Bethesda: "Ingen spelkonsol uppfyller vår vision för Quake Champions"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

Sony tillåter inte PS4 Neo exklusiva titlar så där är det kört. Kanske Microsoft låter XB Scorpio ha exklusiva titlar.

Skönt att det finns speltillverkare som vill gå all out och maxa spel på PC:en och vågar dissa konsoller, ser fram emot en fet spelupplevelse med nya Quake.

Det kravet kommer försvinna förr eller senare. Just nu är det viktigt att lugna PS4-ägare som inte är intresserade att köpa en Neo.

När Neo redan lanserats och Scorpio börjar närma sig kommer nog kravet försvinna, speciellt om Microsoft tillåter Scorpio-exklusiva titlar. Såvida inte det börjat ryktas eller presenteras en ny snabbare Neo vid den tidpunkten.

Sedan får man ju också tänka på att de flesta datorer i handeln inte ens lär nå upp till spelprestandan som ens dagens PS4 och XBO ger. Speldatorer är en rätt liten del av datormarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ipac:

Nej de säger inte att det kanske blir till Neo.

Från artikeln:

Citat:

Hines utesluter däremot inte att spelet kan släppas på framtida spelkonsoler, som möjligtvis räcker till för Quake Champions. Kandidaten som ligger närmast i tiden är Playstation 4 "Neo" som väntas släppas under hösten.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kontrollerna borde väl vara ett större hinder än prestandan.
Hur rocketjumpar man med en styrpinne tex?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Från artikeln:

Ja och här borde alla förstå att "I guess theoretically there's a chance [it could come to consoles]. Who knows what future consoles look like?" i huvud taget inte måste vara samma sak som "It could come to Neo".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ipac:

Ja och här borde alla förstå att "I guess theoretically there's a chance [it could come to consoles]. Who knows what future consoles look like?" i huvud taget inte måste vara samma sak som "It could come to Neo".

Det beror ju på hur man ser på saken men jag fattar vad du menar.
Jag tycker det låter som en stor hint att det kan komma till Xbox One Scorpio/Playstation 4 Neo.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej de säger inte att det kanske blir till Neo.

Jag går på det som är skrivet här: "Hines utesluter däremot inte att spelet kan släppas på framtida spelkonsoler, som möjligtvis räcker till för Quake Champions. Kandidaten som ligger närmast i tiden är Playstation 4 "Neo""

Visst, de har inte ordagrannt sagt att det blir Neo, men det kan man ju utläsa mellan raderna att de menar- De pratar om "future consoles", och Neo är ju inte släppt än.

Alternativet annars är ju att vänta på nästa generations konsoler, och de ligger såpass långt fram i tiden att då skulle spelet vara inaktuellt, så för mig är det solklart att han menar Neo och/eller MS motsvarighet. Vad annars? Varför ens göra ett sådant idiotuttalande om det saknade rimlig grund?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ingen spelkonsol uppfyller min vision för FPS spel.

Permalänk
Avstängd

OMG en ny Quake detta ser jag framemot men inget kan slå Quake 2.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag går på det som är skrivet här: "Hines utesluter däremot inte att spelet kan släppas på framtida spelkonsoler, som möjligtvis räcker till för Quake Champions. Kandidaten som ligger närmast i tiden är Playstation 4 "Neo""

Visst, de har inte ordagrannt sagt att det blir Neo, men det kan man ju utläsa mellan raderna att de menar- De pratar om "future consoles", och Neo är ju inte släppt än.

Alternativet annars är ju att vänta på nästa generations konsoler, och de ligger såpass långt fram i tiden att då skulle spelet vara inaktuellt, så för mig är det solklart att han menar Neo och/eller MS motsvarighet. Vad annars? Varför ens göra ett sådant idiotuttalande om det saknade rimlig grund?

Det är ju inte han själv som skrivit artikeln så vad swec har skrivit får man ta med en säck salt. Se på citatet istället:
"I guess theoretically there's a chance [it could come to consoles]. Who knows what future consoles look like?"

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Det är bra att prestanda i spel börjar diskuteras.
Konsollerna har hittils mest fokuserat på visuella eftekter, "wow-faktorn".
De har tyckt att 30Hz eller lägre är ok och jämfört med film etc.

Problemet löses enkelt genom att införa något som funnits i PC-spel sedan tidernas begynnelse, en "Options"-meny.
Där man kan skruva ner grafikinställningarna till förmån för prestanda.
I sitt enklaste genomförande borde det räcka med en toggle-knapp:
"Prioritize visual effects" <-> "Prioritize smoothness in gameplay"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Det är ju inte han själv som skrivit artikeln så vad swec har skrivit får man ta med en säck salt. Se på citatet istället:
"I guess theoretically there's a chance [it could come to consoles]. Who knows what future consoles look like?"

Han kanske inte har skrivit artikeln, men om han inte är felciterad så blir det ganska tydligt vad det handlar om....

Nuvarande generation är för klen, har han sagt. Framtida generationer ör för långt bort i tid för att överhuvudtaget vara intressanta, kan man räkna ut. Kvar blir då Neo och Microsofts motsvarighet. Grejen verkar ju inte vara att de är emot konsoler som sådanna, bara att nuvarande är för klena. Därav drar jag slutsatsen att det handlar om Neo. Men visst.. Skall man vara petig så kan vi inget veta om framtiden i något enda avseende eftersom den inte hänt än, men varför slösa tid på hårklyverier?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Quake är PC! Ska inte mot konsoll ens tanken dit att göra...
Quake ska ikte vara grafiskt snyggt! Det ska vara snabbt, bunnyjump och rocketjumps! 100% aircontrol!

Alla som snackar konsoll kan köra slowpoke doom där du inte kan missa en rocket i princip... Dvs 70-80% acc utan att vara pro är inte direkt ett spel som kräver skills.. Där handlar det om mest hp vinner fighten.

Permalänk

Bullshit. Bethesda älskar multiplattform, så detta låter mer som ren PR för att kittla PC-spelarna på rätt ställe inför nästa år, medans konsol-versioner garanterat kommer dyka upp vid något tillfälle förr eller senare. Vad ska dom med 120+fps till när det spelas med gamepad?! Tekniska begränsningar som dom inte ens påverkas av.

Vad gäller spelet i övrigt så är jag inte såld på deras klass-baserade inriktning. Det känns mer som att dom vill nyttja en känd relaterad titel för att ta en del av dagens bandwagon alá Overwatch. Visst att det i princip föddes i Quake för länge sedan, men jag ser hellre att klassisk DM och TDM utgör grunden.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätt åt Sony och Microsoft som valt att lansera konsoler med föråldrade specs redan vid släpp.

De kan ju alltid göra en 240P-version så kanske de kan komma upp i 60Hz i alla fall?

Vad var det som var så föråldrat med speccen? Visst var det inga kraftpaket, men hur många andra GPU-alternativ fanns det under 100W? Eller hade du tänkt att de borde gjort en stor, dyr, högljudd konsol med värmeproblem? TDP:n för formfaktorn verkar ha landat på max upp till 150W och det begränsar ändå rätt rejält vilken hårdvara som går att trycka in. Och iaf från AMD:s håll så har de inte förrens nu nästan tre år senare kommit teknik som förbättrat prestanda/w avsevärt i den effektklassen (polaris och 14/16nm), och att det inte kommit något ordentligt alternativ förrens tre år senare tycker jag inte tyder på föråldrad teknik vid release. Sen visst de hade nog kunnat byggt något kraftfullare om de gått på intel/nvidia eller någon annan tillverkare som erbjuder bättre prestanda/w, men då hade det helt klart kostat därefter också.

Men ja de var lite av en besvikelse men har man de ekonomiska och tekniska aspekterna i åtanke så gjorde de ändå vad imo de kunde (förutom möjligen valet av cpu). Det jag är mest besviken över är denna halvgeneration, hade faktiskt helst sett en ordentlig zen/polaris uppgradering nu när prestanda/w har fått en knuff den behövde för att faktiskt kunna leverera "next gen" i den formfaktorn. Dock är väl detta bättre än inget...

Sen angående nyheten. Låter som ett rent PR-uttalande för att smörja upp masterrace snubbar. För den delen så funkar inte twitch shooters så bra på konsol av helt andra anledningar än prestanda (handkontroll, 60Hz TV-apparater med högt inputlagg etc). Man kan ju försöka lyckas fraga nån från soffan med handkontroll i quake live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag går på det som är skrivet här: "Hines utesluter däremot inte att spelet kan släppas på framtida spelkonsoler, som möjligtvis räcker till för Quake Champions. Kandidaten som ligger närmast i tiden är Playstation 4 "Neo""

Visst, de har inte ordagrannt sagt att det blir Neo, men det kan man ju utläsa mellan raderna att de menar- De pratar om "future consoles", och Neo är ju inte släppt än.

Alternativet annars är ju att vänta på nästa generations konsoler, och de ligger såpass långt fram i tiden att då skulle spelet vara inaktuellt, så för mig är det solklart att han menar Neo och/eller MS motsvarighet. Vad annars?

Jajja, det där kan du spekulera runt i hur mkt du vill. "I guess theoretically there's a chance" och "Who knows what future consoles look like" är fortfarande inte samma sak som "aye, vi kanske ska ta och släppa till Neo".

Därför är det fel, och snudd på fars-artat, att påstå, och bygga resonemang baserat på, att han sagt att det kanske kommer till Neo.

Citat:

Varför ens göra ett sådant idiotuttalande om det saknade rimlig grund?

Varför stänga dörrarna när man ändå inte vet vad som händer i framtiden? Ingen större fara med att hålla dem uttalat öppet - det värsta som kan hända är väl att nån snubbe på nått forum övertolkar det jag säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jajja, det där kan du spekulera runt i hur mkt du vill. "I guess theoretically there's a chance" och "Who knows what future consoles look like" är fortfarande inte samma sak som "aye, vi kanske ska ta och släppa till Neo".

Därför är det fel, och snudd på fars-artat, att påstå, och bygga resonemang baserat på, att han sagt att det kanske kommer till Neo.

Varför stänga dörrarna när man ändå inte vet vad som händer i framtiden? Ingen större fara med att hålla dem uttalat öppet - det värsta som kan hända är väl att nån snubbe på nått forum övertolkar det jag säger?

Därför att nyheten handlar om att de stänger dörren för konsoler? :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Mer ögongodis åt folket!

Vet inte riktigt hur folk kan spela shooters med controller ändå.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad var det som var så föråldrat med speccen? Visst var det inga kraftpaket, men hur många andra GPU-alternativ fanns det under 100W? Eller hade du tänkt att de borde gjort en stor, dyr, högljudd konsol med värmeproblem? TDP:n för formfaktorn verkar ha landat på max upp till 150W och det begränsar ändå rätt rejält vilken hårdvara som går att trycka in. Och iaf från AMD:s håll så har de inte förrens nu nästan tre år senare kommit teknik som förbättrat prestanda/w avsevärt i den effektklassen (polaris och 14/16nm), och att det inte kommit något ordentligt alternativ förrens tre år senare tycker jag inte tyder på föråldrad teknik vid release. Sen visst de hade nog kunnat byggt något kraftfullare om de gått på intel/nvidia eller någon annan tillverkare som erbjuder bättre prestanda/w, men då hade det helt klart kostat därefter också.

Men ja de var lite av en besvikelse men har man de ekonomiska och tekniska aspekterna i åtanke så gjorde de ändå vad imo de kunde (förutom möjligen valet av cpu). Det jag är mest besviken över är denna halvgeneration, hade faktiskt helst sett en ordentlig zen/polaris uppgradering nu när prestanda/w har fått en knuff den behövde för att faktiskt kunna leverera "next gen" i den formfaktorn. Dock är väl detta bättre än inget...

Jämfört med tidigare generation. Gapet mellan PS3 och pc var mindre när ps3 släpptes än gapet mellan ps4 och pc när ps4 släpptes. Rimligen borde gapet minska för varje generation. Inte öka.

TDP-problemen går komma runt med diverse innovativa lösningar. Man kan t. ex låta chassit agera kylfläns i större utsräckning, ha fetare fläktar med mer rpm och så vidare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hur många sitter med 60+hz monitor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Konsolerna har inga problem att hålla 1080p60 om spelutvecklaren verkligen vill det, men de slösar ju ofta bort alla resurser på andra effekter så att de missar målet. Skulle de nöja sig med lite lägre grafik (något lägre kvalité på t.ex. texturer, post processing, FX, anti aliasing, antal polygoner och objekt på skärmen osv...) så skulle de absolut kunna trycka ut 1080p60 eller 1080p120

Sen kan man ju argumentera att E-sportare väldigt ofta struntar i hur spelet ser ut och ställer ner alla grafikinställningar på lägsta, då det enda som har betydelse är lägsta möjliga responstid.

Det kan dock inte vara en vettig vision för en utvecklare, som nu vill ha 120Hz, att sätta så låga krav att det är nästan 16-bitars texturer i lågupplösning, bara för att det ska gå att spela på en konsol. Att ens köra 90FPS stadigt på dem har visat sig kräva mer uppoffring än du tror, något du kan se bara på vissa VR spel som ser ut som dåligt tecknat/animerat.

Att konsoler är vad de är, måste accepteras. De har sin begränsning och de är ingen 10kkr dator, oavsett hur bra du optimerar det. Så att utvecklare väljer att säga, mer hårdvara, eller låt bli, för alla vill inte ha "E-sport" spel. Och det är inte rätt att kritisera hur ett spel ser ut eller fungerar, pga en maskin inte har tillräcklig hårdvara.

Skrivet av anon5930:

Samma Bethesda som envisas med att släppa spel som fungerar dåligt över 60 FPS med andra ord. Om det nu helt plötsligt är så viktigt med hög FPS så förväntar jag mig att nästa Fallout/Elder Scrolls-titel bytt bort den urgamla och värdelösa Gamebryo-baserade spelmotorn mot något som fungerar bättre.

Scorpio borde rimligtvis klara systemkraven men samtidigt är det långt kvar tills lanseringen med. Det sista lär nog inte vara sagt om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att F4 hade behövt en ny motor, utan tvekan, och jag tror de insåg det, när det redan var försent. Problemet är... FO4 hade omöjligt kunnat göras till XBoxOne/PS4 om de hade satsat på en ny motor, med högre krav och samma förutsättningar.

Tror att Bethesda inser att den har gjort sitt nu dock, och de vill hädan efter jobba utan att begränsas av hårdvara som de tidigare gjorts, något som de säger rakt ut här. Det är dock inte lätt att göra så pass mod-bar motor som just Fallout (Gamebryo-baserade) motorn är, så vi hade i så fall fått vänta på FO4 till 2017-18-19+ troligen.

Så jag vågar säga att FO4 motorn är faktiskt ett tecken på konsoler som åter hämnat spelutvecklingen, även om indirekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Därför att nyheten handlar om att de stänger dörren för konsoler? :/

Fast det gör den ju inte. Det finns iaf en teoretisk chans att den inte gör det. Vi får se vad framtiden utvisar om den saken, vem vet vad som händer då?

Permalänk

@Carolus Rex: skulle tro att de flesta kör 60hz skärm. 90% av mina polare sitter på 1080p 60hz. Själv kör jag 1440p 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jämfört med tidigare generation. Gapet mellan PS3 och pc var mindre när ps3 släpptes än gapet mellan ps4 och pc när ps4 släpptes. Rimligen borde gapet minska för varje generation. Inte öka.

TDP-problemen går komma runt med diverse innovativa lösningar. Man kan t. ex låta chassit agera kylfläns i större utsräckning, ha fetare fläktar med mer rpm och så vidare.

Varför borde det rimligtvis göra det? Det har ju varit precis tvärtom, konsoler gav rejält mycket bättre spelgrafik till en början när datorer knappt kunde ha skrollande bakgrunder, men sakta men säkert har de kommit ikapp och om har ju blivit tydligare för varje generation. Sen är det ju också extremt trubbigt att jämföra med "PC", vad för PC? Ett highend kort kan kosta dubbelt så mycket och dra dubbelt så mycket ström som en hel konsol, ska vi använda dessa som måttstock för hur en konsol borde prestera? De levererar ändå fortfarande hög spelupplevelse/kr mot en PC. För den delen så tycker jag konsol vs PC grejen börjar bli lite utdaterad, dagens generation och en PC är ju mer lika varandra än någonsin, är ju mer en prisfråga nu vad man vill lägga för att spela spel (flesta titlarna är ju dessutom multiplatform nu mer också) och inte en fråga om vad som är "bäst".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Han kanske inte har skrivit artikeln, men om han inte är felciterad så blir det ganska tydligt vad det handlar om....

Nuvarande generation är för klen, har han sagt. Framtida generationer ör för långt bort i tid för att överhuvudtaget vara intressanta, kan man räkna ut. Kvar blir då Neo och Microsofts motsvarighet. Grejen verkar ju inte vara att de är emot konsoler som sådanna, bara att nuvarande är för klena. Därav drar jag slutsatsen att det handlar om Neo. Men visst.. Skall man vara petig så kan vi inget veta om framtiden i något enda avseende eftersom den inte hänt än, men varför slösa tid på hårklyverier?

Fast att man kanske möjligtvis kan tänka sig att fundera på att överväga att släppa spelet på konsol i framtiden är inte riktigt samma sak som ett löfte om att man absolut kommer att göra det.
Bara att man inte lämnar något löfte på att man inte kommer göra det. Så slipper de se (lika) dumma ut om de ändrar sig senare.

Dessutom så nämner de själva inte Neo och Scorpio. Om ett spel är tillräckligt populärt under tillräcklig lång tid är det möjligt att det släpps på andra format senare.
Se exempelvis vissa remakes på PS3 spel på PS4 och Nintendo har ju varit experter på att mer eller mindre sälja samma produkt/spel flera gånger om.

Permalänk

Xbox One Scorpio lär ju ändå fylla hårdvarukraven, kanske även Neo. Men om inte MS och Sony tillåter exklusiva spel på dom plattformarna så vill nog inte PC utvecklarna göra spel till hårdvara som helt enkelt inte duger.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

HAHA så underbart PC. Släng er i väggen, Både Sony Ps4 och Microsoft Xbox!
Hoppas de aldrig kommer hända . ! För de många spel som jag vill har till pc som bara finns på konsoler.
Så de jämnar ut sig Jag spinner ju inte o köper en konsol för ett spel jag vill spela !!!! Så gott Bethesda:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s0sdaf:

För 120hz på konsol är det inte direkt konsolerna i sig som är hindret, utan skärmarna som ansluts till dom (oftast TV-apparater som bara har native-stöd för 60hz även om de har 200hz+ ombehandling).

Det tror jag inte en ny konsolgeneration kommer göra ändring i, såvida man inte byter ut HDMI-anslutningen mot typ Dual Link DVI och DisplayPort för att uppmana kunden till att skaffa en datorskärm (visst, det går att köra 120hz över HDMI också), men det tror jag inte skulle funka då folk faktiskt främst köper sina konsoler för att ansluta till sin utrustning i vardagsrummet.

Det enda alternativet jag ser är ett spel för VR, där "skärmen" och dess specifikationer antagligen definieras utav konsoltillverkaren.

SÅ det faktum att dagens konsoler knappt når upp i 1080p@60FPS inte är en faktor menar du? Dagens konsoler är för svaga helt enkelt. Det kommer att ändras något i och med den nya revisionen av både Xbox One och PS4 men fortfarande tvivlar jag starkt på att vi kommer att få se 1080P@120FPS.

Skrivet av s0sdaf:

Det fungerar inte så, jag håller med dig att PS4 och Xbox One är en klar besvikelse prestandamässigt, men i slutändan kommer utvecklarna se på de resurser de har tillgängligt och försöka göra det bästa av situationen för att uppnå sin vision (som i vissa fall är 30FPS och även om de hade världens starkaste superdator hade de säkerligen iallafall krämat på så mycket grafik att spelet laggade i 30FPS, eftersom de hade 30FPS som mål). Man behöver självklart inte ta till 2D-grafik för att komma upp i 120 FPS, men jag antar att det var ironi från din sida. Begränsning i hårdvaruprestanda kan ofta vara en bra sak för utvecklaren då de tvingas optimera sin kod mer, när det kommer till PS3 så hade den många väldigt imponerande spel med tanke på den begränsade hårdvara de kördes på (bra exempel är Wipeout och Uncharted-serien, som håller än idag grafiskt och de senare har även släppts som HD remake på PS4 i 1080p60 istället för 720p30 som kördes på PS3).

Om man jämföra spelen från Konsoler med PC så ser man direkt att de gör som du menar att man ska göra. De skär ned på texturer så mycket de kan MEN SAMTIDIGT kan man inte dra ned för mycket för då ser det istället ut som skit bokstavligen. Problemet ligger inte bara på utvecklingen av spel utan det ligger i det faktum att dels. konsolerna är så olika sett till prestanda och dels prestandan är subpar som bäst. PS4 och Xbone har inte en chans att leverera den känsla som behövs i tid nog för att det ska vara värt att koda snabba FPS mot dem. Ta bara Cod-serien t.ex eller Overwatch. De är en pina att spela på konsol eftersom allt går i ultrarapid i jämförelse med PC.

Skrivet av Ozzed:

Det är inte min tanke utan Bethesda's. Det är ju de som säger att det kanske blir till Neo men inte till vanliga PS4an.

Den chansen är minimal som bäst. PS4 Neo kommer inte att kunna leverera den prestanda som Bathesda kräver utan den kommer antagligen fokusera på att få en stabil upplevelse i 1080p och en halvtaskig upplevelse i 4K. Att de kommer att prestera något nämnvärt i 4K ser jag som ett skämt snarare än något annat.

Skrivet av Mr. Bravo:

Bullshit. Bethesda älskar multiplattform, så detta låter mer som ren PR för att kittla PC-spelarna på rätt ställe inför nästa år, medans konsol-versioner garanterat kommer dyka upp vid något tillfälle förr eller senare. Vad ska dom med 120+fps till när det spelas med gamepad?! Tekniska begränsningar som dom inte ens påverkas av.

Vad gäller spelet i övrigt så är jag inte såld på deras klass-baserade inriktning. Det känns mer som att dom vill nyttja en känd relaterad titel för att ta en del av dagens bandwagon alá Overwatch. Visst att det i princip föddes i Quake för länge sedan, men jag ser hellre att klassisk DM och TDM utgör grunden.

De lämnar iof en liten dörr öppen men samtidigt så skadar det mer om de sitter och påstår saker som de sedan skiter i att leva upp till.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: det håller jag inte med om. Jag antar att det är möjligt säger han. Han nämner varken Neo eller Scorpio som är "kända" dvs inga myter för spelutvecklare och personer i den kretsen.

Tror han syftar på fram->framtiden. Han vill väl att spelet ska leva läääänge:)

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Konsolerna har inga problem att hålla 1080p60 om spelutvecklaren verkligen vill det, men de slösar ju ofta bort alla resurser på andra effekter så att de missar målet. Skulle de nöja sig med lite lägre grafik (något lägre kvalité på t.ex. texturer, post processing, FX, anti aliasing, antal polygoner och objekt på skärmen osv...) så skulle de absolut kunna trycka ut 1080p60 eller 1080p120

Sen kan man ju argumentera att E-sportare väldigt ofta struntar i hur spelet ser ut och ställer ner alla grafikinställningar på lägsta, då det enda som har betydelse är lägsta möjliga responstid.

Fast... det där stämmer ju bara om spelen är simpla, i stort sett alla AAA spel går ju i 30fps. Dragon Age: Inquisition, GTA 5, Assassin's Creed-spelen, Fallout IV, No Man's Sky, Watch Dogs, The Division, Batman Arkham Knight, Black Ops III (de går upp i 60, men average på 40), Dark Souls III, Far Cry Primal, Witcher 3 körs alla i 30fps och många med drops ner till 25-ish.

Jag förstår inte varför folk påstår att "konsoler klarar spel i 1080p60", när de få spel som lyckats göra de är Star Wars: Battlefront & Metal Gear solid V, men mer än så är det snarare undantag än regel att de är något konsolerna klarar av. Black Ops III är kappad vid 60 men drar ner till 40 nästan jämt.

Och sen är det också så att anledningen till att de oftast är kappade vid 30 är för att undvika thermal throttling, även om de körs på 80% för att nå 30fps kanske de skulle kunna ligga konstant i 40+ fps, men konsolerna är inte byggda med kylning för att hålla 100% i timtal.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Sen gör Bethesda samma sak med nästa Elder scrolls så blir alla nöjda.

Visa signatur

Tofu bud