problem med bahnhof och deras kundtjänst..

Permalänk
Medlem

problem med bahnhof och deras kundtjänst..

har haft problem med mitt internet i ett antal månader. i spel så tappar den anslutning precis innan hög ping uppstår.
vpn-tjänst kopplar ner sig 5-10 ggr. per dag och ibland med 2-3 min. emellan tills jag ledsnar.

försöker ringa Bahnhof men kommer aldrig fram efter att jag stått i kö. verkar bara fastna i någon loop.
problemet är väldigt störande eftersom jag spelar spel och mina kompisar är lite besvikna att jag droppas så ofta.
jag har 100/10 fiber och kommer upp 95/8 vid test.
någon snäll som har ideer då Bahnhof aldrig svarar...

edit:
kör inget wifi - enbart kabel.
kör via stadsnät
använder en router asus RT-N56UB1

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kopplat med kabel eller WiFi?
Vad har du för router och/eller switch?
Samma problem på fler enheter?
Sitter du direkt i Bahnhofs nät eller i ett stadsnät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Kopplat med kabel eller WiFi?
Vad har du för router och/eller switch?
Samma problem på fler enheter?
Sitter du direkt i Bahnhofs nät eller i ett stadsnät?

lade till mer info i posten

kör via stadsnät

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa att köra utan routern, det är det första de kommer be dig göra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra att du har problem med uppkopplingen.

Jag samma uppsättning som du, Bahnhof via stadsnät, kör via kabel från en RT-N66U.
Har inte samma problem dock allt flyter på som det ska. Har inte någon VPN-tjänst dock.

Min upplevelse av kundtjänsten är att det kan vara långa väntetider ibland. Men bemötandet är IMHO i världsklass. Har vid ett par tillfällen varit med om att fiberkabeln blivit avgrävd av klantiga grävmaskinister vid byggen i området.
När jag ringde Bahnhof kollade de upp vad som var fel och hur lång tid det skulle ta att fixa, även fast det inte var deras ansvar.
Till råga på allt så ringer killen i kundtjänsten upp för att kolla att stadsnäts-leverantören hållit vad de lovat!
Snacka om "the extra mile".

Hoppas att det löser sig för dig.

Permalänk
Medlem

Är det banhof´s vpn du kör?
Om ja så finns det risk att den kan vara smått överbelastad då dom erbjuder den till alla kunder Och det är ju en tjänst som dom köper av ett externt bolag så jag tippar på att hastighet och ping när många använder det samtidigt inte är den bästa.

Utöver detta så lägger ju en VPN till en viss ping oavsett om det skulle vara världens snabbaste VPN och du använde den själv.
Så med andra ord inget jag skulle ha påslaget vid spelande är ju tillräkligt hög ping även på en bra dag med mitt 100/100 fiber.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag ska prova att köra utan routern några dagar. Är dock lite orolig för virus/cryptoware

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skrivet av Erannon:

Tråkigt att höra att du har problem med uppkopplingen.

Jag samma uppsättning som du, Bahnhof via stadsnät, kör via kabel från en RT-N66U.
Har inte samma problem dock allt flyter på som det ska. Har inte någon VPN-tjänst dock.

Min upplevelse av kundtjänsten är att det kan vara långa väntetider ibland. Men bemötandet är IMHO i världsklass. Har vid ett par tillfällen varit med om att fiberkabeln blivit avgrävd av klantiga grävmaskinister vid byggen i området.
När jag ringde Bahnhof kollade de upp vad som var fel och hur lång tid det skulle ta att fixa, även fast det inte var deras ansvar.
Till råga på allt så ringer killen i kundtjänsten upp för att kolla att stadsnäts-leverantören hållit vad de lovat!
Snacka om "the extra mile".

Hoppas att det löser sig för dig.

Hmm, verkar som att det är routern som gör något. har kopplat ifrån den nu och köra utan. Är det någon inställning som jag missat?
Jag har kört vpn (kör inte Bahnhofs egna) i 15 minuter nu utan avbrott och förut var det nedkoppling varannan minut, ca.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Installera pingplotter så kommer du se vart problemet sitter. Sluta med VPN när du spelar för ditt problem ligger säkert där.

EDIT: Du bör nog ändra rubriken så att det speglar problematiken lite bättre.

Typ, "skit bakom knapparna, hjälp mig att reda ut mina problem"

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hmm, verkar som att det är routern som gör något. har kopplat ifrån den nu och köra utan. Är det någon inställning som jag missat?
Jag har kört vpn (kör inte Bahnhofs egna) i 15 minuter nu utan avbrott och förut var det nedkoppling varannan minut, ca.

Ibland har man bara otur och routern är kass.
Har du uppdaterat den?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag hakar på tråden lite,

Jag upplever precis samma sak. Jag har Bahnhof 100/100 via svenska stadsnät och det har fungerat suveränt tills för c:a 3 månader sedan då jag min router inte spottar ut mer än 20 ner och kanske en 50-60 upp. Jag har Bahnhofs VPN installerat men inte aktiverat, vet inte hur det påverkar?

Det dessutom en tung router, Asus RT-AC5300. Ser ut som nån Tower of Mordor, och den har all möjlighet att ge mig full bandbredd.

Om jag kör med kabeln direkt in i datorn så får jag ju full hastighet, så då känns det som att det är routern som svajjar. Det jobbiga är då, att jag provade min gamla router, också det en Asus. RT-AC55U eller något liknande, och fick exakt samma resultat Runt 20 ner och 50 upp.
Jag blir tooookig.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Jag hakar på tråden lite,

Jag upplever precis samma sak. Jag har Bahnhof 100/100 via svenska stadsnät och det har fungerat suveränt tills för c:a 3 månader sedan då jag min router inte spottar ut mer än 20 ner och kanske en 50-60 upp. Jag har Bahnhofs VPN installerat men inte aktiverat, vet inte hur det påverkar?

Det dessutom en tung router, Asus RT-AC5300. Ser ut som nån Tower of Mordor, och den har all möjlighet att ge mig full bandbredd.

Om jag kör med kabeln direkt in i datorn så får jag ju full hastighet, så då känns det som att det är routern som svajjar. Det jobbiga är då, att jag provade min gamla router, också det en Asus. RT-AC55U eller något liknande, och fick exakt samma resultat Runt 20 ner och 50 upp.
Jag blir tooookig.

Testa utan router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Testa utan router.

Det har jag gjort, står i texten

Full hastighet utan router. Jag tycker det är märkligt att två olika routers, dock samma tillverkare, ger samma resultat dock?
Det är ändå minst 80% bandbredd som försvinner

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Det har jag gjort, står i texten

Full hastighet utan router. Jag tycker det är märkligt att två olika routers, dock samma tillverkare, ger samma resultat dock?
Det är ändå minst 80% bandbredd som försvinner

Gör en reset. Uppdatera till den senaste versionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Gör en reset. Uppdatera till den senaste versionen.

Ja jag kan prova det igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade samma problem förut, eller ja liknande.

En gång om dagen, exakt samma tid varje dag, fick jag 300+ ping och enorm packetloss.
Detta kollades med pingplotter (som Bahnhof önskade)
Från 2 datorer i mitt hem, samt andra maskiner i mina grannars hem.
Med och utan router.

Alla visade samma problem vid samma tidpunkt.
Efter flera månader av klagande och inskickande av pingplotter logger så gav jag upp.
Fick alltid samma svar
"ser bra ut från vår sida"
"det är bara din dator" (test gjorde vid samma tid på olika maskiner i olika hus, alla hade samma fel)
"nä vi har inga problem, måste vara servern du pingar". (den servern dom bad mig pinga)

Helt klart absolut det sämsta företaget jag någonsin pratat med.
Gjorde allt dom önskade, precis som dom sa och ändå säger dom "nä du har gjort fel, det är din dator som är felet" även när jag slänger pingplotter loggar i ansiktet på dom gjord från olika maskiner, olika nätverk, med och utan router, olika servrar de pingar till och flera grannar som klagar. Då hela byn hade detta problem, vid samma tidpunkt, varje dag.

Det som hände var att nätet bara halvdog. Gick från 100/10 till cirka 10/10 och fick extremt hög ping samt 40-50% packetloss eller högre.
exakt samma tid VARJE DAG. VIlket man enkelt ser i pingplotter. Detta då till alla servrar jag prövade.
Och ändå sitter dom där och säger det är min dator det är fel på.

Jag gav upp efter det, vet inte vad som hände men flera månader senare fungerar nätet som det ska allafall.

Så absurt dålig kundtjänst så det inte är roligt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Hade samma problem förut, eller ja liknande.

En gång om dagen, exakt samma tid varje dag, fick jag 300+ ping och enorm packetloss.
Detta kollades med pingplotter (som Bahnhof önskade)
Från 2 datorer i mitt hem, samt andra maskiner i mina grannars hem.
Med och utan router.

Alla visade samma problem vid samma tidpunkt.
Efter flera månader av klagande och inskickande av pingplotter logger så gav jag upp.
Fick alltid samma svar
"ser bra ut från vår sida"
"det är bara din dator" (test gjorde vid samma tid på olika maskiner i olika hus, alla hade samma fel)
"nä vi har inga problem, måste vara servern du pingar". (den servern dom bad mig pinga)

Helt klart absolut det sämsta företaget jag någonsin pratat med.
Gjorde allt dom önskade, precis som dom sa och ändå säger dom "nä du har gjort fel, det är din dator som är felet" även när jag slänger pingplotter loggar i ansiktet på dom gjord från olika maskiner, olika nätverk, med och utan router, olika servrar de pingar till och flera grannar som klagar. Då hela byn hade detta problem, vid samma tidpunkt, varje dag.

Det som hände var att nätet bara halvdog. Gick från 100/10 till cirka 10/10 och fick extremt hög ping samt 40-50% packetloss eller högre.
exakt samma tid VARJE DAG. VIlket man enkelt ser i pingplotter. Detta då till alla servrar jag prövade.
Och ändå sitter dom där och säger det är min dator det är fel på.

Jag gav upp efter det, vet inte vad som hände men flera månader senare fungerar nätet som det ska allafall.

Så absurt dålig kundtjänst så det inte är roligt.

Har du kvar bilderna från pingplotter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Ja jag kan prova det igen

Antingen en inställning som spökar eller så behöver du en ny enhet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

har haft problem med mitt internet i ett antal månader. i spel så tappar den anslutning precis innan hög ping uppstår.
vpn-tjänst kopplar ner sig 5-10 ggr. per dag och ibland med 2-3 min. emellan tills jag ledsnar.

försöker ringa Bahnhof men kommer aldrig fram efter att jag stått i kö. verkar bara fastna i någon loop.
problemet är väldigt störande eftersom jag spelar spel och mina kompisar är lite besvikna att jag droppas så ofta.
jag har 100/10 fiber och kommer upp 95/8 vid test.
någon snäll som har ideer då Bahnhof aldrig svarar...

edit:
kör via stadsnät

Angående kundtjänst. De svarar på Facebook, ställ frågan där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Angående kundtjänst. De svarar på Facebook, ställ frågan där.

Problemet ligger nog inte hos leverantören. Han spelar över en VPN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet många av de där "värsting" modellerna av routrar för konsumenter är att de kostar dubbelt så mycket som de borde. Och det är så mycket lull-lull i dem så de är instabila av det. Det sista är en teori dock. Finns många andra Bra "företagsenheter" som kostar lika mycket eller mindre än många konsumentroutrar och presterar som de Ska. Kan rekommendera en sådan om du tänkt införskaffa en ny router.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du kvar bilderna från pingplotter?

Hittade dessa jag har kvar allafall.
https://i.imgur.com/4ZlAg95.png
https://i.imgur.com/fzRVy6w.png
https://i.imgur.com/UXSaCeY.png

Från blandade tidpunkter.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Du bör köra med en sekunds intervall, men linan ser trasig ut. Problemet är mellan dig och först hoppet.
Ser ut som att deras router inte mår bra. Eventuellt är det stadsnätet som har problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du bör köra med en sekunds intervall, men linan ser trasig ut. Problemet är mellan dig och först hoppet.
Ser ut som att deras router inte mår bra. Eventuellt är det stadsnätet som har problem.

Har blandade tester med olika intervaller. Ett problem som händer senare är det att pingplotter free bara tar viss många punkter innan de skriver över de gamla. Då det är begränsat i gratis varianten.

Men ja. Det största testet vi gjorde var
2 datorer i mitt hem, direkt till fiber switchen (som tydligen ger ut mer än en publik IP, bra att veta) som pingar två olika servrar, A och B.
2 datorer i min grannes hem, som kör via kabel till router, pingar också server A och B
2 grannar med egen dator som pingar pingplotters egna server om jag inte missminner mig.

Så flera maskiner, med/utan router, olika mål som de pingar i olika hushåll (i samma by) och alla upplevde samma spik i ping och packetloss vid samma tidpunkt.
Som jag sedan skicka in till Bahnhof varav dom säger "nä du har gjort fel, vi ser inget fel på din lina. Det är din dator". Ja, de skrev faktiskt att i testet jag gjorde med flera maskiner i flera hushåll så var det specifik min dator som var problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Har blandade tester med olika intervaller. Ett problem som händer senare är det att pingplotter free bara tar viss många punkter innan de skriver över de gamla. Då det är begränsat i gratis varianten.

Men ja. Det största testet vi gjorde var
2 datorer i mitt hem, direkt till fiber switchen (som tydligen ger ut mer än en publik IP, bra att veta) som pingar två olika servrar, A och B.
2 datorer i min grannes hem, som kör via kabel till router, pingar också server A och B
2 grannar med egen dator som pingar pingplotters egna server om jag inte missminner mig.

Så flera maskiner, med/utan router, olika mål som de pingar i olika hushåll (i samma by) och alla upplevde samma spik i ping och packetloss vid samma tidpunkt.
Som jag sedan skicka in till Bahnhof varav dom säger "nä du har gjort fel, vi ser inget fel på din lina. Det är din dator". Ja, de skrev faktiskt att i testet jag gjorde med flera maskiner i flera hushåll så var det specifik min dator som var problemet.

Helt klart dåligt hanterat. Säkert en dålig router som spökade och de inte vill berätta
utan byte den så fort det gick.

Problemet är att vanliga inte har tillräckligt med kunskap för att driva detta. Man får helt enkelt
förlita sig på att leverantören har goda avsikter. Med dagens prispress så går expansion före kvalitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv 100/10 Bahnhof via Utsikt stadsnät sedan januari och fungerat ok. Kör med en billig 200kr TP Link router. Jag tror det är VPN som spökar. Aldrig använt VPN hemma men på jobbet använder vi det och det sölar ner anslutning så förbenat.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ibland har man bara otur och routern är kass.
Har du uppdaterat den?

ja den är uppdaterad.. ibland har man otur?
aldrig varit med om att en router kopplar ned snabbt för att sedan koppla upp igen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Jag blir tooookig.

Det är inte så att när du kör direkt ut från väggen så kör du med sladden som annars går till routern och när du blandar in de två olika routrarna så kör du med en eventuellt defekt kabel mellan router och datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det är inte så att när du kör direkt ut från väggen så kör du med sladden som annars går till routern och när du blandar in de två olika routrarna så kör du med en eventuellt defekt kabel mellan router och datorn?

I samband med att jag köpte den nya routern så köpte jag också nya kablar, supra kablar. Under den senaste tiden så har jag provat mina gamla kablar, 2-3 st. och resultat är detsamma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag hade samma problem fram till nyligen.

Bahnhof stadsnät. 100/10

ASUS rt-n56u

Anslutningen bröts regelbundet och följdes av begränsad anslutning.

Gjorde reset på routern, uppdaterade FW, ändrade inställningar, allt du kunde tänka dig. Men det blev aldrig bättre. Grannen var snäll och donerade en netgear AC1900 Nighthawk? sen dess har det fungerat galant.