Tips, börjar bli dags att uppgradera

Permalänk
Medlem

Tips, börjar bli dags att uppgradera

Hej!

Jag sitter idag på följande dator från 2013:

ASRock Z77 Pro4-M mATX
Samsung SSD Basic 840-Series 250GB
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
Cooler Master Hyper 212 EVO
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce
Fractal Design Define Mini
XFX Core Edition 550 W 80+ Bronze

Det sitter även i en 500 GB snurrhårdisk för lagring.

Datorn byggdes med ganska stor fokus på budget men nu närmar vi oss #framtiden med VR och allt och det börjar kännas som att det kan vara dags för en uppdatering.

I mitt begränsade kunnande betyder det att jag gärna vill ha ett 1070 eller 1080 (även om jag inte har haft ett enda problem med AMD och är helt öppen för deras alternativ med). Men att sätta i ett såpass dyrt grafikkort kanske är dumt i en annars så budget fixerad dator.

Var hade ni börjat om ni lite mer kunniga hade tänkt er att uppdatera datorn?

(Ber på förväg om ursäkt om inlägget är as dåligt formaterat (mobil) eller om det är 2016 års mest tradiga fråga)

Permalänk
Medlem

@Pontuff: Jag hade överklockat cpun, köpt 2st stickor 4gb ram till och köpt ett av de nya midrange gpuerna. RX480 el gtx1060 (om det nu blir bra) rx480 med eftermarknadskylare lär bli riktigt bra för pengarna om de svenska priserna kan justeras lite här framöver.
Då har du en pc som bör hålla ett bra tag till.

Permalänk
Medlem

@Pontuff
Det är väl bara att slå till på ett 1070 eller 1080 beroende på din budget
Sen kan du klocka processorn....

Du nämner inte heller vad du gör med datorn....

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

köp ett 1070 eller 1080 om du vill det, kommer fungera bra om du överklockar din processor vilket du har möjlighet att göra med din nuvarande dator.

Permalänk
Medlem

Ok, tack kollar bara på ram minne och grafikkort - hoppas 1070 fungerar hyfsat för framtida VR grejer.

Gällande vad jag använder datorn till är det främst att feeda offlane i riktigt låg mmr dota, och diverse andra spel. + jobb men jag tror att Word klarar sig oavsett.

Permalänk

@Pontuff: Slå till på 2x8 GB 2133 MHz RAM, ett GTX 1070 och överklocka som sagt processorn. Ev. en ny CPU-kylare beroende på hur bra processorn klockar och hur hårt du klockar den.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla, blev ett evga sc 1070 och 8 gb ram till!

Ska se till att kolla hur hårt jag har klockat med, fixade med det när datorn var ny men minns inte hur mycket jag "skruva upp".