Permalänk
Medlem

Ny dator åt polarn för ca 8k

polarn skall köpa en ny dator och har en budget på 8k, grafikkort skall köpas senare

detta är vad jag plockade ihop lite snabbt och tycker att den ser ok ut, lagringsdisk tas ifrån den gamla datorn samt OS
DENNA DATORN

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

polarn skall köpa en ny dator och har en budget på 8k, grafikkort skall köpas senare

detta är vad jag plockade ihop lite snabbt och tycker att den ser ok ut, lagringsdisk tas ifrån den gamla datorn samt OS
DENNA DATORN

Jag skulle tagit en 250GB sata SSD och lagt de pengarna man sparat på en 6700k och kylare istället för en sådan SSD.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9576715/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag skulle tagit en 250GB sata SSD och lagt de pengarna man sparat på en 6700k och kylare istället för en sådan SSD.

tack för det snabba svaret, processorn skall inte klockas något (även i framtiden) så kändes ganska onödigt att lägga extra på en upplåst prolle, m.2 ssd'n skall dock vara kvar

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Du har valt en låst CPU vilket inte är en så god idé. Bättre att lägga lite pengar på en processor som du kan kräma på lite extra med, det lönar sig (i5'a funkar ju fint för gaming).

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf: Om det varken ska köpas optisk läsare, CPU-kylare eller extra fläktar kan jag tycka att det borde finnas en poäng med att gå ner i storlek på chassit. Med bara två RAM-stickor och en (förmodad) GPU behövs knappast allt utrymme som ett fullstort ATX-moderkort erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Du har valt en låst CPU vilket inte är en så god idé. Bättre att lägga lite pengar på en processor som du kan kräma på lite extra med, det lönar sig (i5'a funkar ju fint för gaming).

prollen skall tyvärr inte klockas något alls, så tyckte det kändes onödigt att lägga till extra för en upplåst prolle (han måste sträcka på pengarna rejält de kommande månaderna)

Skrivet av Sebbepojken:

@Selmalagerlöf: Om det varken ska köpas optisk läsare, CPU-kylare eller extra fläktar kan jag tycka att det borde finnas en poäng med att gå ner i storlek på chassit. Med bara två RAM-stickor och en (förmodad) GPU behövs knappast allt utrymme som ett fullstort ATX-moderkort erbjuder.

jag kikade på det också men då ATX korten har lite mera expansions möjligheter så valde jag ATX istället för mITX eller mATX. Jag hade nämligen tänkt att överraska han med ett ljudkort när alla hans delar kommer.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

hej är lite nyfiken vad ska du ha M.2 till?

vad ska den användas till?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9576852/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GzXboom:

hej är lite nyfiken vad ska du ha M.2 till?

den skall bara användas till ett fåtal spel, OS + annat

den är snabbare än de ssd'erna man kopplar in i SATA (om man inte vill pröjsa halva sin själ), sedan så behöver han sata kontakterna då han har ganska många hdd som lagring och behöver platserna

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9576695/

Mina vänner tänkte bygga en dator också men lite dyrare med 1k kr, du kan låta honom uppgradera de så. om de finns ngt ni tycker borde ändras uppskattas också

Permalänk
Medlem

okej jag är inte så kunnig men vad jag har förstått så kommer han inte kunna nyttja den hastigheten jag kan ha fel där

sen att välja en (K) modell på cpu ökar andrahandsvärdet +att ni får någon spelkupong just nu på köpet som ni kan sälja och 16gb ram tror jag inte behövs så tog bara 8gb du ser min kundvagn ovanför @Selmalagerlöf:

om det handlar om att han inte har fler sata så kan ni ta denna tycker jag https://www.inet.se/produkt/4304846/samsung-850-series-evo-25... sparar mycket pengar