen har INTE handlat om saker man har i lager som man vill bli av med. Det är att köpa in NYA varor och medvetet göra förlust som det har handlat om.

Som sagt, du får tro vad du vill om att företag köper in produkter för att medvetet göra förlust. Butiker har själva varit här och sagt att dom inte kan sänka priserna mer på en viss produkt för att då gör dom förlust, men det är tydligen inte bevis nog för att du har fel.

En resonabel person hade inte tyckt Webhallen var sämre om dom inte hade RX 480 medans CDON hade det. Du får som sagt tro vad du vill men majoriteten tänker inte så. Helt ologiskt att köpa in produkter för att medvetet göra förlust.

Nu tänker jag inte svara nå mer då du har dragit det här långt utöver mitt reply till squonk som även var tänkt att vara det enda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

hehe, jag vill veta mer om OC egenskaperna på amds nya kort.... så hitta det åt mig nuuuuu!!!

1266 va la max å det va la boost...

hmm...

1500mhz lär vi nog kunna skrämma upp dom i

siktat 480 in the uk
http://www.kikatek.com/P788949/21260-00-20G-SAPPHIRE-TECHNOLO...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

siktat 480 in the uk

2862 kr.
Bättre än det i USA för 289 dollar som blir 3179 kr om man tar x11 som verkar vara "kursen" i dagsläget.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

siktat 480 in the uk

Googlar man Sapphires artikelnummer (21260-00-20G) så ser man ett par initiala prissättningar. Känns som att det landar i regionen 2899-2999 kr i Sverige.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

2862 kr.
Bättre än det i USA för 289 dollar som blir 3179 kr om man tar x11 som verkar vara "kursen" i dagsläget.

Skrivet av Anwest:

Googlar man Sapphires artikelnummer (21260-00-20G) så ser man ett par initiala prissättningar. Känns som att det landar i regionen 2899-2999 kr i Sverige.

så länge det överklockar bra så

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)