Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P.levinsson:

Hur pass stor skillnad är det på t ex 1400mhz kontra 1500mhz på dessa kort? Jag kan inte så mycket men vore kul att veta om 100mhz som inte är allt för stor skillnad eller om det verkligen ökar prestandan avsevärt?

ifall 1266mhz för referens, 20% OC betyder ca 300mhz dvs ca 1500mhz
20% i fps har du 60fps får du 78fps med OC.
Ifall man nu får en linjär skalning vilket inte brukar vara fallet.
oavsett så ser det bra ut för 480 dock.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Referens 480 = ca 1400mhz OC
tredjepart 480 6+8pin kontakter = ca 1500-1600mhz OC
Stämmer det får du 1070/980ti/FuryX prestanda för ett tredjepart 480kort med överklockning.
ser bra ut för tillfället.

Vega kan bli ett grymt entusiast kort i Oktober

Nu är jag kanske petig, men är inte en 8pin-kontakt mer än tillräckligt för Polaris 10-kretsen? 6+8 låter overkill.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Nu är jag kanske petig, men är inte en 8pin-kontakt mer än tillräckligt för Polaris 10-kretsen? 6+8 låter overkill.

det gör det verkligen. sedan hade mitt gtx 770 från msi dubbla 8-pins så de verkar göra lite som de vill där ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Företaget fular sig lite med prissättning med tydligen: #16217160

Medlemspriset ("kompis"priset?) är samma som för de som inte är medlemmar. Förutom att det kallas "kampanjpris" då. "Medlemspriset" får det att låta som att man skulle ha fått ett extra bra erbjudande vilket inte är fallet här.

Ni kan ju jämföra själva:

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Blev ni så upprörda över att han skrev kompis eller att priset verkar bli högre än vad vi förväntat oss?

Kompis är helt Ok för mig, det var ju också under lite lättsammare former.
Det jag är skeptisk till, är det påstådda priset, det dök ju upp när en person sa att han tänkte vänta på Polaris, i stället för att hoppa på Webbhallens rea av Geforce.
Sedan skriver också Webbhallen att detta kan ju givetvis ändra sig, så de har ju försäkrat sig om en nödutgång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pellen:

75w Mkort
75w 6pin
150w 8pin.
225w kanske är tillräckligt men vill man ha LN2 överklockare med i matchen så krävs det mer.
och 8+6pin är ju ett bra försäljningsargument...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

@Ratatosk: Gissar ett dom har ett hyffsat lager av GTX 980 som man i första hand vill bli av med. När RX 480 väl släpps kan det bli betydligt svårare att bli av med sina GTX 980 kort och ev. måste de säljas till ett ännu lägre pris än nu.

Jag förväntar mig inget annat än att affärsmän ska vara lismande och fjäskande, allt i syfte att göra så god vinst som möjligt. Förväntar man sig att deras enda önskan är att vilja dig väl och ge dig 'Best bang for the buck' är det dags för en...

Permalänk
Medlem

Det där tror jag nog alla som har ett konto hos webhallen redan har observerat, de har väl kört med det där sen de lanserade sitt nya medlemssystem?
De har helt enkelt omdefinierat "medlemspris" till att betyda "detta är vad du betalar när du är medlem", oavsett om det är mindre (eller mer antar jag) än vad den som inte är medlem behöver betala.

Olagligt? Förmodligen inte. Snyggt? Definitivt inte. Nyhet? Knappast...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Förstör inte hur man kan skriva kompis som världens ghettowigger när man representerar ett företag. Pinsamt av webhallen.

Håller med om att det är pinsamt men väntar mig inget annat än fjäskande från försäljningssidan, allt i syfte att prångla ut de kort de har i lager till så högt pris det går att få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

75w Mkort
75w 6pin
150w 8pin.
225w kanske är tillräckligt men vill man ha LN2 överklockare med i matchen så krävs det mer.
och 8+6pin är ju ett bra försäljningsargument...

Jag tycker också att det låter overkill, även med LN2. Kortet verkar dra runt 100w i stock clock. 300w måste ge rätt överdriven marginal. Men samtidigt OM det går att klocka så att det drar 3 gånger så mycket och fortfarande går stabilt så är det ju grymt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som påstår att Webhallen trissar upp priset för att kunna hålla högre priser på äldre kort verkar inte veta vad ni snackar om. Det är ju uppenbarligen inte Webhallen själva som pressar upp priserna eftersom de verkar vara ganska lika i hela Europa, det är snarare grossisten som passar på att tjäna sig en hacka eftersom AMD varit väldigt tydliga med sin prissättning och att den (så vitt jag vet) ska gälla globalt.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Har hänt att just AMD haft priset i lika många euro i Europa som dollar i USA. Då blir det 2806:- för referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har hänt att just AMD haft priset i lika många euro i Europa som dollar i USA. Då blir det 2806:- för referens.

Det är fulspel om det är så, shame on AMD och inte vare sig grossister eller detaljister ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd

Jag har läst en del och så sas det ett pris och nu är priset bra mycket högre mot vad man gick ut med från början? Går det att beställa kortet i Sverige nu? Rent så där vad skiljer nvidia och amd åt?
Ursäkta min okunskap

Visa signatur

Att läsa datormanualer utan att ha hårdvaran är lika frustrerande som att läsa instruktionsböcker om sex utan att ha mjukvaran.
- Arthur C. Clarke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hereafter:

Jag har läst en del och så sas det ett pris och nu är priset bra mycket högre mot vad man gick ut med från början? Går det att beställa kortet i Sverige nu? Rent så där vad skiljer nvidia och amd åt?
Ursäkta min okunskap

Korten presenteras 29:e Juni, tillgängligheten ryktas bli god till skillnad från Nvidias senaste. Det sägs att AMD tillverkat 150.000 kort i förväg som bara väntar på att få säljas.

Nvidia siktade på prestandakronan med sina nya kort, vilket dom lyckats med.

AMD siktar på pris/prestanda, hur väl dom lyckas vet vi inte än, därför denna tråden finns.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd

Jag har gtx 970 idag och funderar på att köpa nytt...vad är bättre då, gtx 1080, 1070 el rx 480

Visa signatur

Att läsa datormanualer utan att ha hårdvaran är lika frustrerande som att läsa instruktionsböcker om sex utan att ha mjukvaran.
- Arthur C. Clarke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hereafter:

Jag har gtx 970 idag och funderar på att köpa nytt...vad är bättre då, gtx 1080, 1070 el rx 480

De är 'bäst' i ordningen RX480 (3k?) -> GTX1070 (5k) -> GTX1080 (7k) men så kostar ett 1080 2-3 gånger så mycket som ett 480. Är du efter det bästa som går att köpa idag är det utan tvekan 1070/1080 som gäller men om du istället vill ha mest prestanda för lägst pris bör du invänta recensionerna av RX480. Kortet lanseras om mindre än två veckor så recensioner bör dyka upp inom kort.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Skrivet av Flopper:

Tack, enkelt och bra förklarat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hereafter:

Ursäkta min okunskap

Du verkar inte vara okunnig. nVidia kör samma fulspel, det folk är upprörda över är inte att båda är lika stora kålsupare utan att priset som sagts inte verkar stämma. Sen blir det nog lite känsligare för att det som utmärker AMDs kort denna gång var just att de skulle bli riktigt riktigt billigt. De gröna korten var ju redan snordyra från början.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Ni som påstår att Webhallen trissar upp priset för att kunna hålla högre priser på äldre kort verkar inte veta vad ni snackar om. Det är ju uppenbarligen inte Webhallen själva som pressar upp priserna eftersom de verkar vara ganska lika i hela Europa, det är snarare grossisten som passar på att tjäna sig en hacka eftersom AMD varit väldigt tydliga med sin prissättning och att den (så vitt jag vet) ska gälla globalt.

Nja snarare KAN anledningen till att Webhallen vill sprida ett ryckte att RX 480 kommer att bli betydligt dyrare än många hoppats på att man vill locka flera köpare till de GTX 980 mm som man redan har i lager, kommer RX 480 att säljas till ett 1000 kr lägre pris tex. än GTX 980 lär det bli få GTX 980 sålda efter att RX 480 har släppts. Webhallen ska handlar i företagets intresse vilket är helt normalt och det dom säger behöver inte nödvändigtvis vara samma sak som det dom vet eller tror. Återstår att se vad priset på RX 480 faktiskt blir för än så länge är väl de prisuppgifter som finns bara rykten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Återstår att se vad priset på RX 480 faktiskt blir för än så länge är väl de prisuppgifter som finns bara rykten?

Absolut, men när flera oberoende källor i flera olika länder publicerar liknande prisuppgifter så här nära inpå release så får det nog anses vara ganska trovärdigt. Flera av dessa 'källor' är dessutom nätbutiker som lagt ut korten på sina hemsidor för att kort därefter plocka ner dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hereafter:

Ursäkta min okunskap

I USA verkar de hålla de utlovade priserna så har man en resa dit planerad kanske man bör spara lite plats i väskan...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

De är 'bäst' i ordningen RX480 (3k?) -> GTX1070 (5k) -> GTX1080 (7k) men så kostar ett 1080 2-3 gånger så mycket som ett 480. Är du efter det bästa som går att köpa idag är det utan tvekan 1070/1080 som gäller men om du istället vill ha mest prestanda för lägst pris bör du invänta recensionerna av RX480. Kortet lanseras om mindre än två veckor så recensioner bör dyka upp inom kort.

En fundering är ju isåfall om det är värt att köpa nytt kort eller om man ska vänta, tänker om det kommer skilja mellan korten eller om prestandan är ungefär lika....

Visa signatur

- Arthur C. Clarke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hereafter:

En fundering är ju isåfall om det är värt att köpa nytt kort eller om man ska vänta, tänker om det kommer skilja mellan korten eller om prestandan är ungefär lika....

RX480 verkar i standardutförande prestera som ett GTX980 så vill du ha ett kort i toppklass är det knappast RX480 du ska köpa. Att folk är intresserade av RX480 är p.g.a. att det erbjuder väldigt bra prestanda till 'lågt' pris och att man därmed får mycket valuta för pengarna. Ett prisvärt kort helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Flopper:

Hur får du 60 fps X 1.2 till 78 fps?
Min huvudräkning säger 72 fps med 20% OC.
Har du nån hemlig formell som fixar till detta, så sitt inte och tryck på hemligheten

Permalänk
Medlem

@ågren: håller ute hoppet då ingen av sidorna som publicerat priser har vettiga priser på andra gpuer. En hade tex 970 för 420 euro.

Permalänk
Inaktiv

Det är också skillnad på priser som listas före full avtäckning av produkten/NDA hävs och priser på produkter efter lansering där allt kring produkten också är känt.

Värt att tänka på är att ingen av de stora svenska butikerna tycks lista priser, av den enkla anledningen att de förmodligen inte får. Ta priserna med rejält med salt, de som ändå listar gör det förmodligen av en eller annan anledning.

Sedan får man också tänka på att det är en hel del skillnad mellan AMDs och Nvidias lansering också. AMD ser ut att ha mycket kort redo för handeln medans Nvidia papperslanserade och sedan inte kan mätta efterfrågan. Korten verkar i olika prestanda och prissegment, AMDs kort kommer vara betydligt billigare pga detta.

Handeln har helt misslyckats med att göra sig av med gamla kort. Trots att handeln fick veta i god tid av Nvidia att GTX 900-serien skulle sluta tillverkas och fasas ut så ser vi först nu, efter lanseringen av 1000-serien, att dessa butiker börjar försöka sälja ut dessa utgående kort samtidigt som nya kort från båda tillverkare är på väg ut.

Priserna på Nvidias kort kommer ordna upp sig så fort trycket minskar i handeln och kort dyker upp. Priserna på AMDs kort bör inte kunna vara så högt som "kompisarna" på Webhallen inbillar sig pga konkurrens från alla butiker, om ryktet om 150 000 kort på väg ut till butik vid lansering nu också stämmer. Såvida inte handeln skulle ha ingått i någon slags priskartell då, men det tvivlar jag personligen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Såvida inte handeln skulle ha ingått i någon slags priskartell då, men det tvivlar jag personligen på.

https://ttxjpg.bn1301.livefilestore.com/y3mgYkRTtdY8YgeQLeDln...

Nej, det skulle nog inte våra fina svenska ÅF försöka sig på?

Edit: Bättre länk...

Edit2: Skämt och sido, konkurrensen sätter nog igång så fort tillgängligheten blir bättre vilket vi hoppas på med 480.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

Hur får du 60 fps X 1.2 till 78 fps?
Min huvudräkning säger 72 fps med 20% OC.
Har du nån hemlig formell som fixar till detta, så sitt inte och tryck på hemligheten

Tänkte kolla hur lång tid det tog innan nån upptäckte det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Tänkte kolla hur lång tid det tog innan nån upptäckte det

Ehm.. skrev du fel medvetet i en tråd för att se om någon reagerade?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.