Varför får man inte 100% Load? (Rant)

Permalänk

Varför får man inte 100% Load? (Rant)

Det är mycket möjligt att jag missförstått det hela, men läsa gärna i alla fall.

Jag har alltid varit en fps-h*ra. Köpte 120hz bildskärm så fort de började rulla ut på marknaden och hoppade snabbt på 144hz-tåget. Därför har det alltid varit viktigt att ha senaste grafikkortet för att uppnå 144+ fps i alla spel jag kör.
Det som gör mig otroligt arg är att så många spel inte utnyttjar grafikkortet till 100%.

Här kommer några exempel på de spel jag spelar just nu och deras stats (fps cap och vsync är såklart borttaget):
CSS Zombie Escape - 15-30% Load (60-120fps)
CS GO - 30-40% Load (150-300fps)
GTA V - 60-80% Load (80-120fps)
The Division Beta - 99-100% Load (120-160fps)
BF4 - 99-100% Load (100-200fps)

Det märks tydligt att Source Motorn är sämst optimerad. Varför är detta? Finns det knep för att utnyttja GPUn mer? Har jag dålig gear? Måste jag klocka? Jag är förvirrad.
Såklart har settings med saken å göra. Trycker jag upp allt till Max får jag säkert 100% Load, men då får jag istället lägre fps. Varför ger inte lägre settings mer fps? Varför får jag istället lägre Load?

Här är lite specs för min dator:
3930k @ 3.8
980Ti
8GB RAM GT Dominator
SSD för alla spel och OS.

Något som ser mysko ut?

Permalänk
Medlem

Överklocka processorn och se om det blir bättre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood: Har provat och såg absolut noll framsteg i GPU Usage. Tack ändå.

Kan överhettning vara ett problm? Hamnar på ca 80C i CSGO. 90C i övriga spel så som BF4, GTA och Division.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

@ClintBeastwood: Har provat och såg absolut noll framsteg i GPU Usage. Tack ändå.

Kan överhettning vara ett problm? Hamnar på ca 80C i CSGO. 90C i övriga spel så som BF4, GTA och Division.

Med din GPU eller CPU?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood: Clockade CPUn, inte GPUn.
Om du syftar på överhettningen så är det GPUn som ligger på 80-90C. CPUn ligger på 60C i spel.

Permalänk
Medlem

css och csgo är ju ett processorkrävande spel, så är ju inte direkt konstigt att du inte når 100% gpu.
gta 5 är också ganska krävande på processorn.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

För slö cpu + inte 980 Ti SLI

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk

Hur kan en 3930k vara för slö? Är den så långt bakom nu för tiden? Hur förklarar man att varken CPUn eller GPUn jobbar?
Om vi tar Overwatch som exempel. CPUn ligger på 20% och GPUn kanske 30-40%. Kör förstås utan cap och vsync av! Varför får jag inte högre fps än 100-140 fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

css och csgo är ju ett processorkrävande spel, så är ju inte direkt konstigt att du inte når 100% gpu.
gta 5 är också ganska krävande på processorn.

Det är snarare så att csgo är sjukt dåligt optimerat. Snurrar runt på 35% cpu och 55% cpu. Hoppas valve styr upp source2 snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Om vi tar Overwatch som exempel. CPUn ligger på 20% och GPUn kanske 30-40%. Kör förstås utan cap och vsync av! Varför får jag inte högre fps än 100-140 fps?

Därför att Blizzard har begränsat Overwatch till skärmfrekvens + 10, d.v.s. 130 fps i ditt fall.

Edit: Detta kanske inte gäller längre, det var nog bara i betan. Nu verkar det istället som att folk klagar på att Overwatch får deras datorer att överhetta istället, för att det inte finns någon gräns Men det ska tydligen finnas inställningar i spelet för att begränsa fps, kolla hur det är inställt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är snarare så att csgo är sjukt dåligt optimerat. Snurrar runt på 35% cpu och 55% cpu. Hoppas valve styr upp source2 snart.

hur är ett spel som lätt ger 200 fps dåligt optimerat?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Enda sättet att få 100% load är ju att dra upp mina settings men då får jag ju exakt samma FPS som på low. Varför får man inte 100% load på low? Det låter så orimligt. Varför spendera pengar på "dyrt" grafikkort och 144hz när det ändå inte presterar som man vill? Varför ger inte uncap 100% load? Vad är det som stoppar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

hur är ett spel som lätt ger 200 fps dåligt optimerat?

Håller med, source motor är ju riktigt bra optimerad.

Source har man ju så bra FPS på så att processor sätter stop på 300fps, i de flesta andra sätter cpu stop rätt mycket tidigare och jag tycker bara det är dumt att klaga på.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Hur kan en 3930k vara för slö? Är den så långt bakom nu för tiden? Hur förklarar man att varken CPUn eller GPUn jobbar?
Om vi tar Overwatch som exempel. CPUn ligger på 20% och GPUn kanske 30-40%. Kör förstås utan cap och vsync av! Varför får jag inte högre fps än 100-140 fps?

det är ju inte en dålig cpu, men jämfört med en nyare skylake har väl ändå IPC'n ökat en liten bit i alla fall.

att cpun "inte jobbar" beror nog till stor del på att den har 12 trådar medans spelen inte kan utnyttja så många alls, så det kan se ut som att processorn går på tomgång, kolla upp hur hög använding kärnorna som används ligger på?

men nej, inte alla spel är bra optimerade heller

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Enda sättet att få 100% load är ju att dra upp mina settings men då får jag ju exakt samma FPS som på low. Varför får man inte 100% load på low? Det låter så orimligt. Varför spendera pengar på "dyrt" grafikkort och 144hz när det ändå inte presterar som man vill? Varför ger inte uncap 100% load? Vad är det som stoppar?

Spel är inte dåligt optimerade bara för att inte grafikkortet används i 100% hela tiden...

För den delen så oftast finns det inte mycket anledning till att ligga i 100% om du inte ligger under din refresh rates fps. Många låser fps till sin refresh rate så sparar man lite på elräkningen (Väldigt lite men ändå) för att den gör inte grejer i onödan.

Men ok om vi säger som att du skriver, du kör low och får ut 144fps och sen sätter high och får ut 144fps. Vad finns det att klaga på?

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

hur är ett spel som lätt ger 200 fps dåligt optimerat?

Skrivet av zather:

Håller med, source motor är ju riktigt bra optimerad.

Source har man ju så bra FPS på så att processor sätter stop på 300fps, i de flesta andra sätter cpu stop rätt mycket tidigare och jag tycker bara det är dumt att klaga på.

Spelet ser inte direkt bra ut så spelar väl inte så stor roll. Användningen av ens komponenter är sjukt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Enda sättet att få 100% load är ju att dra upp mina settings men då får jag ju exakt samma FPS som på low. Varför får man inte 100% load på low? Det låter så orimligt. Varför spendera pengar på "dyrt" grafikkort och 144hz när det ändå inte presterar som man vill? Varför ger inte uncap 100% load? Vad är det som stoppar?

Någonting kommer ju alltid att flaskhalsa, det är ju bara så saker funkar. Om du har låg gpu-usage så är det cpun som flaskar.

När du kollar CPU usage så får du ju ha i åtanke hur cores/trådar påverkar load-procenten som visas.
I ett hypotetiskt fall där man kör ett spel som enbart använder en core, och cpu-usage visar 25% på en quad-core utan HT, då är ju cpun maxad och kommer att flaskhalsa, trots att den bara säger "25%" load.

Alltså I de fallen där du ser bara typ 12-50% cpu användning eller whatever då är det antagligen spelet som inte utnytjar resterande cores, och dom som används går helt i botten. Om du testar att sätta affinnity så spelet bara körs på specifika cores kanske detta syns tydligare i typ taskmanagern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Enda sättet att få 100% load är ju att dra upp mina settings men då får jag ju exakt samma FPS som på low. Varför får man inte 100% load på low? Det låter så orimligt. Varför spendera pengar på "dyrt" grafikkort och 144hz när det ändå inte presterar som man vill? Varför ger inte uncap 100% load? Vad är det som stoppar?

Hypotetiskt exempel för att visa hur det fungerar:

Din processor kan driva spelmotorn i fråga i max 144 FPS innan den inte klarar mer.
Ditt grafikkort kan rendera grafiken i spelet i 300 FPS på low innan det inte klarar mer.

Din dator som system kan då inte driva spelet i mer än 144 FPS eftersom det är vad den sämst presterande komponenten i ditt system begränsar dig till.
Eftersom grafikkortet klarar betydligt mer än så behöver det inte jobba fullt för att rendera 144 FPS, och kommer därför inte ha 100% load. Om du ökar grafikinställningarna i spelet så blir det inte jobbigare för processorn men däremot för grafikkortet, därför ökar load på grafikkortet när du ökar inställningarna.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Väldigt bra svar måste jag säga efter mitt senaste inlägg (är ej ironisk). Så vad skulle vara en optimal CPU för spel? Någon med få cores? Hamnar ju lite under CPU-avdelningen på SC iofs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Spelet ser inte direkt bra ut så spelar väl inte så stor roll. Användningen av ens komponenter är sjukt dåligt.

så ett spel som tar 200fps på ~30-50% cpu är dåligt optimerat? och du är inte nöjd förrän det drar allt den kan ur cpun och kanske visar 500-800fps?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Väldigt bra svar måste jag säga efter mitt senaste inlägg (är ej ironisk). Så vad skulle vara en optimal CPU för spel? Någon med få cores? Hamnar ju lite under CPU-avdelningen på SC iofs...

Återigen generellt sett så vill spel oftast ha så hög IPC (instruktioner per klockcykel) och klockfrekvens som möjligt. Intel har under många års tid varit betydligt bättre än AMD på detta och nyare generationer Intel är bättre än äldre.

Med DirectX 12 verkar detta till viss del ändras då fler cores verkar kunna ge bra prestandavinst i spel som använder DX12. Hög IPC kommer fortfarande vara det mest användbara för spel, men fler cores blir mer relevant kommande år än det varit tidigare.

En nyare fyrkärning Intel i5 presterar ofta bättre i spel än tidigare entusiastmodeller likt din 3930k.
Överklockning av din processor borde kunna ge en bra boost i spel som begränsas av processorn.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd

Den "ultimata" spel cpun är ju 6700k, den Har ju slått storebröderna 6800k och 6900k tom.

Ger mest fps på spel som inte utnyttjar mer än 4 cores. Och borde vara den cpun du ska gå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Det är mycket möjligt att jag missförstått det hela, men läsa gärna i alla fall.

CSGO använder rätt lite grafikkraft, med ett 980Ti får du grisa på utav helvete om du ska maxa grafikkortet. Alltså typ 4x DSR med 8x MSAA, den sortens dumheter. Mer grafikkraft innebär inte fler frames i CS, du skulle kunna stoppa i 3 kort till och inte få ut mer för det är inte grafikkraften/hastigheten som är problemet.

Det enda där på hela den listan som ser konstigt ut är att GTA inte skulle kunna utnyttja 100% för det borde det kunna göra, men det kan också vara så att 3930k helt enkelt inte orkar kräkas upp mer än säg 120 i GTA, och att du inte skulle förlora frames på att öka grafiska kvalitén - bara öka mängden load på grafikkortet. Prova på kul att ta GTA och vrid ner alla inställningar till 0 men ha kvar upplösningen och draw distance - se vad som händer då. Blir din FPS inte så hisnande mycket högre av det så är det nog hastigheten på proppen som är boven.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

En kärna på 3930k är inte speciellt snabb då den kör på en relativt antik teknik och ganska låg frekvens, ser också ut som du kör den oklockad vilket gör det ännu värre. I vilket fall är 3930k fortfarande en riktigt bra cpu, men du måste då skrämma upp den till ca 4.4, tänk också på att överklockning ökar frekvensen på alla kärnorna samtidigt, dvs 6 st på 4.4! Oklockad kör den normalt 3.2 med någon enstaka kärna i 3.8. I princip presterar 3930k 10% sämre på samma frekvens som de nya, dock med alla kärnorna (+ quad channel samt alla pci lanes) så är den fortfarande riktigt snabb.

Tänk dock på att temperaturen springer iväg fort som fan när de överklockas, min ligger ungefär på 210w med maxload 80c i prime95, då med noctua d14 vilket anses som den bästa luftkylaren. Tänk också på att moderkortet ska klara av att leverera strömmen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

så ett spel som tar 200fps på ~30-50% cpu är dåligt optimerat? och du är inte nöjd förrän det drar allt den kan ur cpun och kanske visar 500-800fps?

Med tanke på att du inte får högra fps av att ändra några inställningar så nej. Sen att sourcemotorn känns som en påse skit under 300 fps hjälper inte.

Att ens börja säga att sourcemotorn är optimerad för moderna datorer är löjligt, den har knappt stöd för mer än en kärna och om du tittar efter på grafiken lite mer noga så ser du att skuggor och liknande inte alls är något modernt utan snarare riktigt kassa jämfört med andra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Med tanke på att du inte får högra fps av att ändra några inställningar så nej. Sen att sourcemotorn känns som en påse skit under 300 fps hjälper inte.

Att ens börja säga att sourcemotorn är optimerad för moderna datorer är löjligt, den har knappt stöd för mer än en kärna och om du tittar efter på grafiken lite mer noga så ser du att skuggor och liknande inte alls är något modernt utan snarare riktigt kassa jämfört med andra spel.

kanske är det som är poängen.
varför skaffar folk en ny dator? för att dom inte kan köra de nyaste spelen. valve vill uppenbarligen nå ut till så många som möjligt. spelet ser bra ut enligt mig, spelet behöver inte 32x MSAA med super textures och kanske 45 fps i 1080p på en dator som är 2-3 år gammal.
så att dom fortfarande använder en motor som kanske inte är den bästa just nu är snarare ett positivt val för dom, eftersom spelets mål är att vara ett tävlingsspel med så många användare som möjligt istället för att vara nya crysis

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: jag vet att målet är att vara ett tävlingsspel.,Jag tävlar själv i det.
Det jag säger är att om valve vill ha det som ett bättre tävlingsspel måste det optimeras mycket mer och det måste göras genom att byta motor för sourcemotorn är värdelös på moderna system.