Microsoft: "Edge drar mindre ström än Google Chrome och Mozilla Firefox"

Permalänk
Medlem

Ja, chrome har ju lite att jobba på om man säger så.

Personligen har jag ingen laptop hemma så det är chrome för min del hur som helst (eller Vivaldi vid sidan av).
Har iof knappt några krav på en webbläsare. Använder Adblock, men det är allt. Förväntar mig mest att den ska hålla en låg profil (inte ta upp massa onödig plats på skärmen eller ha knappar i alla former och färger) och vara snabb kort och gott.

Permalänk
Inaktiv

Felskrivning i artikeln, dom menade att den används minst.

Permalänk
Medlem

Precis som jag har märkt då. Blir nog till o använda Edge som primär webbläsare när den får stöd för tillägg på min surfplatta iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Skulle inte använda Edge om den så drog 0....
Måste nog vara den mest handikappade webbläsaren som sett dagens ljus någonsin.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle inte använda Edge om den så drog 0....
Måste nog vara den mest handikappade webbläsaren som sett dagens ljus någonsin.

För en som inte har testat: Vad är det mer än det uppenbara om tillägg?
Allt jag har sett i all hast var inställningsmöjligheterna som var lite väl nerbantade för min smak, men jag skulle inte kalla den för handikappad

Permalänk
Sötast

Tur det inte finns någon bias alls i kommentarerna

Sure, Internet Explorer har aldrig haft en chans hos mig, använder inte heller edge...

Men den resultatskillnaden - om legit och inte med anpassade codecs eller dylikt... är imponerande.

Med tanke på chromebooks existens så kan man tycka att Chrome borde vara galet optimerad för just energisnålhet egentligen.

Detta kan göra enorm skillnad för de som sitter bärbart.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte lika bra som Palemoon/Chrome. Men visst de närmar sig konkurrenterna första gången på 20 år det väl hyfsat antar jag.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att de är så överjävliga att de har kodat in i OS:et deras att alla andra webläsare skall ... "tyngas ner"

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

De har pengar och resurser. Om de skulle göra det, ökar bara skälen till att fler skaffar Chrome. Visst har de målat in sig i ett hörn precis som Windows gjorde med IE. IMHO är Edge hyffsat okej de gånger jag använt det. Saknar dock allt Google byggt upp. (Bokmärken och historik som delas mellan alla enheter osv.)

Du är inte den enda som säger det men när jag kollar mina favoriter och historik på mobilen får jag fram alla favoriter och historik som finns i edge på min pc. Samma gäller med laptop, platta och nuc. Allt är där.
Har fungerat så sedan win10 släpptes vad jag vet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Microsoft säger på sin blog:

Citat:

The results above aren’t just theoretical! To measure Windows efficiency and identify opportunities, we measure aggregated telemetry from millions of Windows 10 devices around the world.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/06/20/more-b...

Så de använder sin "spiondata" från Windows 10 för att hitta luckor hos motståndare och sen använda i reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Något skeptiskt, de använde väl ett kodek som MS råkar vara just bäst på. Att webbläsaren suger i övrigt sägs det inget om.

varför skulle microsoft säga att deras produkt suger?

är som apple skulle ha en keynote och säga mitt i presentationen av iphone 7:
"En ny iPhone är påväg. Denna gång med ännu mindre rättigheter för användaren och ännu mer itunes huvudvärk jämfört med iphone 6s!"
klart ett företag tar upp det som är bra

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Kan det vara så att de är så överjävliga att de har kodat in i OS:et deras att alla andra webläsare skall ... "tyngas ner"

Knappast. Chrome har alltid använt extremt mycket minne så det är inte förvånande att den drar förhållandevis mycket ström

Permalänk
Medlem

Ogillar att videon saktas ned efter Chrome och Firefox är ute ur leken för att ge intrycket av att Edge är flera gånger bättre.

Hastigheten är 200-300% till och med att både Chrome och Firefox har klockat ut. Sedan saktas den ned för att ge ett felaktigt intryck av Edge's ledning.

Lämna det till Microsoft att använda ett vetenskapligt test för att bevisa något och sedan försöka manipulera hur du tolkar resultatet med sådana här trick. Varför skall jag tro på siffrorna och ni i presentationen försöker försköna dem.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Du är inte den enda som säger det men när jag kollar mina favoriter och historik på mobilen får jag fram alla favoriter och historik som finns i edge på min pc. Samma gäller med laptop, platta och nuc. Allt är där.
Har fungerat så sedan win10 släpptes vad jag vet.

Har du Edge på plattan? Windows på plattan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Sen använder ju Edge codecen h264 som standard vid streamande från youtube, medans chrome kör VP8/VP9. H264 är inte alls lika krävande. Jag har lagt in ett addon till min chromeläsare på min surface pro 3 som heter h264ify på grund av detta. Skillnaden är 90-100 procent CPU användande om youtube får välja codec (VP8/VP9) medans om jag kör h264ify så är 30-40 CPU använt. Min chromebook klarade inte av att köra 1080p@60 fps just på grund av detta.

Bara detta gör ju en stor skillnad (beroende på hur mycket av testet som var streaming av youtube).

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket man sparar när man måste byta till en fungerande webbläsare var tredje sida...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Använder själv alltid Chrome, men har märkt att Edge är bra mycket snabbare på att öppna webbsidor och spelar upp Videor från SVT-play mycket mjukare än i Chrome. Chrome är inte alls vad det en gång varit, nu käkar den ram till frukost och är långt i från snabbast. Opera är också märbart snabbare på att ladda webbsidor. I alla fall så som jag upplevt det på min dator i sign, har inte gjort några vetenskapliga mätningar.

Jag håller med,edge äe riktigt trevligt att använda.
Håller fast vid chrome ett tag till dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Tur att man har råd att betala elräkningen så man kan välja den webläsare som man själv vill ha

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Har du Edge på plattan? Windows på plattan?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Då kan jag tänka mig det fungerar, men ser inget edge I plattan eller mobilen, android...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

Jag kör chrome och hos mig dämpas belysningen i hela huset när själva webbläsarmotorn drar igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Sen använder ju Edge codecen h264 som standard vid streamande från youtube, medans chrome kör VP8/VP9. H264 är inte alls lika krävande. Jag har lagt in ett addon till min chromeläsare på min surface pro 3 som heter h264ify på grund av detta. Skillnaden är 90-100 procent CPU användande om youtube får välja codec (VP8/VP9) medans om jag kör h264ify så är 30-40 CPU använt. Min chromebook klarade inte av att köra 1080p@60 fps just på grund av detta.

Bara detta gör ju en stor skillnad (beroende på hur mycket av testet som var streaming av youtube).

Intressant.
Undrar dock vad skillnaden blir, för din del, men även för testen om man slår på funktionen för att använda GPU för att visa video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Jag försökte finna något intressant i detta, men nä...

Om du använder dig utav "paddor" ute, så spelar det en del roll, speciellt för de med liten aktiv batteritid.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Jag kör chrome och hos mig dämpas belysningen i hela huset när själva webbläsarmotorn drar igång.

Lol
Riktigt kul skämt, faktiskt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Vill bara nämna en lustig iaktagelse ang, IE
Väldigt stora .gif animationer flyter på jävligt bra med IE. då pratar vi minst 1000x1000 pixel.
Har dock inte testat med Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Intressant.
Undrar dock vad skillnaden blir, för din del, men även för testen om man slår på funktionen för att använda GPU för att visa video.

Provade att både slå av och på hardware acceleration i chrome om det är det du menar. Gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Inaktiv

Edge är även överlägsen på att avkoda video, den använder en bråkdel av CPU kraften vid uppspelning av video jämfört med Chrome/FF. Trist bara att extensions tar sådan tid att lägga till. Annars skulle man kanske kunna överväga Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Provade att både slå av och på hardware acceleration i chrome om det är det du menar. Gjorde ingen skillnad.

Undras om det oftast beror på hur väl diverse drivrutiner passar med diverse hårdvara?
Hade ett Asrock mobo som inte klarade av flash hur man än gjorde och en jag pratade med här på Swec hade i princip likadan hårdvara med samma problem.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt börjat köra Edge på min laptop. Webläsaren flyter sjukt mkt bättre än Chrome, HQ4720 CPU. Synd bara att den är lite för grå och ful som stryk ^^.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Intresseklubben antecknar...

Skrivet av DunderHoken:

Jag försökte finna något intressant i detta, men nä...

Skrivet av 20kr:

Tidernas mest onödiga nyhet?
Känns som att jämföra en cykel med mopeder och skryta med att den drar minst soppa

Skrivet av xpanterx:

Haha känns aningen desperat av MS

Skrivet av Zidious G:

Sen när har strömförbrukning varit ett argument bland webbläsare?

Oj, här var det muntert värre ser ja!

Eftersom Intel mfl i princip nu kört stopp i energieffektivitet så återstår det inte mycket annat än att effektivisera programvaran.
Kanske det finns några procent att plocka de närmaste åren, men det börjar bli svårt.

Ponera nu att Intel/nVidia/AMD kommer med en ny familj CPU/GPU'er som drar häften så mycket energi. Är ni av samma åsikt även då?

För övrigt finns det många som arbetar i princip uteslutande med webbläsare, där är detta välkommet. En sån här nyhet driver också utvecklingen i rätt riktning och vänder den trend som regerat de senaste årtionden.