AMD gör processorn för Microsoft Xbox One "Project Scorpio"

Permalänk
Skrivet av ipac:

Orden du söker är förmodligen att renderingsfrekvens och (ut-)signalfrekvens inte nödvändigtvis måste vara samma. Och på samma linje, renderingsupplösning måste inte överensstämma med (ut-)signalupplösning. Dvs man renderar i en viss upplösning och viss frekvens. Utsignalen kan dock vara av annan upplösning (eg sampel-antal) och frekvens.

Bättre att säga exakt vad man menar istället för att trilla in i div konstiga "fps != Hz"-resonemang som man ser allt för ofta här på Swec...

Hur utvecklare nyttjar Scorpio lär i vilket fall som helst variera. Att vissa spel faktiskt renderas i 2160p60 är absolut inte uteslutet. Finns spel idag till One som renderar i 1080p60 (i många fall rör det sig om dynamisk upplösning dock, så det är inte sant hela tiden). Med tanke på den stora skillnaden i renderingsprestanda mellan One och Scorpio så kan man mycket väl tänka sig att dylikt One-spel renderas i 2160p60 på Scorpio, om utvecklaren väljer att utnyttja den extra kraften på det sättet. Tror/hoppas dock att de flesta inte "slösar" bort allt på bara pixelantal dock.

6 TFlops-siffran för GPU:n är intressant. Har de väl sagt det så får de fasen i mig hålla det. Det går att uppnå med "perfekt för konsol"-chippet Polaris 10 snurrandes i 1.3 GHz. Men samtidigt är det inte troligt att man låter GPU-delen av en konsol APU snurra i högre klockfrekvens än vad det gör i motsvarande PC-grafikkort (RX 480). Både One och PS4 är ju långt lägre klockade än deras PC-grafikkort motsvarigheter.

Det öppnar för en lågt klockad Vega-variant (och 6 TFlops kräver här så pass låg klockning, runt 850 Mhz beroende på vilket CU antal vi har att göra med, att Scorpio likväl kan hamna ett bit över 6TFlops). Samtidigt ger det en chip-storlek som knappast är konsolmässig. Både PS4 och Ones APU:er är rejält mkt större än de GPU-chip de är baserade på. Och storlek = pris. Och lågt pris är ett måste om man ska tävla inom konsolvärlden = det här kommer kosta MS pengar, massor med pengar?

Iofs, det har de gott om. Speciellt då de tycks spara in på PR skrivare som hjälper dem kommunicera deras produkter...

Med tanke på hur de flesta spel faktiskt körs i 1080p30 och en väldigt liten del är i 60fps, så skulle jag absolut inte tro att Scorpio kommer lyckas spela något i 4k, Xbox One klarar knappt av Fallout 4 i 25fps, och Scorpion är inte ett tillräckligt stort prestanda hopp för att den ska lyckas dubbla processorkraften. Den är fortfarande baserad på samma gamla AMD APU som PS4an och Xbox One är.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Jag menar (självklart) dagens konsoler. Det är meningslöst att dra paralleller med gamla konsoler, eller ska man jämföra med att försöka köra Battlefield på en dator med DirectX 7?

Inte egentligen, att det är enklare idag gör det till ett ganska så nytt fenomen. Att det har varit särkilt enkelt att göra spel till konsoler har alltså generellt helt enkelt inte varit sant.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Inte egentligen, att det är enklare idag gör det till ett ganska så nytt fenomen. Att det har varit särkilt enkelt att göra spel till konsoler har alltså generellt helt enkelt inte varit sant.

Du missade poängen, men det gör ingenting...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Med tanke på hur de flesta spel faktiskt körs i 1080p30 och en väldigt liten del är i 60fps, så skulle jag absolut inte tro att Scorpio kommer lyckas spela något i 4k, Xbox One klarar knappt av Fallout 4 i 25fps, och Scorpion är inte ett tillräckligt stort prestanda hopp för att den ska lyckas dubbla processorkraften. Den är fortfarande baserad på samma gamla AMD APU som PS4an och Xbox One är.

Nu får du läsa vad jag skrev. De spel som är 1080p60 på One skulle teoretisk kunna vara 2160p60 på Scorpio. Ingen som sagt att alla spel kan vara 2160p, än mindre 60 fps.

Ang det sistnämnda, som iofs inte är relevant för diskussionen, så är det KANSKE så att Scorpio är baserad på samma CPU (inte APU) som One/PS4 men det vet vi inte än.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Nu får du läsa vad jag skrev. De spel som är 1080p60 på One skulle teoretisk kunna vara 2160p60 på Scorpio. Ingen som sagt att alla spel kan vara 2160p, än mindre 60 fps.

Ang det sistnämnda, som iofs inte är relevant för diskussionen, så är det KANSKE så att Scorpio är baserad på samma CPU (inte APU) som One/PS4 men det vet vi inte än.

Fast .. 2160p60 kräver mer än dubbla kraften av för 1080p60 och igen, väldigt få körs i 1080p60 nämn ett. Och Scorpio kommer inte klara av 4k, det finns inte på kartan att de lyckas göra det med så gammal och billig teknik

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

Själv har jag fortfarande svårt att se att Scorpio skulle använda en snabbare Jaguar när den lanseras så pass långt senare och Zen funnits på marknaden i flera månader vid tidpunkten. Känns inte helt otroligt att Microsoft kan använda något Zen-baserat. Den processor som används måste nödvändigtvis inte vara färdigdesignad och klar för massproduktion idag.

Men intressant att se vad det visar sig att den använder. Känns lite bortkastat och dra till så pass mycket på grafik-sidan om man nöjer sig med Jaguar med högre klockfrekvens bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast .. 2160p60 kräver mer än dubbla kraften av för 1080p60 och igen, väldigt få körs i 1080p60 nämn ett. Och Scorpio kommer inte klara av 4k, det finns inte på kartan att de lyckas göra det med så gammal och billig teknikt

Forza 6 och Gears of Wars 4 multiplayer är två exempel.

Vad nu antalet har med saken att göra...är det så svårt att förstå vad jag säger?

Gammal teknik? Ev är den Vega baserad, sen när är det gammalt?

Snarare 4 ggr så mkt kräm krävs, förövrigt.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Forza 6 och Gears of Wars 4 multiplayer är två exempel.

Vad nu antalet har med saken att göra...är det så svårt att förstå vad jag säger?

Gammal teknik? Ev är den Vega baserad, sen när är det gammalt?

Snarare 4 ggr så mkt kräm krävs, förövrigt.

Gears of War 4 körs inte 1080p i multiplayer, bara hörde frame rate.
Spelet liras i 30fps i single-player av en anledning.

De sa att Xbox 360 och PS3 också klarade av 1080p60 och de har tjatat i flera år om att 1080p60 inte är nödvändigt, om du på riktigt tror att de helt plötsligt kommer börja sälja konsoler till en sån stor förlust kommer du tyvärr bli besviken. Dessutom dippade GoW4 ner i 50-fps och låg i ca 55, och såg även ganska kasst ut i multiplayer. Tyckte det såg sämre ut än Mass effect 2 ett 6 år gammalt spel. Och förlåt, men det finns inget ord från Microsoft om att Scorpio ens kommer ha en ny arkitektur, de har inte visat någon hårdvara än, och att påstå att den är vega- baserad är bara en hypotes, för allt vi vet kan de använda nuvarande Xbox One arkitekturer och bara överklocka den. Nej 4k60 är ingenting vi kommer se inom konsolvärlden än på ca 5-8 år

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Själv har jag fortfarande svårt att se att Scorpio skulle använda en snabbare Jaguar när den lanseras så pass långt senare och Zen funnits på marknaden i flera månader vid tidpunkten. Känns inte helt otroligt att Microsoft kan använda något Zen-baserat. Den processor som används måste nödvändigtvis inte vara färdigdesignad och klar för massproduktion idag.

Men intressant att se vad det visar sig att den använder. Känns lite bortkastat och dra till så pass mycket på grafik-sidan om man nöjer sig med Jaguar med högre klockfrekvens bara.

Ja men att påstå att den är vega-baserad är ju rent skrattretande, kanske kommer ligga med en Zen-APU med liknande kraft av vad den nya RX 480 har. Vilket är ett bra kort, men inte tillräckligt för 4k60

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Ja men att påstå att den är vega-baserad är ju rent skrattretande, kanske kommer ligga med en Zen-APU med liknande kraft av vad den nya RX 480 har. Vilket är ett bra kort, men inte tillräckligt för 4k60

För tidigt att avgöra. Något man får komma ihåg är att Microsoft även med Scorpio lär ha ett effekttak för hela konsollen. CPU, en Polaris-baserad grafiklösning och allt annat kan bli lite svårt att nå låga effekttal även om hela systemet ska leverera 6 Tflopp. Borde finnas bättre marginaler med en lågt klockad Vega. Eller att Microsoft får något väldigt custom igen förstås. Men något lär den ju förstås baseras på.

Vi lär nog få höra mer närmare lanseringen iallafall.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

För tidigt att avgöra. Något man får komma ihåg är att Microsoft även med Scorpio lär ha ett effekttak för hela konsollen. CPU, en Polaris-baserad grafiklösning och allt annat kan bli lite svårt att nå låga effekttal även om hela systemet ska leverera 6 Tflopp. Borde finnas bättre marginaler med en lågt klockad Vega. Eller att Microsoft får något väldigt custom igen förstås. Men något lär den ju förstås baseras på.

Vi lär nog få höra mer närmare lanseringen iallafall.

Precis det jag menar, för tidigt att avgöra, men jag kan lova att de inte kommer pusha ut nå 4k, det skulle kräva mer än bara en console ändring, det skulle komma med en prisökning, samt att de skulle sälja konsoler till stor förlust och jag vet inte om de är villiga att satsa stort på konsoller efter förra generationen där de var väldigt fega hårdvarumässigt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Precis det jag menar, för tidigt att avgöra, men jag kan lova att de inte kommer pusha ut nå 4k, det skulle kräva mer än bara en console ändring, det skulle komma med en prisökning, samt att de skulle sälja konsoler till stor förlust och jag vet inte om de är villiga att satsa stort på konsoller efter förra generationen där de var väldigt fega hårdvarumässigt.

Det håller jag nog med om också. Vi kommer iallafall inte få se några extremt krävande AAA-titlar med snygg grafik i så hög upplösning. Att lättare kunna pusha 1920x1080 i 60Hz känns rimligt, det ser ju ut att bli en betydligt kraftfullare konsoll, iallafall på GPU-sidan.

Sedan är jag lite pessimistisk, spelar ingen roll hur kraftfull hårdvara konsollerna får så kommer man ändå ligga på gränsen till vad man klarar, såvida inte plattformsägarna skulle börja tvinga minimumkrav förstås.

Subventionerade konsoller vore ett sätt att få kraftfullare konsoller igen utan att dra iväg prismässigt. Frågan är hur intresserade plattformsägarna är bara, inte speciellt skulle jag tro. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Gears of War 4 körs inte 1080p i multiplayer, bara hörde frame rate.
Spelet liras i 30fps i single-player av en anledning.

Ja vi bortser från att utvecklarna själva säger att målet är 1080p60 i multiplayer. Suck.

Givetvis kan det innebära dippar under 60 och/eller tidvis lägre upplösning. Man får förstå att i dessa sammanhang innebär "1080p60" och "2160p60" är i betydelen "upp till dessa siffror". Något jag var inne på redan i första-inlägget, som du förmodligen inte läst.

Citat:

Dessutom dippade GoW4 ner i 50-fps och låg i ca 55

Du vet inget om exakt framerate i ett spel som ännu inte är färdigutvecklat.

Citat:

om du på riktigt tror att de helt plötsligt kommer börja sälja konsoler till en sån stor förlust kommer du tyvärr bli besviken

Nej det tror jag inte. Inte det heller. Är det så att du inte kan läsa vad jag skrivit eller är det så att du helt enkelt inte förstår vad jag skrivit?

Citat:

Och förlåt, men det finns inget ord från Microsoft om att Scorpio ens kommer ha en ny arkitektur,

Förlåt. Det innebär att man får tänka själv. Gör man det så inser man rätt fort att 6 TFlops i en konsol-formfaktor kräver ny arkitektur.

Citat:

för allt vi vet kan de använda nuvarande Xbox One arkitekturer och bara överklocka den.

Att överklocka den Boniare-baserade GPU:n i One så att den når 6 Tflops skulle kräva att den klockas till över >3 Ghz. Det förstår en 3 åring att det inte går. Hur kan en SweC-medlem inte göra det?

Citat:

Nej 4k60 är ingenting vi kommer se inom konsolvärlden än på ca 5-8 år

Jodå om utvecklarna väljer att göra den prioriteringen. Baserat på vad vi vet om prestandaskillnaden mellan One och Scorpio ger att det skulle kunna vara fullt möjligt:

Skrivet av Bloodstainer:

... liknande kraft av vad den nya RX 480 har. Vilket är ett bra kort, men inte tillräckligt för 4k60

Jodå, det kan det vara.
14 st GCN1.2 CUs klockade i 853 Mhz (One) kan bevisligen räcka för "1080p60" spel.
På samma sätt kan en modern 6TFlops GPU (t.ex 36 st GCN1.4 CUs klockade i 1.3 Ghz, även om det är troligare att de går en annan väg) räcka för "2160p60" spel.