Nintendo presenterar NES i krympt format

Permalänk
Medlem

Perfekt födelsedagspresent!
Må kanske bara vara 30 spel men ska bli intressant om denna lilla maskin går att modifiera så att det går att lägga in fler spel. Oavsett är det ett givet köp och kommer stå fint bredvid original NES:et.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Rare dödade dock sig självt genom usel företagsledning som ledde till ineffektivitet á la 3D Realms, och svågerpolitik där vaktmästaren var en av de högst avlönade på företaget. Det var därför som Nintendo sålde, de såg vart det barkade hän. Så det är faktiskt inte MS fel den här gången.

Spelbranchen har notoriskt låg medelverksamhetslängd för yrkesverksamma (fanken, nu är klockan mycket, den där meningen låter helt tokig, men jag kommer inte på något bättre nu. Hoppas ni fattar)

Sant det förstås. Trist nu efteråt när man ser hur kvaliteten sjunkit. Rare var ju en viktig partner för Nintendo ända från mitten av 80-talet till en liten bit in på 00-talet. Som gammal spelare är det ju alltid trist att tänka på vad som hade kunnat komma om Rare fortsatte göra bra spel men du har ju en bra poäng där förstås.

Nu uppskattar jag förvisso en del av det Rare gjort under Microsofts flagg, Sea of Thieves var ett av de intressantare spelen som visades upp på E3 för min del. Men det är och lär nog inte bli en Donkey Kong Country direkt.
Personligen ser jag inget fel med att MS tog över studion, hade varit sämre om studion försvunnit helt.

Permalänk
Medlem

@kaya: Från Webhallens Facebook sida:

(OBS: priset är bara en placeholder, så fort vi fått det slutgiltiga priset bekräftat uppdateras det och samtliga ordrar med rätt pris.)

Jag är mest intresserad av handkontrollen. Finns det i dagsläget någon adapter för att kunna koppla Wii kontroller till en dator. Skulle vilja använda handkontrollen till Raspberry Pi

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Pokémon GO och nu detta. Nintendo är tillbaka.

Att Nintendo äger Pokemon i all ära men Niantic som faktiskt utvecklat spelet, tackar vi Google för

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Om det går att modda in nya ROMs på den så är den absolut intressant. Annars duger en HTPC med emulator.

Skickades från m.sweclockers.com

Den här är nog tänkt för lite mindre datorintresserade än vi som vanligtvis härjar på Sweclockers...
Du får inte mycket HTPC för en 500-ing heller.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Man kan köpa den, för att sen riva ut innehållet och stoppa i en rPi med EmulationStation

Skrivet av DanTheManSwe:

Precis vad jag tänkte.
Få till det med kontrollerna sen är det klart.

Då har man ju både gett stöd åt Nintendo, samt att man kan spela sina andra emulatorspel

Tänker i samma banor. Dock så inväntar jag Kinesiska kopior, borde inte ta lång tid och landar säkert på någon hundring eller två..

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt att se, men då jag har kvar min gamla NES med en massa spel vet jag dock inte om det är så aktuellt just för mig. Dock blir man ju köpsugen ändå, för vad det är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil Peter:

Riktigt roligt att se, men då jag har kvar min gamla NES med en massa spel vet jag dock inte om det är så aktuellt just för mig. Dock blir man ju köpsugen ändå, för vad det är.

En fördel är väl att du slipper slita på din NES och dess kassetter. Samtidigt så är det VC-titlar så de är emulerade. Lite osäker på hur pass exakt emuleringen av NES är via VC, inte alla som bryr sig om sådant men personligen föredrar jag att allt är så exakt som möjligt.

Sedan HDMI då förstås, men beror ju också lite hur spelen skalas och så. Mjukvarubiten också förstås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Det som ska emuleras i detta fall är en variant av 6502 på 1,79 MHz.

Rätt säker allt varenda mobiltelefon med tillräckligt avancerad webbläsare för att hantera denna sida, där man gjort en 6502 emulator i JavaScript, klarar av att köra 6502-maskinkod snabbare än vad NES gjorde. Givet att Nintendo lär ha använt något betydligt effektivare än JavaScript i en webbläsare för sin emulering lär man kunna köra på väldigt enkla/billiga ARM CPUer, betydligt enklare än de vi ser i moderna telefoner.

Det beror förstås på hur noggrann emulering man vill ha. Läs exempelvis denna artikel på Ars om försök att verkligen emulera SNES, vilket knappt var möjligt när artikeln skrevs. Det var dock 2011 och det handlar om SNES och inte NES. Men det krävdes en 3GHz CPU för att kunna emulera SNES såpass korrekt att alla spel fungerar som de ska.

Detta är dock inget sånt utan sannolikt är det typ 3DS-hårdvara under skalet och spelen man kör är de portningar som finns i VC. Skillnaden mot att emulera själv på en Pi eller liknande (min original Xbox, chippad, duger också rätt bra att emulera de flesta äldre konsoller), är att spelen här är portade till hårdvaran och således har man löst de eventuella problem som emulatorerna inte kunde hantera. Att spelen är lagliga är förstås inte heller helt fel.

Lär bli ett inköp när den kommer för min del i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Geron:

Precis, lite dåligt av Sweclockers att översätta USD till SEK med enkel multiplikation med 10. Samtliga konsumentpriser i USA är exkl skatter etc (så även i USA blir det faktiskt dyrare för konsumenten än $60). Så för att översätta till svenska priser så gäller snarare formeln USD * 10 + moms (i bästa fall). Sen så är det "ca $60", så räkna på 69. I detta fall alltså 69 * 10 * 1.25 = 862.5kr. Sen ska det på eventuell frakt, tull och marginal, så räkna inte med billigare än ca 1000:- i vilket fall.

Nja, när dollarn låg på 8 kronor så motsvarade ju det plus moms 10 kr. Nu ligger visserligen dollarn på 9 så det håller inte riktigt, men det finns heller ingen anledning att räkna på 10 kr plus moms. 9 plus moms blir ju 11,25 kr och det kan nog vara rätt nära hur slutpriset i butik sätts. Å andra sidan är Nintendo japanskt så det kanske är mer beroende av yen-kursen än dollarkursen. Om vi räknar på dollaren som den är nu så blir det 675 kr vilket är inom spannet 6-700 som swec gissar på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatsDahlgren:

Den här är nog tänkt för lite mindre datorintresserade än vi som vanligtvis härjar på Sweclockers...
Du får inte mycket HTPC för en 500-ing heller.

Nej, den här lilla NES apparaten är ju rätt så förmånlig. Kanske går att fulmodda den. Vem vet? En liten USB-anslutning hade ju inte varit helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Billigare med RetroPi? Har du räknat med priset för adapter, minneskort, chassie, HDMI-kabel och handkontroll?
Det drar ihop sig snabbt, och då går du göra själv istället för Plug n' Play.

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta på Sweclockers har säkert en gammal mobil laddare, minneskort och kabel och har man inte dessa är det väldigt billigt att införskaffa. Kollade ebay precis, 1m HDMI kostar 10kr, fri frakt. Som handkontroll kan man använda xbox eller Playstation. Alternativt kostar nes kontroller runt 50kr/st på ebay. Dock tänkte jag mest på spelen, jag fattade det först som att man skulle behöva köpa dem igen och när det gäller Nintendo vet man vad priserna brukar vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror förstås på hur noggrann emulering man vill ha. Läs exempelvis denna artikel på Ars om försök att verkligen emulera SNES, vilket knappt var möjligt när artikeln skrevs. Det var dock 2011 och det handlar om SNES och inte NES. Men det krävdes en 3GHz CPU för att kunna emulera SNES såpass korrekt att alla spel fungerar som de ska.

Detta är dock inget sånt utan sannolikt är det typ 3DS-hårdvara under skalet och spelen man kör är de portningar som finns i VC. Skillnaden mot att emulera själv på en Pi eller liknande (min original Xbox, chippad, duger också rätt bra att emulera de flesta äldre konsoller), är att spelen här är portade till hårdvaran och således har man löst de eventuella problem som emulatorerna inte kunde hantera. Att spelen är lagliga är förstås inte heller helt fel.

Lär bli ett inköp när den kommer för min del i alla fall.

Så de har modifierat vissa spel en aning för att de ska rulla bättre, snarare än lagt tid på komplett emulering?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, när dollarn låg på 8 kronor så motsvarade ju det plus moms 10 kr. Nu ligger visserligen dollarn på 9 så det håller inte riktigt, men det finns heller ingen anledning att räkna på 10 kr plus moms. 9 plus moms blir ju 11,25 kr och det kan nog vara rätt nära hur slutpriset i butik sätts. Å andra sidan är Nintendo japanskt så det kanske är mer beroende av yen-kursen än dollarkursen. Om vi räknar på dollaren som den är nu så blir det 675 kr vilket är inom spannet 6-700 som swec gissar på.

Tänkte att det inte är helt ovanligt att man översätter dollarpris till euro rakt av, därav min approximation på 10.

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geron:

Precis, lite dåligt av Sweclockers att översätta USD till SEK med enkel multiplikation med 10. Samtliga konsumentpriser i USA är exkl skatter etc (så även i USA blir det faktiskt dyrare för konsumenten än $60). Så för att översätta till svenska priser så gäller snarare formeln USD * 10 + moms (i bästa fall). Sen så är det "ca $60", så räkna på 69. I detta fall alltså 69 * 10 * 1.25 = 862.5kr. Sen ska det på eventuell frakt, tull och marginal, så räkna inte med billigare än ca 1000:- i vilket fall.

Ja, men det är ju också inte helt sällsynt att svenska priser faktiskt står sig väldigt bra mot amerikanska riktpriser - bland annat tack vare vår mördande konkurrens inom elektronikkedjorna. Ibland ser man ju produkter som kostar 2000USD i USA (kanske även listat innan skatt, må tänka) men som kostar 15 000SEK inklusive moms i Sverige.

Så medan jag håller med dig i sak så anser jag att räkna en USD som 10SEK är en ganska bra schablon, även om den ibland slår fel - åt båda hållen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matnojje:

Spelen kommer installerade på konsolen från början så det kommer inte kosta mer än 60 dollar. Sen får man alla 30 spelen lagligt.

Plus att du kan köra online med dom i multiplayer, förmodligen..

Permalänk

fränt

Visa signatur

6600K med EK-Supremacy EVO / ASUS Z170 PRO GAMING / HYPERX FURY BLACK 2X8 / ASUS 1080ti med EK-FC1080 / EVGA SUPERNOVA G2 750W / Fractal Design Define C / supersnygg custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Plus att du kan köra online med dom i multiplayer, förmodligen..

Coolt i så fall.

Permalänk

Shut up and take my money!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Så de har modifierat vissa spel en aning för att de ska rulla bättre, snarare än lagt tid på komplett emulering?

Nej, komplett emulering är inte möjlig på hårdvara för $60. Valet stod mellan förenklad emulering, som exempelvis de emuleringsprogram man använder på PC, eller att anpassa spelen så att de fungerar på annan hårdvara än de var tänkta för från början, men korrekt då till skillnad från de vanliga emuleringsmetoderna. Och eftersom de redan har anpassat spelen för att fungera på Wii, 3DS och liknande hårdvara, som är alldeles för klen för att emulera korrekt, så var nog valet inte så svårt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Nej, komplett emulering är inte möjlig på hårdvara för $60. Valet stod mellan förenklad emulering, som exempelvis de emuleringsprogram man använder på PC, eller att anpassa spelen så att de fungerar på annan hårdvara än de var tänkta för från början, men korrekt då till skillnad från de vanliga emuleringsmetoderna. Och eftersom de redan har anpassat spelen för att fungera på Wii, 3DS och liknande hårdvara, som är alldeles för klen för att emulera korrekt, så var nog valet inte så svårt.

Det blir intressant att se vad det är för hårdvara på insidan. Något baserat på Wii eller kanske mer troligt 2DS är min gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

6-700kr... Webhallen vill ha 1290,så mycket för riktpriser...
Men givet köp om den närmar sig riktpriser.

Skickades från m.sweclockers.com

Preliminärt pris för dom flesta återförsäljarna.
Det justeras garanterat tills leverans.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Jag tycker iden inte är dum, smidigare så än att behöva byta mellan 30 olika disketter. Men en DVD läsare borde ha följt med (kunde ju även använt den för film, men hade troligen trissat upp priset för mycket).

Eller varför inte ha en inbyggd usb/sd läsare bakom kasettluckan?

Att varje konsoll har en unik kryponyckel som man aktiverar på Nintendo eShop där man sedan köper och laddar ner de krypterade spelen till en usbsticka eller sdkort och som kan bara läsas av ens egna miniNES och på så vis låter en köpa nya spel allt eftersom de kommer ut.

Då hade du även fått den gammla nes-sköna "trycka in spelet i konsollen och stänga luckan" kännslan ^^

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem

Om det håller sig runt 600 så kanske jag köper en. Eller så köper jag en sådan kontroll till pc och spelar mina roms på den istället.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Nintendo har släppt en ny trailer för NES Classic där det även visas hur spelen renderas på hårdvaran. Av allt att dömma ser det annorlunda ut mot nuvarande VC-lösningar vilket kan innebära att Nintendo antingen arbetat vidare på VC eller också att ny hårdvara kommer driva produkten:

http://arstechnica.com/gaming/2016/07/nes-classic-edition-gam...

Permalänk
Medlem

Inte det minsta intresserad, det är en emulatorlåda, som förmodligen kommer köra samma emulator som den förjävla Virtual Console. Sen så är man begränsad till 30 spel. Jag håller mig till min AV Famicom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Givet köp om det ej vore för att.
1. Jag äger orginalkonsolen, köpte spelen dyrt på deras releasedagar.
2. Jag äger Wii U med typ alla dessa spel inköpta lagligt och kostsamt.

-Men vatusan, 700kr är ej mycket så det blir kanske denna konsol också. Jag hade föredragit om de hade gjort den utbyggd för Snes, inte för att 700kr till är mycket för en sådan utan det är för mycket bröte under min tv som det redan är.

hahaha är det ett skämt? snacka om att vara sparsam

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nocebo:

hahaha är det ett skämt? snacka om att vara sparsam

Vadå sparsam, har man köpt samma spel redan 2 gånger dyrt för fullpris så borde man fundera på att köpa spelet en gång till. Nu är dock konsolen såpass billig så jag kanske gör det ändå. Jag tror dock inte så många på forumet har mer än 3 olika versioner av t.ex Legend of zelda, även om nu zelda på nes famicom disk system är riktigt coolt och det lär öka i pris för varje år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Vadå sparsam, har man köpt samma spel redan 2 gånger dyrt för fullpris så borde man fundera på att köpa spelet en gång till. Nu är dock konsolen såpass billig så jag kanske gör det ändå. Jag tror dock inte så många på forumet har mer än 3 olika versioner av t.ex Legend of zelda, även om nu zelda på nes famicom disk system är riktigt coolt och det lär öka i pris för varje år.

Det är i alla fall starkt av dig att ha köpt spelen på releasedagen då du, om jag tolkar ditt användarnamn korrekt, var typ mellan -1 och 3 år när spelen kom.

Sen är väl det dagens melodi, betala och betala igen för varje nytt format liksom. Och det är inte så nytt egentligen, GTA 3-serien har jag exempelvis köpt minst tre gånger, PS2, XB och PC. Nedladdningstjänsterna idag har dock ändrat på detta en del så att man kanske slipper betala extra vid formatskiftningar i framtiden, istället får man betala en prenumerationsavgift i evighet. Jag har exempelvis köpt filmer på VHS, sen DVD och nu om jag vill titta på dem gör jag det enklast via Netflix som jag kommer att vara tvungen att fortsätta betala för om jag vill se dem igen (nu när alla DVD-skivor och -spelare finns på vinden eller liknande). Frågan är om spelbranschen kommer att inse fördelen av att kunna ta betalt löpande för något som för dem är en engångskostnad. Hittills har det mer varit nyutgivningar i formen av antingen samlingar, som det här är om än knutet till hårdvara, eller nyutgåvor med förbättringar.

Permalänk

Även om miniNES är intressant så är det 'The AVS' (retroUSBs hdmi NES) jag är mest taggad för:
http://www.nintendolife.com/news/2016/05/retrousbs_hdmi_nes_t...

(edit: detta gäller för oss som vill kunna använda de gammla neshandkontrollerna och kassetterna!)

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax