Permalänk
Medlem

Uppgradering av PC = Kaos

Hej! Jag tänkte uppgradera min dator igår. Min dåvarande setup var;
Mobo: GA-Z87X-OC
CPU: I5-4670K
GPU: R9-280X
RAM: 8GB Corsair
PSU:750W

Jag har nu köpt mig en ny processor, en I7-4790K, 16GB RAM samt det nya 480 kortet från AMD. Jag satte in allting i min dator och försökte sedan starta den, dator går igång i någon sekund sedan lägger den av och fortsätter att försöka starta. Börjar felsöka genom att byta ut mina nya delar mot mina gamla och inser tillsist att datorn inte kör p.g.a. den nya processorn. Tydligen måste jag uppdatera min BIOS version. Så jag satte tillbaka min I5:a och startade, inga problem tills jag möts av en svart skärm med texten; Reboot and insert a valid boot drive eller dylikt. Jag har planerat att försöka fixa detta då jag kommer hem vid 13 idag, så min fråga är nu: Kommer det hjälpa att;
1. Reseta Bios till default samt cleara minnet på den p.g.a. nya hårdvaran? Behöver komma in på datorn för att uppgradera min bios.
2. Då jag ska installera min nya bios bör jag göra det från bios menyn från en usb eller ska jag göra det direkt från datorn?

Är oerhört tacksam för hjälp, första gången jag uppgraderar en pc så hade inte koll på så mycket gällande uppgraderingen, önskar er alla en trevlig helg!

Tidigare skrivet 18GB RAM, skall vara 16
Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

@SebKro: Ominstallerat Windows samtidigt som du bytte komponenter?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

@Brainsplitter: Nej, har ingen CD läsare eller cd för ominstallationen, har ingen nyckel heller för jag har ingen aning om vart jag lagt min Win 8 nyckel.. Så helst ingen ominstallation från grunden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SebKro:
man uppdaterar bios enklast via USB i bios menyn enligt mig
''Reboot and insert a valid boot drive eller dylikt'' tyder mest troligt på på något av följande

1. du har ryckt ut satakabeln mellan SDD/HDD och moderkrot
2. du har ryckt ut strömkabeln till SDD/HDD
3. SDD/HDD har dött

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@erieri02: Det konstiga är att jag kan se min HDD inne i bios, men inte min SSD. Så det är nog möjligt, förstår dock inte hur jag ska råkat dra ut dem. Ska dubbelkolla kablarna när jag kommer hem. Har mitt OS på min SSD.

Missade nämnda vart mitt OS låg
Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SebKro: Det kan krävas en BIOS updatering, men du kan försöka resseta CMOS innan.
Ta ut strömkabel och batteriet på moderkortet, låt stå ca 10 min. Sätt i allt igen och pröva.

Annars en update av BIOS för att den inte stödjer processorn, kan du se vilken version du har möjligtvis?
http://forums.tweaktown.com/gigabyte/27576-bios-flashing-how-...

Citat:

*NOTE*
Once you have flashed and rebooted back into the BIOS choose Load Optimized defaults and save and apply. This is a required step for the flash process to complete, and for the new BIOS to be properly loaded into the chip.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Tror inte det skall behövas en ominstallation. För att komma in i Windows när jag får.det felmeddelandet så brukar jag koppla ur alla hårddiskar förutom den med operativsystemet och starta om. Sedan är jag inte helt säker på hur du flashar bios, men jag tror att du kan göra det från Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk
Medlem

@Brainsplitter: Jag har för mig jag hade F3 eller F4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SebKro:
skrev SDD/HDD då du inte angett vilka lagringsalternativ du har
och gissar att du har OS på din SSD?
hittar du inte din SSD och du har OS på denna har du förklaringen på ditt problem där

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@SebKro: Måste uppdatera till version F8 för att stödja din i7 4790K.

http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@erieri02: Min dator är nu tre år gammal, känns konstigt den bara skulle dö sådär? Men ska absolut kolla kablarna då jag kommer hem, kanske t.om. lämna HDD:n urkopplad då jag ska starta då OS är på min SSD.

Visa signatur

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av SebKro:

Hej! Jag tänkte uppgradera min dator igår. Min dåvarande setup var;
Mobo: GA-Z87X-OC
CPU: I5-4670K
GPU: R9-280X
RAM: 8GB Corsair
PSU:750W

Jag har nu köpt mig en ny processor, en I7-4790K, 18GB RAM samt det nya 480 kortet från AMD. Jag satte in allting i min dator och försökte sedan starta den, dator går igång i någon sekund sedan lägger den av och fortsätter att försöka starta. Börjar felsöka genom att byta ut mina nya delar mot mina gamla och inser tillsist att datorn inte kör p.g.a. den nya processorn. Tydligen måste jag uppdatera min BIOS version. Så jag satte tillbaka min I5:a och startade, inga problem tills jag möts av en svart skärm med texten; Reboot and insert a valid boot drive eller dylikt. Jag har planerat att försöka fixa detta då jag kommer hem vid 13 idag, så min fråga är nu: Kommer det hjälpa att;
1. Reseta Bios till default samt cleara minnet på den p.g.a. nya hårdvaran? Behöver komma in på datorn för att uppgradera min bios.
2. Då jag ska installera min nya bios bör jag göra det från bios menyn från en usb eller ska jag göra det direkt från datorn?

Är oerhört tacksam för hjälp, första gången jag uppgraderar en pc så hade inte koll på så mycket gällande uppgraderingen, önskar er alla en trevlig helg!

Hejsan

1. Det är alltid problematiskt att mixa RAM-minnen. Du skriver att du använder 18GB, hur har du fördelat dessa? Det kan även vara så att en processor klarar det medan en annan inte klarar det (det är oftast processorns minneskontroller som avgör om det fungerar eller ej, inte lika vanligt förekommande att det är moderkortet när det handlar om att mixa olika storlekar och minnesstickor).

2. Uppdatera via Q-Flash: https://www.gigabytenordic.com/how-to-flash-update-your-bios-...

3. Texten möts du av för att du inte har ställ in boot-priority och/eller SATA Type korrekt. Troligtvis har BIOS nollställts efter allt ditt testande.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

@Gigabyte_Rasmus: Hej! Jag hade 2x8GB, ej mixade modeller. De är DDR3 minnen också, annars hade det vart svårt att få dem på plats. Tack för din synpunkt. Jag kollade i mina bios inställningar och jag förstod inte vad som ska ha ändrats. Där det tidigare har varit två lagringsenheter för boot order finns nu bara en, så det låter som att min SSD är urkopplad då jag tvivlar på att den har tvärdött.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

@Gigabyte_Rasmus: Hej! Jag hade 2x8GB, ej mixade modeller.

2x8 blir som bekant inte 18GB vilket du skrev i första inlägget, så Rasmus kliade sig nog i huvudet i onödan där.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Masyve: Hahaha, hoppsan, menade givetvis 16GB, inte 18 då det skulle vara väldigt svårt att uppnå.

Har 2x8GB samt sågade itu ett 4GB minne som jag också har!

Visa signatur