Permalänk
Medlem

@Hymer: nej varför skulle jag?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@simon15: Klagade du någonsin på strömförbrukningen och värmen på 970? För RX480 har typ samma som 970 och det var det fan ingen som klagade på att det brann upp eller drog för mycket ström.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer: nej men 970 är en generation bak. Poängen är att AMD de senaste åren aldrig riktigt kommit upp i samma nivå som Nvidia. De har aldrig i råprestanda lyckats ta fram en produkt som når upp till Ttitan X eller ens 980Ti, och i de lägre segmenten där deras prestanda varit likvärdig Nvidia så har alltid temperaturen och därmed strömförbrukningen och ljudnivån varit högre.

Därför tycker jag att man skall köpa ett Nvidia-kort.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk

GTX 1060:n

Jag skrev i ett tidigare inlägg (i GTX 1060 tråden) att jag inte ville gå över 2400kr för ett nytt lowish/mid kort men efter ha väntat på AMD och sedan sett hur de gjort med rx 460 och rx 470 känns det inte som att man har något annat val än att punga ut för gtx 1060 (typ zotac alt evga småkort för en mITX/mATX rig).

Så pristramset med AMD, velet med TDPn och prestanda-problemen med DX11 (dvs äldre spel) gör mig mer köp-motiverad till ett 1060 än NÅGOT av det nya AMD släppt.

Allt jag ville ha var ett relativt presterande kort med bra 'performance per watt' där TDPn är låg.

Jag hade HOPPATS på att AMD hade levererat då NVIDIA gick ut med monsterkort men ICKE.

Kanske vänta ytterligare och se vad NVIDIAs svar till rx 460 blir (1050?) och se om de spöar skiten ur den med.
Vem vet, kanske de lyssnar på folk och tar tillbaks sli?

*LE FRUSTRATION*

för att jag är som en seriös filmproduktion; ibland krävs det många tagningar för att allt ska bli rätt
Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Prismässigt ligger de lika, men köper du Nividia slipper du ett kort som blir varmt som en bastu och därmed en kylarlösning som låter därefter för att undvika att kortet brinner upp.

Vilket tramsigt skitsnack, visst är 1060 energieffektivare men även RX 480 har en ganska hög energieffektivitet. Sedan var det ju inga problem att kyla 970 som ligger på likvärdig TDP, så varför skulle det på något magiskt sätt bli omöjligt bara för att kortet kommer från AMD? Om kortet ligger runt 120 eller runt 150 watt spelar ingen roll om man inte är ute efter så kompakt och fläktfritt som möjligt.

Skulle för övrigt rekommendera 1060 givet att CF/SLI inte är intressant, annars RX 480.

Permalänk
Skrivet av hellmix:

@Hymer:

Har AMD fixat effektåtgången på nya RX480 så de inte överskrider watten för pci-portarna?

Skrivet av Triton242:

AMD har fixat det ja.

Skrivet av Hymer:

@hellmix: Fixat för längesen och det gällde bara REF kort. #é parts korten har inte haft det problemet öht.

Nej, AMD har inte "Fixat" det, den överskrider fortfarande. De har dock dragit över watten så att den överskrider 6-pin kontakten mycket mer än pci-porten, vilket är självklart mycket bättre. Fast den överskrider fortfarande.

Och som Hymer säger så är det bara gäller på ref korten.