Permalänk
Medlem

Dator som klarar 3x virtuella OS

Jag ska köpa en dator som behöver kunna hantera upp till tre virtuella OS via VirtualBox eller WM.
Samtliga OS kommer hantera olika typer av databaser samt program kopplade till dessa.
Jag kommer använda en SSD från min gamla dator samt mitt GTX 660 eftersom OS ligger på hårddisken samt jag inte är i behov av ett vassare G-kort. Tänkte även använda mitt gamla nättagg tror jag.

Från Inet fick jag ett förslag på en dator vilken jag tror är något i överkant:
- Moderkort: MK Gigabyte GA-X99P-SLI
- Processor: CPU Xeon E5-2630V3 (8 kärnor)
- Ram: Corsair 64GB
- Hårddisk: 2x 256 GB Samsungs 850 PRO SSD

Min tanke var snarare:
- Chassi: Corsair Obsidian 450D
- Moderkort: ASUS Z170i PRO GAMING
- Hårddisk: 2x Samsung 850 EVO Series 250GB
- Ram: 2x/4x Crucial Ballistix Tactical 2x8GB (Art nr 234731 på NetOnNet)
- Processor: Intel i7-6700K

Om mitt förslag hade varit tillräckligt får jag ner priset från runt 20 000 till 8 000 vilket inte hade smakat så illa alls.

Någon som har ett annat förslag eller som tror sig kunna avgöra vilka hårdvarukrav som föreligger?
Prismässigt är jag väldigt flexibel men över 20 000 är jag inte sugen på att lägga.

Permalänk
Medlem

Ditt andra bygget klarar 3st vm galant esxi, linux, windows eller en kombination. Dock skulle jag göra följande:
1. Lägg till mer minne om vm:arna ska behandla mycket data/köra många program. Kanske 4GB per VM + 4GB till servern. Så 16GB istället för 8GB. Du kan ju senare utöka till 32GB om du känner att servern klarar fler VM, ~6-10.
2. Byta till ECC minnen om arbetsbördan är kritisk/viktig för andra processer.
3. Fundera till att byta till en prisvärd xeon processor, till exempel E3 1231v3.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle titta på ett xeon system istället med en Xeon E3-1270v5 som är likvärdig med 6700k dock ej upplåst.
(eller e3-1275v5 om du vill ha integrerad grafik)
Moderkort med c236 (MSI c236a workstation verkar prisvärt)
och 2x16gb ram stickor billigaste ecc-ramet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Ditt andra bygget klarar 3st vm galant esxi, linux, windows eller en kombination. Dock skulle jag göra följande:
1. Lägg till mer minne om vm:arna ska behandla mycket data/köra många program. Kanske 4GB per VM + 4GB till servern. Så 16GB istället för 8GB. Du kan ju senare utöka till 32GB om du känner att servern klarar fler VM, ~6-10.
2. Byta till ECC minnen om arbetsbördan är kritisk/viktig för andra processer.
3. Fundera till att byta till en prisvärd xeon processor, till exempel E3 1231v3.

1. Jag hade tänkt 36-64gb ram så det vorde väl räcka.
2. Låter som en bra idè. Har dålig koll på utbudet; något förslag?
3. Är Xeon ett bättre alt pga fler kärnor?

Skrivet av x3me00:

Du kanske skulle titta på ett xeon system istället med en Xeon E3-1270v5 som är likvärdig med 6700k dock ej upplåst.
(eller e3-1275v5 om du vill ha integrerad grafik)
Moderkort med c236 (MSI c236a workstation verkar prisvärt)
och 2x16gb ram stickor billigaste ecc-ramet.

Vilka är fördelarna med ett Xeon-system för mitt ändamål skulle du säga?

Permalänk
Medlem

Kom på att jag företrädesvis har bluetooth på datorn eftersom jag kör trådlösa lurar till den.
Workstation-kortet verkade sakna detta men det kanske man köper en adapter till isf?

Permalänk
Medlem

Vänta ska du köra 3st VM på en arbetsstation? Varför sätter du inte upp detta som en huvudlös server och håller din arbetsstation separat? Starkt rekommenderat pga avskärming för stabilitet och pålitlighet.

Du vill ju inte behöva stänga av dina VM varje gång du ska starta om din arbetsstation pga tex installation av mjukvara.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE

Permalänk
Medlem

Xeon kan möjligen vara lite överdrivet ibland, men är inte K-versioner lite mer begränsade för virtualisering gällande direkt hårdvarutillgång?

kanske inte är så numera iof.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

3st virtuella maskiner klarar typ vilken ny dator som helst idag, men det är skillnad på virtuell maskin och maskin. Frågeställningen är ungefär som vilken dator behöver jag för att kunna spela, där det inte har framgått vilket spel det är. (Doom 2 eller battlefield 1)

Angående Inet så ser jag mer dem som en spelbutik och de är kanske inte rätt att rådfråga, svaret de gav om Hårddisk som var 2x 256 GB Samsungs 850 PRO SSD antyder starkt om detta.
2st såna hårddiskar är skitbra för rätt användning, du har ej på något sätt antytt att du är en som är i behov av 2 st såna.

För bättre råd rekommenderar jag dig bättre förklara vad det är du kör, vilka program, vilka databaser hur belastas de idag?
Generellt så är Intel i7-6700K extremt prisvärd, köper man 32GB ram till denna så klarar man fint generellt av att köra 3st virtuella maskiner. Att gå upp till 3000Mhz ram tycker jag är onödigt, såvida inte prisskillnaden är försumbar.

Permalänk
Medlem

3st DB servrar säger ingenting. Ska du ha en liten databas i en instans på varje server eller ska du ha flera instanser med många tunga databaser i varje? Vilken typ av Serverinstallation ska dem ligga på och vilken typ av DB server ska det vara? Server 2012R2 med MSSQL eller Debian med PostgreSQL?

Vi behöver helt enkelt veta rejält mycket mer om vilken last du tänkt att köra på maskinen

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vänta ska du köra 3st VM på en arbetsstation? Varför sätter du inte upp detta som en huvudlös server och håller din arbetsstation separat? Starkt rekommenderat pga avskärming för stabilitet och pålitlighet.

Du vill ju inte behöva stänga av dina VM varje gång du ska starta om din arbetsstation pga tex installation av mjukvara.

Jag har aldrig tidigare gjort en liknande setup.
Tanken är väl snarare att jag använder min dator på samma sätt som tidigare samt lägger till 3 VM på vilka jag kör liknande processer.
Finns det fördelar med att istället köra 4 VM?

Skrivet av anon159643:

3st virtuella maskiner klarar typ vilken ny dator som helst idag, men det är skillnad på virtuell maskin och maskin. Frågeställningen är ungefär som vilken dator behöver jag för att kunna spela, där det inte har framgått vilket spel det är. (Doom 2 eller battlefield 1)

Angående Inet så ser jag mer dem som en spelbutik och de är kanske inte rätt att rådfråga, svaret de gav om Hårddisk som var 2x 256 GB Samsungs 850 PRO SSD antyder starkt om detta.
2st såna hårddiskar är skitbra för rätt användning, du har ej på något sätt antytt att du är en som är i behov av 2 st såna.

För bättre råd rekommenderar jag dig bättre förklara vad det är du kör, vilka program, vilka databaser hur belastas de idag?
Generellt så är Intel i7-6700K extremt prisvärd, köper man 32GB ram till denna så klarar man fint generellt av att köra 3st virtuella maskiner. Att gå upp till 3000Mhz ram tycker jag är onödigt, såvida inte prisskillnaden är försumbar.

Det krav som angetts för att driva programkomplexet jag avser köra på WMs är SDD+16gb ram+i7. Jag tror dessa är något i överkant om jag ska vara ärlig då jag kört dem med i5+16gb+128GB SSD och databaser som är närmare 10x av vad jag kommer köra framöver. Det är SQL-databaser som hanteras. Anledningen till att Inet rekommenderade två diskar var för att det faktiskt har visat sig vara hårddiskarna som blir bottle-neck för denna typen av databaset så jag angav att jag tänkte använda min gamla SSD med OS på men lägga resten på två SSDs på raid0.

Prisskillnaden för ram-minnet var i princip försumbar men dessa var inte ECC så kanske är rimligt välja ECC med lägre Mhz-antal framför snabbare minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

3st DB servrar säger ingenting. Ska du ha en liten databas i en instans på varje server eller ska du ha flera instanser med många tunga databaser i varje? Vilken typ av Serverinstallation ska dem ligga på och vilken typ av DB server ska det vara? Server 2012R2 med MSSQL eller Debian med PostgreSQL?

Vi behöver helt enkelt veta rejält mycket mer om vilken last du tänkt att köra på maskinen

Tanken är att ha en DB (PostgreSQL) understigande 1gb i varje VM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larza123:

Tanken är att ha en DB (PostgreSQL) understigande 1gb i varje VM.

Då borde 6700k och 16gig ram räcka. 2gig och 2 kärnor för varje VM.

Möjligtvis vänta och se vad Kaby Lake/Zen har att erbjuda.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larza123:

Tanken är väl snarare att jag använder min dator på samma sätt som tidigare samt lägger till 3 VM på vilka jag kör liknande processer.

Tanken är att du inte ska mixa den dator du arbetar på dagligen med din server. På detta sätt kommer dina dagliga arbeten inte störa serverns kontinuerliga arbete.

till exempel
1 -- Server 2012R2 (utan huvud -- dvs mus tgtbord skärm osv.)
1.VM1 -- Linux med mySQL DB1
1.VM2 -- Linux med mySQL DB2
1.VM3 -- Linux med mySQL DB3

2. -- Arbetsstation Windows 10 (använd SSH/RDP etc för att arbeta med servern/VM)

behöver du starta om VM3 så påverkas inte VM1 och VM2. Behöver du starta om eller krashar arbetsstationen så påverkas inte servern eller någet VM. OSV. Detta kallas segmentering.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larza123:

Är det labb/utveckling som du sysslar med och ni har en helt annan server som kör dessa i skarp miljö? Att sätta upp Exsi är lite omständligt och det bör då planeras. På mitt jobb har vi flera Exsi servrar igång som vi för utveckling får låna och dela på kostnaden. Annars vet jag flera som gör som du och kör allt på en och samma under utveckling.

Skrivet av Larza123:

Det krav som angetts för att driva programkomplexet jag avser köra på WMs är SDD+16gb ram+i7.

Kanske dum fråga men med programkomplexet menar du för varje VM? Så att du egentligen skulle ha en dator som är 3 gånger så snabb som kravet på SDD+16gb ram+i7 ?
Mitt råd är att kolla i windows resursövervakare/resource monitor och se hur mycket maskinerna förbrukar i både cpu, ram och hårddisk. Detta med att helt förstå sig på hur hårddisken är belastad i resource monitor har jag dock själv inte gjort.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en supermicrobaserad burk, dom är specade för 24/7 bruk

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb