Orden du söker är förmodligen att renderingsfrekvens och (ut-)signalfrekvens inte nödvändigtvis måste vara samma. Och på samma linje, renderingsupplösning måste inte överensstämma med (ut-)signalupplösning. Dvs man renderar i en viss upplösning och viss frekvens. Utsignalen kan dock vara av annan upplösning (eg sampel-antal) och frekvens.
Bättre att säga exakt vad man menar istället för att trilla in i div konstiga "fps != Hz"-resonemang som man ser allt för ofta här på Swec...
Hur utvecklare nyttjar Scorpio lär i vilket fall som helst variera. Att vissa spel faktiskt renderas i 2160p60 är absolut inte uteslutet. Finns spel idag till One som renderar i 1080p60 (i många fall rör det sig om dynamisk upplösning dock, så det är inte sant hela tiden). Med tanke på den stora skillnaden i renderingsprestanda mellan One och Scorpio så kan man mycket väl tänka sig att dylikt One-spel renderas i 2160p60 på Scorpio, om utvecklaren väljer att utnyttja den extra kraften på det sättet. Tror/hoppas dock att de flesta inte "slösar" bort allt på bara pixelantal dock.
6 TFlops-siffran för GPU:n är intressant. Har de väl sagt det så får de fasen i mig hålla det. Det går att uppnå med "perfekt för konsol"-chippet Polaris 10 snurrandes i 1.3 GHz. Men samtidigt är det inte troligt att man låter GPU-delen av en konsol APU snurra i högre klockfrekvens än vad det gör i motsvarande PC-grafikkort (RX 480). Både One och PS4 är ju långt lägre klockade än deras PC-grafikkort motsvarigheter.
Det öppnar för en lågt klockad Vega-variant (och 6 TFlops kräver här så pass låg klockning, runt 850 Mhz beroende på vilket CU antal vi har att göra med, att Scorpio likväl kan hamna ett bit över 6TFlops). Samtidigt ger det en chip-storlek som knappast är konsolmässig. Både PS4 och Ones APU:er är rejält mkt större än de GPU-chip de är baserade på. Och storlek = pris. Och lågt pris är ett måste om man ska tävla inom konsolvärlden = det här kommer kosta MS pengar, massor med pengar?
Iofs, det har de gott om. Speciellt då de tycks spara in på PR skrivare som hjälper dem kommunicera deras produkter...
Med tanke på hur de flesta spel faktiskt körs i 1080p30 och en väldigt liten del är i 60fps, så skulle jag absolut inte tro att Scorpio kommer lyckas spela något i 4k, Xbox One klarar knappt av Fallout 4 i 25fps, och Scorpion är inte ett tillräckligt stort prestanda hopp för att den ska lyckas dubbla processorkraften. Den är fortfarande baserad på samma gamla AMD APU som PS4an och Xbox One är.
PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X