Varför köper ni ny mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Senaste köpet var en Lg G4 eftersom kameran faktiskt är riktigt fin. Tar väldigt mycket foton med mobilen så en bra kamera var viktigt, hade en G3 innan och den här kameran är så mycket bättre trots att G3 hade en helt okej kamera.

Och den har ju en helt fantastisk prislapp för det man får.

Kanske bytt varje 2-3 år i snitt, brukar dock inte köpa de dyraste och brukar ta hand om mina telefoner hyfsat bra så jag brukar få en slant för de gamla.

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt nöjd med min Sony Z2, men så tappade jag den så att den sprack längs baksidan och jag fick tejpa den för att inte få flisor i handen. Det och en repa på framsidan gjorde att jag behövde ha en ny telefon. Så jag skaffade en One PLus 2 men var inte helt nöjd, och något man använder dagligen skall helt enkelt kännas bra tycker jag. Ljudet var bra i OP2, men resten var inte riktigt så som jag önskade det. Har nu en S7 och är supernöjd efter att ha skaffat USB Audio Pro samt en AudioQuest DragonFly RED. Grymnt ljud, snabb att ladda, bra skärm och trevligt format.

Permalänk
Medlem

Bytte upp mig från SonyEricsson p900 till Samsung Note4 när den kom, inklusive Gear VR och Gear2. Ett rejält lyft faktiskt.
Nästa telefon bilr när det blir 4k eller 8k skärm för VR på dem. Fast periscope har stekt mitt batteri, så det blir nog ett nytt sådant snart.
Skulle aldrig köpa en telefon man inte kan byta minneskort och batteri på.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Köper ny när den gamla inte fungerar längre. Nyhetens behag när det kommer till mobiltelefoner har lagt sig för många år sedan eftersom det är knappt något som skiljer modellerna emellan. Lite bättre prestanda, lite bättre kamera, etc.

Första iPhonen var häftig eftersom det var min första smartphone. Den påföljande Android-luren var häftig eftersom det var ett helt nytt operativsystem. Efter det har det inte hänt så mycket, så jag nöjer mig glatt med min Asus Zenfone Go som inköptes för billig penning.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag byter telefon nästan varje år, ibland oftare.

Varför? Jo, jag är egen företagare, jag är delaktig i 2 företagsprojekt samtidigt som jag jobbar med rekrytering åt ett tredje företag.

Då mina arbetsuppgifter handlar om att vara ständigt uppkopplad, och i behov av att synkronisera information mellan olika plattformar, Win, Mac, IOS, Android så behöver jag ha den senaste kommunikationstekniken för att underlätta min redan väldigt stressade vardag.

Jag har inte tid att behöva oroa mig för hur och när jag ska hinna föra över och synka etc.

Min lön är alltså beroende av att min kommunikation alltid fungerar "seamless" därför blir dyra appar och nya telefoner ett nödvändigt verktyg för att kostnaden är ingenting emot den tid som den besparar mig. Vilket i sin tur generar mer pengar än den kostat.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Köper ny när min gamla går sönder.
Har en Nexus 5 nu som jag är grymt nöjd med.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

@Batwoman: Har en iphone 5 fortfarande. Fick de någon månad efter den släpptes. Men batteriet har nog börjat gett upp med tanke att batteritiden blivit så dåligt. Antar att jag väntar till iphone 7 kommer ut innan jag köper ny telefon

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Jag byter telefon nästan varje år, ibland oftare.

Varför? Jo, jag är egen företagare, jag är delaktig i 2 företagsprojekt samtidigt som jag jobbar med rekrytering åt ett tredje företag.

Då mina arbetsuppgifter handlar om att vara ständigt uppkopplad, och i behov av att synkronisera information mellan olika plattformar, Win, Mac, IOS, Android så behöver jag ha den senaste kommunikationstekniken för att underlätta min redan väldigt stressade vardag.

Jag har inte tid att behöva oroa mig för hur och när jag ska hinna föra över och synka etc.

Min lön är alltså beroende av att min kommunikation alltid fungerar "seamless" därför blir dyra appar och nya telefoner ett nödvändigt verktyg för att kostnaden är ingenting emot den tid som den besparar mig. Vilket i sin tur generar mer pengar än den kostat.

Du får det att låta som att du smsar, ringer och surfar snabbare än alla andra.

Men ja, jag förstår din poäng.

Jag byter för att jag gillar ny teknik helt enkelt. Jag gillar prylar

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

4S->5S->6S+, runt 1,5 år mellan bytena.

Större skärm, bättre batteri, bättre kamera, snabbare uppkoppling och första fallet mer minne, 16GB var hopplöst redan då.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

köper ny när den gamla ger upp.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du får det att låta som att du smsar, ringer och surfar snabbare än alla andra.

Men ja, jag förstår din poäng.

Jag byter för att jag gillar ny teknik helt enkelt. Jag gillar prylar

Haha nej, jag gillar bara att kunna säga till min telefon att den ska skicka alla pdf filer som innehåller design i filnamnet till en kontakt utan att ens behöva ta upp telefonen.

Jag ser min telefon mer som ett arbetsverktyg och assistent, och om man vet hur man ska använda en smartphone så kan man integrera nästan ett helt företags infrastruktur i ett molnbaserat system, så att jag kommer åt hela mitt företag, mina kontakter, mina bilder, mina filer, mina dokument, även om jag sitter på ett internetkafé utan mobiltelefon.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Haha nej, jag gillar bara att kunna säga till min telefon att den ska skicka alla pdf filer som innehåller design i filnamnet till en kontakt utan att ens behöva ta upp telefonen.

Jag ser min telefon mer som ett arbetsverktyg och assistent, och om man vet hur man ska använda en smartphone så kan man integrera nästan ett helt företags infrastruktur i ett molnbaserat system, så att jag kommer åt hela mitt företag, mina kontakter, mina bilder, mina filer, mina dokument, även om jag sitter på ett internetkafé utan mobiltelefon.

Fast det kräver ju knappast att du behöver en ny telefon var 6:e månad, speciellt inte om man köper flaggskepps telefoner som håller länge rent prestandamässigt nu förtiden. Jag hade lätt kunnat använda en Galaxy S4 som kom ut 2013, den har tillräckligt med prestanda för att kolla mejl och skicka pdf:er...

Permalänk

Köp inte ny, finns ingen mening. Lägg pengarna på hög eller investera i aktier om du är långsiktig.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Skulle aldrig köpa en telefon man inte kan byta minneskort och batteri på.

Du får köpa LG nästa gång då, för alla andra har bytt till inbyggda batterier.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Ne inte måste man ha de senaste själv sitter ja med en Nokia titanium 8910i

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

har haft min Z1 i 3 år och någon månad nu. Skärmen gick sönder när jag flyttade. försökte laga med skärm från ebay, gick sådär och kvalitén på skärmen va inte orginal. Så köper en ny Z1 på rea nu för 1500.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Spräckta skärmar, batteritid och bättre kamera!

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Anledningar till att jag byter telefon:
Antingen för att min nuvarande telefon är trasig,
eller
för att min telefon har blivit 4 år gammal.

Bytte precis ut min Lumia 920 med knasigt hörlursjack mot en OnePlus 3.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GiveMeLibertyOrDeath1337:

Köp inte ny, finns ingen mening. Lägg pengarna på hög eller investera i aktier om du är långsiktig.

Tråkigt om den gamla går sönder, har hört att brevduvor ska vara rätt dyra.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag lyssnade på ett bra program om onödiga köp som vi inte behöver på P1.
Varför köper vi det vi inte behöver?
Idag konsumerar svenska hushåll fyra gånger så mycket som 1984. Men är det medvetna beslut som ligger bakom våra köp eller är det andra krafter med i spelet?
(länk till programmet)
Bl.a om marknadsföring byggd på hjärnforskning.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Jag har en iPhone 5 från maj 2013 som fungerar som önskat, förutom batteritiden. Använder man den en del under dagen, även om det enbart är textmeddelanden, så behöver man ladda den illa kvickt. Det är nog därför jag kommer att köpa en ny mobiltelefon snart.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Körde över den med en bandvagn på en asfaltsyta, så den mår inte så bra tyvärr. Lite glappig och så. De flertalet hålen i chassit är nog inte bra för prestandan misstänker jag. Att den fortfarande funkar till 90% är imponerande i sig.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk

Måste skaffa ny då min brann upp.

Permalänk
Inaktiv

Då majoriteten här är tekniskt kunniga eller iallafall intresserade, undrar jag hur många av er som rootar och lägger in custom romar?

Är i min mening ett av de bästa sätten för att förlänga livet på hårdvaran.

Permalänk
Inaktiv

Använder fortfarande min LG G2'a. Det finns egentligen ingenting som de senaste modellerna klarar som den inte gör. När jag väl byter så blir det troligtvis för att batteriet är uttjänt eller man råkar ha sönder den.

Permalänk
Medlem

Byter var femte år ungefär, brukar vara förbrukat då som jag behandlar telefonerna...! Hoppas att de som byter vart annat/vart tredje i alla fall säljer telefonen sen så att den kan leva vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Hade nog inte behövt byta nu egentligen.
På min gamla Ifrån 5S så funkade inte högtalaren för ringsignaler, musik osv. Annars var jag helnöjd med den. Inte lyckats spräcka skärmen eller något.
Men efter 2 år får jag plocka ut en ny telefon på jobbet. Så tog en SE istället. Är väl skönt med lite mer minne (64GB istället för 32). Annars är det ju ingen skillnad. Hade ju lika gärna kunnat laga min 5S.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

Blir nog en ny lur nästa år, då är min HTC One 4 år gammal. Prestandamässigt så har jag inga problem, men man märker att batteritiden blir lite sämre. Men den största anledningen för mig är nog att kameran är buggad, efter en uppdatering för kanske 2 år sedan så blev den helt kass i allt förutom soljus oavsett inställningar, dom har inte brytt sig om att fixa det alls. Hade kameran fungerat som den skulle hade jag nog kunnat ha den i 2 år till, alltså totalt 5 år.

Permalänk
Medlem

Det blir vanligtvis en ny mobil varje år. Behöver jag en ny telefon? Nja, inte riktigt. Men det kliar alltid i fingrarna när det kommer något nytt. Jag kommer troligtvis lägga min S7 på hyllan och pröva Note 7 när den släpps

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nuvarande telefonen blir seg och instabil efter ett par år, eller så blir den stulen/borttappad. Sen så erkänner jag att jag lägger mer pengar på en ny telefon än vad som är nödvändigt, bara för att ny teknik är roligt

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]